רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת
הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת
רצון - 2 האם אנחנו באמת בוחרים את
הרצונות שלנו? אליעד כהן פותח את ההרצאה בדיון על מושג
הרצון החופשי, ומתחיל בשאלה המרכזית: האם יש לנו יכולת בחירה חופשית בכל תחומי חיינו, ובפרט, האם יש לנו שליטה על
הרצונות שלנו? הוא מציין את הדילמה הפילוסופית הבסיסית: אם אדם בוחר את
רצונו, האם הוא עושה זאת עם
רצון קודם או ללא
רצון? הוא מסביר שאם אדם בוחר מתוך
רצון קודם, אז מיד עולה השאלה: מי בחר את
הרצון שקדם
לרצון הזה? ואם הוא בוחר בלי
רצון, הרי שלא ניתן לכנות זאת בחירה. אליעד משתמש בדוגמה פשוטה כדי להמחיש את הבעיה: אדם אומר לעצמו שאם ... אז הוא לא היה בוחר
לרצות את מה שהוא כרגע
רוצה , אלא משהו אחר שהיה גורם לו להרגיש טוב יותר. אך לפי אליעד, טיעון זה אינו מוכיח שאין בחירה חופשית, ... להיות שהאדם בוחר את
הרצון הזה בכל זאת מתוך סיבה כלשהי. האם יכול להיות מצב שבו אדם יוצר
רצון בלי
רצון? כדי להעמיק בהבנת המושג של יצירת
רצון, אליעד דן בשאלה כיצד נוצר
הרצון הראשון של האדם. הוא מסביר שאם התודעה של האדם יוצרת לעצמה
רצון במצב שבו לא היה לה קודם שום
רצון, אי אפשר להגדיר את זה כבחירה, כי פעולה זו נעשתה ללא
רצון. אליעד מעלה אפשרות לוגית שאכן ניתן ליצור משהו ללא
רצון, שכן כשאין מנגנון של
רצון, גם לא קיימת העדפה לכיוון מסוים, ולכן אין בעיה שמשהו ייווצר בלי
רצון. הוא מתייחס להשוואה בין בני אדם לאלוהים, ומסביר שאלוהים מוגדר כהישות הראשונה, שאין משהו שקדם לו ... לפעול, אלא הוא יוצר את
רצונו הראשון ללא
רצון קודם. לעומת זאת, באדם תמיד ניתן לומר שיש משהו שקדם לו ושגרם לו
לרצות , ולכן האדם אינו באמת הישות הראשונה. מה המשמעות של הישות הראשונה? אליעד מסביר לעומק את המושג ... תלוי בזמן, במקום או
ברצון. הוא מדגיש כי הדבר המחויב הזה הוא חסר כל הגדרה, הוא אינו זמן, אינו תודעה, אינו