... שלו, ועל ידי זה לצאת החוצה מכל הסתבכות באשר היא. ומי שיצא מהמבוך, הוא רק מי שהגיע אל
התכלית הסופית של כל המטרות. כי מי שיתבונן בעניין יראה, כי לכל
תכלית יש
תכלית אחרת. דהיינו, לכל מטרה שאליה מגיע האדם, יש מטרה אחרת שהיא משרתת אותה. וכל מטרה שאליה מגיע האדם, היא רק חלק מהדרך אל מטרה אחרת גדולה יותר. ולצאת מהמבוך בשלמות, ... להפסיק לחפש את המטרה. כי כל זמן שהאדם לא הגיע למטרה הסופית, הרי שהוא עדיין מחפש מטרה
ותכלית כלשהי, כדי שהיא תגרום לו להרגיש טוב יותר עם עצמו. ומי שמגיע
לתכלית הסופית של כל המטרות, הוא זה שטוב לו מהרגע הזה כפי מה שהוא, בלי קשר למה שיקרה בעוד רגע. כי המהות של
תכלית ומטרה, היא רצף הסיבה והתוצאה שבו נמצא האדם. כי כאשר הרגע הזה הוא הסיבה של הרגע הבא, הרי שהרגע הזה הוא האמצעי שמוביל את האדם אל
התכלית שהיא הרגע הבא. וגם הרגע הבא הוא האמצעי שמוביל את האדם אל
התכלית של הרגע שאחריו. והמשמעות היא, כי יש שני סוגים של הנאות. יש הנאה שמגיעה לאדם מכך שהוא מתקרב אל
התכלית ואל המטרה שאליה הוא רוצה להגיע, דהיינו, אדם שנהנה מכך שהוא מרגיש שהוא מתקרב אל רגע אחר שבו הוא חושב שהוא ישיג את המטרה שלו. ויש הנאה נוספת שנובעת מהרגע הזה כפי מה שהוא, בלי קשר ... הרי שבמקרה כזה, האדם נהנה מהרגע הזה בלי קשר למה שיקרה ברגע הבא. וזה בעצם נקרא להגיע אל
התכלית הסופית של כל המטרות. כי כאשר האדם מגיע אל המטרה האחרונה, הרי שאין עוד מטרה נוספת שאליה הוא רוצה להגיע, וממילא הוא יכול ליהנות מכל רגע ורגע כפי מה שהוא. וזה נקרא לצאת מגן המבוכה ... מהמבוך, פירושו, שאם האדם לא מוצא מישהו כזה שהוא חושב שהוא כבר יצא מהמבוך לגמרי והגיע אל
התכלית הסופית של כל המטרות, הרי שעל האדם לנסות להתחבר לנקודה הפנימית שבתוכו, לנקודת החכם שבתוכו שהיא כבר יצאה מכל המבוך וכולי. ואיך להתחבר לנקודה הזאת? תשובה: על ידי התבוננות על הטוב שיש ברגע הזה. כי המהות של
התכלית הסופית, היא שהאדם נהנה מהרגע הזה כפי מה שהוא, מאחר שהוא מוצא את הטוב שיש ברגע הזה, בלי קשר לרגעים הקודמים והבאים. ומי שרוצה למצוא את הנקודה הזאת בתוכו, עליו פשוט לנסות למצוא את ...