... עצמך ועוד. ומי שיתבונן בעניין יראה, כי מי שלא מסוגל לקבל את מי ששונה ממנו, הרי שהוא
בוודאות מוחלטת, לא מסוגל לקבל, גם לא את עצמו. ומי ששונא את אלו ששונים ממנו, הרי שהוא
בוודאות, שונא גם את עצמו. ומי שהוא מפחד ממי ששונה ממנו, הרי
שבוודאות הוא מפחד גם מעצמו. וכל מה שהאדם מרגיש כלפי אחרים, הרי
שבוודאות שיש לו את הרגש הזה, גם כלפי עצמו. וגם אם האדם לא שונא את עצמו בצורה גלויה, הרי שאם הוא שונא מישהו אחר, הרי
שבוודאות, הוא שונא לפחות קצת, גם את עצמו. ואם האדם לא מסוגל להכיל בתוכו את האחר ששונה ממנו, ואם האדם לא אוהב באמת את מי ששונה ממנו, הרי
שבוודאות, האדם גם לא אוהב את עצמו בשלמות. והאדם יכול לטעון כמה שהוא רוצה, שהוא אוהב את עצמו, ושהוא מעריך את עצמו וכולי. אבל, כל זמן שיש ... אותו באמת, הרי שהאדם לא אוהב, גם לא את עצמו באמת. ומדוע מי שלא אוהב אחרים, מדוע
בוודאות הוא לא אוהב גם לא את עצמו? והעניין הוא, כי כאשר האדם לא אוהב וכל שכן שונא מישהו אחר, לשם כך, האדם נאחז בכל מיני סיבות כלשהן, שבגללן ... גם לראות רק את הטוב שבדבר, וגם לחוש כלפיו שנאה. וכדי שהאדם ישנא איזה משהו, לשם כך
בוודאות האדם צריך להסתכל על דבר רע ועל חיסרון כלשהו, שיש בדבר האחר, שאותו הוא לא אוהב. וכאשר האדם לא אוהב את מי ששונה ממנו, וכאשר האדם שונא ... שאין שום אדם ושום דבר בעולם שהוא מושלם, ממילא מי שמרגיש חוסר אהבה כלפי האחר, הרי
שבוודאות שהוא מרגיש חוסר אהבה גם כלפי עצמו. כי חוסר הכבוד של האדם לחברו, נובע מכך שהוא בוחר להסתכל על החיסרון של חברו. ומי שרואה חיסרון כלשהו בחברו,
בוודאות שהוא רואה חיסרון כלשהו גם בעצמו. כי כל דבר ודבר שיש בעולם, בכל דבר יש חיסרון כלשהו. ומי שלא מקבל את חברו, הוא לא מקבל גם לא את ... כי מי ששונא זרים, הרי שזה ביטוי לכך, שיש בו שנאה כלפי עצמו. כי מי שמוצא רע באחרים,
בוודאות שהוא מרגיש רע גם כלפי עצמו. וזה שהאדם שונא אחרים, זה עצמו העונש שלו עצמו. כי השנאה אוכלת את האדם בתוכו. וכאשר האדם שונא זרים, הרי ...