טוב ורע, מה זה טוב? מה זה רע? האם יש טוב בלי רע? האם יש רע בלי טוב? האם טוב זה מילוי רצון? האם בלי רצון אין טוב או רע? האם רע זה התנגדות רצון? האם רע זה רצון חסר? האם טוב זה רצון מלא? טוב מודחק, רע מודחק, מה זה רצון מודחק?
מהו טוב ומהו רע?
ההגדרה הבסיסית של טוב ורע, כפי שמוצגת בהרצאה, היא שה"טוב" הוא חוויית מילוי רצון, וה"רע" הוא חוויית אי - מילוי רצון. אם אדם רוצה משהו והדבר מתממש, הוא מרגיש טוב, ואם הוא רוצה משהו והדבר לא מתממש או שקורה דבר אחר שהוא לא רוצה, הוא מרגיש רע.
האם ניתן להרגיש טוב או רע בלי רצון מודע?
אחת השאלות שנשאלות היא האם תמיד נדרש רצון מודע כדי להרגיש טוב או רע. אליעד כהן מציין כי קיימים מקרים שבהם אדם מרגיש טוב למרות שלא היה לו רצון מודע לאירוע מסוים. לדוגמה, הורה שמתמלא בשמחה כאשר הילד שלו מצליח לפתור תרגיל במתמטיקה, למרות שלא היה לו רצון מודע לכך מראש.
האם טוב תמיד נובע מרצון מודע?
ההסבר שניתן כאן הוא שלפעמים, מה שגורם לנו להרגיש טוב הוא רצון סמוי. במקרה של ההורה, הרצון הסמוי שיכול להיות היה שקשור לרצון להיות אבא טוב, לרצות שהילד יצליח ויהיה חכם. גם אם הרצון לא היה מודע באופן ישיר, מילוי רצון זה מוביל לתחושת טוב.
הדוגמה של מציאת מיליון דולר או מים במדבר
כיצד יכול אדם להיות מאושר מכך שהוא מוצא מיליון דולר, גם אם לא חשב על הרצון הזה באופן מודע? אליעד מסביר כי בתת - המודע יש לרובנו רצון לרווחה כלכלית, לביטחון ולהזדמנויות נוספות. כאשר אדם מוצא סכום כסף גדול, הוא ממלא רצון חבוי שקשור לביטחון כלכלי, וכך מתעוררת שמחה. גם במקרה של צמא במדבר, ברגע שאדם מוצא מים הוא מגלה את הרצון שהיה לו לשתות, גם אם לא היה מודע לכך מראש.
מהו "אין טוב בלי רע"?
ההבנה המרכזית כאן היא ש"נראה" כי אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב, מפני ש"טוב" הוא מילוי של רצון, ו"רע" הוא היעדר מילוי רצון. כשיש לנו רצון שלא מתממש, אנו חווים רע, וכשאנו משווים את המצב שלנו למצב טוב יותר אפשרי (שכבר חווינו או שאנחנו מדמיינים אותו), זה גורם לנו להרגיש רע.
הדוגמאות להדחקת רצון
תיאורים נוספים, כמו של אדם הומלס שלא מרגיש רע באופן יומיומי, מראים את עיקרון ההדחקה. אם הומלס יבלה תקופה בבית מלון, ואז יחזור לרחוב, הוא ירגיש רע פתאום משום שהוא נזכר ברצון שהיה לו למצב טוב יותר. כך גם אנשים שמדחיקים את רצונם לשיפור במראה שלהם לא תמיד מרגישים רע כאשר הם במצב הזה, עד שמישהו משיב להם תשומת לב או שהם רואים את השיפור בעצמם, ואז הם חווים את השינוי כ"לא רע", אפילו שעדיין הייתה להם תחושת רצון שמולאה.
האם כל חוויה של טוב מקדימה חוויה של רע?
התשובה היא שלא תמיד יש רע שמקדים טוב, אך בדרך כלל, כאשר טוב מתרחש, הוא מבוסס על מילוי רצון שהיה קודם. גם כאשר טוב קורה מבלי שהייתה תחושת רע קודם, כיוון שהרצון היה לא מודע, אנחנו מגלים את החיסרון רק כאשר הוא מתממש. כלומר, כל טוב נדרש להיווצר מתוך חיסרון כלשהו, אפילו אם זה לא נראה באופן גלוי או מובהק.
היבט התת - מודע והרצונות הנסתרים
הרצונות של האדם לא תמיד גלויים לו באופן מודע. זהו היבט חשוב בהבנת איך טוב ורע משפיעים על החוויה האישית. כאשר הרצון הסמוי מתממש, הוא יוצר תחושת טוב, גם אם לא היה רצון מודע. אחד המנגנונים שהוזכרו היה למשל, אדם שמודע לכך שהוא לא רוצה להיות שמן, אך כאשר הוא משנה את המראה החיצוני שלו, הוא חווה שינוי משמעותי במציאות הפנימית.
המחשבה על טוב ורע בקונטקסט של הדמיון
אם אדם מדמיין מציאות טובה, למשל על ידי שימוש בסמים, הוא יכול להרגיש טוב מאוד, כי הדמיון מאפשר לו למלא רצונות מדומיינים. אולם, ברגע שהוא חוזר למציאות, הוא עלול להרגיש רע בגלל פער בין הדמיון למציאות.
הסיכום: אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב
במובנים רבים, לא ניתן להרגיש טוב בלי שיתקיים קודם רצון חסר. חווית הרע היא חוויית חסרון או רצון שלא התממש, ואילו החוויה של טוב נובעת מהמילוי של אותו רצון. לכן, הרע נובע מהשוואה לטוב שנחווה או שדמיינו. כל מצב של טוב מגיע עם זכר לרע, וזו הסיבה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב.
ההגדרה הבסיסית של טוב ורע, כפי שמוצגת בהרצאה, היא שה"טוב" הוא חוויית מילוי רצון, וה"רע" הוא חוויית אי - מילוי רצון. אם אדם רוצה משהו והדבר מתממש, הוא מרגיש טוב, ואם הוא רוצה משהו והדבר לא מתממש או שקורה דבר אחר שהוא לא רוצה, הוא מרגיש רע.
האם ניתן להרגיש טוב או רע בלי רצון מודע?
אחת השאלות שנשאלות היא האם תמיד נדרש רצון מודע כדי להרגיש טוב או רע. אליעד כהן מציין כי קיימים מקרים שבהם אדם מרגיש טוב למרות שלא היה לו רצון מודע לאירוע מסוים. לדוגמה, הורה שמתמלא בשמחה כאשר הילד שלו מצליח לפתור תרגיל במתמטיקה, למרות שלא היה לו רצון מודע לכך מראש.
האם טוב תמיד נובע מרצון מודע?
ההסבר שניתן כאן הוא שלפעמים, מה שגורם לנו להרגיש טוב הוא רצון סמוי. במקרה של ההורה, הרצון הסמוי שיכול להיות היה שקשור לרצון להיות אבא טוב, לרצות שהילד יצליח ויהיה חכם. גם אם הרצון לא היה מודע באופן ישיר, מילוי רצון זה מוביל לתחושת טוב.
הדוגמה של מציאת מיליון דולר או מים במדבר
כיצד יכול אדם להיות מאושר מכך שהוא מוצא מיליון דולר, גם אם לא חשב על הרצון הזה באופן מודע? אליעד מסביר כי בתת - המודע יש לרובנו רצון לרווחה כלכלית, לביטחון ולהזדמנויות נוספות. כאשר אדם מוצא סכום כסף גדול, הוא ממלא רצון חבוי שקשור לביטחון כלכלי, וכך מתעוררת שמחה. גם במקרה של צמא במדבר, ברגע שאדם מוצא מים הוא מגלה את הרצון שהיה לו לשתות, גם אם לא היה מודע לכך מראש.
מהו "אין טוב בלי רע"?
ההבנה המרכזית כאן היא ש"נראה" כי אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב, מפני ש"טוב" הוא מילוי של רצון, ו"רע" הוא היעדר מילוי רצון. כשיש לנו רצון שלא מתממש, אנו חווים רע, וכשאנו משווים את המצב שלנו למצב טוב יותר אפשרי (שכבר חווינו או שאנחנו מדמיינים אותו), זה גורם לנו להרגיש רע.
הדוגמאות להדחקת רצון
תיאורים נוספים, כמו של אדם הומלס שלא מרגיש רע באופן יומיומי, מראים את עיקרון ההדחקה. אם הומלס יבלה תקופה בבית מלון, ואז יחזור לרחוב, הוא ירגיש רע פתאום משום שהוא נזכר ברצון שהיה לו למצב טוב יותר. כך גם אנשים שמדחיקים את רצונם לשיפור במראה שלהם לא תמיד מרגישים רע כאשר הם במצב הזה, עד שמישהו משיב להם תשומת לב או שהם רואים את השיפור בעצמם, ואז הם חווים את השינוי כ"לא רע", אפילו שעדיין הייתה להם תחושת רצון שמולאה.
האם כל חוויה של טוב מקדימה חוויה של רע?
התשובה היא שלא תמיד יש רע שמקדים טוב, אך בדרך כלל, כאשר טוב מתרחש, הוא מבוסס על מילוי רצון שהיה קודם. גם כאשר טוב קורה מבלי שהייתה תחושת רע קודם, כיוון שהרצון היה לא מודע, אנחנו מגלים את החיסרון רק כאשר הוא מתממש. כלומר, כל טוב נדרש להיווצר מתוך חיסרון כלשהו, אפילו אם זה לא נראה באופן גלוי או מובהק.
היבט התת - מודע והרצונות הנסתרים
הרצונות של האדם לא תמיד גלויים לו באופן מודע. זהו היבט חשוב בהבנת איך טוב ורע משפיעים על החוויה האישית. כאשר הרצון הסמוי מתממש, הוא יוצר תחושת טוב, גם אם לא היה רצון מודע. אחד המנגנונים שהוזכרו היה למשל, אדם שמודע לכך שהוא לא רוצה להיות שמן, אך כאשר הוא משנה את המראה החיצוני שלו, הוא חווה שינוי משמעותי במציאות הפנימית.
המחשבה על טוב ורע בקונטקסט של הדמיון
אם אדם מדמיין מציאות טובה, למשל על ידי שימוש בסמים, הוא יכול להרגיש טוב מאוד, כי הדמיון מאפשר לו למלא רצונות מדומיינים. אולם, ברגע שהוא חוזר למציאות, הוא עלול להרגיש רע בגלל פער בין הדמיון למציאות.
הסיכום: אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב
במובנים רבים, לא ניתן להרגיש טוב בלי שיתקיים קודם רצון חסר. חווית הרע היא חוויית חסרון או רצון שלא התממש, ואילו החוויה של טוב נובעת מהמילוי של אותו רצון. לכן, הרע נובע מהשוואה לטוב שנחווה או שדמיינו. כל מצב של טוב מגיע עם זכר לרע, וזו הסיבה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב.
- מהו הרצון וכיצד הוא יוצר טוב ורע
- הדחקת רצונות והשפעתה על החוויה האישית
- שאלת הדמיון והמציאות בחוויית הסבל וההנאה
- כיצד להעמיק בתובנה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב
הקדמה והצגת השאלה
מדוע יש הטענה ש"טוב" משמעותו שהדבר שאתה רוצה קורה, ו"רע" משמעותו שהדבר שאתה רוצה לא קורה? ומה בכלל המשמעות של "אין טוב בלי רע" ו"אין רע בלי טוב"? כאן עולה הדיון בשאלה: אם כדי להרגיש טוב אתה חייב לרצות משהו שיקרה, אז איך יכול להיות מצב שדבר טוב קורה לאדם גם בלי שהוא רצה אותו מראש? והאם באמת בכל חוויה של טוב היה קודם רע, ובכל חוויה של רע היה קודם טוב?
מהו טוב ומהו רע באופן בסיסי?
שאלה: מה ההגדרה הפשוטה של טוב ורע?
תשובה: כשאדם רוצה משהו והוא מתרחש - הוא מרגיש טוב. כשאדם רוצה משהו וזה לא מתרחש (או מתרחש משהו אחר שהוא אינו רוצה) - הוא מרגיש רע. לדוגמה, אם אדם צמא במדבר ומוצא מים, הוא מרגיש טוב כי היה לו רצון למים והרצון הזה מתמלא. אם הוא ממשיך להיות צמא ולא מוצא מים, הוא מרגיש רע כי הרצון שלו איננו מתמלא.
שאלה: האם חייבת להיות לאדם ציפייה או רצון מודע כדי להרגיש טוב?
תשובה: לכאורה כן. אולם קיימים מקרים שבהם אדם מרגיש טוב מאירוע מסוים, למרות שלא רצה אותו במפורש מראש או לא היה מודע לרצון הזה כלל.
דוגמה ראשונה: הילד שמצליח לפתור תרגיל במתמטיקה
שאלה: איך זה שמישהו יכול לשמוח מהצלחת הילד שלו במשהו שהוא לא בהכרח ציפה לו?
תשובה: ניקח הורה שיש לו ילד בן חמש, והילד הצליח לפתור תרגיל מסובך במתמטיקה. ההורה שמח מאוד. אבל אם הילד לא היה פותר את התרגיל, ההורה לא היה מרגיש רע. לכאורה נראה שההורה לא רצה מראש את הדבר הספציפי הזה - אז איך בכל זאת נוצרה שמחה?
כאן מופיע הרעיון שהרצון לא תמיד גלוי. ייתכן שההורה לא הציב לעצמו מטרה מודעת של "אני חייב שהילד יפתור את התרגיל הזה", אבל בתת - מודע טמון רצון כללי (כמו הרצון שהילד יהיה חכם, שיהיה מוצלח בחיים, שההורה יוכל להרגיש שהוא אבא טוב שגידל ילד מוכשר). במובן זה, הרגע שהילד פותר את התרגיל ממלא צורך נסתר: "הילד שלי מצליח, ולכן אני חש סיפוק". גם אם כשהילד לא פותר את התרגיל לא מרגישים צער ברור, הרי שכאשר הילד כן פותר, מתעורר פתאום רצון סמוי שהיה רדום. הרצון הזה מתמלא, ואז נוצרת תחושת טוב.
שאלה: איך אפשר להרחיב את ההסבר עוד יותר?
תשובה: לפעמים כאשר הילד נכשל, ההורה לא מייחס חשיבות. ההורה מדחיק את הרצון שהילד יצליח, או לא נותן לו משקל רגשי חזק. ברגע שהילד מצליח - ההורה נזכר שיש לו למעשה ציפייה חיובית מילדו, שהילד יהיה חכם ומסוגל, ושמחה זו קשורה למילוי הציפייה העמוקה ההיא. מכאן מוכח שללא רצון (גם אם הוא בתת - מודע) לא תיתכן חוויית טוב.
דוגמה שנייה: מציאת מיליון דולר או מים במדבר
שאלה: האם אדם שחי בשפע ולא חשב מעולם על הרצון למיליון דולר, ובכל זאת מוצא מיליון דולר, יכול לשמוח מזה?
תשובה: כן. אמנם לכאורה הוא "לא חשב" שהוא רוצה מיליון דולר, אך בתת - מודע כמעט לכולנו יש שאיפה לעוד כסף, לעוד ביטחון כלכלי, לעוד אפשרויות. ברגע שהאדם מוצא סכום כסף גדול, הוא פתאום ממלא רצון חבוי להיות בעל אמצעים, להיות בטוח כלכלית, לחיות ברווחה. הרצון הזה לא תמיד מורגש כשאין לנו הצצה ממשית למילוי האפשרי, אבל ברגע שהוא מתממש - השמחה מתעוררת. באופן דומה, אדם שלא מרגיש צמא במדבר - כי אולי מצבו הרגעי טוב או שהוא מדחיק את הצמא - עשוי פתאום לשמוח מאוד כשמגישים לו מים, ואז הוא מזהה עד כמה הוא בעצם רצה לשתות.
העיקרון של "אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב"
שאלה: למה אומרים שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב?
תשובה: מפני ש"טוב" פירושו מילוי של רצון מסוים, ו"רע" פירושו היעדר מילוי של רצון מסוים. כדי שיהיה "טוב", צריך קודם שיהיה רצון שחסר, ואז מתמלא. אם לעולם לא היה רצון חסר, לא היתה נוצרת חוויית "טוב". באותו האופן, אם רע לך עכשיו, זה נובע מכך שאתה משווה את מצבך למצב טוב יותר אפשרי (שכבר חווית אותו או שאתה מדמיין אותו) - והפער הזה מוליד את הרע.
דוגמת ההדחקה: הומלס, רעב או מישהו שמניח שהוא בסדר
שאלה: מה משמעות הדוגמה על אדם הומלס שבאופן יומיומי לא מרגיש רע מאוד?
תשובה: לעתים מי שאין לו בית לוקח זאת כמצב קיים ומדחיק את תחושת החיסרון. הוא מסתגל ואומר לעצמו: "ככה החיים, אני לא מצפה למשהו אחר." אבל אם אותו אדם יבלה חודש שלם בבית מלון מפואר ולאחר מכן יאלץ לחזור לרחוב, הסבל שלו יגדל לפתע, כי כעת הוא כבר חש את הפער בין המצב הנמוך שלו למצב הנוח והטוב שגילה בבית המלון.
שאלה: איך זה קשור למנגנון "טוב" ו"רע"?
תשובה: בכל רגע שאדם מרגיש רע, זה אומר שיש לו רצון שלא מתמלא. בכל רגע שאדם מרגיש טוב, זה אומר שחסרון מסוים מתמלא. כאשר אדם מדחיק רצונות (למשל הרצון לביטחון, לבית יפה, או לתנאי חיים נוחים), הוא לא תמיד מרגיש רע במודע. אולם ברגע שהאפשרות למילוי הרצון נקרית בדרכו, הוא "נזכר" ברצון הזה, וכך יכול להיווצר טוב גדול אם אכן המילוי מושג, או רע חדש אם המילוי נחסם לפתע.
האם באמת חייב להיות "רע" לפני ה"טוב"?
שאלה: האם בכל פעם שיש טוב, מקדים לו בהכרח רע?
תשובה: אם "טוב" מוגדר כמילוי רצון, אז לפני המילוי היה לפחות חסרון קטן. חוסר המילוי הזה, גם אם הוא לא נחווה כ"סבל עמוק", מהווה צורה של אי - שלמות או רצון שהמתין למילוי. כשהמילוי מתרחש, הופך החוסר ל"טוב". לפעמים החיסרון לא קיבל תשומת לב מודעת, כי הוא מדוכא או נסתר מהתודעה הרגילה, אך ברגע שיש מילוי מפתיע - מורגש אותו "טוב" שנובע ממשהו שהיה חסר.
היבט התת - מודע והרצונות הנסתרים
שאלה: איך מסבירים את התת - מודע שמשפיע על הטוב והרע?
תשובה: לבני אדם יש אינסוף רצונות, פחדים ושאיפות, חלקם גלויים וחלקם סמויים. אדם עשוי לומר שהוא אדיש למראה החיצוני שלו, אבל אם יום אחד יקבל מחמאות או פתאום יעשה שינוי דרמטי (למשל ירד במשקל), יתמלא בשמחה גדולה שמקורה ברצון להיות רזה ואסתטי - רצון שהיה חבוי בתוכו ואפילו הוכחש לכאורה. מאחורי הקלעים, הרצון הזה קיים, ורק כשיש מילוי (או מניעה) אנחנו מרגישים בהתעוררות חזקה של טוב או רע.
דוגמת העיוורון ותחושת הראיה
שאלה: אם בן אדם נהיה עיוור, זה רע מאוד. אבל אם הוא לא נהיה עיוור, הוא לא באמת שמח מכך שהוא רואה - למה?
תשובה: כשהראיה נמצאת, אנחנו עלולים להדחיק את הרצון "להמשיך לראות" או פשוט לא חושבים עליו כלל. אך אם לפתע עולה איום ממשי על הראיה, ופתאום ניצלים ממנו (נניח בבדיקה רפואית מחליטים שאין בעיה), האדם יחווה הקלה עצומה ושמחה על עצם היכולת לראות. למעשה, כל עוד לא מתעוררת מחשבה על הסיכון לאבד משהו, אנשים לעתים קרובות לא מרגישים את הטוב שבזה שהוא קיים.
הסבר על מצבי דמיון וכיצד הם משפיעים על טוב ורע
שאלה: מה קורה כשבן אדם מדמיין מציאות טובה, כמו שימוש בסמים שנותן אשליה של עולם אחר?
תשובה: בעת הדמיון הטוב מרגיש מאוד חזק, כי נוצר מילוי של רצונות בדמיון. אבל ברגע שחוזרים למציאות, נוצרת השוואה למצב המתוק ההוא שחשנו בדמיון, ואז חשים רע בגלל הפער. אם לא היינו מדמיינים ולא חווים את הטוב, ייתכן שלא היינו מרגישים את הרע באותה עוצמה.
האם באמת אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב?
תשובה: לפי כל הדוגמאות שנידונו, אכן כדי שיהיה טוב חייב להיות חסרון מוקדם יותר או לפחות פוטנציאל לחיסרון, ולעומת זאת כל רע נובע מזה שיש אפשרות (בזמן כלשהו) לטוב מנוגד. אם לא היה את המושג "טוב", לא היינו מזהים "רע", ולהפך.
שאלת הסיכום וההצעה למחשבה
שאלה: מה בעצם הרעיון הסופי שכדאי להפנים מכל הדוגמאות האלו?
תשובה: בכל מצב של טוב מתקיים רצון שמסופק. בכל מצב של רע מתקיים רצון שלא מתמלא. בין אם אדם מודע לחיסרון שלו ובין אם הוא מדחיק אותו, ברגע שיתעורר מילוי פתאומי של אותו חיסרון - תגיע איתו שמחה. בין אם אדם סובל מחוסר מילוי של רצון מודחק או לא, ברגע שהוא יבין את הקשר בין הרצון לבין מילוי או אי - מילוי - הוא יראה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב.
אם טוב לאדם - כנראה שיש שם רצון שמתגשם (או לפחות חשש שהיה ונמנע). אם רע לאדם - כנראה שיש שם רצון שלא מתגשם, או פחד מדומיין שלא מתגשם, אבל בהחלט יש רצון בתשתית. חשוב לזכור שבדרך כלל, ככל שהרצון חזק יותר והחיסרון מורגש יותר, כך כשהוא מתמלא - הטוב שבן אדם חווה יהיה עוצמתי יותר.
סיכום
יש דוגמאות רבות שמראות את העיקרון הבסיסי: אדם צמא במדבר ורוצה מים - ברגע שהוא מוצא מים, הוא מרגיש טוב גדול. אדם אחר מוצא מיליון דולר - מתעוררת בו שמחה עמוקה, גם אם כלל לא חשב קודם שהוא "צריך" את הכסף. הורה מתלהב מהישג לימודי של ילדו - כי בתת - מודע הוא רצה את הצלחת הילד והרגיש סיפוק או גאווה עקב כך. לעומת זאת, אם מנעו מאותו אדם את הכסף לפתע, או אם הילד נכשל בענק, או אם המים נגמרים - מתעורר רע, כי הרצון להמשך המצב הטוב לא מתמלא.
בסופו של דבר, בכל חוויה של טוב מסתתרת תזכורת לרע שקדם לה או לרע פוטנציאלי שהיה עלול להיות קיים. בכל חוויה של רע מסתתרת תזכורת לטוב שאפשר להשיג או לטוב שהתקיים בעבר. הרגשת הטוב דורשת מילוי של חיסרון, והרגשת הרע באה מציפייה שאינה מתממשת או רצון שלא בא לידי ביטוי במציאות.
חשוב לזכור שאנשים לעתים מדחיקים רצונות, ולכן לא תמיד נרגיש את החיסרון. אבל ברגע שנוצר המילוי, או ברגע שמנפנפים לנו בפנים את האפשרות לטוב או לרע, אנחנו נזכרים עד כמה חזק הרצון בתוכנו. במובן הזה, אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב: קיומו של רע מחייב ידיעה (או דמיון) על אפשרות של טוב, וקיומו של טוב מחייב שהתקיים רצון חסר, כלומר, סוג של רע קודם.
תחשבו על זה, וזכרו שתמיד אפשר לעיין בעוד הסברים ודוגמאות בהקשר הזה.
מדוע יש הטענה ש"טוב" משמעותו שהדבר שאתה רוצה קורה, ו"רע" משמעותו שהדבר שאתה רוצה לא קורה? ומה בכלל המשמעות של "אין טוב בלי רע" ו"אין רע בלי טוב"? כאן עולה הדיון בשאלה: אם כדי להרגיש טוב אתה חייב לרצות משהו שיקרה, אז איך יכול להיות מצב שדבר טוב קורה לאדם גם בלי שהוא רצה אותו מראש? והאם באמת בכל חוויה של טוב היה קודם רע, ובכל חוויה של רע היה קודם טוב?
מהו טוב ומהו רע באופן בסיסי?
שאלה: מה ההגדרה הפשוטה של טוב ורע?
תשובה: כשאדם רוצה משהו והוא מתרחש - הוא מרגיש טוב. כשאדם רוצה משהו וזה לא מתרחש (או מתרחש משהו אחר שהוא אינו רוצה) - הוא מרגיש רע. לדוגמה, אם אדם צמא במדבר ומוצא מים, הוא מרגיש טוב כי היה לו רצון למים והרצון הזה מתמלא. אם הוא ממשיך להיות צמא ולא מוצא מים, הוא מרגיש רע כי הרצון שלו איננו מתמלא.
שאלה: האם חייבת להיות לאדם ציפייה או רצון מודע כדי להרגיש טוב?
תשובה: לכאורה כן. אולם קיימים מקרים שבהם אדם מרגיש טוב מאירוע מסוים, למרות שלא רצה אותו במפורש מראש או לא היה מודע לרצון הזה כלל.
דוגמה ראשונה: הילד שמצליח לפתור תרגיל במתמטיקה
שאלה: איך זה שמישהו יכול לשמוח מהצלחת הילד שלו במשהו שהוא לא בהכרח ציפה לו?
תשובה: ניקח הורה שיש לו ילד בן חמש, והילד הצליח לפתור תרגיל מסובך במתמטיקה. ההורה שמח מאוד. אבל אם הילד לא היה פותר את התרגיל, ההורה לא היה מרגיש רע. לכאורה נראה שההורה לא רצה מראש את הדבר הספציפי הזה - אז איך בכל זאת נוצרה שמחה?
כאן מופיע הרעיון שהרצון לא תמיד גלוי. ייתכן שההורה לא הציב לעצמו מטרה מודעת של "אני חייב שהילד יפתור את התרגיל הזה", אבל בתת - מודע טמון רצון כללי (כמו הרצון שהילד יהיה חכם, שיהיה מוצלח בחיים, שההורה יוכל להרגיש שהוא אבא טוב שגידל ילד מוכשר). במובן זה, הרגע שהילד פותר את התרגיל ממלא צורך נסתר: "הילד שלי מצליח, ולכן אני חש סיפוק". גם אם כשהילד לא פותר את התרגיל לא מרגישים צער ברור, הרי שכאשר הילד כן פותר, מתעורר פתאום רצון סמוי שהיה רדום. הרצון הזה מתמלא, ואז נוצרת תחושת טוב.
שאלה: איך אפשר להרחיב את ההסבר עוד יותר?
תשובה: לפעמים כאשר הילד נכשל, ההורה לא מייחס חשיבות. ההורה מדחיק את הרצון שהילד יצליח, או לא נותן לו משקל רגשי חזק. ברגע שהילד מצליח - ההורה נזכר שיש לו למעשה ציפייה חיובית מילדו, שהילד יהיה חכם ומסוגל, ושמחה זו קשורה למילוי הציפייה העמוקה ההיא. מכאן מוכח שללא רצון (גם אם הוא בתת - מודע) לא תיתכן חוויית טוב.
דוגמה שנייה: מציאת מיליון דולר או מים במדבר
שאלה: האם אדם שחי בשפע ולא חשב מעולם על הרצון למיליון דולר, ובכל זאת מוצא מיליון דולר, יכול לשמוח מזה?
תשובה: כן. אמנם לכאורה הוא "לא חשב" שהוא רוצה מיליון דולר, אך בתת - מודע כמעט לכולנו יש שאיפה לעוד כסף, לעוד ביטחון כלכלי, לעוד אפשרויות. ברגע שהאדם מוצא סכום כסף גדול, הוא פתאום ממלא רצון חבוי להיות בעל אמצעים, להיות בטוח כלכלית, לחיות ברווחה. הרצון הזה לא תמיד מורגש כשאין לנו הצצה ממשית למילוי האפשרי, אבל ברגע שהוא מתממש - השמחה מתעוררת. באופן דומה, אדם שלא מרגיש צמא במדבר - כי אולי מצבו הרגעי טוב או שהוא מדחיק את הצמא - עשוי פתאום לשמוח מאוד כשמגישים לו מים, ואז הוא מזהה עד כמה הוא בעצם רצה לשתות.
העיקרון של "אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב"
שאלה: למה אומרים שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב?
תשובה: מפני ש"טוב" פירושו מילוי של רצון מסוים, ו"רע" פירושו היעדר מילוי של רצון מסוים. כדי שיהיה "טוב", צריך קודם שיהיה רצון שחסר, ואז מתמלא. אם לעולם לא היה רצון חסר, לא היתה נוצרת חוויית "טוב". באותו האופן, אם רע לך עכשיו, זה נובע מכך שאתה משווה את מצבך למצב טוב יותר אפשרי (שכבר חווית אותו או שאתה מדמיין אותו) - והפער הזה מוליד את הרע.
דוגמת ההדחקה: הומלס, רעב או מישהו שמניח שהוא בסדר
שאלה: מה משמעות הדוגמה על אדם הומלס שבאופן יומיומי לא מרגיש רע מאוד?
תשובה: לעתים מי שאין לו בית לוקח זאת כמצב קיים ומדחיק את תחושת החיסרון. הוא מסתגל ואומר לעצמו: "ככה החיים, אני לא מצפה למשהו אחר." אבל אם אותו אדם יבלה חודש שלם בבית מלון מפואר ולאחר מכן יאלץ לחזור לרחוב, הסבל שלו יגדל לפתע, כי כעת הוא כבר חש את הפער בין המצב הנמוך שלו למצב הנוח והטוב שגילה בבית המלון.
שאלה: איך זה קשור למנגנון "טוב" ו"רע"?
תשובה: בכל רגע שאדם מרגיש רע, זה אומר שיש לו רצון שלא מתמלא. בכל רגע שאדם מרגיש טוב, זה אומר שחסרון מסוים מתמלא. כאשר אדם מדחיק רצונות (למשל הרצון לביטחון, לבית יפה, או לתנאי חיים נוחים), הוא לא תמיד מרגיש רע במודע. אולם ברגע שהאפשרות למילוי הרצון נקרית בדרכו, הוא "נזכר" ברצון הזה, וכך יכול להיווצר טוב גדול אם אכן המילוי מושג, או רע חדש אם המילוי נחסם לפתע.
האם באמת חייב להיות "רע" לפני ה"טוב"?
שאלה: האם בכל פעם שיש טוב, מקדים לו בהכרח רע?
תשובה: אם "טוב" מוגדר כמילוי רצון, אז לפני המילוי היה לפחות חסרון קטן. חוסר המילוי הזה, גם אם הוא לא נחווה כ"סבל עמוק", מהווה צורה של אי - שלמות או רצון שהמתין למילוי. כשהמילוי מתרחש, הופך החוסר ל"טוב". לפעמים החיסרון לא קיבל תשומת לב מודעת, כי הוא מדוכא או נסתר מהתודעה הרגילה, אך ברגע שיש מילוי מפתיע - מורגש אותו "טוב" שנובע ממשהו שהיה חסר.
היבט התת - מודע והרצונות הנסתרים
שאלה: איך מסבירים את התת - מודע שמשפיע על הטוב והרע?
תשובה: לבני אדם יש אינסוף רצונות, פחדים ושאיפות, חלקם גלויים וחלקם סמויים. אדם עשוי לומר שהוא אדיש למראה החיצוני שלו, אבל אם יום אחד יקבל מחמאות או פתאום יעשה שינוי דרמטי (למשל ירד במשקל), יתמלא בשמחה גדולה שמקורה ברצון להיות רזה ואסתטי - רצון שהיה חבוי בתוכו ואפילו הוכחש לכאורה. מאחורי הקלעים, הרצון הזה קיים, ורק כשיש מילוי (או מניעה) אנחנו מרגישים בהתעוררות חזקה של טוב או רע.
דוגמת העיוורון ותחושת הראיה
שאלה: אם בן אדם נהיה עיוור, זה רע מאוד. אבל אם הוא לא נהיה עיוור, הוא לא באמת שמח מכך שהוא רואה - למה?
תשובה: כשהראיה נמצאת, אנחנו עלולים להדחיק את הרצון "להמשיך לראות" או פשוט לא חושבים עליו כלל. אך אם לפתע עולה איום ממשי על הראיה, ופתאום ניצלים ממנו (נניח בבדיקה רפואית מחליטים שאין בעיה), האדם יחווה הקלה עצומה ושמחה על עצם היכולת לראות. למעשה, כל עוד לא מתעוררת מחשבה על הסיכון לאבד משהו, אנשים לעתים קרובות לא מרגישים את הטוב שבזה שהוא קיים.
הסבר על מצבי דמיון וכיצד הם משפיעים על טוב ורע
שאלה: מה קורה כשבן אדם מדמיין מציאות טובה, כמו שימוש בסמים שנותן אשליה של עולם אחר?
תשובה: בעת הדמיון הטוב מרגיש מאוד חזק, כי נוצר מילוי של רצונות בדמיון. אבל ברגע שחוזרים למציאות, נוצרת השוואה למצב המתוק ההוא שחשנו בדמיון, ואז חשים רע בגלל הפער. אם לא היינו מדמיינים ולא חווים את הטוב, ייתכן שלא היינו מרגישים את הרע באותה עוצמה.
האם באמת אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב?
תשובה: לפי כל הדוגמאות שנידונו, אכן כדי שיהיה טוב חייב להיות חסרון מוקדם יותר או לפחות פוטנציאל לחיסרון, ולעומת זאת כל רע נובע מזה שיש אפשרות (בזמן כלשהו) לטוב מנוגד. אם לא היה את המושג "טוב", לא היינו מזהים "רע", ולהפך.
שאלת הסיכום וההצעה למחשבה
שאלה: מה בעצם הרעיון הסופי שכדאי להפנים מכל הדוגמאות האלו?
תשובה: בכל מצב של טוב מתקיים רצון שמסופק. בכל מצב של רע מתקיים רצון שלא מתמלא. בין אם אדם מודע לחיסרון שלו ובין אם הוא מדחיק אותו, ברגע שיתעורר מילוי פתאומי של אותו חיסרון - תגיע איתו שמחה. בין אם אדם סובל מחוסר מילוי של רצון מודחק או לא, ברגע שהוא יבין את הקשר בין הרצון לבין מילוי או אי - מילוי - הוא יראה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב.
אם טוב לאדם - כנראה שיש שם רצון שמתגשם (או לפחות חשש שהיה ונמנע). אם רע לאדם - כנראה שיש שם רצון שלא מתגשם, או פחד מדומיין שלא מתגשם, אבל בהחלט יש רצון בתשתית. חשוב לזכור שבדרך כלל, ככל שהרצון חזק יותר והחיסרון מורגש יותר, כך כשהוא מתמלא - הטוב שבן אדם חווה יהיה עוצמתי יותר.
סיכום
יש דוגמאות רבות שמראות את העיקרון הבסיסי: אדם צמא במדבר ורוצה מים - ברגע שהוא מוצא מים, הוא מרגיש טוב גדול. אדם אחר מוצא מיליון דולר - מתעוררת בו שמחה עמוקה, גם אם כלל לא חשב קודם שהוא "צריך" את הכסף. הורה מתלהב מהישג לימודי של ילדו - כי בתת - מודע הוא רצה את הצלחת הילד והרגיש סיפוק או גאווה עקב כך. לעומת זאת, אם מנעו מאותו אדם את הכסף לפתע, או אם הילד נכשל בענק, או אם המים נגמרים - מתעורר רע, כי הרצון להמשך המצב הטוב לא מתמלא.
בסופו של דבר, בכל חוויה של טוב מסתתרת תזכורת לרע שקדם לה או לרע פוטנציאלי שהיה עלול להיות קיים. בכל חוויה של רע מסתתרת תזכורת לטוב שאפשר להשיג או לטוב שהתקיים בעבר. הרגשת הטוב דורשת מילוי של חיסרון, והרגשת הרע באה מציפייה שאינה מתממשת או רצון שלא בא לידי ביטוי במציאות.
חשוב לזכור שאנשים לעתים מדחיקים רצונות, ולכן לא תמיד נרגיש את החיסרון. אבל ברגע שנוצר המילוי, או ברגע שמנפנפים לנו בפנים את האפשרות לטוב או לרע, אנחנו נזכרים עד כמה חזק הרצון בתוכנו. במובן הזה, אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב: קיומו של רע מחייב ידיעה (או דמיון) על אפשרות של טוב, וקיומו של טוב מחייב שהתקיים רצון חסר, כלומר, סוג של רע קודם.
תחשבו על זה, וזכרו שתמיד אפשר לעיין בעוד הסברים ודוגמאות בהקשר הזה.
- מהו הרצון וכיצד הוא יוצר טוב ורע
- הדחקת רצונות והשפעתה על החוויה האישית
- שאלת הדמיון והמציאות בחוויית הסבל וההנאה
- כיצד להעמיק בתובנה שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב