... של נפרדות והיווצרות העולם. רבי נחמן מסביר שבעצם המלך והמלכה הם שתי בחינות של אותה מציאות מוחלטת. בתוך המוחלטות עצמה יש שתי בחינות:
בחינה שאין אצלה שום הבדל בין יש לאין,
ומבחינה זו אין סיפור כלל.
ובחינה שנייה, שממנה נוצרת הבחנה בין יש לאין, שממנה גם יוצאים הסיפורים והמאבקים וההחלפות, כגון בן המלך ... בין יש לאין. מה האמת? ששניהם בחינת מלך כי אין הבדל ביניהם. אבל גם בתוך בחינת המלך יש שתי בחינות - בתוך בחינת המוחלטות יש שתי בחינות
בחינה אחת שהמוחלטות אין הבדל בין יש לאין. ואז ממילא אין סיפור.
מהבחינה השניה של המוחלטות בתוך המוחלטות כן יש הבדל בין יש לאין.
מהבחינה הזו יש סיפור. אז כאילו רבי נחמן רצה לעשות הפרדה בין המלך לבין המלכה. המלך זה המקום שבו אין הבדל ... ללדת. וכו. אבל מהיבט שני, מה מהות הבעיה? מה זה אומר הגיע זמן לידתה של המלכה? הכוונה היא שבעצם השכינה הנפרדות, יש כאילו בתוך הבורא יש
בחינה שנקראת מלכה. זאת אומרת יש בתוכו את המקום שאין אצלו הבדל, ושם לא שייך לידה, כי אין הבדל. ... רק מבחינת הבריאה רק שם מתחיל הסיפור. מבין? וגם השפחה הנל הגיע זמן לידתה באותו העת. מה שאני אומר זה שהמלכה צריכה ללדת זה בעצם יצר את
הבחינה שהשפחה צריכה ללדת. אם לא המלכה לא היתה צריכה ללדת לא היה כל הסיפור הזה, נכון? רבי נחמן אומר לך, ... את בחינת המלכה ההולדה שבתוכך ובא ללדת. באותו רגע נולד עוד משהו - נולד גם עבד. כי ברגע שאתה אומר אני רוצה לעשות, אתה בעצם גם יולד את
הבחינה של העבד. כי יש לך אפשרות להכנס לצמצום ולשכוח שאתה מלך. אתה מצליח הלבין את זה? ברגע שאתה מתחיל ... עצמך וכשאתה מתחיל ללדת גם השפחה מתחילה ללדת, אתה מתחיל צמצומים אחרים שלא בהכרח, שבסוף אתה גם יכול להתבלבל ביניהם. למה? כי זה הכל אותה
בחינה. הלידה זה בעצם
בחינה שמפרידה בין הדבר עצמו לצורה. מה זה לידה? אתה לוקח מהות ומצמצם אותה לצורה. ברגע שצמצמת אותה לצורה יש כבר שתי אפשרויות, אפשרות שתזכור שהיא באה מהמהות, שזה נקרא שהמלך מספר את המלוכה לבנו בחייו. אבל יש את
הבחינה, לא, הצורה היא המלך. אבל אם חשבת שהצורה היא המלך הפכת להיות בבחינת עבד. הבנת? אתה מצליח להבין? ...