יסודות השכנוע, מבוא לשכנוע, בסיס השכנוע, תורת השכנוע, איך המוח משתכנע? איך לשכנע אנשים? איך לשכנע מישהו? איך משכנעים? איך עובד שכנוע? איך האדם משתכנע? יכולת שכנוע, כושר שכנוע... ואתה לא שמעת, לא שמת לב שאמרתי אותן. הבן אדם עושה את מה ש...? ש: שהוא חושב? אליעד: נכון, יפה, בן אדם לא עושה את מה שיעשה לו יותר טוב מרע כי מצד האמת שום דבר לא יעשה לך יותר טוב מרע, אוקי? או יותר רע מטוב וכו. בן אדם עושה את מה שברגע מסוים, הוא נדמה לו שיעשה לו יותר טוב מרע. עד כאן הבנו? וזה הבדל של שמיים וארץ. יפה, מה הבנת קודם כל? ש: שבן אדם עושה את מה שהוא חושב שיעשה לו יותר טוב ... אם בן אדם אומר לך תקשיב, אני לא רוצה לעשות את זה כי זה יזיק לי מה הוא מתכוון לומר, שהוא חושב שזה יעשה לו רע? לא, הוא לא עושה את זה כי זה יעשה לו רע? לא, הוא לא עושה את זה כי הוא חושב שזה יעשה לו יותר רע מטוב. עוד פעם, כשמישהו אומר לך אל תעשה את זה, זה יזיק לי הוא מסרב לא בגלל שזה יזיק, בגלל שהוא חושב שזה יזיק לו, הוא מסרב בגלל שהוא חושב שזה יותר יזיק לו ממועיל. אוקי? זאת אומרת גם אם ... תמונה הוא חושב שזה גם יזיק לו. אתה הבנת את זה? ש: כן. אליעד: יפה, עכשיו, זאת אומרת שאם מישהו אומר לך אל תעשה את זה, זה מזיק לי, אל תעשה את זה, זה עושה לי רע הוא בעצם מתכוון להגיד לך זה עושה לי יותר רע מטוב כי מצד האמת כל דבר עושה לך יותר רע, אין דבר שהוא עושה לך רק טוב. אוקי? עכשיו, אם הוא אומר לך אני לא רוצה כי זה לא יעזור לי, נגיד אתה אומר תעשה משהו הוא אומר לך עזוב זה לא יעזור ... שהוא לא עושה את זה, זה לא בגלל שזה לא יעזור זה, בגלל שזה לא יעשה לו יותר טוב מרע. אז לכאורה אם זה לא יעשה לו יותר טוב מרע אז למה הוא מתנגד? כי בעצם המאמץ לעשות דבר שלא יביא לך תועלת זה בעצם אומר יותר רע מטוב. המאמץ לעשות דבר שנראה לך שלא יביא לך תועלת זה בעצם יותר רע מטוב ולכן הוא לא עושה. זאת אומרת בסופו של דבר יש בן אדם שרוצה לעשות שהוא אומר שזה יותר טוב מרע, יש בן אדם שאומר אני מתנגד לעשות, שים לב, שמתנגד לעשות, הוא אומר זה יותר רע מטוב ויש בן אדם שאומר אם תעשה, תעשה, לא אכפת לי שזה בן אדם שחושב שזה לא יביא תועלת אבל הוא לא רוצה להתאמץ כי אז אם זה לא טוב ולא רע, אז הוא אומר תעשה, מה אכפת לי, בפרט שהוא גם צריך ... בן אדם שחושב שלעבוד יותר טוב מרע, שעבורו באותו רגע הוא חושב שהעבודה תביא לו יותר תועלת מנזק. יש בן אדם שאתה אומר לו לך לעבוד, לא מה אתה מפריע לי, אני לא רוצה לעבוד זה בן אדם שחושב שעבודה תעשה לו יותר רע מטוב. ויש בן אדם שאתה אומר לו לך לעבוד הוא אומר לך בסדר, אני אלך לעבוד כאילו אתה רוצה לעבוד?, לא, אבל אם אתה רוצה אני אעבוד, למה? כי הוא חושב שזה לא משנה הוא אומר עזוב אין לי כוח ... שואל מישהו תגיד לי, זה יהיה בסדר מבחינתך אם אני אדליק את המזגן? יש אחד שאומר לך כן, תדליק אותו זה אומר שהוא חושב שזה יעשה לו יותר טוב מרע, יש אחד שאומר לך לא, אל תדליק אותו הוא חושב שזה יעשה לו יותר רע מטוב, ויש בן אדם שאומר לך לא אכפת לי זה בן אדם שחושב שזה לא יביא לו תועלת ולא יגרום לו נזק. זאת אומרת שאם בן אדם חושב שזה לא יביא לו תועלת ולא יגרום לו נזק אז מה הוא אומר לך לא אכפת לי, ... על הלא טוב ויש טוב גם, ועל הלא משנה. הוא נמצא על הלא משנה. יש זה טוב תעשה, יש זה רע אל תעשה, יש לא משנה, לא אכפת לי תעשה לא תעשה, לא אכפת לי. עכשיו, יש זה טוב פרושו זה יותר טוב מרע, יש זה רע זה יותר רע מטוב ויש זה לא משנה, לא, אני לא רואה הבדל. ש: אבל למעשה הלא משנה גם אומרים שזה מסתערב ברע, איך שתקרא לזה. אליעד: לא. ש: אני רוצה להסביר לך. אליעד: לא לא, אם זה לא היה כרוך במאמץ אז לא ... כרוח במאמץ אם אתה אומר, הוא אומר למישהו תעשה משהו והוא חושב שזה לא יביא לו תועלת אז הוא לא יעשה את זה בגלל המאמץ לעשות את זה, זאת אומרת זה כן משנה. אם מישהו מתנגד למשהו זה רק בגלל שהוא חושב שזה יותר רע מטוב לא בגלל שהוא חושב שזה לא יעזור. אם מישהו מתנגד למשהו זה לא בגלל שהוא חושב שזה לא יעזור זה בגלל שהוא חושב שזה יותר רע מטוב. מחויב כי אתה מתנגד לרע אתה לא מתנגד ללא משנה, ללא משנה אין התנגדות, כשזה שווה אתה לא מתנגד. ש: לא, אבל אני אומר אבל בעצם הלא משנה זה בעצם קו נוטה לקו של הרע. אני מנסה להבין. אליעד: לא נכון לא משנה נוטה לקו של הטוב בכלל. זה לא נכון, זאת לא האמת. ש: לא, אז שניה איך אתה מנטרל את החלק של מניעת מאמץ, אז למה הוא לא עושה את זה? אליעד: הוא לא עושה את זה כי הוא חושב שזה יעשה לו יותר רע מטוב. לא, עוד פעם, הוא לא עושה כי הוא לא חושב שזה יעזור לו אבל השאלה אם הוא מתנגד לזה לא רק כי הוא לא עושה. יש אחד אתה אומר לו אני יכול להדליק את המזגן? אז הוא אומר לך לא אל תדליק אותו, ויש אחד שאומר לך לא אכפת לי ויש אחד שאומר לך כן תדליק אותו. נכון, זה שלושה אנשים שונים, נכון? ההוא שאמר לך כן תדליק אותו חשב שזה יותר טוב מרע, ההוא שאמר לך אל תדליק אותו חשב שזה יותר רע מטוב, ההוא שאמר לך לא משנה חשב שזה לא אכפת לו, למה, כי זה לא כרוך במאמץ. אבל אם היית אומר לו תדליק את המזגן ואם תגיד לו תדליק אתה את המזגן, אז ההוא שיגיד לך, יש אחד שיגיד לך כן אני אדליק, אני חושב שזה יותר טוב מרע ויש אחד שיגיד לך לא מה פתאום זה אידיוטי, לא רוצה להדליק מזגן כי הוא חושב שזה יותר רע מטוב וההוא שחושב שזה לא יעזור יגיד לך בשביל מה, לא רוצה, בשביל מה, מה זה יעזור, מה זה לא יעזור. אז למה הוא לא יעזור, תגיד לו, אוקי תגיד לו רגע אבל זה יפריע לך? אז הוא יגיד לך לא, נגיד ... אתה לא עושה דברים סתם? כי לעשות דבר כרוך במאמץ ואם אתה עושה דבר סתם אתה בעצם עושה יותר נזק מתועלת. עד כאן הבנת, יפה. עכשיו, אם אתה בא לשכנע מישהו לעשות משהו והוא לא רוצה, קודם כל מחויב שזה יעשה לו יותר רע מטוב. אוקי עכשיו, ממילא יש שתי דרכים לשכנע בן אדם לעשות משהו, מה הדרכים, זאת אומרת מה יגרום לו בסוף לעשות את הדבר? שהוא יראה פער בין הטוב לרע ושהוא יחשוב שהרע, שהטוב יותר גדול מהרע. ... לו רע, להקטין את כמות הרע ואז אם תקטין את כמות הרע ממילא הטוב יגדל. אתה הבנת, דרך אחת להגדיל את הטוב, דרך שניה להקטין את הרע, בשתי הדרכים אתה מגיע לאותו מקום שאתה חושב שזה יותר טוב מרע אבל ולא יותר רע מטוב כדי שלא תתנגד או שזה לא לא משנה ואז לא תפעל בעניין המאמץ. עכשיו, אז דרך אחת אמרנו להגדיל את היתרונות, דרך שניה תקטין את החסרונות. זאת אומרת שאתה בעצם צריך לזהות למה הוא לא רוצה את ... אומר לו זה לא יקרה הרע שאתה חושב. בן אדם חושב הוא לא רוצה לקנות את המוצר, למה? הוא אומר זה מוצר יקר, בא נגיד שזה יקר בסדר, לא שזה יקר בא נניח שהוא אומר שזה יקר ואז מה הוא מתכוון לומר זה יעשה לי יותר רע מטוב כי אני צריך לעבוד קשה להשיג את הכסף לקנות את זה וזה לא שווה לי התועלת ממה שאני אקנה את זה מהכסף שאני צריך לעבוד כדי להרוויח את זה, נניח בסדר, עכשיו, זה או שאתה מגדיל את היתרונות של ...