... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי
שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו
שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות
בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי
השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי
השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה
שמחה יחסית - הם היו
שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין
שמחה אמיתית
לשמחה יחסית.
שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב.
שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך
השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך
לשמחה האמיתית.
השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא
השמחה בדבקות באלוהים. זוהי
שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא.
השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם שורש המציאות. זוהי
שמחה שאינה מותנית בכך שיקרו דברים טובים, אלא היא קיימת גם כאשר מתרחשים דברים שנתפסים כרעים. מה ההבדל בין
שמחה מתוך מרה שחורה
לשמחה מתוך אחדות?
שמחה מתוך מרה שחורה היא
שמחה שנובעת מחיפוש נקודות אור בתוך חושך, כאשר האדם עדיין תופס את העולם כמקום שיש בו טוב ורע. למשל, אדם שאומר לעצמו: לפחות יש לי אוכל או לפחות אני בריא.
בשמחה זו, האדם עדיין תלוי בתנאים ובנסיבות. לעומת זאת,
שמחה מתוך אחדות היא
שמחה מוחלטת, הנובעת מהבנה שאין כלל הבדל בין טוב לרע - הכל הוא ביטוי של השלמות האלוהית. אדם
בשמחה אמיתית מסוגל
לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון
ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם
לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא
לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? ...