... ספק כלשהו לגבי דבר כלשהו, מיד מתעורר בו הצורך במנהיג והצורך שמישהו ינהיג אותו. או במילים אחרות, המנהיג קיים, כאשר קיים ספק באיזו דרך
ללכת . כי כאשר קיימת רק דרך אחת
ללכת בה, דהיינו, כאשר אין לאדם יותר מאפשרות אחת לבחור בה, ממילא הוא לא צריך מנהיג ומנהיג לא יכול לתת לו שום דבר. והצורך במנהיג, מתעורר כאשר יש ספק וחוסר וודאות באיזו דרך
ללכת. ותפקידו של המנהיג, הוא לעזור לאנשים לדעת באיזו דרך
ללכת ולהוביל את צאן מרעיתו, בדרך שנראית לו הנכונה ביותר. ובעצם הבנו, כי מהותו של המנהיג, היא היכולת שלו לעזור לאדם בצומת דרכים ובפרשת דרכים, כדי לדעת באיזו דרך
ללכת בה. ומהותו של המנהיג, היא היכולת שלו לעזור לאדם לבחור לקבל ... עם הבחירה החופשית שלו. כי כאשר יש לאדם בחירה חופשית, והאדם לא יודע איך להחליט, אז המנהיג עוזר לאדם לקבל החלטה ולדעת באיזו דרך
ללכת. ובעצם זה אומר, כי דמות המנהיג, היא הדמות של האדם שמסוגל ויודע איך להחליט בצומת דרכים ושיודע גם לשכנע את העם,
ללכת בדרך שבה הוא בוחר
ללכת. כך שהוא מנהיג את העם,
ללכת אחריו, בדרך שבה הוא בוחר מתוך כל האפשרויות הקיימות לפניו. כך ... שלו לקבל החלטות ולדעת להחליט מה לעשות כאשר ניצבים בפני פרשת דרכים. והתכונה השנייה היא, היכולת שלו לשכנע את אלו שיש להם ספק באיזו דרך
ללכת, לשכנע אותם
ללכת בדרך שהוא חושב שהיא הדרך הטובה ביותר. כך שתכונותיו של המנהיג ... של עצמו. או במילים אחרות, ככל שרמת הוודאות של המנהיג לגבי הדרך שבה הוא הולך, ככל שהיא גדולה יותר, כך גדול הסיכוי שהוא ישכנע אחרים
ללכת בדרך שלו. ואעמיק עוד יותר, כי היכולת לקבל החלטה, היא בעצם ... עד שמתקבלת החלטה. וכאשר ההחלטה התקבלה בצורה נכונה, דהיינו, שמראש נלקחו כל השיקולים גם של הצד הנגדי, כך ממילא יותר קל לשכנע גם אחרים,
ללכת בדרך כלשהי. כי קבלת ההחלטה, היא אפשרית רק כאשר צד אחד שבתוך האדם, משכנע את הצד השני שבתוך האדם,
ללכת בדרך כלשהי. והנל בעצם אומר, שמי שרוצה להנהיג, עליו ללמוד ולדעת ... כי מנהיג בעצם נכנס לתפקיד שלו, כאשר יש פרשת דרכים שיש בה כמה אפשרויות אפשריות לבחירה. שאז המנהיג עליו לשבת ולהחליט, באיזו דרך
ללכת. ולפני שהמנהיג מקבל החלטה, הרי שכל הדרכים הן בבחינת אפשריות בלבד. כי עדיין לפני קבלת ההחלטה, עדיין אפשר
ללכת בכל אחת מהדרכים. אבל בשעת קבלת ההחלטה, הרי שאחת מהדרכים הפכה להיות מחויבת, ביחס לשאר האפשרויות האחרות. שאז המנהיג חושב, שחייבים
ללכת בדרך כלשהי, ביחס לשאר הדרכים שרק אפשר
ללכת בהן, אך אסור
ללכת בהן. וזה תהליך שבו האפשרי, הופך למחויב. שהדרך שרק היה אפשר לבחור
ללכת בה, עכשיו ברור למנהיג, שחייבים
ללכת בה. וכאשר המנהיג מקבל החלטה, עליו להתייחס אל כל הדרכים כאל ... אותו למחויב. דהיינו, שהמנהיג בסופו של דבר, בוחר בצורה כלשהי (שהסברתי אותה במקומות אחרים), דרך כלשהי שהיא נראית לו הדרך הנכונה ביותר
ללכת בה. ואז בעצם הדרך שהייתה רק אפשרית
ללכת בה, הופכת להיות דרך שחייבים
ללכת בה. ואז כאשר המנהיג בא לציבור בוחריו, הציבור שבוחר בו להיות ... שזה אומר, לדבר בצורה שתחשוף בפני תת המודע של אלו ששומעים אותו, שגם הוא עצמו לא בטוח בדרך שלו ושגם הוא עצמו לא יודע באיזו דרך
ללכת ואיך להנהיג. שזה אומר, שכאשר המנהיג מציג את הדרך שלו בפני אלו ... שמעידה על חוסר מנהיגות, וכמה מהם מדברים בצורה אובייקטיבית, שמעבירה מסר תת הכרתי לשומעים, שכאילו יש כאן מישהו שבטוח בעצמו ושכדאי
ללכת אחריו. ואף על פי כן אוסיף ואומר, שגם מנהיג אמיתי שבטוח בעצמו, ... גם את מקום המנהיג וגם את המקום של המנהל. דהיינו, מנהיגות מנהל באה לידי ביטוי בכך, שהמנהל גם יודע לקבל החלטות, וגם יודע לשכנע אחרים
ללכת אחרי ההחלטות שלו באופן כללי, שבכך בעצם הוא הופך להיות מנהיג. ...