1:21:15מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)... עם כל זה שאתם שמחים אתם עדיין עצובים, אתם לא שמחים באמת, אני אספר לכם מה זה נקרא שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן ... בהשם יתברך. שאתה שמח מעצם הדבקות. עכשיו, מה זה נקרא דבקות זו שאלה אחרת. אבל העיקרון שהשמחה צריכה להיות אמיתית לא שימחה מתוך מרה שחורה כי שמחה מתוך מרה שחורה פירושו שאתה שמח בגלל שאתה מוצא מה טוב. שימו לב, לשמוח מתוך מרה שחורה פירושו לשמוח בגלל שאתה מוצא מה טוב. זאת אומרת אתה חי בעולם של נפרדות, של טוב ורע, רע לך ואז אתה מחפש נקודות טובות. אתה אומר או הנה, זה טוב, זה טוב ואז אתה שמח. ... אלוהים מוליד ילד, מי זה הילד העולם. אלוהים מוליד ילדה, מי זו הילדה העולם. לא משנה. כל בחינה נמוכה יש יש אב ויש בן, מה שנקרא אבן, משם רואה אבן ישראל. האב פירושו לפני הבריאה הבן פירושו אחרי הבריאה. זאת אומרת שכאשר רבי נחמן מדבר על הבן של המלך הוא בעצם מדבר על הבחינת בן של המלך עצמו. זאת אומרת, כי כל העולם הזה כולו הוא החלום של אלוהים, ... והוא אומר אני רוצה, אני רוצה מי זה אני באמת אני זה זה שחולם את החלום. יש אני אחד שהוא חולם את כולם. ומה שאני בעצם רוצה לחדד פה שהבן זה אל ישות ניפרדת מהאב. הבן פירושו הגילוי של האב, נגיד שרבי נחמן כותב שהבן יצא לתרבות רעה, הוא בעצם התכוון להגיד שבחינת הבן של אלוהים יצא לתרבות רעה. זאת אומרת שאלוהים מפרספקטיבה מסויימת ... אינסוף אלוהים. עכשיו, נכון שזה נגד השכל, אבל מי שיחקור ויתבונן בסוף יגלה שזה הדבר. שכל צמצום הוא בעצם אינסוף, הוא אחד באחדות מוחלטת עם לפני הבריאה. לפני הבריאה פירושו של מה שאתה יודע על מה שהיה לפי הבריאה זה נכון בעצם על מה שקורה אחרי הבריאה. את אומרת של מה שאתה יודע לגבי אלוהים לפני הבריאה זה נכון לגבי כל צמצום ... המציאות יש כאלה שאפילו לא יודעים מה זה מחויב המציאות. הכוונה היא שבן אדם צריך להעמיק וכו וכו ללמוד, לחקור, להתבונן לבין מה זה נקרא מחויב המציאות, מחויב המציאות פירושו להבין את מהות המציאות להבין את ההוויה שמהווה את המציאות, להבין מה זה אלוהים, להבין מה זה אין מקום ואין זמן. להבין מה היה לפני המפץ הגדול, להבין מה יש ... לך - לא, היה לו בן יחיד. שתדע לך שמצד האמת כל אחד ואחד הוא אלוהים בכבודו ובעצמו, כל ישות וישות. למה כי היחיד היחיד זה אלוהים, הוא אחד. הוא יחיד, מה זה יחיד פירושו אינסופי. כי אם יש עוד מלבדו אז הוא לא היחיד. רבי נחמן אומר לך, היה לו בן יחיד. שתדע לך שגם הבן היה יחיד. שמצד האמת גם הבן אין עוד מלבדו. כי אין הבדל בין ... מבין שלפני ואחרי זה אחד אז אין לך שום שאלה. אין לך תשובה אבל גם אין לך שאלה. כי אם הכל אחד אז אין שום שאלה. בכל מקרה, רצה המלך למסור המלוכה לבנו בחייו. בחייו פירושו שתבין שגם אחרי הבריאה עדיין המלך חי. מה זאת המלך חי פירושו עדיין המלך הוא אינסופי. כמו שלפי הבריאה היה אין סופי, המלך שהוא המלך היחיד כי הוא אינסופי, ככה גם עכשיו המלך עדיין בחייו, שתבין שגם עכשיו המלך עדיין ... שמה היתה שם שמחה מאד גדולה. דרך אגב מה זה המדינה המדינה עוד פעם זה בחינת המלכות של המלך. זאת אומרת שהוא נותר מלך ויש לו את המלכות שזה המדינה בעצם. מי זה המלכות פירושו השכינה, עולם העשיה, הגשמי זה נקרא המלכות, השכינה, מילים נרדפות לאותו הדבר. הכוונה היא שכל הבחינות התחתונות שמחות כאשר בעצמם נכללות באחדות. זה הכוונה, ... מילא אתה נכלל במחויב המציאות, אבל למה כל העולם נכלל במחויב המציאות. מה הסיבה רבי נחמן אומר אם תתבודד תתבודד תתבודד. מה זה נקרא להתבודד תבין את עצמך. להתבודד פירושו להתרחק. אם תצליח להרחיק את עצמך לגמרי מהעולם הזה לצאת מהזמן והמקום דהיינו, להכלל באינסוף רבי נחמן אומר, גם כל העולם נכלל איתך במחויב המציאות. אז כל ... אנשים שלא כלולים במחויב המציאות. אבל רבי נחמן אומר משהו אומר משהו אחר, תכלל אתה אתה וכל העולם יכלל איתך במחויב המציאות. להכלל, ואני אסביר, להכלל במחויב המציאות פירושו להבין שכל מה שקיים זה מחויב המציאות. להבין שאין עוד מלבדו. להבין שהכל נכלל במחויב המציאות רק אז גם אתה נכלל במחויב המציאות. אתה לא יכול להכלל במחויב בלי ... מידי שמחה. כי רבי נחמן אומר - האמת היא אחת ואין הרבה אמת. אבל הנה יש לנו הרבה אמת כי יש הרבה אמיתות, כי כל הדברים הם אמת. הכל אמת. כי הכל זה מחויב המציאות. אמת פירושו מחויב המציאות. אם אומרים שהכל הוא מחויב המציאות אז יש לנו הרבה אמת. אבל לפעמים הרבה אמת הזה זה כבר נוצר שקר, יש בזה הרבה עניינים. יש בזה כמובן את ... כשתרד מן המלוכה. כאשר תרד מן המלוכה הבקשה היחידה שאני מבקש ממך זה תמשיך להיות בשמחה. מה זאת אומרת רק תהיה בשמחה, תבין שאתה מלך. אני אסביר איך זה מתחבר. אי שמחה פירושו מה שאמרנו בהתחלה. שמחה אמיתית פירושו דבקות לבורא. והמלך מסר את המלוכה לבנו בחייו כי מצד האמת הבן הוא בן יחיד, כי למרות שיש הרבה בנים ויש הרבה צמצומים, הוא בן יחיד. ומצד האמת הבן עצמו, למרות ... שמהווה את רצונו של אלוהים. כי רצונו של אלוהים, אלוהים שהוא רוצה הוא כבר הבן של אלוהים שיש לו העדר רצון. העדר נפרדות הרצון. וכשאנחנו אומרים למישהו אתה המלך פירושו אתה מהווה את הרצון של עצמך ואת המציאות וכו וכו. ולכן מה המלך ביקש מהבן שלו - אמר לו תקשיב אני חוזה בכוכבים, אני רואה שתרד מהמלוכה בגלל חוקי הפיזיקה, ... אלוהים גם מהכיוון ההפוך של החוסר שכל. בכל מקרה אפשר להגיד שזה השכל הכי גדול. אפשר להסתכל על זה בכל כיוון שרוצים. בכל מקרה הרעיון הוא שהבן מלך היה חכם, היה חכם פירושו רבי נחמן אומר תדע שהשכל שלך הוא החכם. יש לנו מעל השכל שאפשר להגיד שהוא גם מתחת לשכל, כי יש שכל ויש מה שמקיף אותו. מה מקיף את השכל את השכל מקיף ישות אחת ... זה נקרא חכמה. היה אוהב חכמה מאד. כי כל העניין של העולם הזה זה החכמה. החכמה תחייה את בעליה כל העולם הזה קיים בזכות החכמה. עכשיו, החכמה פה זה הדרך ביניים. החכמה פירושו - כל העולם הזה קיים בזכות החכמה, פה הם מתכוונים על דרך גנאי. כי בזכות החכמה, כי אין אין חכמה ואין תבונה ואין עצה כנגד ה - מה זאת אומרת כי החכמה זה בעצם ... אמיתיות, אבל הפוך. אם אחרי הרבה מחקר הגעת למסקנה הזו, אז מאד יכול להיות שהמסקנה הזו ממש שגויה. כי ככל שהשתמשת יותר בשכל ככה התרחקת יותר מהאמת, כי להשתמש בשכל פירושו ללכת אחרי הנפרדות, אז התרחקת עוד יותר מהאמת. ולכן הילדים הקטנים לדוגמה, ילדים קטנים שהם עוד בלי שכל תופסים את המציאות בצורה יותר נכונה מאשר מבוגרים ... היית צריך את הממון והכבוד, זה עוד יותר טוב. ומחת שהיו לחכמה. כי צריך לזכור, כל המהות של העולם הזה זה בעצם החכמה. כל המהות של הבריאה זה בעצם בריאת החכמה. הבריאה פירושו יצירת החכמה. יצירת השכל, יצירת הצמצום, יצירת ההפרדה בין הטוב לרע זה בעצם עיקר בריאת העולם. ולכן זה הדבר היחיד שחשוב פה, כי בלי שכל אין טוב לעולם, כי בלי ...