🖨2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחנייםוכאן נסביר על 2 גישות טיפוליות, 2 גישות של מטפלים שהאדם רוצה להיעזר בהם, 2 גישות של יועצים, 2 גישות של מנטורים לחיים וכולי. ונסביר מה ההבדל בין השיטה של אליעד כהן לשיטות אחרות ומהי שיטת EIP ועוד.
וההבדל שבין 2 הגישות האלו, הוא מאוד חשוב. וקריטי מאוד שהאדם יבין את 2 הגישות האלו ושיבין את ההבדלים שבין 2 הגישות האלו, כי 2 הגישות השונות האלו, עשויות להיות הבדל כמעט שבין חיים למוות ובין אושר לסבל וכולי. וגישה אחת מובילה את האדם אל האושר והשנייה אל הסבל. ולמרות שנראה ששתיהן כאילו דומות, הן שונות.
והעניין הוא, כך: בן אדם בא לטיפול כדי לטפל בבעיה שיש לו. דהיינו, הוא מניח שיש לו בעיה כלשהי. לדוגמה, בן אדם שרוצה לטפל בכך שיש לו בעיה רגשית, של רגישות יתר. דהיינו, שאותו אדם חושב שהוא רגיש יותר מידי והוא רוצה לטפל בבעיה שלו. דהיינו, הוא רוצה להפסיק להיות רגיש יותר מידי אלא להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני וטוב ויפה.
ואז הולך לו אותו אדם, אל מטפל שיעזור לו להיות פחות רגיש. ועכשיו המטפל אמור לעזור לאותו האדם להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני.
אבל כאן יש 2 גישות ו2 דרכים איך להסתכל על העניין הזה. ואלו 2 גישות טיפוליות שונות לחלוטין אחת מהשניה, ואני אסביר.
ברמת העיקרון, האדם אמר שיש לו בעיה של רגישות יתר. המטפל רוצה לעזור לאדם שתהיה לו פחות רגישות. דהיינו, גם המטפל וגם האדם מסכימים שיש כאן בעיה של רגישות יתר שרוצים לטפל בה. עד כאן הכל נשמע טוב והגיוני.
אבל יש כאן 2 גישות שונות. גישה אחת היא הגישה הפשוטה, כפשוטם של דברים, היא בעצם מניחה שלאדם יש רגישות יתר + שרגישות יתר זו בעיה שצריכים לטפל בה. ומכך נובע שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי לטפל בבעיה שהגדרנו.
הגישה השניה אומרת, שמצד האמת אין שום בעיה, ושזה בסדר גמור ומושלם שיש לאדם רגישות יתר. ושהאדם לא חייב להפסיק את הרגישות יתר שלו. אלא שהאדם בוחר לרצות בבחירה חופשית מלאה, לטפל בכך שיש לו רגישות יתר. ואנחנו רוצים לעזור לבן אדם להגיע למצב שבו הוא ירגיש שיש לו שליטה על רגישות היתר שלו. ואז הוא יוכל לבחור האם כמה מתי ואיך הוא רוצה שתהיה לו רגישות יתר.
דהיינו, הגישה הראשונה שהיא הגישה הכללית הפשוטה ביותר של כל היועצים והמטפלים וכולי, היא שכדי לעזור לאדם אנחנו נניח שיש לו בעיה שאנחנו רוצים לטפל בה. הגישה השלמה יותר והנכונה יותר, היא, שלאדם אין שום בעיה מצד האמת. אלא שהאדם בוחר להגדיר את המצב שלו, כבעיה. ואנחנו ננסה לעזור לאדם לשלוט במצב שלו, ולאפשר לו לבחור לשנות את המצב שלו. אבל לא בהכרח שהאדם חייב לשנות את המצב שלו.
ואני אוסיף. ב 2 הגישות יש הסכמה שהאדם נמצא במצב מסוים. אין שום מחלוקת על העובדות. גם ניתן לומר ש 2 הגישות מסכימות לכך שהאדם מגדיר את המצב שלו בהגדרה כלשהי, לדוגמה: רגישות יתר, התמכרות לסמים, התמכרות לסקס, חרדה חברתית, כעס ועצבים וכיו"ב. דהיינו, יש הסכמה על העובדות ויש הסכמה על כך שהאדם מגדיר את המצב שלו תחת הגדרה כלשהי.
2 הגישות גם מסכימות שהאדם רוצה לשנות את המצב שלו. ו 2 הגישות גם רוצות לעזור לאדם לשנות את המצב שלו. עד כאן הכל זהה.
אבל בגישה הנפוצה, יש הסכמה עם האדם שיש לו בעיה, ושהוא צריך לפתור את הבעיה שלו, שהוא צריך להפסיק להיות עם רגישות יתר, צריך להפסיק את ההתמכרות לסקס, צריך להפסיק את החרדה החברתית שלו וכיו"ב.
לעומת הגישה הנכונה, שהיא שיש הסכמה על כך שהאדם רוצה לשנות את מצבו ושלא טוב לו המצב שלו. אבל אין הסכמה על כך שבאמת יש כאן בעיה. ולמה? כי מצד האמת, הכל מושלם בכל מקרה תמיד.
ועל האדם שלא רוצה שתהיה לו רגישות יתר, עליו לא להיות ברגישות יתר מעצם זה שיש לו רגישות יתר. ועל האדם לא להיות בחרדה מכך שהוא בחרדה. ולא להיות בכעס כלפי זה שהוא בכעס. ולא להיות בהתמכרות לפתור את ההתמכרות שלו.
דהיינו, רוב ככל הגישות באות לעשות שינוי, מתוך אלימות, אכזריות, רוע, שנאה וכולי. דהיינו, נניח אדם שמכור לפורנו, אז מי שרוצה לעזור לו, מסתכל על ההתמכרות לפורנו כעל דבר גרוע מאוד, כעל אויב, כעל השטן, כעל משהו מאוד גרוע, שצריכים לטפל בו ולהיפטר ממנו.
ואני אחדד: אני לא אומר שהגישה הנפוצה היא של אלימות וכעס כלפי המטופל. אני כן אומר שכל הגישות הן באלימות כלפי התופעה שבה רוצים לטפל. דהיינו, אנחנו לא נכעס ולא נשנא את האדם שהוא סובל מכעסים. אבל אנחנו כן נכעס על תופעת התקפי הזעם לכשעצמה.
והגישה הזאת שהיא הגישה הכללית, השורש שלה הוא, התפישה שיש טוב ורע. ושאם הגדרנו משהו כרע, אז אנחנו צריכים להתרחק ממנו ולטפל בו וכולי.
והחיסרון המרכזי של הגישה הזאת, הגישה הנפוצה ביותר, הוא שהיא עשויה לגרום לאדם לשנוא את עצמו ולכעוס על עצמו ולפתח בעיות חדשות עם עצמו.
דהיינו, נכון שאנחנו לא נכעס על האדם שסובל מהתקפי זעם, אלא ננסה להכיל אותו וכולי. אבל אנחנו נסכים איתו שהתקפי זעם והתקפי עצבים, זאת אכן מחלה שצריכים לטפל בה. ומה יקרה אם אותו אדם יתקשה לטפל בבעיה שלו? מה יקרה אם אותו אדם לא יצליח לטפל ברגישות יתר שלו?
אז כמובן שתקרה תופעה הפוכה, שבה האדם מתמלא בכעס עצמי, על עצם זה שהוא בכעס. והאדם מתחיל לשנוא את עצמו, על כך שהוא לא מצליח להשתנות.
ובכל תרחיש, נוצרת כאן בעיה עוד יותר גדולה. שהאדם אולי פותר בעיה אחת, אבל יוצר בעיה אחרת. כי מצד האמת האדם אמור להכיל בעצמו גם את כל התכונות השליליות שיש בעולם. ולהיות אלוהים, זה להיות שלם עם הכל. שלם עם כך שיש בך מאה אחוז שנאה כלפי העולם. ושלם עם זה שיש בעולם מאה אחוז שנאה כלפיך. שלם עם זה שאתה גם השטן. ושלם גם עם זה שהשטן מתעלל בך. כי להיות אלוהים, זה להיות הכל וכולי.
ומתוך המקום של להיות אלוהים, מתוך המקום הזה האדם בוחר איך הוא רוצה לחיות ואיך הוא רוצה לצמצם את הרצון שלו וכולי.
וכמובן שכאשר המטופל מגיע עם בעיה של חרדה חברתית לדוגמה, אז ברור שאנחנו לא ננסה להשאיר אותו עם הבעיה של החרדה החברתית שלו. אבל לאורך כל הטיפול, יש מסר לתת מודע שעובר אל המטופל. והשאלה היא, האם המסר הוא שאתה חולה במחלה שצריכים לטפל בה ושהיא רק רעה ושאתה חייב להיפטר ממנה. או שהמסר הוא של הכלה, שנעזור לך להיות מסוגל לשלוט בתכונה שיש לך. כי ככה אתה רוצה ולא כי ככה אתה חייב.
ואלו כמובן 2 גישות שונות לחלוטין. והשיטה של אליעד כהן שיטת EIP, היא מתוך מקום של להיות אלוהים. לתת לאדם את נקודת המבט של אלוהים. שבפועל זה אומר שעוזרים לאדם לשנות את עצמו, לא מתוך מקום של שנאה כלפי עצמו, אלא מתוך לאפשר לאדם להיות מסוגל לבחור את הרצון שלו ולשלוט יותר ברצון שלו, כי ככה הוא רוצה. אבל לא מתוך מקום של שנאה וכעס על התכונה שהאדם מנסה לשנות.
וכן על זה הדרך, ניתן לראות את העניין של "טיפולי המרה" ו"טיפולים לשינוי הזהות המינית" וכיו"ב, שהוציאו אותם אל מחוץ לחוק. כי רוב ככל המטפלים בעניינים האלו, הם כמובן שונאים את הרעיון שגבר חושב שהוא אישה או שהאישה חושבת שהיא גבר וכיו"ב. ורובם ככולם הומופובים וחושבים שזה אסון שגבר נמשך לגבר או אישה נמשכת לאישה וכיו"ב. ולכן הם פועלים מתוך שנאה, עד כדי כך שלפעמים גורמים למטופל להתאבד וכיו"ב, מרוב שנאה עצמית של האדם כלפי עצמו.
ומצד האמת, במה תלוי האם ובאיזו גישה המטפל שלך יטפל בך? תשובה: הכל תלוי בתפישת המציאות של המטפל עצמו. האם הוא רואה את החיים כמחויב או כאפשרי. וזה בסדר גמור לחשוב שמשהו מחויב. ולא מחויב לחשוב ששום דבר לא מחויב. אבל גם לא מחויב לחשוב שמשהו מחויב. וככל שהמטפל יותר מבין שזה בסדר גמור גם להיות השטן, כי אלוהים הוא גם שטן וגם הכי אלוהים טהור שיש, הרי שמנקודת המבט הזו, יותר קל לו לעזור לאדם לבחור לשלוט ברצון של עצמו ולא לגרום לאדם לשנוא את עצמו וכולי.
שנאה עצמית / כעס עצמי - ממה נובעת שנאה עצמית? איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית?שנאה עצמית / כעס עצמי - ממה נובעת שנאה עצמית? איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית? שנאה עצמית, היא מצב שבו האדם לא מרוצה מעצמו, מרגיש רגשות אשם וכעס כלפי עצמו, בצורה ככ חזקה עד שהוא מרגיש רגשות שנאה ביחס לעצמו. והשאלה הנשאלת היא, למה באמת מגיע האדם למצב של שנאה עצמית? מהו הדבר הטוב, שרגשות האשם והשנאה העצמית מספקים לאדם, ושבגללם האדם מאשים את עצמו? וכמובן, איך יוצאים משנאה עצמית? וכדי להבין למה קיימת שנאה עצמית, לשם כך צריך להתבונן, מתי מגיע האדם לשנאה עצמית. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי אדם מגיע למצב של שנאה עצמית, אחרי מצב של כעס עצמי ורגשות אשם, שמתפתחים לשנאה עצמית. ומתי מגיע האדם לכעס עצמי ולרגשות אשם? תשובה: כאשר האדם, לא מרוצה מהמצב שבו הוא נמצא. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי כאשר האדם לא מרוצה מהמצב ... בעצמו. ומאחר שהאדם לא מרוצה מהמצב שלו, ומאחר שהאדם חושב שהוא זה שאחראי למצב שבו הוא נמצא, ממילא נוצר כעס עצמי וכולי. ובדיוק כפי שהוא היה נוצר, גם כלפי כל גורם אחר, שהאדם היה רואה בו את האחראי למצבו. ורגשות ... כאשר נדמה לאדם שהוא אחראי למצבו, ממילא המשמעות היא ושהוא גם יכול לשנות אותו. נמצא אם כן, כי רגשות האשמה העצמית, מספקים לאדם סוג של שקט נפשי. שקט נפשי, שבו האדם מרגיש שהוא מבין את מצבו ויודע מי אחראי למצבו. ... שאם הוא רק ירצה, הוא יוכל לשנות את מצבו, כי הרי הוא זה שאחראי למצבו. וכאשר מבינים, שהאדם מרגיש רגשות אשם ביחס לעצמו, כדי להרגיש טוב יותר כנל, ממילא ניתן להבין, כי כדי להשתחרר מרגשות אשמה ושנאה עצמית, וכדי להגיע בסופו של דבר לאהבה ולקבלה עצמית, לשם כך על האדם לחפש את האמת, ולנסות להבין את מצבו באמת בלי לרוץ ולהאשים את עצמו. כאשר האדם נקלע למצב כלשהו שהוא לא מרוצה ממנו, במקרה כזה בשלב הראשון, על האדם לנסות להבין טוב יותר ... האדם לא לכעוס על מצבו, וכל שכן אם יצליח האדם להסתכל על מצבו בצורה חיובית, ממילא הוא ישתחרר מכל רגשות אשם כלשהם. כי כעס עצמי מגיע, רק כאשר האדם לא מרוצה ממצבו. ואם האדם לא מצליח לאהוב את המצב שבו הוא נמצא, עדיין על ... נוספים שאחראים למצבו וכיוב. ובסופו של דבר, כאשר האדם מבין את מצבו טוב יותר, על ידי זה האדם משתחרר מכעס עצמי ושנאה עצמית, עד שבסופו של דבר האדם מגיע לאהבה עצמית.
חוסר מזל, למה זה קורה לי? למה אין לי מזל? שנאה עצמית, חוסר ערך עצמי, חוסר אהבה עצמית, האשמה עצמית, רגשות אשם, לא אוהב את עצמי, שונא את עצמיחוסר מזל, למה זה קורה לי? למה אין לי מזל? שנאה עצמית, חוסר ערך עצמי, חוסר אהבה עצמית, האשמה עצמית, רגשות אשם, לא אוהב את עצמי, שונא את עצמיחוסר מזל, למה זה קורה לי? למה אין לי מזל? שנאה עצמית, חוסר ערך עצמי, חוסר אהבה עצמית, האשמה עצמית, רגשות אשם, לא אוהב את עצמי, שונא את עצמי למה אנשים מרגישים חוסר מזל מתמשך בחיים? התחושה של חוסר מזל שאנשים חווים, אינה מגיעה יש מאין, אלא היא ... לא מצליח במערכת יחסים, הוא עשוי לומר זה כי אף אחד לא יכול לאהוב אותי. החשיבה הזו יוצרת תחושת שנאה עצמית עמוקה ורגשות אשם, מכיוון שהאדם חושב שהוא אחראי לכישלונות שלו באופן אישי וישיר. אליעד מסביר שהמחשבה שהאדם שונא את עצמו למעשה אומרת שיש לו תמונה כלשהי לגבי איך הוא היה רוצה להיות, וכאשר המציאות אינה תואמת את התמונה הזו, הוא מפתח שנאה כלפי עצמו. לכן, האדם לא שונא את עצמו באופן מוחלט, אלא שונא את הפער בין מה שהוא לבין מה שהוא חושב שהוא צריך להיות. לדוגמה, אדם ששונא את עצמו על כך שהוא עצלן, שונא את התכונה הזו באופן ספציפי ולא את כל מהותו. האם המזל הוא מציאות או ... של פגם פנימי. כלומר, אדם ייחס לעצמו את הכישלון, לא בגלל סיבה אובייקטיבית אלא בגלל פרשנות סובייקטיבית. למה אנשים מאשימים את עצמם בחוסר המזל שלהם? הסיבה שאנשים מאשימים את עצמם היא הרצון הטבעי למצוא סיבה והסבר לכל דבר שקורה להם. המוח האנושי לא אוהב אי - ודאות ולכן מחפש קשר סיבתי ברור. אדם יעדיף למצוא סיבה (אני אשם) מאשר להודות שאין לו שליטה במציאות. האשמה העצמית הזו נותנת אשליה של שליטה, כי האדם חושב שאם הוא היה פועל אחרת, היה נמנע מהכישלון. אליעד מסביר זאת ... ימצא חיסרון כלשהו בעצמו, מכיוון שאין אדם מושלם לחלוטין. כך מתחזקת ההרגשה שהוא באמת חסר מזל, ומכאן הדרך קצרה לשנאה עצמית ורגשות אשם. איך אפשר להפסיק להרגיש חסר מזל? כדי להפסיק להרגיש חסר מזל, האדם צריך לשנות את צורת החשיבה שלו על ... את עצמו האם זה בהכרח אומר שאני טיפש, או שאולי פשוט לא למדתי מספיק?. התהליך הזה מאפשר לאדם להימנע מהאשמה עצמית לא מוצדקת ולשפר את תחושת הערך העצמי שלו. סיכום ומסקנות: מהי הדרך להתגבר על חוסר מזל ורגשות אשם? הדרך להתגבר על תחושת חוסר מזל, שנאה עצמית ורגשות אשם, מתחילה בהבנת המנגנון הפסיכולוגי שגורם להיווצרות התחושות האלה. במקום להניח אוטומטית שכל אירוע שלילי הוא תוצאה של חיסרון פנימי, ... בעיקר תחושה סובייקטיבית ולא עובדה אובייקטיבית, יכולים להוביל לשיפור משמעותי בחוויה הפנימית ובתחושת הערך העצמי של האדם. חוסר מזל שנאה עצמית חוסר ערך עצמי רגשות אשם חיסרונות פנימיים איך להפסיק להאשים את עצמי? תפיסת עולם מהם הגורמים לחוסר המזל ולתחושת חוסר הערך העצמי? בהרצאה, נדונה השאלה למה אנשים מרגישים שאין להם מזל בחיים, ולמה הם חווים תחושות של חוסר ערך עצמי, שנאה עצמית ורגשות אשם. זהו נושא שקשור באופן הדוק לתפיסות האישיות ולמחשבותיהם של בני אדם לגבי עצמם והסביבה. תחילה, הוצגה השאלה האם תחושות ... על עצמו, או שהן מוכתבות על ידי סיבות חיצוניות או פנימיות שלא ניתנות לשינוי. מה הקשר בין מחשבות של שנאה עצמית לחוסר מזל? בהמשך, דיברו על אנשים שחשבו שהם שונאים את עצמם, ונסו להבין מה הכוונה בעצמי במקרים כאלה. האם הכוונה היא לשנוא את עצמם כמות שהם או את כל מה שהם עשו עד כה? דובר על האפשרות שבני אדם עשויים לאהוב את עצמם, ... או לא עשה. על מנת לשנות את תחושת חוסר המזל, יהיה צורך באמונות חדשות, בצורות חשיבה שונות ובאפשרות להפסיק להאשים את עצמך על כל כישלון. סיכום ומסקנות: לסיום, כל אחד מאיתנו עשוי לחשוב שהוא חסר מזל, ולהאשים את עצמו על המתרחש בחייו. הסיבה לכך עשויה לנבוע מהמחשבה שאירועים רעים הם תוצאה ישירה של חיסרונות אישיים או של חוסר ... בה אנו תופסים את העולם ואת עצמנו, נוכל אולי לשנות את תפיסת המזל ולבצע שינוי במחשבותינו ובחיינו. חוסר מזל שנאה עצמית חוסר ערך עצמי רגשות אשם חיסרונות פנימיים הבנה עצמית תפיסת עולם
רגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמירגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמירגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמי למה אנשים סובלים מרגשי נחיתות וגאווה? הנושא המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו הוא רגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יהירות, צניעות ושנאה עצמית. הוא מסביר שכולם נובעים מאותו מנגנון פנימי, שמבוסס על ההשוואה לאחרים. לדבריו, אותו מנגנון שמשמש להשוואה לטובה משמש גם ... והוא יחווה שוויון אמיתי מול כל אדם ומול כל מצב, ולא יהיה מוטרד עוד מההשוואה לאחרים. כיצד לא לפתח שנאה עצמית או דיכאון? אליעד מסביר שכדי לא לפתח שנאה עצמית, האדם חייב להשתחרר מהרצון להרגיש יותר טוב מאחרים. אם האדם מבין שהכל מקרי, הוא לא יחוש שנאה עצמית על מה שאין לו, ולא יפתח רגשות אשמה על כישלונות. הוא מדגים באמצעות אדם שנכשל בטסט נהיגה: אם האדם יבין שלא הייתה לו בחירה אמיתית ולא הייתה לו שליטה בנסיבות, הוא לא יחוש אשמה או שנאה עצמית, אלא יוכל לקבל את המציאות בשלמותה, ללא תנאים. אליעד מסכם בכך שכל אדם יכול להשתחרר לחלוטין מרגשי נחיתות וגאווה ... שאין סיבה להרגיש אשמה או להתגאות, ושהוא שווה באמת לכל אחד אחר. איך להתמודד עם רגשי נחיתות? איך להשתחרר מרגשות אשמה? למה לא הגיוני להתגאות? איך להעלות את הדימוי העצמי? האם יש בחירה חופשית? איך להפסיק לשנוא את עצמי? מהי ענווה אמיתית? אין בחירה חופשית, אתה רובוט, איך לא לשנוא את עצמי? איך לא להתבייש בעצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך לחזק את הביטחון העצמי? איך להתמודד עם דימוי עצמי נמוך? איך להתמודד עם רגשות אשם? מתבייש בעצמי, אני לא טוב כמו כולם, כולם יותר טובים ממני, כעט ביד הסופר, למה לא הגיוני להתגאות? איך ...
הערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמי איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כאשר אדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. לדוגמה, אדם יכול לומר: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. רגשות כאלה גורמים לתסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, שאתה ... לגמרי חופשית. אם אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: - תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. - תשאל למה אתה כזה. - כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. - בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: - או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. - או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: - תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על עצמנו? איך להפסיק להעריץ אנשים אחרים איך להפסיק להרגיש נחות מול אחרים איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כשאדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. למשל, אדם עשוי לומר לעצמו: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. הרגשות הללו יוצרים תסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך - כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, ... אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. תשאל למה אתה כזה. כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. תמשיך ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על ...
אהבה עצמית, קבלה עצמית, שנאה עצמית, לאהוב את עצמך, לקבל את עצמך, לשנוא את עצמךאהבה עצמית, קבלה עצמית, שנאה עצמית, לאהוב את עצמך, לקבל את עצמך, לשנוא את עצמך ובו יתבאר העניין של אהבה עצמית / קבלה עצמית / הערכה עצמית / דימוי עצמי / שנאה עצמית ועוד. ואהבה עצמית פירושה, שהאדם אוהב את עצמו. דהיינו, האדם חווה רגש של אהבה, כלפי מה שהוא חושב שזה ... שבו, כאשר הוא אומר אני, הוא מתכוון בעצם גם לעסק שלו. ואם העסק שלו לא מצליח, אז כאשר האדם לא אוהב את עצמו, אז בעצם הוא לא אוהב את מה שהוא חושב שזה הוא עצמו, דהיינו, העסק שלו. אבל באמת, זה בכלל ... שהוא ככ מזדהה איתו רגשית, עד כדי כך שהוא חושב שזה הוא עצמו מכוער. והרעיון הוא, שאהבה עצמית או חוסר אהבה עצמית, היא לא בהכרח כלפי מי שהאדם באמת, וכלפי האני האמיתי של האדם. אלא היא גם כלפי מי שהאדם חושב ... הוא בכלל לא רע. ויכול גם להיות, שגם אם הוא רע, הרי שלא האדם עצמו אשם בכך. והאדם שבטעות מאשים את עצמו וחווה רגשות אשמה כלפי עצמו, הוא לא אוהב את עצמו. למרות שבאמת, זה בכלל לא רלוונטי אליו, הדבר הרע שאותו הוא רואה. כך, שכאשר מתבוננים על הנושא של אהבה ... כלשהו, גורם לו לחוש רע וחוסר הנאה, אז האדם לא אוהב את אותו הדבר. והאדם אוהב את עצמו או לא אוהב את עצמו, לפי כמה שהוא מרוצה וחווה שביעות רצון, ממה שהוא חושב שזה הוא עצמו. ומי שיתבונן עוד בעניין יראה, כי ... אומר, שאין שום אפשרות בעולם, שתהיה לאדם אהבה עצמית מושלמת בשלמות מוחלטת. וכך גם ממש, אין אפשרות שתהיה לאדם שנאה עצמית וחוסר אהבה עצמית מוחלטת בשלמות. ולמה? כי בכל דבר בעולם, מוכרח שיש בו חיסרון כלשהו ויתרון כלשהו. ולכן, מוכרח, שהאדם תמיד יחווה, ... בכל דבר בעולם, תמיד יש בו חסרונות ויתרונות כלשהם. ומוכרח תמיד, שהאדם גם יאהב את עצמו ברמה כלשהי, וגם ישנא את עצמו ברמה כלשהי. אבל יש גם נקודת מבט נוספת, והיא נקודת המבט האובייקטיבית. שבה, אין שום אהבה או חוסר אהבה ושנאה עצמית. ומי שיתחבר לנקודת המבט האובייקטיבית, דהיינו, מי שיסתכל על עצמו מנקודת מבט אובייקטיבית באמת, דהיינו, נקודת מבט ללא כל שיפוטיות כלשהי, הרי שממילא הוא לא יאהב את עצמו, וגם לא ישנא את עצמו. אלא יחווה כלפי עצמו רגש אחיד, רגש זהה, רגש שאין בו אהבה או שנאה. והאדם סובל מדימוי עצמי נמוך, ... סובל מחוסר הערכה עצמית ולא מעריך את עצמו מספיק, רק בגלל שיש לו הערכה עצמית גבוהה מידי. והאדם סובל משנאה עצמית / כעס עצמי / רגשות אשמה וכיוב, רק משום שיש לו גם אהבה עצמית / פירגון עצמי / קבלה עצמית וכיוב. ולמה? כי כנל, יש ... מבט. ומנקודת המבט שבה אין טוב או רע, מנקודת המבט הזו, לא שייך לאהוב את עצמך, וגם לא שייך לשנוא את עצמך. ולא שייך לאהוב או לשנוא, שום דבר בעולם. כי כאשר אין טוב או רע, אז ממילא אין אהבה או שנאה וכיוב. וכאשר האדם מחובר לנקודת המבט הזו, ממילא הוא לא אוהב את עצמו ולא שונא את עצמו. אבל, מי שאוהב את עצמו אפילו קצת, ומעריך את עצמו אפילו קצת, ומי שמקבל את עצמו אפילו קצת. דהיינו, ... את כל המציאות כולה בשלמות. וממילא הוא לא ירצה לשנות אותה כלל וכולי. וכך גם ממש, ההיפוך שלו. שמי ששונא את עצמו בשלמות אמיתית (למרות שאין דבר כזה כנל), גם הוא לא ילך לאכול וגם הוא לא יברח מאש. כי הוא ככ שונא את עצמו תמיד, עד כדי כך ששום דבר בעולם לא עושה לו טוב. ואז ממילא הוא גם לא יברח מהרע. ומי שלא מסוגל לדמיין כעס עצמי ושנאה עצמית על עצמו, הוא גם לא מסוגל ליהנות, מכך שהוא אוהב את עצמו. כי בלי שנאה, אין אהבה. ובלי שהאדם ... מה שטוב בך. אבל אם תמצא את מה שטוב בך, תמצא גם את מה שרע בך, ואז תסבול גם מחוסר אהבה עצמית ומחוסר קבלה עצמית ומחוסר הערכה עצמית ומדימוי עצמי נמוך וכיוב. והדרך היחידה לצאת מהמלכודת הזו, היא על ידי הסתכלות אובייקטיבית, שבה אין טוב או רע, וממילא אין אהבה עצמית או שנאה עצמית, אלא יש אחדות עצמית. אלא, שמנקודת מבט אובייקטיבית בלבד, אין טוב או רע, ואז אין שום משמעות מוגדרת לשום ...
מרגישה אשמה באונס, איך לסלוח לעצמך? מאשימה את עצמי, שונאת את עצמי, כועסת על עצמי, לא סולחת לעצמי, רגשות אשם, שנאה עצמית, למה לא צעקת? תקיפה מינית, טראומה מינית, כעס עצמימרגישה אשמה באונס, איך לסלוח לעצמך? מאשימה את עצמי, שונאת את עצמי, כועסת על עצמי, לא סולחת לעצמי, רגשות אשם, שנאה עצמית, למה לא צעקת? תקיפה מינית, טראומה מינית, כעס עצמימרגישה אשמה באונס, איך לסלוח לעצמך? מאשימה את עצמי, שונאת את עצמי, כועסת על עצמי, לא סולחת לעצמי, רגשות אשם, שנאה עצמית, למה לא צעקת? תקיפה מינית, טראומה מינית, כעס עצמי מה לעשות כשמרגישים אשמה על אונס? איך לסלוח לעצמך? בהרצאה הזו, אליעד כהן עוסק בשאלה של איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית בעקבות חוויית אונס, וכיצד ניתן לסלוח לעצמך. הוא פותח את השיחה בשאלה אם שמעתם על מישהי שחוותה אונס והאשימה ... טראומה כזו, במיוחד אישה אחרי אונס, עשוי לחשוב שהאחריות למעשה היתה על כתפיה. התחושה הזו של אשמה מובילה לעיתים לשנאה עצמית, שבה האדם שונא את עצמו על כך שלא התנהג כראוי בסיטואציה. אליעד מציע לחשוב האם זה לא היה קורה אם לאדם היה ביטחון עצמי גבוה יותר או אם הוא היה מגיב אחרת בסיטואציה. בהמשך, הוא מדבר על איך האשמה העצמית לא בהכרח מוצדקת. לדעת אליעד, התהליך הזה של האשמה העצמית יוצר כלא מחשבתי, שבו האדם לא מצליח להימנע מהכאב הפנימי ומהרגשות השליליים. הוא מציע גם לעסוק בפרספקטיבה משפטית: אם ... הסכים לכך באופן פעיל, הוא לא אחראי למה שקרה. אליעד מציע שיטה של חקירה עצמית: מה אם לא היית מאשים את עצמך? מה אם לא היית שונא את עצמך? כל זאת מתוך מטרה לשחרר את האדם מהמחשבות השליליות ולהוביל אותו להתמודדות בריאה יותר. הוא מדגיש שעל מנת להתגבר ... אליעד מציין שמחשבות על עצמך, אם הן לא מנוגדות למציאות, עשויות להוביל אותך למקום של קבלה עצמית ולסליחה עצמית. רגשות אשם אחרי אונס איך לסלוח לעצמך אחרי טראומה מינית? שנאה עצמית לאחר אונס כיצד להתמודד עם טראומה מינית? מה עושים כשהאשמה עצמית מכבידה עליך? מה לעשות כשמרגישים אשמה על אונס? איך לסלוח לעצמך? בהרצאה, אליעד דן בסוגיה של רגשות אשם ושנאה עצמית בעקבות חוויית אונס, והקושי שבסליחה עצמית. נניח מישהי שחוותה אונס, השאלה היא כיצד היא עלולה להאשים את עצמה בעקבות האירוע, ובכך להרגיש תחושת אשמה ושנאה עצמית. המרצה פתח בשאלה אם שמעתם פעם על מישהי שחוותה אונס ומאשימה את עצמה. הוא מסביר שאדם שחווה טראומה כזו עשוי להרגיש שהוא היה אחראי בדרך כלשהי למקרה, ובכך להאשים את עצמו על ההתנהלות שלו. לעיתים, נשים מסוימות מרגישות שהן שדדו את עצמן או שהן לא נהגו בצורה נכונה במצבים מסוימים. בהמשך, אליעד פתח דיון על האשמה העצמית, והאם היא מוצדקת או לא. כשמישהי מאשימה את עצמה, היא חווה לא רק את האשמה, אלא גם שנאה עצמית. תהליך זה מוביל למצב של הכלא המחשבתי, שבו האדם לא מצליח לצאת מהכאב והרגשות השליליים. אליעד מציע לקחת דוגמה ... קרה לפני. לדוגמה, הבחורה שזעזעה את עצמה על כך שלא צעקה או לא נזהרה מספיק - זו לא אשמתה. האשמה עצמית רק מחמירה את התחושות שלה. בהמשך, אליעד הציע לגשת לנושא מנקודת מבט משפטית. אם נניח שמישהו נתבע על אונס, ... סליחה עצמית, אלא גם על האופציה של יצירת שינוי במחשבות ובתפיסות העולם של האדם, ובכך לעזור לו לשחרר את האשמה העצמית. הוא מדגיש שעל מנת להתגבר על טראומות רגשיות יש צורך בהבנה של המקום בו האדם נמצא, וההכרה שאין דרך ... אליעד מציע דרך של חקירה עצמית, שבה ניתן לשאול את עצמנו שאלות שיכולות להוביל לשחרור ממחשבות כואבות ולחוויות טראומטיות. רגשות אשם אחרי אונס איך לסלוח לעצמך אחרי טראומה מינית? שנאה עצמית לאחר אונס כיצד להתמודד עם טראומה מינית? מה עושים כשהאשמה עצמית מכבידה עליך?
אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך?אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך?אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך? למה לא כדאי לאהוב את עצמך? אליעד מסביר שכדי לא לשנוא את עצמך, עליך קודם כל להיזהר מאוד להתחיל לאהוב את עצמך. זה נשמע אולי מוזר, כי רוב האנשים רוצים לאהוב את ... לעוף על עצמם, ולהרגיש טוב עם מי שהם. אבל אליעד מדגיש שוב ושוב שהמחיר של אהבה עצמית הוא תמיד שנאה עצמית. מדוע אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? לפי אליעד, ברגע שאתה קם בבוקר ומתחיל לחשוב על כל הדברים שבהם אתה טוב, על ההישגים שלך, על התכונות ... דברים רעים. וכאשר תגלה בתוכך דברים פחות טובים, או כשמישהו אחר יהיה טוב יותר ממך במשהו, אתה מיד תתחיל לשנוא את עצמך, להרגיש כעס עצמי, רגשות אשמה ותסביכים פנימיים. לדוגמה, אם אתה מתגאה בכך שאתה מוצלח מאוד בעבודה שלך, מתלהב מזה, מרגיש שאתה טוב יותר מאחרים ... מה, אבל ברגע שתעשה איזושהי טעות, או כשתראה שמישהו אחר מצליח יותר ממך - אתה תיפול מיד לתחושה של שנאה עצמית, כעס ותסכול עמוק. איך אפשר להימנע משנאה עצמית? אליעד מציג שתי דרכים שבהן האדם יכול להסתכל על עצמו: דרך אחת היא הפרספקטיבה שלפיה האדם אומר: אני מה ... משווה את עצמי לאחרים. בפרספקטיבה הזאת האדם לא יכול לאהוב את עצמו, אבל מצד שני הוא גם לא יכול לשנוא את עצמו. הוא נמצא בנקודת איזון שבה אין משמעות לשיפוט עצמי. הדרך השנייה היא הפרספקטיבה שבה האדם כן שופט את עצמו. הוא מגדיר דברים טובים ודברים רעים בעצמו. מי שבוחר בדרך הזאת, חייב לדעת שאהבה עצמית תוביל בהכרח לשנאה עצמית. לכן, אם אתה באמת רוצה להפסיק לשנוא את עצמך, הפתרון שאליעד מציע הוא פשוט לא לאהוב את עצמך מלכתחילה. זאת אומרת לא להתלהב מעצמך, לא להתנשא מעל אחרים, ... עצמך ומתלהב מהישגיך, אתה נכנס למצב נפשי שבו כל טעות הופכת לאסון, וכל נפילה הופכת לכישלון אישי שמוביל אותך לשנאה עצמית חזקה מאוד. כך נוצרת מעין מנה - דיפרסיה, מחזוריות בלתי פוסקת של גאווה, יהירות, ואחר כך כעס עצמי ותחושות אשמה. האדם שנמצא בלופ הזה מרגיש תמיד מתוסבך, כי הוא לעולם לא יכול לשמור לאורך זמן על התחושה הטובה של אהבה עצמית - תמיד מגיע הרגע שבו הוא נופל שוב לשנאה עצמית. מהי הדרך לקבל את עצמך בלי לשפוט? הדרך שאליעד מציע היא אימוץ פרספקטיבה לא שיפוטית. במצב כזה, אתה פשוט ... טוב יותר או מוצלח יותר מהם. ברגע שאתה נמצא במקום שבו אתה לא מגדיר את עצמך בכלל, אין מקום לשנאה עצמית וגם אין צורך באהבה עצמית. זהו המקום היחיד שבו האדם יכול להיות באמת רגוע ושליו לאורך זמן. אליעד מדגיש ... של אהבה ושנאה. איך לאהוב את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי? איך לא לחוש את עצמך? איך להפסיק כעס עצמי? איך להימנע מרגשות אשמה? למה לא להתנשא על אחרים? איך להפסיק להיות יהיר? איך לאהוב את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי? איך לא לחוש את עצמך? גאווה, ענווה, יהירות, להתנשא על אחרים, כעס עצמי, רגשות אשמה
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?