... חניבעל, שמחה לאיד, שמחה לאיד, בנפול
אויבך אל תשמח, בנפול חברך אל תשמח, אין שמחה כמו שמחה לאיד, מתכבד בקלון חברו, צרות עין, מי שמרחם על אכזרים? מי שמרחם על רשעים? מה המשמעות של הביטוי בנפול
אויבך אל תשמח? הביטוי בנפול
אויבך אל תשמח לקוח מספר משלי ומביע רעיון עמוק יותר מאשר נראה במבט ראשון. על פי ההסבר שנתן אליעד כהן, משמעות הביטוי אינה נובעת רק מערכים מוסריים פשוטים או מתוך חמלה על
האויב. אלא שהביטוי אומר באופן מעשי שלא כדאי לך לשמוח כאשר
האויב שלך נופל, כי אז ייתכן שאלוהים יראה זאת וירע בעיניו והשיב מעליו אפו - כלומר, הכעס או העונש
שהאויב היה אמור לקבל, יוסרו מעליו. במילים פשוטות, השמחה שלך על הנפילה של
האויב עלולה לגרום לכך
שהאויב יפסיק לסבול את ההשלכות של מעשיו, ולכן אל תשמח, כדי שהעונש שלו יימשך. זו הסיבה האמיתית שהפסוק מבקש להימנע משמחה בנפילת
אויב. איך הרעיון בנפול
אויבך אל תשמח מתקשר לקונפליקטים פנימיים? אליעד כהן מסביר את ... הזה גם במובן פסיכולוגי ופנימי. לטענתו, כל אדם מנהל מלחמה פנימית בין רצונות שונים בתוכו, שכל אחד מהם עשוי להיתפס
כאויב של רצון אחר. כאשר רצון אחד מתגשם ורצון אחר לא מתממש, ... שמח מדי בנפילת חלק אחד, הוא מעצים את המאבק הפנימי ויוצר לעצמו עוד בעיות. כיצד אפשר להבין את הסתירה בין הפסוקים בנפול
אויבך אל תשמח ובאבוד רשעים רינה? אליעד התייחס לסתירה לכאורה בין שני פסוקים בתנך: מצד אחד נאמר בנפול
אויבך אל תשמח, ומצד שני נאמר באבוד רשעים רינה. הוא הסביר שאין סתירה אמיתית בין הפסוקים, כי הפסוק הראשון מתייחס לכך שאסור לשמוח מתוך מחשבה
שהאויב נענש בגללנו או באופן אישי. לעומת זאת, הפסוק באבוד רשעים ... אישית או אגו. אליעד מבהיר שההבדל הדק הזה הוא המפתח להבנת הסתירה. מה ההבדל בין שמחה אישית לרינה כללית כשמדובר בנפילת
אויב? אליעד הסביר שהשמחה האישית, שמחה לאיד שמגיעה מתוך רצון אישי לנקמה או מתוך סיפוק עצמי, היא פסולה לפי הפסוק בנפול
אויבך אל תשמח. לעומת זאת, שמחה כללית (רינה) שנובעת מכך שהעולם ... ספציפי. ההכרה בדואליות הזו עוזרת לאדם להיות מודע יותר ולנהל את חייו בצורה מאוזנת ובריאה יותר. מה החשיבות של ראיית
האויב כהשתקפות של עצמך? נקודה מרכזית בדברי אליעד היא שאדם צריך לראות את
האויב שלו כהשתקפות של עצמו. כאשר אדם יוצר נפרדות מוחלטת ומנותק מאנשים או מחלקים בתוכו שהוא תופס
כאויב , הוא למעשה מרחיק את עצמו מחוויית החיים השלמה. כאשר הוא זוכר
שהאויב הוא למעשה חלק ממנו, אפילו אם עליו להילחם בו בפועל, הוא נשאר מחובר לחיים, מחובר למציאות ולא פועל מתוך ניתוק או שנאה טהורה. בנפול
אויבך אל תשמח? מהו נוהל חניבעל? מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר על רחמנים? שמחה לאיד קונפליקטים פנימיים צרות עין שמחה בנפילת
אויב?