... אולי הן לא אמת או לא
האמת לאמיתה. וגם אם נדמה לאדם וגם אם הוא בטוח שהוא הגיע לאמת, הרי שעדיין מבחינה עקרונית, יש לו את יכולת הבחירה לחשוב אחרת ממה שהוא חושב. וגם אם האדם עצמו בטוח שהוא ... לא מעבר לכך. כי בין ידיעת
האמת האחת של המציאות, לבין התנהלות יום יומית, יש הבדל של שמים וארץ. כי ידיעת האמת של המציאות, מצריכה לשם כך שתהיה לאדם יכולת תפישה אין סופית, כדי שהאדם יוכל לראות ... צודקים. ומי שהוא חפץ
באמת האמיתית , עליו להבין, שכל זמן שהוא צריך להוכיח לוגית שכלית רגשית את האמת שלו, דהיינו, כל זמן שיש אפשרות אפילו תיאורטית שיש אמת אחרת, הרי שהאדם מוגבל לתפוש את האמת ... וזה כמובן לא אינדיקציה
לאמת האמיתית של המציאות. כי
האמת האמיתית של המציאות, היא דבר אחר לגמרי. וכאשר האדם מגיע
לאמת האמיתית של המציאות, גם אם הוא ינסה לחשוב את ההפך של מה שהוא הבין, גם אז הוא יראה תמיד רק את האמת. כי האמת שם היא ככ גדולה, עד שבתפישת האמת של השכל הגדול במעלה, שם ... לחשוב על שום דבר שהוא לא
האמת האחת. ושם באותה תפישת מציאות, האדם רואה ומגלה את נקודת האמת שיש בכל הדעות השונות שיש בעולם, שהיא
האמת האחת. כי לכל אחד יש את האמת שלו. אבל כל זמן שהאדם מבין שיש מישהו אחר כלשהו בעולם, שיכול אפילו תיאורטית לחשוב אחרת ממה שהוא חושב, הרי שהאדם עוד לא הגיע לאמת ... ובכל מקום. ומי שרוצה את
האמת האמיתית עצמה, עליו לחפש ולשאול את עצמו, מהי האמת שיש בדעתם של אלו שחושבים אחרת ממני. כי כאשר השכל של האדם חושב שרק הוא צודק, הרי שבכך הוא בעצם אומר שהוא לא צודק. ... ובשום דיבור. מאחר שהיא
האמת האמיתית עצמה, שבה אין שום מחשבה שיכולה לתפוס אותה כלל. ולכן החכם האמיתי כמו המציאות, מצמצם את דעתו לכל מיני דיבורים שונים, ובהם הוא מבטא את דעתו. וכאשר החכם ... שהאדם עצמו עוד לא הגיע אל
האמת האמיתית. כי במקום של
האמת האמיתית, אין שום שקר כלל. וכל זמן שהאדם נמצא בתודעה שבה הוא מסוגל לחשוב על שקר כלשהו, הרי שהתודעה ויכולת התפישה של האדם היא עוד לא מסוגלת לתפוש את
האמת האחת. כי כל זמן שהאדם מסוגל גם לשקר לחשוב על דבר שקר שהוא לא האמת המדויקת ביותר, הרי שיש באדם עצמו עדיין גם שקר, והרי שגם תפישת האמת של האדם היא עדיין לא
האמת האחת של המציאות. ורק כאשר האדם מגיע לזיכוך של התפישה שלו בתכלית המעלה העליונה, דהיינו, רק כאשר האדם מגיע לביטול כל הרצון האישי שלו בשלמות שאין שלמות אחריה, שאז ... האדם באמת זוכה לראות את
האמת האמיתית . וכאשר האדם מגיע אל
האמת האמיתית, אז הוא כבר לא יכול לשאול האם זאת האמת ואולי יש אמת אחרת גדולה ממנה. כי האמת הזאת היא ככ גדולה, עד שהיא לא משאירה מקום לשום דבר אחר גדול קטן או שונה ממנה. ... גם השקר הוא רק ביטוי של
האמת האחת. וכל זמן שהאדם לא מסוגל להבין מהו דבר האמת שיש בכל הדעות השונות שיש בעולם, הרי שהאדם עוד לא הגיע אל
האמת האחת. ונסכם: אם ברצונך לדעת, האם כבר הגעת אל האמת, אז התשובה היא שעוד לא הגעת אליה. כי אילו היית מגיע אליה, לא היה לך את הספק האם הגעת אליה, וגם לא יכולת לשאול ...