אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה משוגע ✔ילד משחק בבובות, הפרעות קשב וריכוז, ילד לא אוהב ללמוד, קשיי למידה, בעיות למידה, איך ללמד ילדים? איך לחנך ילדים? איך לטפל במשוגעים, בעיות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ילד משחק בבובות, הפרעות קשב וריכוז, ילד לא אוהב ללמוד, קשיי למידה, בעיות למידה, איך ללמד ילדים? איך לחנך ילדים? איך לטפל במשוגעים, בעיות נפשיות, הפרעות נפשיות, טיפול בילדים
איך להתמודד עם ילד שלא אוהב ללמוד?

אליעד כהן מציג בעיה נפוצה בהורים ומחנכים: מה לעשות עם ילד שלא אוהב ללמוד או לא מתעניין בבית הספר, במיוחד אם הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז או קשיי למידה. לפי אליעד, בעיית קשב וריכוז אצל ילדים לא נובעת מחוסר יכולת להתרכז בכלל, אלא מכך שהילד לא מוצא עניין ספציפית במה שמנסים ללמד אותו. למשל, ילד יכול להתרכז מצוין באיסוף שוקולדים או בצפייה בטלוויזיה, אבל כשהוא מגיע ללימודים - הוא מאבד עניין. ההיגיון כאן הוא פשוט: אנשים מתרכזים במה שהם חושבים שיעשה להם טוב, ואם הלימודים לא נתפסים כטובים, הילד לא יתרכז.

איך לגרום לילד להתרכז בלימודים בלי איומים ובלי שוחד?

לפי אליעד, קיימות שתי דרכים מרכזיות לגרום לילד להתרכז בדבר שהוא לא אוהב: או ליצור מצב שבו הלימודים יביאו לילד תועלת שהוא מאוד רוצה, או ליצור מצב שבו אם הוא לא ילמד, יקרה לו משהו רע שהוא מאוד לא רוצה. אך אליעד מבהיר ששתי האפשרויות הללו (שוחד ואיומים) אינן טובות לטווח הארוך. למשל, אם נגיד לילד שאם הוא יצליח במבחן הוא יקבל פרס שהוא מאוד רוצה, הילד תמיד ירצה פרס גדול יותר, כמו בית או מכונית, או אפילו מטוס. ואם נאיים עליו, באיזשהו שלב האיום יאבד את האפקטיביות שלו.

האלטרנטיבה שאליעד מציע היא ללמד את הילד לחשוב ולהפעיל את השכל בתוך הדברים שהוא כבר אוהב לעשות. לדוגמה, אם הילד מתעניין בבובות, במקום להגיד לו "עזוב את הבובות, בוא תלמד", אפשר להמשיך לשחק איתו בבובות אבל להעלות את רמת הקושי במשחק, כך שהילד יידרש להפעיל שכל כדי להמשיך לשחק. דוגמה מעשית: אפשר להמציא שמות לבובות, להחליף ביניהן שמות, לכתוב שלטים ואותיות שיחייבו את הילד לקרוא ולכתוב כדי להמשיך ליהנות מהמשחק. כך הילד ירצה ללמוד מיוזמתו כי הלמידה הפכה להיות חלק בלתי נפרד ממה שהוא אוהב.

איך לגרום לילד לחשוב באופן מעמיק דרך תחומי העניין שלו?

אליעד מדגים גם כיצד להפעיל שכל דרך משחק כדורגל. אם ילד אומר שהוא לא אוהב ללמוד אבל כן אוהב לשחק כדורגל, אפשר להפוך את המשחק למקום שבו הוא מפעיל את המחשבה. לדוגמה, להסביר לילד ששחקני כדורגל טובים צריכים להפעיל שכל כדי להבין איך השחקן היריב חושב ואיך לנצח במשחק. אפשר לנתח איתו מהלכים במשחק, לחשוב למה שחקן מסוים הצליח לעבור אותו, מה עבר בראש של השחקן היריב כשהוא החליט על פעולה מסוימת, ואיך אפשר לשפר את המשחק בעזרת אסטרטגיה. לפי אליעד, ככל שהילד יתרגל להפעיל את המחשבה דרך הדברים שמעניינים אותו, כך הוא ישתפר ביכולת שלו להפעיל את המחשבה בתחומים אחרים.

מה הטעות הנפוצה בטיפול בהפרעות נפשיות ואיך לטפל נכון?

אליעד נותן דוגמה נוספת של טיפול בהפרעות נפשיות. הוא מזכיר דוגמה מתוכנית של דוקטור פיל, שבה הוא טיפל בסלבריטאית שחשבה שרוצים להרוג אותה. הגישה של דוקטור פיל הייתה להגיד לה שהיא חושבת בצורה שונה מרוב האנשים ולכן יש לה בעיה. אבל אליעד טוען שזו טעות - כי אדם שחושב שכולם רוצים לפגוע בו לא יתרשם מהטענה שהוא חושב אחרת מרוב האנשים. הרי מבחינתו, רוב האנשים הם הבעיה.

הגישה הנכונה לפי אליעד היא לא להתווכח עם האדם אלא להכריח אותו לחשוב באופן עמוק ומפורט על המחשבות שמטרידות אותו. אם האדם חושב שרודפות...
עכשיו השאלה היא כזאת נגיד לדוגמה ילד שלא מעניין אותו הלימודים או בית הספר, אז בא נניח שאנחנו רוצים שהילד ילמד נגיד שאנחנו רוצים שהוא יחכים ככה אנחנו רוצים, ואנחנו רוצים שהוא יחכים ולכן נגיד שולחים אותו לבית הספר ונגיד שהלימודים בבית הספר לא מעניינים אותו נגיד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, למה יש לו הפרעת קשב וריכוז? כי הלימודים פשוט לא מעניינים אותו, איך יודעים שכל מי שיש לו הפרעת קשב וריכוז זה בגלל שהלימודים לא מעניינים אותו? פשוט בודקים האם הוא לא יכול להתרכז בשום דבר אחר.

אם היית אומר לו "בוא עכשיו תתרכז בלאסוף שוקולדים" הוא היה מתרכז "תתרכז בלראות טלוויזיה" מתרכז ומתרכז ואין לו בעיית ריכוז יש לו בעיית ריכוז במה שלא מעניין אותו. עכשיו השאלה היא זה באמת אז מה הפתרון באמת אז מה הפתרון? אז בהנחה שאנחנו לא נכריח אותו ללמוד מה שהוא לא רוצה בהנחה נגיד שאומרים אין בעיה יש יד חופשית, אפשרות אחת זה להגיד "טוב בא ננסה להכריח אותו לאיים עליו".

דרך אגב איך פותרים בעיית קשב וריכוז אצל ילד או אצל בן אדם, במה בן אדם מתרכז? במה שהוא חושב שעושה לו טוב ולכן ניקח את מה שהוא לא רוצה לעשות כגון ללמוד ואז או שניצור לו התניה שהלימודים האלה יתנו לו משהו מאוד טוב שהוא רוצה אותו ואז הוא יתרכז בלימודים בשביל לקבל את המשהו הטוב הזה או שניצור לו התניה שאם הוא לא יקשיב בלימודים יקרה משהו מאוד רע שהוא לא רוצה אותו ואז הוא יקשיב בלימודים בשביל לברוח מהרע הזה.

ש: או מצד הרע או מצד הטוב.

אליעד: נכון או מצד זה שהוא חושב שהלימודים יתנו לו משהו ממש טוב או אם הוא לא ילמד יגיע אליו משהו ממש רע אבל בשני המקרים הוא יתרכז. אבל בהנחה שאנחנו לא רוצים לעשות את זה בהנחה שאומרים "אוקי לא בא לו ללמוד" עכשיו אוקי אז איך אפשר לגרום לו כן להיות חכם למרות שלא מעניין אותו הלימודים זאת השאלה.

ש: איך עוד פעם?

אליעד: נגיד שיש לך ילד שלך הוא הולך לבית הספר עכשיו אנחנו רוצים שהוא ילמד לקרוא ולכתוב אנחנו רוצים שהוא ילמד מתמטיקה, מחויב לנו שהוא ידע לקרוא שהוא ידע לכתוב שהוא ידע מתמטיקה נגיד, אוקי אבל הוא לא רוצה ללמוד מתמטיקה לא רוצה ללמוד לקרוא לא רוצה ללמוד לכתוב מה עושים, כן מה הפתרון?

ש: אז אמרת קודם כל למוצא.

אליעד: לא בהנחה שאנחנו לא רוצים לאיים עליו ולא רוצים לשחד אותו, אז מה תגיד לו "מה אתה הכי רוצה? יפה אם תצליח במבחן תקבל את מה שאתה הכי רוצה" זאת אפשרות אחת אבל לכמה זה יכול להחזיק שמונה שנים כל פעם תעלה את הרף הוא יגיד אני רוצה בית אני רוצה רכב כל פעם יבקש משהו יותר גדול, הוא יגיד הוא רוצה מטוס רוצה נהג פרטי כל פעם משהו יותר גדול.

ש: מלמדים אותו לחפש את האמת.

אליעד: רגע חכה תאיים עליו מה תאיים עליו, מתישהו זה מה תאיים עליו שתהרוג אותו? מתישהו הוא יגיד "טוב תהרוג אותי לא אכפת לי להתאבד בכלל לבד" בסדר.

ש: אז מה אתה רוצה שהוא יעשה בלי חשק?

אליעד: לא.

ש: אז עם חשק זה פרס.

אליעד: אז אי אפשר שהוא ילמד כי הוא לא אוהב ללמוד אז איך אנחנו יכולים ללמד אותו לקרוא ולכתוב או כל דבר שהוא לא דרך המסגרת הרגילה. נגיד שיש לך ילד לדוגמה נגיד סתם, שהוא נגיד רואה בובספוג נגיד אבל מה לעשות שגם כשהוא מתבגר הוא ממשיך לראות את זה או נגיד הוא משחק עם בובות למרות שהוא מתבגר או נגיד שהוא משחק במשחקים של ילדים קטנים למרות שהוא כאילו מתבגר אז השאלה היא ואז יש כאלו הורים שזה מפריע להם אז יש כאלו שיגידו "זה וזה והוא עדיין משחק עם בובות". מה לעשות איך אפשר להעביר אותו לעולם של הבוגרים למרות שהוא ממשיך להתעסק עם הדברים של הילדים הקטנים, תשובות מה התשובה?

ש: ללמד אותו לבדוק מה האמת.

אליעד: מה זאת אומרת פרקטית, מה לעשות פרקטית?

ש: פרקטית כשהוא עושה משהו.

אליעד: מה עושים לפני שמחפשים תשובה?

ש: מבינים את השאלה.

אליעד: יפה, מה ההנחות יסוד של השאלה מישהו שאל שאלה מה ההנחות יסוד שלו? שיש סתירה בין לשחק בבובות לבין להתבגר בין זה לזה. האם הסתירה הזאת נכונה? לכאורה כן כי אנשים בוגרים לא משחקים בבובות, אבל האם היא בהכרח נכונה האם בהכרח שלשחק בבובות לא מאפשר לך להתבגר?

ש: לא, לא מחויב.

אליעד: למה לא איך תתבגר אתה חי בעולם של בובות אתה לא מתבגר אתה לא לומד אתה לא יכול ללמוד אתה כל היום משחק בהפסקה איך תלמד.

ש: הבנת המשחק כאילו משתנה כאילו.

אליעד: שמה?

ש: כשאתה צעיר כשאתה ילד אז אתה משחק בבובות אבל כאילו כשהוא מבוגר יותר.

אליעד: לך יש נכד מה את רוצה שהוא יהיה יותר חכם ואת אומרת לו בוא תשמע הרצאה, הוא לא רוצה לשמוע הרצאה והוא אומר לך "לא אני רוצה לראות כדורגל" נגיד זה מה שהוא רוצה, איך את יכולה לגרום לו להיות יותר חכם בתחום הזה שלנו תוך כדי שהוא רואה כדורגל הוא אומר לך "זה לא מעניין אותי יש לי הפרעת קשב וריכוז, איך שאני בא לשמוע וידאו של אליעד אני מאבד עניין" יש לו גם הפרעת קשב וריכוז למה כי זה לא מעניין אותו הוא לא מבין את זה זה קשה לו.

נגיד את אפילו נגיד את שומעת עשר שעות ופתאום איבדת קשב וריכוז את רוצה עוד שעה אבל אין לך קשב וריכוז בא לך להכין אוכל, איך את יכולה דרך זה לנווט את עצמך למשהו אחר? התשובה פשוטה מאוד התשובה היא שברמת הצורה יש קונפליקט בין ללמוד ולהשכיל והחכים ולהיות פיקח ובוגר ומה שזה לא יהיה לבין לשחק בבובות לראות כדורגל לראות סרטים מצוירים מה שזה לא יהיה, אבל במהות זה לא מחייב שהיה קונפליקט כזה למה כי הכל תלוי איך המוח חושב על מה שהוא עושה.

זאת אומרת אם לדוגמה נגיד ילד משחק בבובות וזה מה שהוא אוהב לשחק בבובות כל פעם כשאתה אומר לו "בוא תלמד" הוא אומר "לא אני לא רוצה ללמוד רוצה לשחק בבובות", בהנחה שאנחנו מאפשרים לו לשחק בבובות זה לא מחייב שהוא לא יוכל ללמוד, למה? שחק איתו בבובות אבל תעלה את הרף של המשחק בבובות תיצור עומק בתוך המשחק בבובות. נגיד לדוגמה נגיד שרוצים ללמד ילד לקרוא וההוא משחק בבובות בוא ניצור איזה דבר שהוא יצטרך לקרוא בשביל לשחק בבובות לא "אל תשחק בבובות בוא תקרא" לא.

מה אנחנו יכולים לעשות את המשחק בבובות שיהיה יותר מעניין באמצעות הצורך שלו לקרוא? אז בהתחלה נגיד אנחנו ניתן שמות לבובות ואז אנחנו נגיד שהם מחליפים אולי שמות ואז נגיד נעשה שלטים ואותיות וכל מיני דברים ואז הוא צריך להתחיל לקרוא ואז נוצר לו יותר עניין מהמשחק בבובות בגלל שהוא התחיל לקרוא. אוקי נגיד אנחנו רוצים שהוא יפעיל את השכל אז אנחנו נראה מה מעניין אותו וננסה שהוא יפעיל את השכל במה שמעניין אותו.

ש: כן זה משהו שחשבתי דווקא לגבי איזה משהו, לדוגמה בדברים שאני מתעסק כל מיני בקיצור מדובר בזה, חשבתי בגלל שזה מעניין אותי מאוד שמה דווקא לחפור ולנסות למצוא את הדברים שאני לומד אותם לדוגמה פה.

אליעד: לא רק זה הדרך היחידה שלך להבין את מה שלומדים פה זה אם תחפור שם, אם תחפור שם תבין את מה שלומדים זה יהיה לך מוחשי אותו דבר בדיוק לגבי, עכשיו אם הבן אדם בא בגישה שזה מחויב אצלו שהוא אומר "אין מי שעושה את זה לא יכול להיות חכם, מי שרואה את זה לא יכול להיות חכם אין פתרון" אבל זאת לא האמת כי כל דבר בעולם השאלה איך עושים אותו. ילד לצורך העניין מעניין אותו לעשות פעולה מסוימת זה מה שמעניין אותו, עכשיו אפשר להילחם להגיד לו "אל תעשה את זה לך תלמד, אל תעשה את זה לך זה וזה" ואפשר לנסות ליצור לו יותר עניין.

לראות "מה הוא רוצה? הוא רוצה את המשחק כדורגל בא ננסה לגרום לו להיות יותר חכם בכדורגל", איך נגיד? "אתה הכי אוהב כדורגל אתה רוצה להיות שחקן כדורגל אין בעיה גם בשביל להיות שחקן כדורגל אתה צריך שכל, תגיד למה הוא הצליח לעקוף אותך איך הוא עבר אותך מה הוא חשב, מה עבר לו במוח כשהוא ראה את הרגל שלך זזה ימינה למה הוא חשב את זה ובמה זה תלוי ובוא ניקח משחקים מסוימים וננתח אותם, במה זה היה תלוי שהם ניצחו במה זה לא?" ומפעיל את השכל.

בשביל להיות המאמן כדורגל הכי טוב בעולם אתה צריך הרבה שכל גם בשביל להיות שחקן טוב אתה גם צריך שכל בסוף זה כבר הופך לאינסטינקט אבל צריך שכל "איך אני יכול לתמרן אותו אני אעשה ככה הוא יחשוב ככה ואני אעשה ככה הוא יחשוב ככה, נעשה ככה נעביר לפה" כל מיני היבטים ועניינים והשכל יכול להתפתח דרך כל צורה. עכשיו אותו דבר נגיד באופן כללי לגבי בן אדם שנחשב למשוגע שסובל מאיזו הפרעה, אז היה נגיד איזה יש אחד נקרא דוקטור פיל נכון?

ש: כן.

אליעד: אחד מישהו שהוא איזה דוקטור איזה משהו מסוים ואז הביאו איזו מישהי שהיא כאילו סלבריטי שיש לה איזו הפרעה שהיא חושבת שרודפים אחריה רוצים להרוג אותה, אוקי זאת ההפרעה והוא צריך להסביר לה שהיא טועה אוקי אז מה האסטרטגיה שהוא נקט אחת מהאסטרטגיות? הוא אומר לה "את חושבת בצורה שונה ממה שרוב האנשים חושבים את צריכה לחשוב כמו רוב האנשים יש לך בעיה עם זה" משהו כזה אבל אם בן אדם לדוגמה חושב שרוב האנשים רוצים לדפוק אותו אז להגיד לו "הבעיה שאני מאבחן אצלך זה שאתה לא חושב כמו רוב האנשים" הוא אומר "נכון כי הם מנסים לדפוק אותי כי מה אני אמור לעשות עם זה" הוא אומר "נכון למה שאני אחשוב כמו רוב האנשים".

אבל השיטה הנכונה לטפל בבן אדם עם הפרעה עם שיגעון עם דמיון היא באמצעות זה שאומרים לו "מה חושב ככה וככה בא ננסה להפעיל את השכל על מה שאתה חושב במה שאתה חושב, אתה חושב שרודפים אחריך? מי רודף מה רודף למה" הוא יגיד כן ואז הוא יתחיל להמציא סיפורים, עכשיו רוב האנשים מפחדים מזה אם אני אגיד לו "מי רודף אחריך?" אז הוא עכשיו יהיה עוד יותר משוגע, לא "מי רודף אחריך? אתה יודע שלוש מפלצות, איך הן נראות? ככה וככה, אוקי ומה הן מאיימות עליך ואיך אתה יודע שזה מה שהן מאיימות אולי הן מאיימות עליך בעוד משהו, רגע אבל קודם אמרת שהן לא מאיימות עליך בזה איך אתה בטוח, אתה בטוח אתה לא בטוח רגע ואולי כן אולי לא".

להתחיל להפעיל לא על הספק להתחיל להפעיל את המוח "איך הגעת לזה זה מחויב?" לא צריך להילחם בו "לא נכון מה שאתה חושב זה לא נכון" לא, "כל מה שאתה אומר זה נכון רק בא נבדוק מה ההיגיון בזה".

ש: למרות שזה אותו דבר מה שאתה עושה.

אליעד: אני אומר בוא נאלץ אותו, אני המחויב שלי הוא לאלץ אותו להפעיל את השכל זה המחויב, במה? לא אכפת לי במה תפעיל את השכל בלקחת סוכריה ואיך לחתוך אותה בצורה הכי סימטרית "אתה אוהב סוכריות? בא נעשה עכשיו סוכריות לחתוך אותן בצורה סימטרית זה המשחק שלנו, בוא נחתוך אותן בצורת משולשים וצריך שהמשולשים יהיו שווים בגודל זה...
איך להוציא יכולת להתעלם הזיה אימון להיות סלבריטי לראות טלוויזיה סובל ממחלה להתאמן טירדה לחנך ילד adhd אהבה איך לחנך איך לחנך ילד איך לחנך ילדים איך לטפל איך לטפל במשוגע איך לטפל במשוגעים איך ללמד איך ללמד ילדים בעיה בעיה נפשית בעיות בעיות למידה בעיות נפשיות בעיות קשב בעיות קשב וריכוז בעיית קשב בעיית קשב וריכוז הדרכה להורים הדרכת הורים הפרעה הפרעה נפשית הפרעה פסיכיאטרית הפרעות הפרעות אישיות הפרעות נפש הפרעות נפשיות הפרעות פסיכיאטריות הפרעות קשב הפרעות קשב וריכוז הפרעת אישיות הפרעת קשב הפרעת קשב וריכוז הקשבה חולה נפש חולי נפש חינוך חינוך ילדים טיפול טיפול בבעיה נפשית טיפול בבעיות נפשיות טיפול בהפרעה נפשית טיפול בהפרעה פסיכיאטרית טיפול בהפרעות אישיות טיפול בהפרעות נפשיות טיפול בהפרעות פסיכיאטריות טיפול בהפרעת אישיות טיפול בחולה נפש טיפול בחולי נפש טיפול בילד טיפול בילדים טיפול במחלה נפשית טיפול במחלות נפש טיפול במחלות נפשיות טיפול במחלת נפש טיפול במחלת רוח טיפולים טיפש ילד ילד לא אוהב ללמוד ילד משחק בבובות ילדה ילדים יעוץ הורי יעוץ הורים יעוץ להורים לחנך לחנך ילד לחנך ילדים לטפל לטפל בבעיה נפשית לטפל בבעיות נפשיות לטפל בהפרעה נפשית לטפל בהפרעה פסיכיאטרית לטפל בהפרעות אישיות לטפל בהפרעות נפשיות לטפל בהפרעות פסיכיאטריות לטפל בהפרעת אישיות לטפל בחולה נפש לטפל בחולי נפש לטפל במחלה נפשית לטפל במחלות נפש לטפל במחלות נפשיות לטפל במחלת נפש לטפל במחלת רוח לטפל במשוגע לטפל במשוגעים ללמד ללמד ילד ללמד ילדים ללמוד למידה מחלה נפשית מחלות נפש מחלות נפשיות מחלת נפש מחלת רוח מחנך מחנכים מטופל מטופלים מטפל משוגע משוגעים משחק משחקים נפש פסיכיאטר פסיכיאטריה קושי קשב קשב וריכוז קשב וריכוז ילדים קשיי למידה קשיים ריכוז ריכוז וקשב שיגעון
שיגעון או גאון, מהו שיגעון? מי משוגע? משוגע או חכם, חכם או משוגע, ההגדרה של שיגעון, ההגדרה של חוכמה, איך לדעת מי משוגע? האם אתה משוגע? אולי אתה משוגע? בית משוגעים
שיגעון או גאון, מהו שיגעון? מי משוגע? משוגע או חכם, חכם או משוגע, ההגדרה של שיגעון, ההגדרה של חוכמה, איך לדעת מי משוגע? האם אתה משוגע? אולי אתה משוגע? בית משוגעים
... או גאון, מהו שיגעון? מי משוגע? משוגע או חכם, חכם או משוגע, ההגדרה של שיגעון, ההגדרה של חוכמה, איך לדעת מי משוגע? האם אתה משוגע? אולי אתה משוגע? בית משוגעים מהי ההגדרה המדויקת של שיגעון ושל חוכמה? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה מי באמת משוגע ומי באמת גאון או חכם, ואיך ניתן להבחין בין השניים. אליעד מתחיל בטענה פשוטה לכאורה: משוגע הוא מי שחושב דברים לא הגיוניים, וגאון הוא מי שחושב דברים הגיוניים, אך אולי מעבר להבנתנו. השאלה ... או תלויות פרספקטיבה. כיצד מספר האנשים משפיע על הגדרת השיגעון? אליעד משתמש בניסוי מחשבתי על מנת להדגים כיצד מספר האנשים המשוכנעים בדבר מסוים משפיע על השאלה מי משוגע. הוא מדגים זאת באמצעות דוגמה של אדם שנמצא בחדר לבד, ולפתע נכנס אדם אחר וטוען שיש פה פיל. האדם הראשון כמובן יחשוב שהשני משוגע, שכן הוא עצמו לא רואה פיל בחדר. אם לאחר מכן ייכנס אדם שלישי ויאמר אותו דבר, הוא יחשוב ששניהם משוגעים, וכך הלאה. אך ככל שיגדל מספר האנשים שאומרים שיש פיל, כך יתחיל האדם לפקפק בשפיותו שלו עצמו. ... האדם יתחיל לתהות יותר לגבי השפיות של עצמו, וזאת בניגוד למצב שבו יכנסו האנשים בזה אחר זה ויטענו את הטענה המוזרה. כשנכנסים אחד אחרי השני, קל יותר להתייחס לכל אחד כמשוגע ולבטל את דעתם בהדרגה, כי הראשון כבר תויג כמשוגע, ולכן קל יותר לסווג את הבאים אחריו באותה דרך. לעומת זאת, אם מאה אנשים נכנסים יחד, הם עדיין לא תויגו כמשוגעים, ולכן האדם יתחיל לחשוש יותר שאולי הוא עצמו טועה, ואולי הוא המשוגע. מה ההבדל בין משוגע לבין אדם שמתפלל? אליעד מביא דוגמה נוספת להמחשת ההבדל התפיסתי בין שיגעון לבין התנהגות חברתית מקובלת. אם נראה אדם מדבר עם קיר רגיל, נסיק מיד שהוא משוגע. לעומת זאת, אדם שעומד בכותל המערבי ומדבר עם אותו קיר בדיוק נחשב כאדם שפוי ואף דתי, שכן הוא ... נחמן מברסלב על תבואה שגרמה לאנשים להשתגע, ואנשים שהיו אוכלים ממנה היו משתגעים. בסיפור, המלך התלבט: אם הוא ימשיך לאכול מהתבואה השפויה, כל הנתינים שלו יחשבו שהוא המשוגע, כי כל העם אכל מהתבואה המשוגעת . לבסוף הוא בחר לאכול מתבואתם, אך עם מודעות לכך שהוא משוגע. אליעד משתמש בסיפור הזה כדי להראות ששיגעון או חוכמה הם עניין של פרספקטיבה. אפשר לחיות בתוך ... של אליעד כהן היא ששיגעון וחוכמה הם לא מושגים מוחלטים, אלא מושגים יחסיים שתלויים מאוד בסביבה ובמספר האנשים החושבים או מתנהגים בדרך מסוימת. מהו שיגעון? מי באמת משוגע? האם אני משוגע? שיגעון או חוכמה? סיפור התבואה המשוגעת של רבי נחמן איך להבדיל בין גאון למשוגע? האם המציאות אובייקטיבית? ...
גאון או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן
גאון או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן
... או משוגע, למה חכם אמיתי חייב להיראות כמו משוגע? למה גאון חייב להיראות כמו משוגע? איך לבחור מנטור? איך לבחור יועץ? קושיות על חכם אמיתי, חכם או טיפש, למה חכם חייב להיראות כמו טיפש? קושיות על הצדיק, ביקורת על אליעד כהן מדוע חכם אמיתי עלול להיראות משוגע? הנושא המרכזי בהרצאה זו עוסק בקשר שבין חוכמה לטירוף. אליעד כהן מסביר כי חכם אמיתי חייב לעיתים להיראות משוגע בעיני אחרים. הוא טוען כי כאשר אדם לומד ממישהו חכם, לא תמיד הדברים שהוא אומר יהיו הגיוניים ומובנים לו באופן מלא. במצבים כאלה, יכול להיות שהחכם באמת חושב בצורה ... עד כדי כך שמישהו עשוי לחשוב שהוא התחרפן או חולה נפש. ההסבר לכך טמון בפער ההבנה שבין השכל של הלומד לבין השכל של מי שהוא חכם ממנו. האם כדאי להחליף מנטור שלא נראה משוגע? אליעד מציין כי כאשר אתה לומד ממישהו וכל מה שהוא אומר נשמע לך הגיוני לחלוטין, זה עשוי להצביע על כך שהוא לא חכם יותר ממך. למעשה, אם מישהו תמיד נשמע לך הגיוני ... או אלוהים, הוא הצדיק האמיתי, וכך גם ההבנה של המציאות כולה יכולה להיראות לא מובנת לגמרי לאדם הפשוט. האם מניפולציות יכולות להיראות כחוכמה? אליעד מציין כי לא כל מי שנראה משוגע הוא בהכרח חכם. ישנם אנשים המשתמשים במניפולציות בכוונה על מנת להיראות חכמים או בעלי ידע גבוה. לדוגמה, במכירות או בשיווק, יש אנשים המשתמשים במילים או מושגים ... את כל מחשבותיו בפני אחרים. לעיתים הוא מתאים את עצמו לשפת השומע, כך שהשכל שלו לא יהיה גלוי לחלוטין. אולם, אם השכל שלו היה נחשף במלואו, ייתכן כי אנשים היו תופסים אותו כמשוגע, כי הפער בין השכל שלו לשכל של האחרים הוא כל כך גדול. אליעד מסביר שהרבה פעמים חכם אמיתי מדבר בשפה שהשומע יכול להבין, ובכך הוא משאיר את חלק מהשכל שלו מוסתר. כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו? לכל אחד מאיתנו יש לעיתים מחשבות שנראות לו כמשוגעות. אליעד מציין כי לא תמיד מחשבות כאלה הן באמת מנותקות מהמציאות. לעיתים אלו תובנות עמוקות שמסיבות שונות נראות לנו כלא הגיוניות. לכן, כדאי לא לבטל מחשבות שנראות מטורפות מבלי לבדוק אם מדובר בתובנה חכמה ועמוקה שלא הצלחנו להבין במלואה. חכם נראה טיפש גאון נראה משוגע משוגע שהוא גאון אולי המשוגע גאון? חוכמה שנראית טיפשות הבנת קושיות על הצדיק מניפולציה מול חוכמה אמיתית מדוע חכם אמיתי עלול להיראות משוגע? בתחילת הדברים נאמר שמחויב המציאות, או במילים אחרות ב - 100% או אפילו ב - 99999%, שכאשר לומדים ממישהו חכם באמת, לפעמים הוא ייראה כמו משוגע לגמרי, או כמו שאומרים קוקוריקו על כל הראש. המשמעות היא שכאשר בן אדם לומד ממישהו חכם, לא מספיק שיראה לו כל הזמן הגיוני ורציני. דווקא אם לאדם החכם יש רגעים שהוא נראה בהם ממש משוגע, יתכן שזה מוכיח שהוא חושב בדרך שונה ומפותחת יותר. אם הכל תמיד היה נשמע למאזין ברור והגיוני, סביר להניח שאותו חכם לא באמת חכם בהרבה מהלומד. לכן, ההיגיון אומר ... כדי כך שהלומד עשוי לומר הוא התחרפן לגמרי או הוא חולה נפש. הסיבה היא פערי ההבנה בין השכל של האדם הלומד לשכל של מי שהוא חכם ממנו. מדוע רצוי להחליף מנטור שאינו נראה לעולם משוגע? נאמר שאם יש לך מנטור, גורו או מדריך, וכל מה שהוא אומר לך תמיד נשמע הגיוני ב - 100%, ייתכן שדווקא כדאי לך להחליף אותו. הרעיון הוא שאם הכל נשמע לך רגיל והגיוני, כנראה שאתם חושבים בדיוק אותו דבר. אם כך, כמה כבר הוא יכול לקדם אותך? הרי אם אינך מוצא שום נקודה שבה הוא נשמע הזוי או משוגע, כנראה שלא גילית שיש לו היגיון גבוה בהרבה משלך. כשכן מופיעים אצלו רעיונות שנראים משוגעים לגמרי, זה יכול לנבוע מפער ההבנה שלך. לא תמיד זה אומר שהוא באמת חכם, אך אם הוא באמת חכם, כמעט בוודאות יהיו דברים שאינך תופס את היגיונם, ותראה אותם כמשוגעים. כיצד מסביר רבי נחמן מברסלב את הרעיון של קושיות על הצדיק? רבי נחמן מברסלב אומר שמוכרח שיהיו קושיות על הצדיק. הוא מתכוון לכך שאם אדם מוגדר כצדיק או כחכם ... נראה מובן והגיוני לחלוטין, פירושו שהאדם הגיע לרמת הבנה כמו המציאות עצמה. בדרך זו מובן שגם צדיק אמיתי, שחושב בצורה קרובה יותר אל ההיגיון של המציאות, עלול להיראות לנו כמשוגע. כיצד מניפולציה יכולה להיראות כחוכמה? חשוב להבחין שלא כל מי שנראה משוגע הוא חכם, ויכולות להיות גם מניפולציות שבהן אדם עושה דברים הזויים בכוונה, כדי ליצור סביבו אווירה של מסתורין וחוכמה נשגבת. לדוגמה, בעולם המכירות והעסקים יש מי ... רק כדי שיחשבו שהוא יודע יותר. יש גם גורואים או מנטורים שעושים מעשים מוזרים כדי לתחזק סביבם דימוי של בלתי מובן וגבוה יותר מהתלמידים. לכן, עצם העובדה שמישהו נראה לך משוגע לא מוכיחה בהכרח שהוא באמת חכם. אבל כאשר מדובר באדם שהוא באמת חכם, סביר מאוד להניח שיימצאו דברים שתחשוב שהם משוגעים, רק מפני שאתה לא מבין את ההיגיון שלו. האם חכם אמיתי תמיד חושף את כל השכל שלו? ישנו הסבר נוסף, ולפיו לא תמיד חכם אמיתי יחשוף לגמרי את האופן שבו הוא באמת חושב. הוא עשוי לדבר בשפה של השומע, להתאים את עצמו לרמתו, ולהסתיר חלק מהשכל הגבוה שלו. לכן, לא בטוח שכל אחד יראה בו משוגע כל הזמן. עם זאת, ברגעים שבהם מעט מהשכל הגדול שלו זולג החוצה, הוא עלול להישמע או להיראות משוגע לחלוטין. אם היינו נחשפים לכל מה שבאמת עובר לו בראש, כנראה שלא היינו מצליחים להבין אותו והיינו בטוחים שהוא איבד את דעתו לגמרי. כיצד יש להתבונן במחשבות משוגעות שיש בנו עצמנו? נאמר שלכל אחד מאיתנו יש לפעמים מחשבות שנראות לו משוגעות. לא תמיד אלה באמת מחשבות מנותקות מהמציאות, לפעמים זו דווקא חוכמה גדולה שנראית לנו מופרכת, רק מפני שאנו לא תופסים אותה במלואה. לכן, לפני שמבטלים מחשבות שנראות מטורפות, כדאי לבחון אם אולי מדובר בתובנה עמוקה שעדיין לא הגענו להבנתה. במילים אחרות, מה שנראה משוגע יכול להיות סוג של חוכמה גבוהה יותר, שהפער בינינו לבינה גורם לנו לפרש אותה כטירוף. חכם אמיתי ומשוגע קושיות על הצדיק פערי הבנה בין אדם רגיל לחכם מניפולציה מול חוכמה אמיתית התמודדות עם מחשבות משוגעות חכם נראה טיפש, גאון נראה
משוגע או חכם, משוגע שחושב שהוא חכם, חוכמה משוגעת, שיגעון חכם, חכם או משוגע
משוגע או חכם, משוגע שחושב שהוא חכם, חוכמה משוגעת, שיגעון חכם, חכם או משוגע
משוגע או חכם, משוגע שחושב שהוא חכם, חוכמה משוגעת, שיגעון חכם, חכם או משוגע איך נדע אם האדם חכם או שהוא בעצם משוגע שחושב שהוא חכם? אליעד כהן מסביר שלפעמים האדם הוא כל כך משוגע, עד שהוא בטוח שהוא האדם החכם ביותר. אליעד מתאר שלושה סוגי משוגעים: משוגע שיודע שהוא משוגע. משוגע שאינו יודע שהוא משוגע. משוגע שכל כך משוגע עד שהוא בטוח שהוא הכי חכם. מבין השלושה, המשוגע השלישי הוא הכי קשה להצלה, כי הוא בכלל לא מודע לשיגעון שלו. האדם משוכנע לחלוטין בכך שהוא חכם, ... אליעד מסביר שהתשובה לכך טמונה בהכרה שבעצם בתוך כל אדם נמצאים שני הצדדים גם יחד - הצד המשוגע והצד החכם. האדם, לפי אליעד, מזדהה כרגע עם הצד המשוגע ביותר שבתוכו, ולכן נראה לו שהוא חכם, אבל אפשר לתקשר עם אותו חלק באדם שכן יכול להבין את האמת. האם הדבר הכי משוגע הוא דווקא הדבר הכי חכם? אליעד כהן מסביר כי לעיתים דווקא הדבר שנראה לאדם הכי משוגע - הוא הדבר הכי חכם. הוא נותן דוגמה לכך בתפיסה האומרת שהכל הוא גם אחד וגם לא אחד בו - זמנית. ... יכולים להתקיים ביחד. האדם בטוח שמדובר בשיגעון, אבל אליעד מציין שאולי דווקא הרעיון המשוגע הזה הוא השיא של החוכמה. אליעד מדגיש שכאשר הוא מציע את הרעיון הזה לאדם, הוא בעצם מערער את ... בו - זמנית? לכאורה, התפיסה הרגילה אומרת שזה בלתי אפשרי. אבל אליעד מציין שאם האדם הוא אכן משוגע, אין לו שום בעיה לחשוב שהדבר אפשרי. הוא מוסיף דוגמה של יהלום מלוכלך בבוץ - האדם יכול לראות ... לעולם לא יוכל לקבל מציאות סותרת. לכן, בעיני האדם הרגיל, מי שחושב הפוך מההיגיון הזה הוא משוגע. מה קורה אם אנחנו מבינים שההיגיון שלנו הוא לא האמת המוחלטת? אליעד כהן מסביר שההיגיון שהאדם ... הוא רק אפשרות אחת ולא האמת היחידה. אליעד מסכם ומדגיש כי בכל אדם קיימים שני הצדדים האלה: המשוגע והחכם. אף אדם אינו משוגע מוחלט או חכם מוחלט, כי כל תפיסת מציאות מוגדרת אינה יכולה להיות האמת האבסולוטית היחידה. לכן, בכל ... יש תמיד דרך לתקשר עם האדם ולהביא אותו לראות את האמת שמעבר להיגיון שבו הוא נאחז. האם אני משוגע או חכם? מה ההבדל בין משוגע לחכם? איך לדעת אם אני בטוח במשהו בטעות? האם אפשר להיות גם משוגע וגם חכם בו זמנית? מהי האמת המוחלטת? למה קשה לקבל סתירות במציאות? איך להשתחרר מההיגיון שלי? ...
הקורונה והשיגעון האנושי, אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע
הקורונה והשיגעון האנושי, אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע
... והשיגעון האנושי, אולי אני משוגע כמו מאמיני הקורונה? אולי אני משוגע כמו מכחישי הקורונה? הקורונה והמין האנושי, להטיל ספק בשכל האנושי, אולי כולם טועים? אולי כולם משוגעים? אולי אני משוגע? אולי המשוגע חכם? חכם או משוגע האם כולנו משוגעים בגלל הקורונה? הקורונה חשפה בפני המין האנושי את העובדה שכנראה כל בני האדם, כולל אלו שנחשבים לחכמים ומשכילים ביותר, יכולים בקלות להשתגע ולאבד את שפיותם. אליעד כהן מסביר שבמהלך תקופת הקורונה העולם התחלק לשני סוגים עיקריים של אנשים, שכל צד חושב שהצד השני הוא המשוגע. מצד אחד, היו אלו שהאמינו שיש מגיפה קטלנית, שיצרו היסטריה וחשבו שהעולם נמצא באסון קטסטרופלי. מצד שני, היו אלו שהאמינו שאין כלל קורונה, וטענו שהכל קונספירציה ... לטירוף או לטמטום. הוא מסביר שאם רוב העולם היה מסכים על נושא הקורונה ורק קבוצה קטנה היתה טוענת אחרת, אפשר היה לפטור אותם כקומץ קטן של אנשים משוגעים. אך המצב אינו כזה. העולם התחלק לשני מחנות גדולים - אחד מאמין בקורונה והשני מתכחש לה - ושניהם גדולים מספיק כדי להעיד על כך שהמין האנושי, כמכלול, לא רחוק ... טועה באמונה חזקה אחרת שלו. הרעיון המרכזי של אליעד הוא לעודד הטלת ספק תמידית, גם בדברים שנראים לנו מובנים מאליהם. האם אנחנו באמת יכולים לדעת מי המשוגע ומי החכם? אליעד מזכיר שביום - יום, אותם אנשים שאנו מכנים משוגעים הם בדרך כלל חכמים ורגילים לגמרי. הקורונה פשוט חשפה את האפשרות שגם האדם החכם ביותר יכול להיות משוגע בנסיבות מסוימות. הוא חוזר ומדגיש שאין כאן עניין של עובדות, אלא של הבנה עמוקה יותר על טבע האדם. מה שחשוב הוא שכל אחד יפקפק ויטיל ספק בעצמו, באמונותיו ובדעותיו, ... דפוק לא לחשוב שהוא דפוק. אך הוא מתכוון בצורה רצינית לכך שכל אדם אחר חייב לקחת את הדברים ברצינות ולשאול את עצמו האם גם הוא משתייך למחנה של המשוגעים מבלי לדעת זאת. לסיכום - מה המסר המרכזי שצריך לקחת מתקופת הקורונה? המסר שאליעד כהן רוצה להעביר הוא להטיל ספק בעצמנו תמיד, לבדוק כל אמונה וכל ודאות שיש לנו. ... לנו שהמין האנושי מסוגל לו בקלות רבה. האם הקורונה היא קונספירציה? איך הקורונה משפיעה על השפיות האנושית? האם כולנו מטורפים בגלל הקורונה? האם אני משוגע או חכם? הטלת ספק בשכל האנושי מי באמת צודק בוויכוח על הקורונה? ...
חכם או משוגע, למה מישהו חכם חושב כמו משוגע? מי המשוגע ומי החכם? גאון או משוגע, האם המציאות משוגעת? האם אתה משוגע? איך חכם יכול לטעות? האם גאון יכול לטעות? ביקורת על אליעד כהן, שאלות על אליעד כהן, טעויות של אליעד כהן
חכם או משוגע, למה מישהו חכם חושב כמו משוגע? מי המשוגע ומי החכם? גאון או משוגע, האם המציאות משוגעת? האם אתה משוגע? איך חכם יכול לטעות? האם גאון יכול לטעות? ביקורת על אליעד כהן, שאלות על אליעד כהן, טעויות של אליעד כהן
... או משוגע, למה מישהו חכם חושב כמו משוגע? מי המשוגע ומי החכם? גאון או משוגע, האם המציאות משוגעת? האם אתה משוגע? איך חכם יכול לטעות? האם גאון יכול לטעות? ביקורת על אליעד כהן, שאלות על אליעד כהן, טעויות של אליעד כהן איך יכול להיות שאדם חכם עושה טעויות גדולות לאורך ... הוא אכן חכם מאוד, אפילו חכם הרבה יותר ממה שאתה חושב, עד כדי כך שאתה עצמך, ביחס אליו, נתפס כמשוגע. לפי אפשרות זו, האדם הזה לא באמת טועה, אלא הוא רואה דברים שאתה לא מסוגל לראות, ולכן לך נראה שהוא עושה טעויות. האם יכול להיות שאתה זה שטועה? אליעד כהן ... שהמציאות היא מאוד חכמה, אך למרות זאת, לפעמים היא נראית להם מתנהגת בצורה לא הגיונית ואף משוגעת לחלוטין. כיצד ניתן להסביר את הסתירה הזאת? גם כאן מציג אליעד כהן שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה היא שהמציאות אכן חכמה, אך לא בצורה מושלמת. כלומר, יש לה חוכמה מוגבלת, ולכן היא עושה טעויות גדולות ונתפסת בעינינו כמשוגעת או טיפשית. האפשרות השנייה, העמוקה יותר, היא שהמציאות היא כל כך חכמה, הרבה מעבר ליכולת התפיסה שלנו, פי אינסוף מאיתנו, עד כדי כך שהדברים שנראים לנו הכי ברורים, הגיוניים ופשוטים, נראים אחרת לגמרי מנקודת מבטה. לפי גישה זו, המציאות אינה טועה או משוגעת - אלא אנחנו אלו שטועים, כי נקודת המבט שלנו מוגבלת מדי. האם המציאות משוגעת או שאתה המשוגע? אליעד כהן ממשיך ואומר שאם אדם מרגיש שהמציאות משוגעת ומתנהלת באופן לא נכון, הסיבה לכך היא בדרך כלל שהוא מאמין שאם הוא היה במקומה של המציאות, הוא היה מנהל את הדברים אחרת. הוא בטוח כל כך בצדקת דרכו ובאופן ... מה שנראה לו כטירוף הוא בעצם תוצר של חוסר ההבנה שלו. כלומר, במקום לחשוב שהמציאות היא זו שמשוגעת, אולי הוא עצמו המשוגע, ולכן המציאות נתפסת בעיניו כלא שפויה. המציאות אינה חייבת להיות תואמת להיגיון האנושי הפשוט והמיידי, כי ייתכן שיש לה היגיון עמוק יותר, נסתר וגבוה הרבה ... מעודד את השומעים לחשוב על הנושא הזה לעומק, ולא למהר להסיק שמישהו אחר או שהמציאות טועים או משוגעים, אלא לבחון היטב האם ייתכן שהם בעצמם הטועים או המשוגעים. האם המציאות משוגעת? איך לזהות חכם? מי החכם ומי המשוגע? האם גאון יכול לטעות? למה אדם חכם טועה? איך לדעת אם אתה משוגע? אליעד כהן טועה? האם חכם לא טועה? איך חכם יכול לטעות? האם חכם יכול לטעות? מהי טעות של חכם אמיתי? ...
משוגע, מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע
משוגע, מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע
משוגע, מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע מה עליך לעשות אם אתה חושב שאתה משוגע? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד להתמודד עם המחשבה שאדם חושב שהוא משוגע. בתחילת ההסבר, הוא מתייחס לאדם שמגיע להבנה שהוא אולי משוגע. אליעד מדגיש שההכרה הראשונית והחשובה ביותר היא להכיר בכך שאם אתה חושב שאתה משוגע, זה עדיין לא אומר שאתה באמת כזה. למעשה, הוא מחדד שהבעיה מתחילה דווקא ... בשום דבר כשאתה חושב שאתה משוגע? אליעד מסביר שאדם שחושב שהוא משוגע, למעשה נמצא במצב שבו הוא מפקפק בכל ידיעה אפשרית. הוא אומר בפירוש שאם אתה חושב שאתה משוגע, הדבר הראשון שעליך להבין הוא שאתה לא יכול לסמוך על שום החלטה ושום ... שלך, שאותה אתה מחשיב כרגע כמשוגעת או בלתי שפויה. אליעד מביא דוגמה ברורה ומפורטת למצב שבו אדם חושב שהוא משוגע ומחלק עצות לאחרים. הוא מתאר מצב שבו אנשים רבים נוהגים לתת עצות שונות ... בעצם אם הם עצמם חושבים שהם משוגעים, הרי שעצם נתינת העצה מוטלת בספק. כלומר, כיצד יכול אדם משוגע או ספק - משוגע להחליט מה נכון לעשות? אליעד מבהיר היטב את הנקודה: אם אתה חושב שאתה משוגע, אינך יכול להיות בטוח בשום המלצה שאתה נותן לעצמך או לאחרים. יכול ... לסמוך על השיפוט שלך כשאתה משוגע? אליעד מדגים את הטענה שלו באמצעות הסבר נוסף. הוא מסביר שאם אתה משוגע, או אפילו רק חושד שאתה משוגע , אז גם עצם ההחלטה על מה אתה צריך להבין קודם היא החלטה לא בטוחה. ... נותן היא שאם אדם חושב שהוא משוגע ומנסה להחליט במה להתמקד קודם, הוא לא באמת יכול להיות בטוח שהוא בחר ... של עצמו. אם אתה חושד שאתה משוגע, סימן שאתה כבר מטיל ספק באופן עמוק ביכולת השיפוט שלך. מהי המטרה ... שנוצר מהמחשבה שאתה אולי משוגע, ועדיף להתקדם ישירות אל ההבנה שאתה האלוהים, מכיוון שזה הדבר היחיד ... כולה היא הוא עצמו. האם אני משוגע? איך לדעת אם אני משוגע? חוסר ביטחון בשיקול דעת הבנה שאתה אלוהים התמודדות עם ספקות עצמיים ...
משוגע שחושב שהמציאות משוגעת, מיהו משוגע, האם אתה משוגע, חוסר הבנת המציאות
משוגע שחושב שהמציאות משוגעת, מיהו משוגע, האם אתה משוגע, חוסר הבנת המציאות
משוגע שחושב שהמציאות משוגעת, מיהו משוגע, האם אתה משוגע, חוסר הבנת המציאות מי הוא המשוגע שחושב שהמציאות משוגעת? אדם שחושב שהמציאות משוגעת, למעשה מעיד על עצמו שהוא משוגע. הסיבה פשוטה: כל אדם שטוען שהמציאות לא הגיונית או לא מובנת לו, חושף את העובדה שהוא עצמו אינו מבין אותה. אליעד כהן מסביר ... את המציאות, הוא לא היה מתלונן או חושב שמשהו לא הגיוני בה. אדם שאומר משפט כמו המציאות משוגעת, הוא למעשה אומר: אני לא מבין מה קורה פה, וזו בדיוק ההגדרה של אדם משוגע - מי שאינו מסוגל להבין את המציאות. למה לחשוב שהמציאות משוגעת מעיד שאתה משוגע בעצמך? אליעד נותן דוגמה ומסביר שאם מישהו לא מבין את ההתנהלות של המציאות, הוא בעצם מביע חוסר הבנה על עצמו ועל קיומו. אדם ... היומיומיות שלו. אדם כזה הוא חסר מודעות, ואי ההבנה הבסיסית שלו את המציאות הופכת אותו למשוגע האמיתי, לא את המציאות עצמה. אליעד מסביר שאנשים רבים נוטים לחשוב שהבעיה נמצאת במציאות עצמה, שאלוהים או היקום יצרו מצב ... בתפיסה העצמית שלהם. כשאדם מתלונן על אי - הבנה של המציאות ואומר שאלוהים או מישהו אחר משוגע, הוא בעצם מעיד על היעדר יכולת להבין את ההיגיון הפנימי של החיים ושל הקיום. מדוע שאלות על המציאות מוכיחות שאתה משוגע? אליעד מסביר שעצם קיומן של שאלות על המציאות מוכיחות את חוסר ההבנה של האדם ששואל אותן. במילים אחרות, אם יש לך שאלות על ... בעצם הודאה שאותו אדם עצמו הוא זה שחסר היגיון, ולא המציאות. האם המציאות יכולה להיות באמת משוגעת? אליעד מסביר שברגע שאדם שואל שאלות על המציאות, הוא מניח שהמציאות פועלת על פי כללים לוגיים מסוימים שהוא עצמו החליט עליהם. הבעיה היא שהמציאות לא חייבת להישמע לכללים הללו. מי שאומר שהמציאות משוגעת, מנסה להכתיב לה איך להתנהג, וכשזה לא מסתדר לו, הוא חושב שמשהו לא תקין. אליעד מסביר שאותו אדם לא מבין שהוא רק חלק קטן מאוד מהמציאות, ולכן אינו יכול באמת להחליט בשבילה. איך לדעת האם אתה משוגע? אליעד נותן דרך ברורה לבחון האם אתה עצמך משוגע. אם אתה חווה שאלות עמוקות או תהיות כלפי המציאות, אתה כנראה לא באמת מבין אותה, ולכן בהכרח אתה נמצא במצב של שיגעון מסוים. ... תהיות כלפיה. הבנה אמיתית פירושה לקבל את המציאות באופן מלא וללא הסתייגויות. מי הוא באמת המשוגע? לסיכום, אליעד מדגיש שהמשוגע האמיתי הוא האדם שלא מבין את עצמו ואת העולם סביבו, ולא המציאות או אלוהים. מי שמכריז על המציאות כמשוגעת, עושה זאת מתוך חוסר הבנה בסיסי, והבעיה תמיד טמונה בתפיסתו של האדם ולא במציאות עצמה. המציאות קיימת ופועלת על פי היגיון פנימי משלה, שאינו כפוף להבנה של האדם. לכן כל אחד שטוען אחרת, הוא עצמו האדם המשוגע, לא המציאות. מי באמת משוגע? למה אני לא מבין את המציאות? האם המציאות משוגעת? איך להבין את עצמי ואת המציאות? האם יש היגיון במציאות? ...
אלוהים משוגע, חכם יותר מאלוהים, מציאות משוגעת, בתוך חלום של אלוהים, חלום משוגע
אלוהים משוגע, חכם יותר מאלוהים, מציאות משוגעת, בתוך חלום של אלוהים, חלום משוגע
... משוגע, חכם יותר מאלוהים, מציאות משוגעת, בתוך חלום של אלוהים, חלום משוגע למה אי אפשר להיות חכם יותר מאלוהים? אליעד כהן ... לאדם שהוא חכם יותר מהמציאות, עדיין אותו אדם הוא משוגע. הסיבה לכך היא שהאדם עצמו חלק בלתי נפרד ... לתפיסה החלקית שלו בתוך המציאות עצמה. מדוע האדם משוגע כשהוא חושב שהמציאות משוגעת? אליעד נותן דוגמה נוספת: כשאדם אומר המציאות משוגעת ואני חכם יותר ממנה, הוא בעצם מצהיר בלי להבין שגם הוא עצמו משוגע. איך זה קורה? אליעד מסביר שהאדם דומה לאדם ... זה שאחראי על כל מה שקורה. למה אלוהים לא באמת משוגע אלא האדם הוא המשוגע? כאשר האדם אומר שהמציאות היא משוגעת, הוא למעשה אומר שהוא עצמו משוגע. האדם הוא כמו איבר בגוף שטוען שהגוף כולו משוגע. הרי האדם הוא חלק מהמציאות, וכאשר הוא טוען ... הוא עצמו אינו שפוי. אליעד מבהיר שהטענה המציאות משוגעת ואני חף מפשע שקולה לאדם שחולם חלום רע, ... שלו. בסופו של דבר, אליעד כהן מסכם שהמציאות לא משוגעת אלא האדם הוא זה שטרם הבין את טיב הקשר בינו ... לאדם חופש אמיתי ושלווה פנימית. האם המציאות משוגעת? מי חכם יותר מאלוהים? מהו האני האמיתי? איך ... בתוכך? למה האדם מאשים את המציאות? האם האדם משוגע או המציאות משוגעת? האם אלוהים משוגע, והאם אפשר להיות חכם ממנו? הרעיון שאלוהים משוגע ושאפשר להיות חכם יותר מאלוהים נשמע על פניו לא הגיוני. אך אליעד מסביר שכאשר אדם טוען שהמציאות משוגעת ושהוא עצמו שפוי יותר מהמציאות, הוא בעצם מייחס ... אליעד מתאר מצב שבו אדם מרגיש שהמציאות סביבו משוגעת והוא עצמו שפוי. במקרה כזה, האדם למעשה מתלונן ... שיצר אותה. אבל האמת היא שאם האדם טוען שהמציאות משוגעת, הרי שגם הוא עצמו משוגע , מכיוון שהוא חלק בלתי נפרד מאותה מציאות. לדברי ... האדם לא מבין שהחלום מתרחש בתוכו, ולכן אם החלום משוגע, האדם עצמו הוא גם חלק מאותו שיגעון. מה הקשר ... מתפלא על כך בתוך החלום, מי באמת אחראי לאותו חלום משוגע? ברור שהאדם החולם עצמו הוא היוצר של החלום. ... רק קורבן שלה, היא זו שמייצרת את התחושה שהמציאות משוגעת. האמת, על פי אליעד, היא שהמציאות והאדם הם אחד ... זה שיצר, באופן עמוק ופנימי, את כל מה שנראה לו משוגע וחסר היגיון. האם אפשר להתעורר מהחלום? אליעד ... האדם שרואה את האמת הזאת כבר לא מתייחס למציאות כמשוגעת, כי הוא מבין שהוא זה שיוצר את כל השיגעון שהוא ... בסופו של דבר שהוא היוצר של חלומו. האם אלוהים הוא משוגע? איך להתעורר מחלום המציאות? האם המציאות היא ...
אומנות השכנוע, לשכנע משוגעים, לשכנע אנשים לא חכמים, איך להבין משוגעים? איך להפוך משוגע לחכם? הפרעות נפשיות, בעיות נפשיות, מחלות נפש, טיפול במשוגעים
אומנות השכנוע, לשכנע משוגעים, לשכנע אנשים לא חכמים, איך להבין משוגעים? איך להפוך משוגע לחכם? הפרעות נפשיות, בעיות נפשיות, מחלות נפש, טיפול במשוגעים
... השכנוע, לשכנע משוגעים, לשכנע אנשים לא חכמים, איך להבין משוגעים? איך להפוך משוגע לחכם? הפרעות נפשיות, בעיות נפשיות, מחלות נפש, טיפול במשוגעים איך אפשר לשכנע אדם משוגע או לא חכם? כדי להצליח בשכנוע של אדם משוגע, או כזה שמוגדר כלא חכם, חשוב תחילה להבין לעומק מה משמעות המונח משוגע. לפי אליעד כהן, משוגע הוא למעשה אדם שההיגיון שלו שונה מההיגיון המקובל או מההיגיון שאתה רגיל אליו. אליעד מסביר שהיגיון הוא עניין סובייקטיבי, כלומר, מה שנראה הגיוני לך או לחברה, לא בהכרח יהיה הגיוני עבור אדם אחר. המשוגע, מנקודת המבט שלו, משוכנע לחלוטין בהיגיון שלו, גם אם הוא נראה חסר היגיון לחלוטין עבורך או עבור הסביבה. הבעיה המרכזית בשכנוע של משוגעים או אנשים שמוגדרים כלא חכמים היא חוסר ההבנה של הלוגיקה הפנימית שלהם. אליעד מסביר שכדי להצליח לשכנע, אתה חייב קודם להבין את האדם השני בצורה עמוקה. עליך לנסות ולהבין מה הוא רוצה, מה הוא חושב, ולמה הוא חושב את מה שהוא חושב. אך מה קורה כאשר האדם שמולך הוא משוגע ואתה לא מצליח להבין את ההיגיון שלו כלל? אליעד כהן מציע כאן פתרון מעשי. הוא מסביר שעל מנת לשכנע משוגע, אתה צריך להיות מסוגל בעצמך לחשוב כמוהו, או לכל הפחות להבין את ההיגיון הפנימי שמנחה אותו. אם אינך מסוגל כלל להבין אותו, לא תצליח לשכנע אותו. הדרך שאליעד מציע היא להיות קצת משוגע בצורה מבוקרת. כלומר, לקחת את הדברים שנראים לך ברורים, הגיוניים ומובנים מאליהם, ולהטיל בהם ספק. ככל שתטיל ספק יותר עמוק אפילו בדברים הפשוטים ביותר, כך תפתח יכולת להבין את המשוגע, וכך תוכל לשכנע אותו טוב יותר. איך להצליח לחשוב כמו משוגע ועדיין להישאר שפוי? אליעד כהן מדגיש שעל מנת לחשוב כמו משוגע, אינך חייב לאבד את שפיותך. להפך, עליך לעשות זאת בצורה מבוקרת וזהירה. הוא מסביר שבפועל, גם האדם הכי משוגע בעולם עדיין עושה הבחנות בסיסיות בין דברים. לדוגמה, גם אדם משוגע שטוען שהוא רואה אריה בחדר שבו אין אריה, מבין שיש הבדל בין מצב שבו יש אריה לבין מצב שבו אין אריה. כלומר, אפילו במשוגע הקיצוני ביותר קיימת רמה כלשהי של היגיון והבחנה בין דברים. כדי לשכנע אדם כזה, עליך למצוא נקודת הסכמה אחת איתו. לא ייתכן שלא תהיה שום נקודת הסכמה, כי אחרת הוא ... הוא מסכים איתך, תוכל לבנות עליה את הטיעונים לשינוי דעתו בתחומים שבהם הוא לא מסכים איתך. איך מתבצע תהליך שכנוע של אדם משוגע בפועל? אליעד נותן דוגמה מעשית. נניח שיש לך עובד, אדם שאתה צריך לשכנע אותו במשהו, והוא לא מוכן לקבל את דעתך. השלב הראשון בתהליך השכנוע הוא לבדוק במה הוא כן ... אתה חייב להבין באמת למה הוא חושב את מה שהוא חושב. כלומר, להיכנס לראש שלו ולנסות להרגיש את ההיגיון שלו, גם אם הוא נראה משוגע. איך בודקים אם מחשבה מסוימת היא אמת מוחלטת או יחסית? אליעד כהן מסביר גם על ההבדל בין אמת מוחלטת לאמת יחסית. אמת מוחלטת היא משהו שאף אדם, אפילו המשוגע ביותר, לא יכול לחלוק עליה, ואילו אמת יחסית היא משהו שתלוי בזווית ראייה מסוימת. למשל, האמירה 2 ועוד 2 שווה 4 נראית אמת מוחלטת, אבל כדי לבדוק זאת באמת, עליך לחשוב האם גם אדם משוגע לחלוטין יסכים עם זה. אם קיימת זווית מחשבה שבה אדם כלשהו יכול לחלוק על כך, אפילו אם הוא משוגע, הרי שזו לא אמת מוחלטת אלא אמת יחסית. לפי אליעד, הגאולה או השחרור של האדם מותנים ביכולתו לחשוב את כל האפשרויות, כולל האפשרויות הכי משוגעות, ולבדוק האם הטענה שלו עדיין מחזיקה מעמד. אם אתה מסוגל לחשוב על כל האפשרויות והפרספקטיבות, כולל המשוגעות ביותר, ועדיין הטענה שלך נכונה - זו אמת מוחלטת. למה חשוב להיות מסוגל לשכנע גם אנשים משוגעים? אליעד מסכם כי יכולת שכנוע אמתית לא מתבטאת דווקא ביכולת לשכנע אנשים חכמים או פרופסורים, אלא דווקא במשוגעים. מי שמצליח לשכנע אדם משוגע, זה סימן לכך שהוא באמת הבין את הרעיון לעומק. כי לשכנע אנשים רגילים, בעלי היגיון רגיל, זה קל יחסית. האתגר הגדול הוא להגיע למצב שבו אתה מבין אפילו את האדם הכי משוגע בעולם ומשכנע אותו. בסופו של דבר, השכנוע הטוב ביותר נובע מתוך הבנה עמוקה של נקודת המבט של האחר, ולא מתוך ניסיון לכפות עליו את דעתך בלי להבין אותו באמת. איך ...
להיות טיפש, להשתגע ולהרגיש טוב, לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע?
להיות טיפש, להשתגע ולהרגיש טוב, לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע?
... לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע? למה אנשים מפחדים לחשוב שהם טיפשים או משוגעים? אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית שבגללה אנשים מרגישים רע היא שהם מפחדים להיראות טיפשים או משוגעים בעיני עצמם או בעיני אחרים. הוא נותן דוגמה לכך שבדרך כלל, אדם שמרגיש רע נוטה להתעקש על הנחות היסוד שלו ואינו מוכן לבדוק אותן, כיוון שהטלת ספק בהנחות אלו תציג אותו כטיפש או כמשוגע בעיני עצמו. לדוגמה, אדם שיש לו מחשבה שלילית כמו רע לי, בדרך כלל ייקח את התחושה הזו כמובנת מאליה ולא ישאל את עצמו שאלות ... שונה על הסיטואציה. למה אנשים חוששים להודות בכך שאולי הם משוגעים? אליעד כהן מסביר כי אנשים מפחדים לחשוב או להודות בכך שאולי הם משוגעים, משום שזה מערער את הביטחון שלהם בכל מה שהם חושבים או יודעים על העולם. הוא מציג דוגמה של אדם המרגיש רע עקב איבוד כסף. אם האדם יסכים לשאול שאלות שנראות מטופשות או משוגעות כמו מי אמר שאיבדתי כסף? או מה זה בכלל משנה אם איבדתי כסף?, הוא בעצם מטיל ספק עמוק בתחושת הרע שלו. אך כדי לעשות זאת, הוא צריך להודות באפשרות שאולי ההיגיון שלו שגוי, ואולי הוא באמת משוגע. זהו דבר שרוב האנשים אינם מוכנים לעשות, כי אז הם צריכים להטיל ספק בכל מה שעשו כל חייהם עד כה. איך מוכנות לחשוב שאתה משוגע פותחת אפשרויות חדשות? לפי אליעד, ברגע שאדם מוכן לחשוב שהוא משוגע, הוא פותח לעצמו אפשרויות חדשות להתמודדות עם הרגשות שלו. כאשר הוא מסכים לחשוב אולי אני מדמיין את כל מה שקורה, הוא יכול להטיל ... הוא מסביר שככל שאדם מוכן יותר לקבל את האפשרות שהוא משוגע, כך הוא נעשה חכם יותר באמת, משום שיש לו את האומץ לבדוק לעומק את כל ההנחות שלו. לפי אליעד, חוכמה אמיתית מגיעה דווקא מהיכולת להכיר בכך שאולי אתה טיפש או משוגע, ולהיות מסוגל לבחון מחדש את כל מה שאתה חושב שאתה יודע. איך האמונה שאתה חכם יותר מאחרים מגבילה אותך? אליעד מסביר שכאשר אדם ... אליעד כהן מציע לאנשים להיפתח לאפשרות להיות טיפשים או משוגעים, להעז לשאול שאלות טיפשיות, ובכך לשחרר את עצמם מהסבל הרגשי והקיבעון המחשבתי. איך לא לפחד להיראות טיפש? האם אני משוגע? איך להתמודד עם מחשבות שליליות? מה זה שאלות טיפשיות? למה אנשים מפחדים להרגיש טיפשים? איך לא להרגיש רע? איך להטיל ספק במחשבות? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ילד משחק בבובות, הפרעות קשב וריכוז, ילד לא אוהב ללמוד, קשיי למידה, בעיות למידה, איך ללמד ילדים? איך לחנך ילדים? איך לטפל במשוגעים, בעיות נפשיות, הפרעות נפשיות, טיפול בילדים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: משוגע, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם עצבות? דיכאון? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? מועקות נפשיות וייאוש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: משוגע, איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך למצוא זוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך לקבל החלטות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לנהל את הזמן? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לעשות יותר כסף? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה יש רע וסבל בעולם? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות הכי חכם בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש בחירה חופשית? איך נוצר העולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות מאושר? האם הכל אפשרי? האם באמת הכל לטובה? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? למה לא להתאבד? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קריירה, מאמן אישי ועסקי, מאמן אישי לדיאטה בתחום משוגע - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3281 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 09:16:37 - wesi1