1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם ... קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. ... לא היה שמח. לעומת זאת, שמחה אמיתית אינה תלויה בכלום. היא שמחה שמגיעה מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, ... הייתה נעלמת. שמחה מתוך אחדות היא שמחה שאינה תלויה בכלום. זו שמחה שמגיעה מתוך חוויית הדבקות בבורא, מתוך הבנה שהכל אחד, ולכן אין צורך בחיפוש אחר נקודות טובות - כי הכל כבר טוב מעצמו. מה משמעות המשפט ששון ושמחה ישיגו ... מה שרבי נחמן המר שהשכל הגבוה ביותר שניתן לדבר ממנו בעולם הזה, שנקרא השכל של זעיר אנפין, הוא ההבנה שהכל אחד. ורבי נחמן אומר שאחרי שתקבל את השכל שהכל טוב והכל אחד עכשיו נוכל להתחיל לדבר איתך מהשכל של עתיק הסתימא, הכוונה המקיפים שמעל הזמן. השכל שהוא לא נכנס בשכל הרגיל. ... את הפרדוקסים האלה. כי כשאנחנו אומרים שיש מקיף למקיף למקיף מעל הזמן זה פרדוקס. כי מצד אחד מעל הזמן הכל אחד. אז אם הכל אחד אז מה שייך לומר שיש מקיף למקיף מעל הזמן אבל מצד שני שתדע לך שיש מקיף למקיף גם מעל ... בעצם אלוהים, עכשיו יש לנו אלוהים שברא אותו ואלוהים ושברא אותו ואלוהים שברא אותו עד אינסוף. רק אחרי שהבנו שהכל אחד, רק אז אנו מתחילים בורא לבורא לבורא עד אינסוף ואף על פי כן כולם בעצם ישות אחת. אותו הדבר ... שלפני ואחרי זה אחד אז אין לך שום שאלה. אין לך תשובה אבל גם אין לך שאלה. כי אם הכל אחד אז אין שום שאלה. בכל מקרה, רצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. בחייו פירושו שתבין שגם אחרי הבריאה עדיין ... צמצום, זה ישות נפרדת. אבל רבי נחמן אומר, לא, דע לך שזה זה מלוכה לבנו בחייו, המלך עדיין חי, הכל אחד כמו לפי הבריאה, שלא יהיה לך ספקות בעניין הזה. ועשה משתה גדול, ובכל פעם שהמלך עושה משתה הוא שמחה ... משהו רע. אמרנו שלחזור בתשובה, שלמה שאדם רוצה לחזור בתשובה שלמה זה רק אחרי שתבין שאין טוב ורע בעולם, שהכל אחד. זה עצמו יחזיר גם אותך בתשובה שלמה. כאשר כל הבריאה כולה נכללת בבורא וכל הנאצלים נכללים במאציל, אז מימילא ... הרבה אמת הזה זה כבר נוצר שקר, יש בזה הרבה עניינים. יש בזה כמובן את ההפכים. כי מצד אחד הכל אחד, כל הישויות הם אחד. מצד שני פיצולים, יש בזה הרבה העמקויות צריך להתבונן בהם. אמר המלך לבנו, היות שאני ... אזי אהיה בשמחה יתרה מאד. אבל אם אתה כישות בתוך העולם הזה תחבר את עצמך אל לפני הבריאה ותבין שהכל אחד אז אהיה בשמחה יתרה מאד. שימו לב לשמחה יתרה מאד. כי שמחה תהיה בכל מקרה. כי אין שינוי בין ... וכאשר אתה חווה את הכל כאחד, אז מה שייך להגיד חכמה. איזו חכמה אתה לא יודע שום דבר, זה הכל אחד. כי אתה מחובר לשכל של האחדות ולא יודע שום דבר, אתה אפילו לא יודע שאתה עצמך קיים. אז חכמה ... - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם הצמצום של השכל האינסופי. כי בשכל האינסופי אין חכמה, למה. כי הכל אחד. אז מה שייך חכמה אבל בשכל שלנו יש חכמה. יש חכמה. מצד אחד זה חכמה גדולה עץ הדעת טוב ... רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי ... בשכל, זה טוב שתשתמש בשכל, אבל כל זמן שאתה לא כופר. כל זמן שאתה לא מכחיש את זה שבאמת הכל אחד. זאת אומרת, תשתמש בשכל שלך, אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, המלך ברא את הבן, המלך ברא ... מלך תהיה בנפרדות, זה טוב שאתה מלך. תרצה רצונות, הכל זה כרצונך בכל מקרה כי תאווה לדברים אבל תזכור שהכל אחד בכל מקרה. אבל מחמת החכמות נתפקרו חכמים. בגלל כל החכמות שיש פה בגלל זה הם נתפקרו. מה הכוונה נתפקרו ... הפנוי. מה זה השלוש מהחלל הפנוי שהם כביכול הכפירה הכי גדולה. הכוונה היא הפרדוקסים הקושי השכלי להבין את זה שהכל אחד, זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. זה מה שגרם להם להתרחק מההבנה של האחדות. מה הכוונה מה ... מי שסתם לא מכיר באלוהים בסדר, לא מכיר באלוהים. אבל הם, בשם אלוהים אומרים את השקר. הוא בכלל חושב שהכל אחד ואתה בשמו אומר שלא הכל אחד. לכן שיא הכופרים. זה נקרא נתפקרו. הם בעצם כפרו במלך, כי המלך אמר על הבן שלו אתה תהיה המלך ... הגיוני שגם אני אהיה מלך וגם הוא יהיה מלך. אבל זה לא הגיוני. כי מה אני אמרתי בהתחלה אמרתי שהכל אחד, כן, שכן צמצום וצמצום הוא אינסוף. עכשיו זה מאד לא הגיוני, זה מאד לא הגיוני מה שאמרתי. איך זה ... המהות של העניין היא שככל שיהיה לך יותר שכל גשמי אז אתה מבין טוב יותר למה לא יכול להיות שהכל אחד ואז אתה כביכול מתרחק יותר מהמלך. וה רעיון הוא שאם יש לך שכל אמיתי אז אתה מבין שבאמת הכל אחד ואז אתה מבין שאתה עצמך המלך. וזה הכוונה שיש פה את שתי הפרספקטיבות כי רבי נחמן קודם כתב עד ... שאלה אחרת. מי אמר שהם אחד זה שאלה אחרת, אכוונה היא שבתוך תוכו כל אחד ואחד יודע את האמת שהכל אחד. ולכן האדם לא רגוע לכן הוא ממשיך לחפש. ברגע שהוא מתחיל להשתמש עם השכל, מה הכוונה השכל אנחנו לא ... אחד ואחד יבין. כי אנו נמשיך את הסיפור, אבל המוסר השכל של הסיפור של החלק הזה שכל אחד הבין שהכל אחד שמצד האמת הוא עצמו המלך למרות שאנשים לא נתפס להם מה זאת אומרת אני המלך הוא משתמש בחכמה ואומר ... שמח שאתה עצוב כי לא מגיע לך להיות מלך. זה העונש שלך. אם אתה כופר במלך שהמלך אומר לך שהכל אחד ואתה כופר בו, אז מזה מגיע לך עונש. ואף על פי כן, שכל אחד ואחד ישתמש בשכל שלו האמיתי ובסופו של דבר יעלה מתוך השכל הקטן לשכל של החלל הפנוי ומתוך השכל של החלל הפנוי לשכל ואז יראה שהכל אחד ואז בעצם הן מלך חוזר להיות מי שהוא באמת, דהיינו, חוזר להיות המלך האמיתי ואז הוא חי חיים טובים ...