... הוכחות, מי ברא את העולם - חלק 15 - האם לכל
מורכב יש מרכיב? יש אלוהים, אין אלוהים, מי ברא את אלוהים, הוכחות שאלוהים קיים, לחזור בתשובה טיעון: לכל דבר שמחובר
ומורכב מפרטים שונים, יש גורם אחר שהוא זה שמחבר מרכיב מסדר את הדבר
המורכב להיות בצורתו ולא בצורה אחרת. ואכ נסיק כי גם לעולם עצמו
שמורכב מפרטים שונים, יש בוודאי בורא יחיד שמרכיב ומסדר את העולם וכולי. הסבר: לכל דבר שמחובר
ומורכב ממספר חלקים פרטים שונים, יש גורם אחר שמחבר אותו למצב שבו הוא נמצא. ונביא מספר דוגמאות: 1 - ראשית נביא את הדוגמה הקלאסית של השעון והשען, שהיא דוגמה לדבר
מורכב בעל תכלית ושימוש ידועים (ראה האם לכל שעון יש שען). הדוגמה היא: שעון שהוא ישות שמחוברת מחלקים שונים ואותה חיבר והרכיב השען (או שולחן עי נגר וכיוב). 2 - דוגמה נוספת לדבר שנראה חסר
מורכבות טכנית, אך גם הוא הורכב על ידי כוח חיצוני לו: גרגירי חול שנמצאים על הרצפה ... הדיו, גם אם לא יצא ממנו ספר לקריאה. כי לא משנה מהי צורת הדיו והאם האדם מבין את משמעות הצורה, בכל מקרה קיימים גורמים כלשהם לכך שהכתם הוא דווקא בצורה הזאת ולא בצורה אחרת). נמצא אם כן: כי דברים
מורכבים שמחוברים מפריטים שונים, קיים כוח חיצוני אחר שגורם לכך שהם יהיו כפי מה שהם ולא אחרת, בין אם זה כוח אנושי טבעי וכיוב. ועכשיו נניח כי: כל דבר
מורכב קיים עבורו מחבר ומרכיב אחר חיצוני לו שקדם לו ושהרכיב וחיבר אותו לצורתו. ואין אפשרות כי דבר יהיה
מורכב ומחובר ללא מרכיב ומחבר. ואכ נסיק: כי קיים בורא לעולם שהרכיב את כל העולם. נחדד: הבורא גם הרכיב את כל הרגעים שיש בציר הזמן + הבורא הרכיב גם את כל המקומות השונים שיש במרחב המקום. נשאל: ומי הרכיב חיבר את הבורא עצמו להיות מה שהוא? נשיב: הבורא עצמו הוא יחיד אין סופי אינו
מורכב אין לו שני וכיוב. הוא אינו
מורכב אלא הוא ישות אחת ללא שינוי השתנות וכולי. וממילא עליו לא שייכת השאלה מי הרכיב אותו. סוף טיעון. ונוסיף: בטיעון הנל יש גם כאילו הוכחה סמויה, לכך שציר הזמן ומרחב המקום גם הם נבראים. משום שגם הם ניתן לומר שהם עצמם אינם ישות אחת, אלא הם
מורכבים מרגעים וממקומות שונים. למרות שגם כאן אפשר לשחק עם ההגדרות איך שרוצים, אך איננו עוסקים כרגע בכך. הפרכה: הטיעון בעצם הוא כי לכל מחובר
ומורכב יש מחבר ומרכיב עד המחבר והמרכיב הראשון שהוא עצמו יחיד כישות אחת שאינה
מורכבת וממילא אין צורך שמישהו אחר ירכיב אותה וכולי. אך יש לזכור כי קיימות מספר אפשרויות נוספות: 1 - לכל
מורכב יש מרכיב אחר עד אין סוף. 2 - לא לכל
מורכב יש מרכיב, אלא יתכן כי דבר הורכב מעצמו ללא מרכיב כלשהו. (הערה: אנחנו מדלגים כאן על האפשרות כי
מורכבות העולם היא נצחית וממילא מעולם לא היה צריך להרכיב אותה על ידי מישהו). ועכשיו נוכיח מדוע על כורחך לומר כי אחת מ 2 האפשרויות הנל נכונות בהכרח, ומדוע אי אפשר לומר כי יש מרכיב ראשון דהיינו, אלוהים. זא נוכיח כי אין אפשרות שיהיה מרכיב ראשון שאינו
מורכב וכולי כנל, אלא על כורחך לומר או ש: 1 - לכל
מורכב יש מרכיב אחר עד אין סוף. 2 - ישנם דברים
שמורכבים מעצמם ללא מרכיב. ונסביר: ברגע שאנחנו אומרים שאלוהים ברא את העולם, הרי שבאותו הרגע הפכנו גם את אלוהים
למורכב ולמחובר. וממילא או שמישהו אחר הרכיב אותו וממילא זה עד אין סוף ללא נקודת התחלה, או שקיימים דברים
שמורכבים מעצמם וממילא אין הוכחה לכך שיש אלוהים. נשאל: מדוע לומר שאלוהים ברא את העולם, זה בעצם לומר שאלוהים הוא ישות
מורכבת, שאינה אחת, אינה אין סופית וכולי? נשיב: כי ברגע שאנחנו מייחסים לאלוהים הגדרה פעולה רצון כלשהו, הרי שאלוהים עצמו
מורכב מהישות העצמית שלו + מהרצון פעולה תיאור הגדרה וכולי. לדוגמה: ברגע שאומרים אלוהים רצה לברוא את העולם, הרי שאומרים שאלוהים עצמו
מורכב מישות עצמית + רצון שהוא אינו הוא עצמו. לא ניתן לומר כי הרצון שלו והישות שלו הם ... עצמו והבורא עצמו הם ישות אחת ממש. ואם נאמר כי קיים הבדל כלשהו בין הבורא לבין הרצון שלו, גם אם נאמר כי הרצון של הבורא עשוי ממהותו של הבורא, הרי שבכל מקרה הפכנו בכך את אלוהים בורא העולם לישות
שמורכבת מישות עצמית + רצון שהוא אינו זהה לחלוטין לישות העצמית שלו. ונחדד: מעצם זה שאנחנו אומרים רצון הבורא, הרי שאנחנו מגדירים את אלוהים כישות
שמורכבת מתודעה הוויה ישות עצמית + רצון שהוא בהכרח שונה במשהו כלשהו מהישות עצמה, כי אחרת לא הייתה שום משמעות לביטוי רצון הבורא אם באמת אין שום הבדל בין הבורא לבין הרצון שלו. כך שבעצם ברגע שמייחסים לבורא רצון לברוא את העולם, הרי שבעצם אומרים שהבורא הוא עצמו ישות
שמורכבת מדברים שונים, ואכ חוזרת השאלה מי הרכיב את הבורא וכולי. ואכ נסיק שגם לבורא יש בורא אחר עד אין סוף, או שהכל נברא מעצמו, או שהכל קיים מאז ומעולם ללא נקודת התחלה וכיוב. ונוסיף: בדוגמה הקודמת הסברנו כי רצון הבורא פירושו ישות
מורכבת, דהיינו, ישות בעלת רצון. זה כמובן נכון גם לגבי כל יחוס תכונה אחרת לבורא, כגון: ...