הספר להיות אלוהים, למצוא את המהות, מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות, המצוי הראשון, אין הבדל בין יש לאין, מקיף למקיף עד אין סוף, מקיפים מעל השכל, מקיפים מחוץ לשכל, שכל מעל השכל... להיות אלוהים, למצוא את המהות, מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות, המצוי הראשון, אין הבדל בין יש לאין, מקיף למקיף עד אין סוף, מקיפים מעל השכל, מקיפים מחוץ לשכל, שכל מעל השכל מהי המהות הראשונה וכיצד להגיע אליה? אליעד כהן בהרצאתו מתייחס לספר להיות אלוהים, שבו הוא מסביר את תהליך החקירה של האדם בדרך להבנת המהות הראשונה, הנקראת גם מחויב המציאות או המצוי הראשון. אליעד מסביר שהשאלה הראשונה שיש לשאול היא מהי הישות הראשונה שקיימת באמת, ומדוע חשוב לדעת האם הישות הזו מורכבת ... האם קיים משהו אחר שהוא לא כוס. אם התשובה היא כן, אז הכוס אינה הישות הראשונה והיא מורכבת. למה התחושה אני אינה המהות הראשונה? אליעד מסביר שאדם עשוי לחשוב שהאני שלו הוא הדבר הבטוח ביותר שקיים, אך גם המושג אני מורכב מכיוון שיש משהו שמוגדר כאני ויש משהו שמוגדר כלא אני. ברגע שיש אני ויש גם לא אני, ברור שהאני אינו המהות הראשונה. הוא מדגים את זה בשאלות פשוטות: האם האדם חווה אני? כן. והאם הוא חווה גם דברים אחרים שאינם אני? גם כן. לכן, המושג אני אינו הדבר הבסיסי ביותר, משום שהוא בנוי מניגוד ללא אני. מדוע גם היש וגם האין אינם המהות הראשונה? אליעד ממשיך ואומר שאם ישנו דבר ולו יש הפך, אז הדבר הזה לא יכול להיות הראשון. היש קיים כי יש לו הפך, שהוא אין. לכן, גם היש וגם האין אינם מהות ראשונית. מכיוון שלכל דבר שיש לו הפך הוא אינו הראשון, הרי שגם יש וגם אין אינם יכולים להיות המהות הראשונה, אלא רק צורות או ביטויים של משהו עמוק יותר. מכאן, הוא מוביל למחשבה על דבר שאינו יש ואינו אין כלל. מה נמצא לפני המושגים יש ואין? אליעד מתאר את התהליך ... הוא שתמיד ישנה רמה גבוהה יותר, שכל מעבר שלה הוא מעבר מעבר ליכולת התפיסה השכלית הרגילה. מדוע לא ניתן להבין את המהות הראשונה בשכל? אליעד כהן מדגיש שהמהות הראשונה נמצאת מעבר לשכל האנושי, משום שהשכל יכול לתפוס רק דברים שיש להם הפך ברור, כגון אני ולא אני, יש ואין. כשמגיעים למקום שבו אין יותר הפכים, השכל האנושי כבר ... למעשה התהליך אינו נגמר אף פעם, והוא נקרא מקיף למקיף עד אינסוף, כלומר, תמיד יש רובד עמוק יותר, בלתי נתפס. מהי המהות הראשונה? מחויב המציאות מקיף למקיף עד אינסוף איך לדעת אם ישות מורכבת? אין הבדל בין יש לאין? מה זה מקיפים מחוץ לשכל? האם יש שכל מעל השכל? ...