🖨2 גישות טיפוליות, מהי שיטת EIP? טיפול מתוך שלמות, מצא את ההבדלים, השיטה של אליעד כהן, שיטת הטיפול של אליעד כהן, 2 גישות של מורים רוחניים, טיפולים לשינוי הזהות המינית, התאבדות של מטופל, איך לא לגרום למטופל להתאבד? איך לגרום למטופל לא להתאבד? סגנונות של טיפול, גישות של מנטורים לחיים, טיפול מתוך חיסרון, איך לאהוב את עצמך? שנאה עצמית בגלל טיפול, להשתנות מתוך אהבה, לעשות שינוי מתוך אהבה, להשתנות מתוך בחירה, להשתנות מתוך שלמות, טעויות של מורים רוחנייםוכאן נסביר על 2 גישות טיפוליות, 2 גישות של מטפלים שהאדם רוצה להיעזר בהם, 2 גישות של יועצים, 2 גישות של מנטורים לחיים וכולי. ונסביר מה ההבדל בין השיטה של אליעד כהן לשיטות אחרות ומהי שיטת EIP ועוד.
וההבדל שבין 2 הגישות האלו, הוא מאוד חשוב. וקריטי מאוד שהאדם יבין את 2 הגישות האלו ושיבין את ההבדלים שבין 2 הגישות האלו, כי 2 הגישות השונות האלו, עשויות להיות הבדל כמעט שבין חיים למוות ובין אושר לסבל וכולי. וגישה אחת מובילה את האדם אל האושר והשנייה אל הסבל. ולמרות שנראה ששתיהן כאילו דומות, הן שונות.
והעניין הוא, כך: בן אדם בא לטיפול כדי לטפל בבעיה שיש לו. דהיינו, הוא מניח שיש לו בעיה כלשהי. לדוגמה, בן אדם שרוצה לטפל בכך שיש לו בעיה רגשית, של רגישות יתר. דהיינו, שאותו אדם חושב שהוא רגיש יותר מידי והוא רוצה לטפל בבעיה שלו. דהיינו, הוא רוצה להפסיק להיות רגיש יותר מידי אלא להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני וטוב ויפה.
ואז הולך לו אותו אדם, אל מטפל שיעזור לו להיות פחות רגיש. ועכשיו המטפל אמור לעזור לאותו האדם להיות פחות רגיש. עד כאן הכל נשמע הגיוני.
אבל כאן יש 2 גישות ו2 דרכים איך להסתכל על העניין הזה. ואלו 2 גישות טיפוליות שונות לחלוטין אחת מהשניה, ואני אסביר.
ברמת העיקרון, האדם אמר שיש לו בעיה של רגישות יתר. המטפל רוצה לעזור לאדם שתהיה לו פחות רגישות. דהיינו, גם המטפל וגם האדם מסכימים שיש כאן בעיה של רגישות יתר שרוצים לטפל בה. עד כאן הכל נשמע טוב והגיוני.
אבל יש כאן 2 גישות שונות. גישה אחת היא הגישה הפשוטה, כפשוטם של דברים, היא בעצם מניחה שלאדם יש רגישות יתר + שרגישות יתר זו בעיה שצריכים לטפל בה. ומכך נובע שנעשה כל מאמץ אפשרי כדי לטפל בבעיה שהגדרנו.
הגישה השניה אומרת, שמצד האמת אין שום בעיה, ושזה בסדר גמור ומושלם שיש לאדם רגישות יתר. ושהאדם לא חייב להפסיק את הרגישות יתר שלו. אלא שהאדם בוחר לרצות בבחירה חופשית מלאה, לטפל בכך שיש לו רגישות יתר. ואנחנו רוצים לעזור לבן אדם להגיע למצב שבו הוא ירגיש שיש לו שליטה על רגישות היתר שלו. ואז הוא יוכל לבחור האם כמה מתי ואיך הוא רוצה שתהיה לו רגישות יתר.
דהיינו, הגישה הראשונה שהיא הגישה הכללית הפשוטה ביותר של כל היועצים והמטפלים וכולי, היא שכדי לעזור לאדם אנחנו נניח שיש לו בעיה שאנחנו רוצים לטפל בה. הגישה השלמה יותר והנכונה יותר, היא, שלאדם אין שום בעיה מצד האמת. אלא שהאדם בוחר להגדיר את המצב שלו, כבעיה. ואנחנו ננסה לעזור לאדם לשלוט במצב שלו, ולאפשר לו לבחור לשנות את המצב שלו. אבל לא בהכרח שהאדם חייב לשנות את המצב שלו.
ואני אוסיף. ב 2 הגישות יש הסכמה שהאדם נמצא במצב מסוים. אין שום מחלוקת על העובדות. גם ניתן לומר ש 2 הגישות מסכימות לכך שהאדם מגדיר את המצב שלו בהגדרה כלשהי, לדוגמה: רגישות יתר, התמכרות לסמים, התמכרות לסקס, חרדה חברתית, כעס ועצבים וכיו"ב. דהיינו, יש הסכמה על העובדות ויש הסכמה על כך שהאדם מגדיר את המצב שלו תחת הגדרה כלשהי.
2 הגישות גם מסכימות שהאדם רוצה לשנות את המצב שלו. ו 2 הגישות גם רוצות לעזור לאדם לשנות את המצב שלו. עד כאן הכל זהה.
אבל בגישה הנפוצה, יש הסכמה עם האדם שיש לו בעיה, ושהוא צריך לפתור את הבעיה שלו, שהוא צריך להפסיק להיות עם רגישות יתר, צריך להפסיק את ההתמכרות לסקס, צריך להפסיק את החרדה החברתית שלו וכיו"ב.
לעומת הגישה הנכונה, שהיא שיש הסכמה על כך שהאדם רוצה לשנות את מצבו ושלא טוב לו המצב שלו. אבל אין הסכמה על כך שבאמת יש כאן בעיה. ולמה? כי מצד האמת, הכל מושלם בכל מקרה תמיד.
ועל האדם שלא רוצה שתהיה לו רגישות יתר, עליו לא להיות ברגישות יתר מעצם זה שיש לו רגישות יתר. ועל האדם לא להיות בחרדה מכך שהוא בחרדה. ולא להיות בכעס כלפי זה שהוא בכעס. ולא להיות בהתמכרות לפתור את ההתמכרות שלו.
דהיינו, רוב ככל הגישות באות לעשות שינוי, מתוך אלימות, אכזריות, רוע, שנאה וכולי. דהיינו, נניח אדם שמכור לפורנו, אז מי שרוצה לעזור לו, מסתכל על ההתמכרות לפורנו כעל דבר גרוע מאוד, כעל אויב, כעל השטן, כעל משהו מאוד גרוע, שצריכים לטפל בו ולהיפטר ממנו.
ואני אחדד: אני לא אומר שהגישה הנפוצה היא של אלימות וכעס כלפי המטופל. אני כן אומר שכל הגישות הן באלימות כלפי התופעה שבה רוצים לטפל. דהיינו, אנחנו לא נכעס ולא נשנא את האדם שהוא סובל מכעסים. אבל אנחנו כן נכעס על תופעת התקפי הזעם לכשעצמה.
והגישה הזאת שהיא הגישה הכללית, השורש שלה הוא, התפישה שיש טוב ורע. ושאם הגדרנו משהו כרע, אז אנחנו צריכים להתרחק ממנו ולטפל בו וכולי.
והחיסרון המרכזי של הגישה הזאת, הגישה הנפוצה ביותר, הוא שהיא עשויה לגרום לאדם לשנוא את עצמו ולכעוס על עצמו ולפתח בעיות חדשות עם עצמו.
דהיינו, נכון שאנחנו לא נכעס על האדם שסובל מהתקפי זעם, אלא ננסה להכיל אותו וכולי. אבל אנחנו נסכים איתו שהתקפי זעם והתקפי עצבים, זאת אכן מחלה שצריכים לטפל בה. ומה יקרה אם אותו אדם יתקשה לטפל בבעיה שלו? מה יקרה אם אותו אדם לא יצליח לטפל ברגישות יתר שלו?
אז כמובן שתקרה תופעה הפוכה, שבה האדם מתמלא בכעס עצמי, על עצם זה שהוא בכעס. והאדם מתחיל לשנוא את עצמו, על כך שהוא לא מצליח להשתנות.
ובכל תרחיש, נוצרת כאן בעיה עוד יותר גדולה. שהאדם אולי פותר בעיה אחת, אבל יוצר בעיה אחרת. כי מצד האמת האדם אמור להכיל בעצמו גם את כל התכונות השליליות שיש בעולם. ולהיות אלוהים, זה להיות שלם עם הכל. שלם עם כך שיש בך מאה אחוז שנאה כלפי העולם. ושלם עם זה שיש בעולם מאה אחוז שנאה כלפיך. שלם עם זה שאתה גם השטן. ושלם גם עם זה שהשטן מתעלל בך. כי להיות אלוהים, זה להיות הכל וכולי.
ומתוך המקום של להיות אלוהים, מתוך המקום הזה האדם בוחר איך הוא רוצה לחיות ואיך הוא רוצה לצמצם את הרצון שלו וכולי.
וכמובן שכאשר המטופל מגיע עם בעיה של חרדה חברתית לדוגמה, אז ברור שאנחנו לא ננסה להשאיר אותו עם הבעיה של החרדה החברתית שלו. אבל לאורך כל הטיפול, יש מסר לתת מודע שעובר אל המטופל. והשאלה היא, האם המסר הוא שאתה חולה במחלה שצריכים לטפל בה ושהיא רק רעה ושאתה חייב להיפטר ממנה. או שהמסר הוא של הכלה, שנעזור לך להיות מסוגל לשלוט בתכונה שיש לך. כי ככה אתה רוצה ולא כי ככה אתה חייב.
ואלו כמובן 2 גישות שונות לחלוטין. והשיטה של אליעד כהן שיטת EIP, היא מתוך מקום של להיות אלוהים. לתת לאדם את נקודת המבט של אלוהים. שבפועל זה אומר שעוזרים לאדם לשנות את עצמו, לא מתוך מקום של שנאה כלפי עצמו, אלא מתוך לאפשר לאדם להיות מסוגל לבחור את הרצון שלו ולשלוט יותר ברצון שלו, כי ככה הוא רוצה. אבל לא מתוך מקום של שנאה וכעס על התכונה שהאדם מנסה לשנות.
וכן על זה הדרך, ניתן לראות את העניין של "טיפולי המרה" ו"טיפולים לשינוי הזהות המינית" וכיו"ב, שהוציאו אותם אל מחוץ לחוק. כי רוב ככל המטפלים בעניינים האלו, הם כמובן שונאים את הרעיון שגבר חושב שהוא אישה או שהאישה חושבת שהיא גבר וכיו"ב. ורובם ככולם הומופובים וחושבים שזה אסון שגבר נמשך לגבר או אישה נמשכת לאישה וכיו"ב. ולכן הם פועלים מתוך שנאה, עד כדי כך שלפעמים גורמים למטופל להתאבד וכיו"ב, מרוב שנאה עצמית של האדם כלפי עצמו.
ומצד האמת, במה תלוי האם ובאיזו גישה המטפל שלך יטפל בך? תשובה: הכל תלוי בתפישת המציאות של המטפל עצמו. האם הוא רואה את החיים כמחויב או כאפשרי. וזה בסדר גמור לחשוב שמשהו מחויב. ולא מחויב לחשוב ששום דבר לא מחויב. אבל גם לא מחויב לחשוב שמשהו מחויב. וככל שהמטפל יותר מבין שזה בסדר גמור גם להיות השטן, כי אלוהים הוא גם שטן וגם הכי אלוהים טהור שיש, הרי שמנקודת המבט הזו, יותר קל לו לעזור לאדם לבחור לשלוט ברצון של עצמו ולא לגרום לאדם לשנוא את עצמו וכולי.
אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך?אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך?אהבה עצמית ושנאה עצמית, למה לא לאהוב את עצמך? מה רע באהבה עצמית? איך לא לשנוא את עצמך? למה אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? איך לקבל את עצמך? איך לא לשפוט את עצמך? שיפוטיות עצמית, למה לא להעריך את עצמך? למה לא לעוף על עצמך? למה לא כדאי לאהוב את עצמך? אליעד מסביר שכדי לא לשנוא את עצמך, עליך קודם כל להיזהר מאוד להתחיל לאהוב את עצמך. זה נשמע אולי מוזר, כי רוב האנשים רוצים לאהוב את ... לעוף על עצמם, ולהרגיש טוב עם מי שהם. אבל אליעד מדגיש שוב ושוב שהמחיר של אהבה עצמית הוא תמיד שנאה עצמית. מדוע אהבה עצמית יוצרת שנאה עצמית? לפי אליעד, ברגע שאתה קם בבוקר ומתחיל לחשוב על כל הדברים שבהם אתה טוב, על ההישגים שלך, על התכונות ... דברים רעים. וכאשר תגלה בתוכך דברים פחות טובים, או כשמישהו אחר יהיה טוב יותר ממך במשהו, אתה מיד תתחיל לשנוא את עצמך, להרגיש כעס עצמי, רגשות אשמה ותסביכים פנימיים. לדוגמה, אם אתה מתגאה בכך שאתה מוצלח מאוד בעבודה שלך, מתלהב מזה, מרגיש שאתה טוב יותר מאחרים ... מה, אבל ברגע שתעשה איזושהי טעות, או כשתראה שמישהו אחר מצליח יותר ממך - אתה תיפול מיד לתחושה של שנאה עצמית, כעס ותסכול עמוק. איך אפשר להימנע משנאה עצמית? אליעד מציג שתי דרכים שבהן האדם יכול להסתכל על עצמו: דרך אחת היא הפרספקטיבה שלפיה האדם אומר: אני מה ... משווה את עצמי לאחרים. בפרספקטיבה הזאת האדם לא יכול לאהוב את עצמו, אבל מצד שני הוא גם לא יכול לשנוא את עצמו. הוא נמצא בנקודת איזון שבה אין משמעות לשיפוט עצמי. הדרך השנייה היא הפרספקטיבה שבה האדם כן שופט את עצמו. הוא מגדיר דברים טובים ודברים רעים בעצמו. מי שבוחר בדרך הזאת, חייב לדעת שאהבה עצמית תוביל בהכרח לשנאה עצמית. לכן, אם אתה באמת רוצה להפסיק לשנוא את עצמך, הפתרון שאליעד מציע הוא פשוט לא לאהוב את עצמך מלכתחילה. זאת אומרת לא להתלהב מעצמך, לא להתנשא מעל אחרים, ... עצמך ומתלהב מהישגיך, אתה נכנס למצב נפשי שבו כל טעות הופכת לאסון, וכל נפילה הופכת לכישלון אישי שמוביל אותך לשנאה עצמית חזקה מאוד. כך נוצרת מעין מנה - דיפרסיה, מחזוריות בלתי פוסקת של גאווה, יהירות, ואחר כך כעס עצמי ותחושות אשמה. האדם שנמצא בלופ הזה מרגיש תמיד מתוסבך, כי הוא לעולם לא יכול לשמור לאורך זמן על התחושה הטובה של אהבה עצמית - תמיד מגיע הרגע שבו הוא נופל שוב לשנאה עצמית. מהי הדרך לקבל את עצמך בלי לשפוט? הדרך שאליעד מציע היא אימוץ פרספקטיבה לא שיפוטית. במצב כזה, אתה פשוט ... טוב יותר או מוצלח יותר מהם. ברגע שאתה נמצא במקום שבו אתה לא מגדיר את עצמך בכלל, אין מקום לשנאה עצמית וגם אין צורך באהבה עצמית. זהו המקום היחיד שבו האדם יכול להיות באמת רגוע ושליו לאורך זמן. אליעד מדגיש ... של אהבה ושנאה. איך לאהוב את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי? איך לא לחוש את עצמך? איך להפסיק כעס עצמי? איך להימנע מרגשות אשמה? למה לא להתנשא על אחרים? איך להפסיק להיות יהיר? איך לאהוב את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי? איך לא לחוש את עצמך? גאווה, ענווה, יהירות, להתנשא על אחרים, כעס עצמי, רגשות אשמה
שלמות עצמית, איך להיות שלם עם עצמך? איך לא לכעוס על עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להרגיש טוב עם עצמך? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לא להיות שיפוטי עם עצמך? שנאה עצמית, כעס עצמי, אהבה עצמית, אני כישלון, אושר בחייםשלמות עצמית, איך להיות שלם עם עצמך? איך לא לכעוס על עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להרגיש טוב עם עצמך? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לא להיות שיפוטי עם עצמך? שנאה עצמית, כעס עצמי, אהבה עצמית, אני כישלון, אושר בחייםשלמות עצמית, איך להיות שלם עם עצמך? איך לא לכעוס על עצמך? איך לקבל את עצמך? איך להרגיש טוב עם עצמך? איך לאהוב את עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לא להיות שיפוטי עם עצמך? שנאה עצמית, כעס עצמי, אהבה עצמית, אני כישלון, אושר בחיים איך אפשר להיות שלם עם עצמך ולא לכעוס על עצמך? הרבה אנשים סובלים מכך שהם לא שלמים עם עצמם, כועסים על עצמם, שונאים את עצמם, ומרגישים שהם לא מספיק טובים. אליעד כהן מסביר בהרצאה זו, שהסיבה המרכזית לחוסר השלמות עם עצמך היא ההנחה שעדיף ... אותו לטוב - הוא אוהב את עצמו, ואם הוא עושה דברים שמקרבים אותו למה שהוא חושב כרע - הוא שונא את עצמו. אך השאלה שאליעד מציג שוב ושוב היא האם באמת מצב אחד עדיף על מצב אחר?. איך להשתחרר מהשנאה העצמית והכעס העצמי? כדי להשתחרר משנאה עצמית וכעס עצמי, אליעד כהן מציע גישה שמערערת את ההנחות הבסיסיות שהאדם גדל עליהן. אם אדם לא שלם עם עצמו בגלל שאין ... כשהאדם מפסיק להתעקש שחייב להיות אחרת, הוא יכול להגיע לשלווה פנימית אמיתית, וזו היא שלמות עצמית אמיתית. איך להפסיק לכעוס על עצמי? מה זה אהבה עצמית ללא תנאים? האם עדיף להצליח מאשר להיכשל? איך לאהוב את עצמי כפי שאני? כיצד להשתחרר ... את עצמך ללא תנאים, ללא קשר לתכונות שלך, להצלחות, לכישלונות או לנסיבות חייך. אליעד כהן מסביר שהרבה אנשים סובלים מכעס עצמי, שנאה עצמית, והערכה עצמית נמוכה, כי הם חושבים שהם לא מספיק טובים. הם כועסים על עצמם כי הם לא עומדים בציפיות שלהם או בציפיות שהחברה הציבה להם. הם חושבים, למשל, שהם כישלון, לא מספיק חכמים, ... עצמך? אליעד מסביר שאם אתה חושב על עצמך באופן שלילי, למשל שאתה עצלן, חסר ביטחון עצמי, או כישלון, ואתה כועס על עצמך בשל כך, הבעיה מתחילה מכך שאתה בטוח שעדיף שתהיה אחרת. למשל, אדם עצלן שלא מסוגל לקום בבוקר לעבודה ומוצא ... יכולת לשלם שכר דירה, חושב שהוא לא שווה כי הוא עצלן. אבל אם נתבונן לעומק, המחשבה שגורמת לאותו אדם לכעוס על עצמו היא ההנחה הבסיסית שעדיף לא להיות עצלן. הוא בטוח שעדיף לעבוד, להרוויח כסף, ולחיות חיים נוחים יותר. אך אליעד ... טובים ודברים שהם רעים באופן אבסולוטי. אם אדם חושב שלהצליח בחיים זה טוב, אז כשהוא לא מצליח, הוא מיד שונא את עצמו וכועס על עצמו. אבל אם נתבונן לעומק, נראה שאין סיבה מוחלטת לחשוב שלהצליח עדיף על להיכשל. למשל, אדם שאומר: אני לא שלם ... ובכל תנאי. איך לקבל ולאהוב את עצמך ללא תנאים? כדי לקבל ולאהוב את עצמך ללא תנאים, עליך להבין שהכעס והשנאה העצמית מגיעים מהאמונה שמשהו בך לא בסדר. אך האם זה באמת נכון? אליעד מדגיש שוב ושוב שצריך לבדוק האם באמת ... אמונה יחסית, לא אמת מוחלטת. כאשר אתה מבין זאת, אתה מפסיק לשפוט את עצמך בצורה כל כך חמורה, מפסיק לשנוא את עצמך, מפסיק לכעוס על עצמך, ומתחיל לקבל את עצמך בדיוק כמו שאתה, ללא תנאים. כך, על פי אליעד כהן, מגיעים לשלמות עצמית ולאושר אמיתי. ... לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך להעריך את עצמי בלי תנאים? איך לא לשנוא את עצמי בלי תנאים? איך לא לכעוס על עצמי בלי תנאים? איך להתמודד עם כישלון? האם עדיף להצליח? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך להעריך את עצמי בלי תנאים? איך לא לשנוא את עצמי בלי תנאים? איך לא לכעוס על עצמי בלי תנאים?
לסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישיתלסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישיתלסלוח לעצמך, איך לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך? איך לא להאשים את עצמך בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמך בלי תנאים? שנאה עצמית ואחריות אישית איך לסלוח לעצמך ולהתמודד עם רגשות אשמה? כיצד לסלוח לעצמך על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמך ולסיים את תחושת הכעס העצמי? האם כדאי לקחת אחריות מלאה או להסיר אחריות לחלוטין כדי לשחרר את עצמך מתחושת האשמה? אליעד כהן מציע שיטה ... מתהליך של סליחה עצמית. המטרה היא להבין אם באמת הייתה לך אפשרות אחרת לפעול, ואם לא, אז אין מקום להאשים את עצמך. כל שאלה כזו דורשת תהליך פנימי, בו בודקים אם הייתה ברירה אחרת או אם הפעולה נעשתה מתוך אילוץ. אליעד ... מגיע למסקנה שאין לו תשובה ברורה. אז, למעשה, הוא מבין שלא הייתה לו בחירה חופשית אמיתית, ולכן אין מקום לכעוס על עצמו. אליעד מציע גם לבדוק את היכולת לעמוד בפיתויים. אם אדם לא מצליח להתנגד לפיתוי למרות שהוא יודע שזה מזיק ... את האדם להבין אם הוא באמת יכול היה לפעול אחרת. לסיום, אליעד מציע שאדם לא יישאר תקוע באשמה או בכעס עצמי. חשוב לנהל דיאלוג פנימי ולברר את מקור התחושות. בסופו של דבר, השאלה אם ניתן להסיר אחריות או לקחת אחריות ... מלאה במציאות ובתחושות, אז ייתכן שעדיף לקחת אחריות מלאה על כל פרט ופרט, כולל הרגשות שלך. איך להתמודד עם רגשות אשמה האם כדאי לקחת אחריות או להסיר אחריות איך לא לכעוס על עצמך איך לקבל החלטות בלי להצטער התמודדות עם כישלון והפקת לקחים איך אפשר להשתמש בהסרת אחריות כדי לסלוח לעצמך? כדי לא לכעוס על עצמך, אפשר לבחון האם באמת פעלת מתוך בחירה חופשית או שמא לא היתה לך ברירה. אם מתברר שלא היתה לך אפשרות אמיתית לפעול אחרת, אין סיבה להמשיך לכעוס על עצמך. הרעיון הוא לנהל דיאלוג פנימי ולשאול שוב ושוב: למה עשיתי את זה?, האם יכולתי לפעול אחרת? או האם באמת בחרתי?. אם אין תשובה ברורה, או אם מתברר שהדברים קרו כמעט מאליהם, הרי שאין טעם להאשים את עצמך ולהעניש את עצמך על כך. איך דוגמת האוכל המקולקל ממחישה את הרעיון? אדם שאכל אוכל מקולקל וסובל מכאבי בטן עלול לכעוס על עצמו: למה אכלתי את זה?, היו נורות אזהרה, ידעתי שלא כדאי. אפשר ליישם את הסרת האחריות ולשאול: למה אכלתי את ... או שבה התשובה היא לא באמת יכולתי לעמוד בפיתוי, אז אפשר לראות שלא היתה ברירה אמיתית, ולכן לא חובה לכעוס על עצמך. כיצד חוסר היכולת לעמוד בפיתוי משפיע על האחריות? אם אדם מזהה שהסיבה האמיתית לפעולה שלו היא חוסר יכולת לעמוד ... יש צורך לחקור עד הסוף אם באמת יכולת לבחור אחרת. אם באמת לא היתה ברירה, מאבדים את הסיבה להמשיך לכעוס על עצמך. אם היתה ברירה, צריך להבין מדוע בחרת בדרך שהזיקה לך. עצם התהליך של התשאול המעמיק יכול להימשך, ובכל שלב ... חגורת הבטיחות מחזקת את הרעיון? אדם שלא חוגר חגורת בטיחות ונוסע בצורה לא זהירה, ועקב כך נקלע לתאונה, עלול לכעוס על עצמו: למה לא נסעתי בזהירות?, למה לא חגרתי חגורה?. אפשר לחקור ולגלות שהסיבה היתה שלא היה לך כוח או חשק, ... טוען שזה משהו שאי אפשר היה להתגבר עליו, הרי לא היתה לך באמת בחירה חופשית באותה נקודה, ואין מקום להאשים את עצמך. אבל אם עדיין מסתבר שכן יכולת להכריח את עצמך, נשאלת השאלה למה לא עשית את זה?. אם התשובה היא ... גישת האחריות המלאה. איך מסיקים מכאן לגבי סליחה עצמית? המטרה העיקרית היא לאפשר לעצמך להפסיק לסבול מתחושת האשמה או הכעס העצמי. בין אם בוחרים בגישה של הסרת אחריות - תוך הבנה שלא תמיד היתה לנו בחירה חופשית - ובין אם בוחרים בגישה של לקיחת אחריות מלאה - עד כדי שליטה ברגשות, המטרה היא להגיע למצב שבו לא שונאים את עצמנו ולא נשארים בכלא פנימי של האשמות. איך להתמודד עם רגשות אשמה האם כדאי לקחת אחריות או להסיר אחריות איך לא לכעוס על עצמך איך לקבל החלטות בלי להצטער התמודדות עם כישלון והפקת לקחים הסרת אחריות חלקית, לקיחת אחריות חלקית, למה אני שונא את עצמי? איך להתמודד עם כישלון? למה אני כועס על עצמי? איך לקחת אחריות רגשית? איך להאשים את עצמי? שנאה עצמית והסרת אחריות, שנאה עצמית ולקיחת אחריות, לסלוח לעצמי, איך לסלוח לעצמי על כל דבר? איך להסיר אחריות מעצמי? איך לא להאשים את עצמי בשום דבר? איך לא לכעוס על עצמי? איך לא לשנוא את עצמי? איך לקבל את עצמי בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? התמודדות עם כישלון
הערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמיהערכה עצמית, אהבה עצמית, שנאה עצמית, כעס עצמי, האשמה עצמית, רגשות אשם, איך לא לכעוס על עצמי? איך לא להאשים את עצמי? איך לקבל את עצמי? גאווה, יהירות, איך לא להתגאות? איך לא לקנא באחרים? איך לא להעריץ אחרים? דימוי עצמי איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כאשר אדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. לדוגמה, אדם יכול לומר: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. רגשות כאלה גורמים לתסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, שאתה ... לגמרי חופשית. אם אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: - תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. - תשאל למה אתה כזה. - כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. - בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: - או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. - או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: - תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על עצמנו? איך להפסיק להעריץ אנשים אחרים איך להפסיק להרגיש נחות מול אחרים איך לא לכעוס על עצמך ולא לשנוא את עצמך? כשאדם כועס על עצמו או שונא את עצמו, לרוב זה נובע מכך שהוא מרגיש שהוא עשה משהו לא בסדר, שהוא לא טוב מספיק, שהוא כישלון, או שהוא מחזיק בתכונות שהוא לא אוהב. למשל, אדם עשוי לומר לעצמו: אני כועס על עצמי כי אני עצלן, אני שונא את עצמי כי אני טיפש, אני לא אוהב את זה שאני חלש. הרגשות הללו יוצרים תסכול, חוסר שביעות רצון, ולעיתים אף שנאה עצמית עמוקה. הנוסחה הפשוטה לשינוי תפיסה זו היא לשאול את עצמך: למה? למה אני מרגיש כך? למה אני רואה את ... דבר אחר. אתה בוחר בזה בבחירה חופשית מלאה. אם אתה מקבל את התשובה הזו, אז אין לך שום סיבה לכעוס על עצמך - כי אתה בוחר בעצמך את מה שאתה. להגיע למסקנה הזו אומר שאתה מבין שאתה הבורא של המציאות שלך, ... אתה מבין שאתה זה שבוחר להיות כך, ואין לך שום אילוץ חיצוני, אז אין שום היגיון בכעס עצמי או שנאה עצמית. אפשרות שנייה: אין לך שום בחירה חופשית האפשרות השנייה היא להבין שאין לך באמת בחירה חופשית, וכל מה שאתה ... שרשרת אירועים שהתחילה לפני שנולדת, של חוקים פיזיים, ביולוגיים, וחברתיים שהשפיעו עליך. אם זה נכון, אז אין שום סיבה לכעוס על עצמך, כי אתה בכלל לא בוחר מי אתה. אתה כמו רובוט שפועל על פי תכנות מסוים, וכל פעולה שאתה עושה ... יתרון עליך, או שאין לו בחירה חופשית וזה פשוט המצב, ואז אין טעם להעריץ אותו. סיכום הנוסחה כאשר אתה כועס על עצמך או שונא את עצמך: תבדוק על מה בדיוק אתה כועס או שונא. תשאל למה אתה כזה. כל תשובה שתקבל, תשאל ולמה זה כך?. בסוף תגיע לאחת משתי האפשרויות: או שאתה בוחר את מי שאתה ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. או שאין לך בחירה חופשית ולכן אין טעם לכעוס על עצמך. כאשר אתה מתגאה או מעריץ מישהו: תשאל למה הוא יותר טוב ממך או למה אתה יותר טוב ממנו. תמשיך ... בחירה חופשית, ולכן אין שום טעם להעריץ אותו. בסופו של דבר, הבנה עמוקה של הנוסחה הזו תעזור לך להשתחרר מהכעס העצמי, מהשנאה העצמית, מהגאווה ומההערצה הלא מוצדקת, ולחיות חיים רגועים יותר, שלמים יותר ומודעים יותר. איך לא לשנוא את עצמך איך לקבל את עצמך כמו שאתה איך להתמודד עם כעס עצמי מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על ...
רגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמירגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמירגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יוהרה, ענווה, צניעות, שנאה עצמית, דימוי עצמי נמוך, חוסר הערכה עצמית, שונא את עצמי, לא אוהב את עצמי, חסר ביטחון עצמי, חסר הערכה עצמית, דימוי עצמי שלילי, העלאת הדימוי העצמי למה אנשים סובלים מרגשי נחיתות וגאווה? הנושא המרכזי שאליעד כהן מדבר עליו הוא רגשי נחיתות, רגשות אשמה, גאווה, יהירות, צניעות ושנאה עצמית. הוא מסביר שכולם נובעים מאותו מנגנון פנימי, שמבוסס על ההשוואה לאחרים. לדבריו, אותו מנגנון שמשמש להשוואה לטובה משמש גם ... והוא יחווה שוויון אמיתי מול כל אדם ומול כל מצב, ולא יהיה מוטרד עוד מההשוואה לאחרים. כיצד לא לפתח שנאה עצמית או דיכאון? אליעד מסביר שכדי לא לפתח שנאה עצמית, האדם חייב להשתחרר מהרצון להרגיש יותר טוב מאחרים. אם האדם מבין שהכל מקרי, הוא לא יחוש שנאה עצמית על מה שאין לו, ולא יפתח רגשות אשמה על כישלונות. הוא מדגים באמצעות אדם שנכשל בטסט נהיגה: אם האדם יבין שלא הייתה לו בחירה אמיתית ולא הייתה לו שליטה בנסיבות, הוא לא יחוש אשמה או שנאה עצמית, אלא יוכל לקבל את המציאות בשלמותה, ללא תנאים. אליעד מסכם בכך שכל אדם יכול להשתחרר לחלוטין מרגשי נחיתות וגאווה ... שאין סיבה להרגיש אשמה או להתגאות, ושהוא שווה באמת לכל אחד אחר. איך להתמודד עם רגשי נחיתות? איך להשתחרר מרגשות אשמה? למה לא הגיוני להתגאות? איך להעלות את הדימוי העצמי? האם יש בחירה חופשית? איך להפסיק לשנוא את עצמי? מהי ענווה אמיתית? אין בחירה חופשית, אתה רובוט, איך לא לשנוא את עצמי? איך לא להתבייש בעצמך? איך לא לשנוא את עצמך? איך לקבל את עצמך בלי תנאים? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך לחזק את הביטחון העצמי? איך להתמודד עם דימוי עצמי נמוך? איך להתמודד עם רגשות אשם? מתבייש בעצמי, אני לא טוב כמו כולם, כולם יותר טובים ממני, כעט ביד הסופר, למה לא הגיוני להתגאות? איך ...
פאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליהפאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליהפאראפיליות, שנאה עצמית, סטיות מיניות, סטיות מוזרות, האשמה עצמית, למה אני חולה נפש? למה אני חולה מין? למה אני סוטה מין? למה אני אובססיבי? למה אני מכור? איך לא להאשים את עצמי? למה אני פסיכופט? פדופיליה, הפרעות מיניות, פאראפיליה איך להפסיק להאשים את עצמי על סטיות והתמכרויות לא הגיוניות? הנושא שאליעד כהן מדבר עליו הוא כיצד אפשר לא להאשים את עצמך ולא לשנוא את עצמך כאשר יש לך סטיות מיניות, הפרעות נפשיות, התמכרויות לא הגיוניות, או אובססיות מוזרות. אנשים רבים מרגישים רע מאוד עם עצמם כאשר הם מגלים שיש להם התנהגויות שנחשבות לבלתי נורמליות או לא מקובלות בחברה. הסיבה להאשמה עצמית היא בדרך כלל שהאדם חושב לעצמו שהוא דפוק, פסיכופט, חולה נפש, סוטה, ושואל את עצמו מדוע הוא מתנהג כך. אליעד כהן מסביר שהדרך לא להאשים את עצמך היא לדון את עצמך לכף זכות ולהבין לעומק מה הסיבה האמיתית והעמוקה שיש לך את אותה סטייה או התמכרות ... לא יהיה רעב יותר. וכשהרעב ייעלם, גם ההתנהגות המוזרה, הסטיות המיניות והאובססיות הלא הגיוניות ייעלמו. אליעד מדגיש שאין צורך לשנוא את עצמך או לכעוס על עצמך, אלא לחקור ולהבין את המקור להתנהגות הלא הגיונית שלך, וכך לפתור את הבעיה מהשורש. איך להפסיק להיות רעב רגשית? ... חריגה, אלא מסביר שלכל התנהגות יש סיבה, וכדי לפתור את הבעיה יש צורך למצוא את הסיבה ולפתור אותה, לא להאשים את עצמך. למה אני סובל מסטיות מיניות? איך לא להאשים את עצמי בהתמכרויות? מהו רעב רגשי? איך להתמודד עם התנהגות אובססיבית? איך להפסיק לשנוא את עצמי? מה גורם להפרעות נפשיות מוזרות? איך לטפל בפאראפיליות? איך לאהוב את עצמי בלי תנאים? איך לא לכעוס על עצמי? איך לא לשנוא את עצמי? איך לא לשנוא את עצמך? התמכרות לא הגיונית, התאהבות לא הגיונית, נקרופיליה, איך לא לכעוס על עצמך? וויריזם, מאזוכיזם, אובססיה לא הגיונית, איך לקבל את עצמך? סטייה לא הגיונית, איך לא להאשים את עצמך? טיפול בסטיות מיניות, הפרעות פאראפיליה, איך לקבל את עצמי? משיכות מיניות לא אופייניות, הפרעות נפשיות, התערטלות, אקסהיביציוניזם, מציצנות, הפקת ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?