🖨2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחנייםוכאן נסביר על 2 גישות טיפוליות, 2 גישות של מטפלים שהאדם רוצה להיעזר בהם, 2 גישות של יועצים, 2 גישות של מנטורים לחיים וכולי. ונסביר מה ההבדל בין השיטה של אליעד כהן לשיטות אחרות ומהי שיטת EIP ועוד.
וההבדל שבין 2 הגישות האלו, הוא מאוד חשוב. וקריטי מאוד שהאדם יבין את 2 הגישות האלו ושיבין את ההבדלים שבין 2 הגישות האלו, כי 2 הגישות השונות האלו, עשויות להיות הבדל כמעט שבין חיים למוות ובין אושר לסבל וכולי. וגישה אחת מובילה את האדם אל האושר והשנייה אל הסבל. ולמרות שנראה ששתיהן כאילו דומות, הן שונות.
והעניין הוא, כך: בן אדם בא לטיפול כדי לטפל בבעיה שיש לו. דהיינו, הוא מניח שיש לו בעיה כלשהי. לדוגמה, בן אדם שרוצה לטפל בכך שיש לו בעיה רגשית, של רגישות יתר. דהיינו, שאותו אדם חושב שהוא רגיש יותר מידי והוא רוצה לטפל בבעיה שלו. דהיינו, הוא רוצה להפסיק להיות רגיש יותר מידי אלא להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני וטוב ויפה.
ואז הולך לו אותו אדם, אל מטפל שיעזור לו להיות פחות רגיש. ועכשיו המטפל אמור לעזור לאותו האדם להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני.
אבל כאן יש 2 גישות ו2 דרכים איך להסתכל על העניין הזה. ואלו 2 גישות טיפוליות שונות לחלוטין אחת מהשניה, ואני אסביר.
ברמת העיקרון, האדם אמר שיש לו בעיה של רגישות יתר. המטפל רוצה לעזור לאדם שתהיה לו פחות רגישות. דהיינו, גם המטפל וגם האדם מסכימים שיש כאן בעיה של רגישות יתר שרוצים לטפל בה. עד כאן הכל נשמע טוב והגיוני.
אבל יש כאן 2 גישות שונות. גישה אחת היא הגישה הפשוטה, כפשוטם של דברים, היא בעצם מניחה שלאדם יש רגישות יתר + שרגישות יתר זו בעיה שצריכים לטפל בה. ומכך נובע שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי לטפל בבעיה שהגדרנו.
הגישה השניה אומרת, שמצד האמת אין שום בעיה, ושזה בסדר גמור ומושלם שיש לאדם רגישות יתר. ושהאדם לא חייב להפסיק את הרגישות יתר שלו. אלא שהאדם בוחר לרצות בבחירה חופשית מלאה, לטפל בכך שיש לו רגישות יתר. ואנחנו רוצים לעזור לבן אדם להגיע למצב שבו הוא ירגיש שיש לו שליטה על רגישות היתר שלו. ואז הוא יוכל לבחור האם כמה מתי ואיך הוא רוצה שתהיה לו רגישות יתר.
דהיינו, הגישה הראשונה שהיא הגישה הכללית הפשוטה ביותר של כל היועצים והמטפלים וכולי, היא שכדי לעזור לאדם אנחנו נניח שיש לו בעיה שאנחנו רוצים לטפל בה. הגישה השלמה יותר והנכונה יותר, היא, שלאדם אין שום בעיה מצד האמת. אלא שהאדם בוחר להגדיר את המצב שלו, כבעיה. ואנחנו ננסה לעזור לאדם לשלוט במצב שלו, ולאפשר לו לבחור לשנות את המצב שלו. אבל לא בהכרח שהאדם חייב לשנות את המצב שלו.
ואני אוסיף. ב 2 הגישות יש הסכמה שהאדם נמצא במצב מסוים. אין שום מחלוקת על העובדות. גם ניתן לומר ש 2 הגישות מסכימות לכך שהאדם מגדיר את המצב שלו בהגדרה כלשהי, לדוגמה: רגישות יתר, התמכרות לסמים, התמכרות לסקס, חרדה חברתית, כעס ועצבים וכיו"ב. דהיינו, יש הסכמה על העובדות ויש הסכמה על כך שהאדם מגדיר את המצב שלו תחת הגדרה כלשהי.
2 הגישות גם מסכימות שהאדם רוצה לשנות את המצב שלו. ו 2 הגישות גם רוצות לעזור לאדם לשנות את המצב שלו. עד כאן הכל זהה.
אבל בגישה הנפוצה, יש הסכמה עם האדם שיש לו בעיה, ושהוא צריך לפתור את הבעיה שלו, שהוא צריך להפסיק להיות עם רגישות יתר, צריך להפסיק את ההתמכרות לסקס, צריך להפסיק את החרדה החברתית שלו וכיו"ב.
לעומת הגישה הנכונה, שהיא שיש הסכמה על כך שהאדם רוצה לשנות את מצבו ושלא טוב לו המצב שלו. אבל אין הסכמה על כך שבאמת יש כאן בעיה. ולמה? כי מצד האמת, הכל מושלם בכל מקרה תמיד.
ועל האדם שלא רוצה שתהיה לו רגישות יתר, עליו לא להיות ברגישות יתר מעצם זה שיש לו רגישות יתר. ועל האדם לא להיות בחרדה מכך שהוא בחרדה. ולא להיות בכעס כלפי זה שהוא בכעס. ולא להיות בהתמכרות לפתור את ההתמכרות שלו.
דהיינו, רוב ככל הגישות באות לעשות שינוי, מתוך אלימות, אכזריות, רוע, שנאה וכולי. דהיינו, נניח אדם שמכור לפורנו, אז מי שרוצה לעזור לו, מסתכל על ההתמכרות לפורנו כעל דבר גרוע מאוד, כעל אויב, כעל השטן, כעל משהו מאוד גרוע, שצריכים לטפל בו ולהיפטר ממנו.
ואני אחדד: אני לא אומר שהגישה הנפוצה היא של אלימות וכעס כלפי המטופל. אני כן אומר שכל הגישות הן באלימות כלפי התופעה שבה רוצים לטפל. דהיינו, אנחנו לא נכעס ולא נשנא את האדם שהוא סובל מכעסים. אבל אנחנו כן נכעס על תופעת התקפי הזעם לכשעצמה.
והגישה הזאת שהיא הגישה הכללית, השורש שלה הוא, התפישה שיש טוב ורע. ושאם הגדרנו משהו כרע, אז אנחנו צריכים להתרחק ממנו ולטפל בו וכולי.
והחיסרון המרכזי של הגישה הזאת, הגישה הנפוצה ביותר, הוא שהיא עשויה לגרום לאדם לשנוא את עצמו ולכעוס על עצמו ולפתח בעיות חדשות עם עצמו.
דהיינו, נכון שאנחנו לא נכעס על האדם שסובל מהתקפי זעם, אלא ננסה להכיל אותו וכולי. אבל אנחנו נסכים איתו שהתקפי זעם והתקפי עצבים, זאת אכן מחלה שצריכים לטפל בה. ומה יקרה אם אותו אדם יתקשה לטפל בבעיה שלו? מה יקרה אם אותו אדם לא יצליח לטפל ברגישות יתר שלו?
אז כמובן שתקרה תופעה הפוכה, שבה האדם מתמלא בכעס עצמי, על עצם זה שהוא בכעס. והאדם מתחיל לשנוא את עצמו, על כך שהוא לא מצליח להשתנות.
ובכל תרחיש, נוצרת כאן בעיה עוד יותר גדולה. שהאדם אולי פותר בעיה אחת, אבל יוצר בעיה אחרת. כי מצד האמת האדם אמור להכיל בעצמו גם את כל התכונות השליליות שיש בעולם. ולהיות אלוהים, זה להיות שלם עם הכל. שלם עם כך שיש בך מאה אחוז שנאה כלפי העולם. ושלם עם זה שיש בעולם מאה אחוז שנאה כלפיך. שלם עם זה שאתה גם השטן. ושלם גם עם זה שהשטן מתעלל בך. כי להיות אלוהים, זה להיות הכל וכולי.
ומתוך המקום של להיות אלוהים, מתוך המקום הזה האדם בוחר איך הוא רוצה לחיות ואיך הוא רוצה לצמצם את הרצון שלו וכולי.
וכמובן שכאשר המטופל מגיע עם בעיה של חרדה חברתית לדוגמה, אז ברור שאנחנו לא ננסה להשאיר אותו עם הבעיה של החרדה החברתית שלו. אבל לאורך כל הטיפול, יש מסר לתת מודע שעובר אל המטופל. והשאלה היא, האם המסר הוא שאתה חולה במחלה שצריכים לטפל בה ושהיא רק רעה ושאתה חייב להיפטר ממנה. או שהמסר הוא של הכלה, שנעזור לך להיות מסוגל לשלוט בתכונה שיש לך. כי ככה אתה רוצה ולא כי ככה אתה חייב.
ואלו כמובן 2 גישות שונות לחלוטין. והשיטה של אליעד כהן שיטת EIP, היא מתוך מקום של להיות אלוהים. לתת לאדם את נקודת המבט של אלוהים. שבפועל זה אומר שעוזרים לאדם לשנות את עצמו, לא מתוך מקום של שנאה כלפי עצמו, אלא מתוך לאפשר לאדם להיות מסוגל לבחור את הרצון שלו ולשלוט יותר ברצון שלו, כי ככה הוא רוצה. אבל לא מתוך מקום של שנאה וכעס על התכונה שהאדם מנסה לשנות.
וכן על זה הדרך, ניתן לראות את העניין של "טיפולי המרה" ו"טיפולים לשינוי הזהות המינית" וכיו"ב, שהוציאו אותם אל מחוץ לחוק. כי רוב ככל המטפלים בעניינים האלו, הם כמובן שונאים את הרעיון שגבר חושב שהוא אישה או שהאישה חושבת שהיא גבר וכיו"ב. ורובם ככולם הומופובים וחושבים שזה אסון שגבר נמשך לגבר או אישה נמשכת לאישה וכיו"ב. ולכן הם פועלים מתוך שנאה, עד כדי כך שלפעמים גורמים למטופל להתאבד וכיו"ב, מרוב שנאה עצמית של האדם כלפי עצמו.
ומצד האמת, במה תלוי האם ובאיזו גישה המטפל שלך יטפל בך? תשובה: הכל תלוי בתפישת המציאות של המטפל עצמו. האם הוא רואה את החיים כמחויב או כאפשרי. וזה בסדר גמור לחשוב שמשהו מחויב. ולא מחויב לחשוב ששום דבר לא מחויב. אבל גם לא מחויב לחשוב שמשהו מחויב. וככל שהמטפל יותר מבין שזה בסדר גמור גם להיות השטן, כי אלוהים הוא גם שטן וגם הכי אלוהים טהור שיש, הרי שמנקודת המבט הזו, יותר קל לו לעזור לאדם לבחור לשלוט ברצון של עצמו ולא לגרום לאדם לשנוא את עצמו וכולי.
למה אני מאשים את עצמי בצרות של אחרים? למה אני מרגיש אשם? למה יש לי רגשות אשמה בגלל בעיות של אחרים? למה אני מרגיש אחראי רגשית לאחרים? למה רע לי כשרע למישהו אחר? איך לא להאשים את עצמי? איך לא לשנוא את עצמי?למה אני מאשים את עצמי בצרות של אחרים? למה אני מרגיש אשם? למה יש לי רגשות אשמה בגלל בעיות של אחרים? למה אני מרגיש אחראי רגשית לאחרים? למה רע לי כשרע למישהו אחר? איך לא להאשים את עצמי? איך לא לשנוא את עצמי?למה אני מאשים את עצמי בצרות של אחרים? למה אני מרגיש אשם? למה יש לי רגשות אשמה בגלל בעיות של אחרים? למה אני מרגיש אחראי רגשית לאחרים? למה רע לי כשרע למישהו אחר? איך לא להאשים את עצמי? איך לא לשנוא את עצמי? איך לא להרגיש רע מצרות של אחרים ולא להאשים את עצמך בצרות של אחרים? הנושא המרכזי בהרצאה הזו הוא ההתמודדות עם תחושת האשמה העצמית כאשר אנו מרגישים רע בעקבות הצרות של אחרים. הרבה פעמים, אנשים מאשימים את עצמם על דברים רעים שקורים לאנשים אחרים, למרות שאין להם קשר ישיר לכך. אליעד כהן מציע להבין את המנגנון הפנימי ... כתחושת אשם בלתי מוצדקת, אך פעמים רבות ישנם רווחים חבויים מאחורי תחושות אלו. לדוגמה, אחד מההסברים האפשריים לכך שאדם מאשים את עצמו בצרות של אחרים, הוא שמאוד קל לו להאשים אחרים בצרות שלו עצמו. אם הוא חושב שהוא אחראי לבעיות של ... יכול לשלב את אותו מנגנון כשקורה לו משהו רע, ולחפש מישהו אחר להאשים בו את הבעיות שלו. הקשר בין האשמה עצמית להאשמת אחרים תחושת האשמה עצמית יכולה לשמש גם ככרטיס כניסה להאשמת אחרים. לדוגמה, כאשר אדם מאשים את עצמו במצוקות של אחרים, הוא בעצם מכין את הקרקע לכך שבמקרה של מצוקה אישית שלו, הוא יוכל להאשים את כל ... הרע. כך, ישנה חפיפה בין אשמתו את עצמו לבין היכולת להאשים את הסביבה במצבים אישיים של קושי. הקשר בין האשמה עצמית ללקיחת קרדיט עוד תופעה הקשורה לאשמה עצמית היא הרצון לקחת קרדיט על הצלחות של אחרים. לדוגמה, אם אדם רוצה ... השליטה הזו יכולה להוות את היסוד לדפוסי האשמה, כאשר הדברים לא מתנהלים כפי שהוא ציפה או רצוי. הקשר בין האשמה עצמית לבין מערכות יחסים כאשר ישנם קשיים במערכות יחסים עם אנשים קרובים, כמו הורים, אנשים עשויים להעדיף להאשים את עצמם במקום להכיר בעובדה שהאנשים הקרובים אליהם לא תמיד מושלמים. לדוגמה, אדם שמרגיש שהוריו לא תומכים בו כפי שהוא היה רוצה, עשוי להעדיף להאשים את עצמו על הקשיים במערכת היחסים. במקרים כאלה, האשמה עצמית נועדה לשמור על אשליית הקשר הקרוב והאוהב, גם כאשר המציאות לא תמיד תואמת את האשליה הזו. כיצד להשתחרר מהנטייה להאשים את עצמך? אם אתה מזהה את הנטייה להאשים את עצמך בצרות של אחרים, כדאי לשאול את עצמך את השאלות הבאות: מה אני מרוויח מההרגשה הזאת? האם זה מועיל לי ... עליך להבין כי כל אדם אחראי לעצמו, ושהסבל של אחרים לא תמיד קשור אליך. כשאתה משחרר את עצמך מהנטייה להאשים את עצמך, אתה משיג חופש רגשי ויכולת להתמודד עם סבל בעדינות רבה יותר. סיכום ההבנה כי לא כל דבר רע שקורה בעולם קשור אליך היא הדרך להשתחרר מהאשמה עצמית מיותרת. לפעמים, המנגנונים הפנימיים שמובילים אותנו להרגיש אחראיים לסבל של אחרים נובעים מתוך הרגלים ותפיסות עולם לא מודעות. על ... הבנה עמוקה יותר של תחושות אלו, ניתן להתחיל להרגיש חופשי יותר ולהתמודד עם המציאות בצורה בריאה יותר. איך להפסיק לשנוא את עצמי? איך להפסיק לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לא לקחת אחריות על בעיות שלא שלי? איך לא להרגיש רע מצרות של אחרים ולא להאשים את עצמך בצרות של אחרים? השאלה המרכזית שעולה כאן היא כיצד ניתן להימנע מהאשמה עצמית כשאחרים סובלים, וכיצד להבין את המנגנון הפנימי שמוביל אותנו להרגיש אחריות כלפי הסבל של אחרים. אנשים רבים נוטים להרגיש רע כאשר למישהו אחר קורה משהו שלילי, והם מתחילים להאשים את עצמם בכך, למרות שאין בהכרח קשר ישיר בינם לבין הבעיה של אותו אדם. השאלה היא, מה גורם לנו להרגיש כך, ... של אחרים? כדי להבין את התופעה, חשוב לשאול את עצמך שאלה מהותית: מה הדבר החיובי שאתה מרוויח מכך שאתה מאשים את עצמך בצרות של אחרים? לכאורה, זה נראה דבר שלילי, אך פעמים רבות, מאחורי תחושת האשמה יש גם רווחים רגשיים חבויים. הקשר בין האשמה עצמית להאשמת אחרים אחד ההסברים האפשריים לכך שאתה מאשים את עצמך בצרות של אחרים הוא כדי שתוכל להאשים אחרים בצרות שלך. אם אתה רגיל לחשוב שאתה אחראי למה שקורה לאחרים, ... משהו רע, יהיה לך את מי להאשים בכך. הקשר בין האשמה עצמית ללקיחת קרדיט סיבה נוספת לכך שאנשים נוטים להאשים את עצמם היא הרצון לקחת קרדיט על הצלחות של אחרים. כאשר מישהו מצליח במשהו, ואתה רוצה להאמין שאתה זה שגרם לו ... אינם מושלמים. לדוגמה, אם אדם מנסה להאמין שהוריו אוהבים אותו, אבל הוא נתקל בבעיות ביחסים עימם, הוא עשוי להעדיף להאשים את עצמו על הבעיות במקום להכיר בכך שהוריו אינם תמיד אוהבים או תומכים. זאת משום שהכרה בכך עלולה לערער את תפיסתו ... לבד, ולכן הוא מעדיף לקחת את האשמה על עצמו כדי לשמור על האשליה שהם אוהבים אותו. כיצד להשתחרר מהנטייה להאשים את עצמך? אם אתה מזהה בעצמך נטייה להאשים את עצמך בצרות של אחרים, עליך לשאול את עצמך בכנות: מה אני מרוויח מההרגשה הזאת? האם היא באמת מועילה לי? האם ... ולהבין שלא לכל מצב יש פתרון שנמצא בידיך. סיכום המוח האנושי הוא מערכת מורכבת, ולעיתים אנו מוצאים את עצמנו מאשימים את עצמנו בצרות של אחרים מתוך דפוסי חשיבה עמוקים ולא תמיד מודעים. ההבנה של הדפוסים הללו, והנכונות לבחון את הסיבות מאחוריהם, יכולה לעזור לך להשתחרר מהנטייה הזו ולחיות חיים חופשיים יותר מאשמה לא מוצדקת. איך להתמודד עם רגשות אשמה איך להפסיק להרגיש אחריות כלפי אחרים איך לפתח חשיבה עצמאית ולא להיות מושפע מאשמה איך להימנע מהאשמה עצמית מיותרת איך לנהל רגשות ולשפר את החוסן הנפשי איך להפסיק לשנוא את עצמי? איך להפסיק לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לא לקחת אחריות על בעיות שלא שלי? איך להסיר אחריות מעצמי? איך להפסיק לקחת אחריות שלא שלי? איך לא להאשים אחרים בצרות שלך? איך לא להאשים את עצמך בצרות של אחרים? איך המוח חושב? איך נוצרת הפרעה נפשית? למה אני לוקח אחריות על רגשות של אחרים? הרצון להרגיש שליטה, לקחת קרדיט על הצלחה של אחרים, להאשים את עצמך בכישלון של מישהו אחר, שליטה ברגשות של מישהו אחר, שנאה עצמית, רגשות אשמה
פאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליהפאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליהפאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליה איך להפסיק להאשים את עצמי על סטיות והתמכרויות לא הגיוניות? הנושא שאליעד כהן מדבר עליו הוא כיצד אפשר לא להאשים את עצמך ולא לשנוא את עצמך כאשר יש לך סטיות מיניות, הפרעות נפשיות, התמכרויות לא הגיוניות, או אובססיות מוזרות. אנשים רבים מרגישים רע מאוד עם עצמם כאשר הם מגלים שיש להם התנהגויות שנחשבות לבלתי נורמליות או לא מקובלות בחברה. הסיבה להאשמה עצמית היא בדרך כלל שהאדם חושב לעצמו שהוא דפוק, פסיכופט, חולה נפש, סוטה, ושואל את עצמו מדוע הוא מתנהג כך. אליעד כהן מסביר שהדרך לא להאשים את עצמך היא לדון את עצמך לכף זכות ולהבין לעומק מה הסיבה האמיתית והעמוקה שיש לך את אותה סטייה או התמכרות ... לא יהיה רעב יותר. וכשהרעב ייעלם, גם ההתנהגות המוזרה, הסטיות המיניות והאובססיות הלא הגיוניות ייעלמו. אליעד מדגיש שאין צורך לשנוא את עצמך או לכעוס על עצמך, אלא לחקור ולהבין את המקור להתנהגות הלא הגיונית שלך, וכך לפתור את הבעיה מהשורש. איך להפסיק להיות רעב רגשית? ... חריגה, אלא מסביר שלכל התנהגות יש סיבה, וכדי לפתור את הבעיה יש צורך למצוא את הסיבה ולפתור אותה, לא להאשים את עצמך. למה אני סובל מסטיות מיניות? איך לא להאשים את עצמי בהתמכרויות? מהו רעב רגשי? איך להתמודד עם התנהגות אובססיבית? איך להפסיק לשנוא את עצמי? מה גורם להפרעות נפשיות מוזרות? איך לטפל בפאראפיליות? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך לא לכעוס על עצמי? איך לא לשנוא את עצמי? איך לא לשנוא את עצמך? התמכרות לא הגיונית, התאהבות לא הגיונית, נקרופיליה, איך לא לכעוס על עצמך? וויריזם, מאזוכיזם, אובססיה לא הגיונית, איך לקבל את עצמך? סטייה לא הגיונית, איך לא להאשים את עצמך? טיפול בסטיות מיניות, הפרעות פאראפיליה, איך לקבל את עצמי? משיכות מיניות לא אופייניות, הפרעות נפשיות, התערטלות, אקסהיביציוניזם, מציצנות, הפקת ...
איך לא להאשים את עצמי? איך לא לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי כמו שאני? איך להתמודד עם כישלון? כעס עצמי, שנאה עצמית, האשמה עצמית, שונא את עצמי, כועס על עצמי, לא אוהב את עצמי, אהבה עצמית בלי תנאיםאיך לא להאשים את עצמי? איך לא לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי כמו שאני? איך להתמודד עם כישלון? כעס עצמי, שנאה עצמית, האשמה עצמית, שונא את עצמי, כועס על עצמי, לא אוהב את עצמי, אהבה עצמית בלי תנאיםאיך לא להאשים את עצמי? איך לא לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי כמו שאני? איך להתמודד עם כישלון? כעס עצמי, שנאה עצמית, האשמה עצמית, שונא את עצמי, כועס על עצמי, לא אוהב את עצמי, אהבה עצמית בלי תנאים איך לא להאשים את עצמי? איך לא לכעוס על עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? אליעד מסביר כיצד להתמודד עם כעס עצמי והאשמה עצמית. פעמים רבות, כשאנחנו כועסים על עצמנו או מאשימים את עצמנו על משהו שעשינו, אנחנו בעצם יוצרים תחושת חוסר קבלה עצמית. השאלה המרכזית היא כיצד אפשר להפסיק את מעגל הכעס וההאשמה ולהגיע לקבלה עצמית ללא תנאים. הדרך המומלצת היא להתחיל בשאלה: על מה אתה כועס על עצמך? לדוגמה, אם מישהו אכל אוכל לא בריא וכתוצאה מכך נהיה חולה, הוא עשוי לכעוס על עצמו על כך שאכל את האוכל הלא בריא. אז השאלה היא, האם יכולת לעשות את הדבר אחרת? כלומר, האם באמת ... לא רצה בכך. לפי אליעד, יש שתי אפשרויות: 1. לא יכולת לאכול את האוכל - במקרה כזה, אין סיבה לכעוס על עצמך, כיוון שלא הייתה לך אפשרות אחרת. 2. לא רצית לאכול את האוכל - אז זה היה בחירה שלך. אם זה מה שבחרת, אין סיבה לכעוס על עצמך, כי בסופו של דבר זו הייתה בחירה חופשית שלך. אליעד מבהיר שהמפתח כאן הוא להבין אם זה היה משהו ... פעולך. אם אדם בוחר לפעול בדרך מסוימת, לא משנה אם זה היה פעולה טובה או לא, הוא לא צריך להאשים את עצמו. הבחירה החופשית שייכת לו, וזהו המפתח להפסיק לכעוס על עצמו. אם אדם לא הלך ללמוד או לא עשה משהו אחר שהוא חושב שהיה צריך לעשות, יש לשאול: האם יכולת ללמוד? אם התשובה היא לא, אז אין מקום להאשים את עצמך. אם התשובה היא כן, אז השאלה היא, למה לא הלכת ללמוד? אם לא רצית ללמוד, אז זה היה בחירה שלך. אין סיבה לכעוס על עצמך, כי זו הייתה בחירה שנעשתה מרצון. העקרון המרכזי כאן הוא להבין שמה שעשית זה מה שבחרת לעשות. אם עשית משהו מתוך רצון, אז אין סיבה להאשים את עצמך. אם לא עשית משהו מתוך רצון, גם אז אין מקום לכעוס על עצמך, כי זו הייתה בחירה שלך. בסופו של תהליך, כל פעולה שאתה עושה היא התוצאה של בחירה חופשית. אם עשית ... לא עשית משהו, זה היה מה שבחרת לא לעשות. חשוב להבין ולהכבד את הבחירה הזו, וכך להפסיק את מעגל הכעס העצמי וההאשמה. איך להתמודד עם כעס עצמי? איך לאהוב את עצמי? כיצד לקבל את עצמי כמו שאני? מה זה בחירה חופשית? איך להתמודד עם כישלון? איך להפסיק להאשים את עצמי?
לסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישיתלסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישיתלסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישית איך לסלוח לעצמך ולהתמודד עם רגשות אשמה? כיצד לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך ולסיים את תחושת הכעס העצמי? האם כדאי לקחת אחריות מלאה או להסיר אחריות לחלוטין כדי לשחרר את עצמך מתחושת האשמה? אליעד כהן מציע שיטה ... מתהליך של סליחה עצמית. המטרה היא להבין אם באמת הייתה לך אפשרות אחרת לפעול, ואם לא, אז אין מקום להאשים את עצמך. כל שאלה כזו דורשת תהליך פנימי, בו בודקים אם הייתה ברירה אחרת או אם הפעולה נעשתה מתוך אילוץ. אליעד ... מגיע למסקנה שאין לו תשובה ברורה. אז, למעשה, הוא מבין שלא הייתה לו בחירה חופשית אמיתית, ולכן אין מקום לכעוס על עצמו. אליעד מציע גם לבדוק את היכולת לעמוד בפיתויים. אם אדם לא מצליח להתנגד לפיתוי למרות שהוא יודע שזה מזיק ... את האדם להבין אם הוא באמת יכול היה לפעול אחרת. לסיום, אליעד מציע שאדם לא יישאר תקוע באשמה או בכעס עצמי. חשוב לנהל דיאלוג פנימי ולברר את מקור התחושות. בסופו של דבר, השאלה אם ניתן להסיר אחריות או לקחת אחריות ... מלאה במציאות ובתחושות, אז ייתכן שעדיף לקחת אחריות מלאה על כל פרט ופרט, כולל הרגשות שלך. איך להתמודד עם רגשות אשמה האם כדאי לקחת אחריות או להסיר אחריות איך לא לכעוס על עצמך איך לקבל החלטות בלי להצטער התמודדות עם כישלון והפקת לקחים איך אפשר להשתמש בהסרת אחריות כדי לסלוח לעצמך? כדי לא לכעוס על עצמך, אפשר לבחון האם באמת פעלת מתוך בחירה חופשית או שמא לא היתה לך ברירה. אם מתברר שלא היתה לך אפשרות אמיתית לפעול אחרת, אין סיבה להמשיך לכעוס על עצמך. הרעיון הוא לנהל דיאלוג פנימי ולשאול שוב ושוב: למה עשיתי את זה?, האם יכולתי לפעול אחרת? או האם באמת בחרתי?. אם אין תשובה ברורה, או אם מתברר שהדברים קרו כמעט מאליהם, הרי שאין טעם להאשים את עצמך ולהעניש את עצמך על כך. איך דוגמת האוכל המקולקל ממחישה את הרעיון? אדם שאכל אוכל מקולקל וסובל מכאבי בטן עלול לכעוס על עצמו: למה אכלתי את זה?, היו נורות אזהרה, ידעתי שלא כדאי. אפשר ליישם את הסרת האחריות ולשאול: למה אכלתי את ... או שבה התשובה היא לא באמת יכולתי לעמוד בפיתוי, אז אפשר לראות שלא היתה ברירה אמיתית, ולכן לא חובה לכעוס על עצמך. כיצד חוסר היכולת לעמוד בפיתוי משפיע על האחריות? אם אדם מזהה שהסיבה האמיתית לפעולה שלו היא חוסר יכולת לעמוד ... יש צורך לחקור עד הסוף אם באמת יכולת לבחור אחרת. אם באמת לא היתה ברירה, מאבדים את הסיבה להמשיך לכעוס על עצמך. אם היתה ברירה, צריך להבין מדוע בחרת בדרך שהזיקה לך. עצם התהליך של התשאול המעמיק יכול להימשך, ובכל שלב ... חגורת הבטיחות מחזקת את הרעיון? אדם שלא חוגר חגורת בטיחות ונוסע בצורה לא זהירה, ועקב כך נקלע לתאונה, עלול לכעוס על עצמו: למה לא נסעתי בזהירות?, למה לא חגרתי חגורה?. אפשר לחקור ולגלות שהסיבה היתה שלא היה לך כוח או חשק, ... טוען שזה משהו שאי אפשר היה להתגבר עליו, הרי לא היתה לך באמת בחירה חופשית באותה נקודה, ואין מקום להאשים את עצמך. אבל אם עדיין מסתבר שכן יכולת להכריח את עצמך, נשאלת השאלה למה לא עשית את זה?. אם התשובה היא ... גישת האחריות המלאה. איך מסיקים מכאן לגבי סליחה עצמית? המטרה העיקרית היא לאפשר לעצמך להפסיק לסבול מתחושת האשמה או הכעס העצמי. בין אם בוחרים בגישה של הסרת אחריות - תוך הבנה שלא תמיד היתה לנו בחירה חופשית - ובין אם בוחרים בגישה של לקיחת אחריות מלאה - עד כדי שליטה ברגשות, המטרה היא להגיע למצב שבו לא שונאים את עצמנו ולא נשארים בכלא פנימי של האשמות. איך להתמודד עם רגשות אשמה האם כדאי לקחת אחריות או להסיר אחריות איך לא לכעוס על עצמך איך לקבל החלטות בלי להצטער התמודדות עם כישלון והפקת לקחים הסרת אחריות חלקית, לקיחת אחריות חלקית, למה אני שונא את עצמי? איך להתמודד עם כישלון? למה אני כועס על עצמי? איך לקחת אחריות רגשית? איך להאשים את עצמי? שנאה עצמית והסרת אחריות, שנאה עצמית ולקיחת אחריות, לסלוח לעצמי, איך לסלוח לעצמי על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמי? איך לא להאשים את עצמי בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמי? איך לא לשנוא את עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? התמודדות עם כישלון
הערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמי איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כאשר אדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. לדוגמה, אדם יכול לומר: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. רגשות כאלה גורמים לתסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, שאתה ... לגמרי חופשית. אם אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: - תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. - תשאל למה אתה כזה. - כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. - בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: - או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. - או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: - תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על עצמנו? איך להפסיק להעריץ אנשים אחרים איך להפסיק להרגיש נחות מול אחרים איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כשאדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. למשל, אדם עשוי לומר לעצמו: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. הרגשות הללו יוצרים תסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך - כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, ... אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. תשאל למה אתה כזה. כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. תמשיך ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?