1:32:18מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 3 - הקבצן העיוור מתוך שבעת הקבצנים (ברסלב)
מה מסמל הקבצן העיוור בסיפור של רבי נחמן?
בסיפור "מעשה בשבעה קבצנים", של רבי נחמן מברסלב, הקבצן הראשון שמתואר הוא הקבצן העיוור. לכאורה נראה שהוא בעל חסרונות רבים: הוא גם קבצן, שהוא אדם שפל ובזוי, וגם עיוור, שאינו רואה את המציאות. אולם ההסבר העמוק שמביא אליעד כהן מגלה שככל הנראה, דווקא הקבצן הזה הוא האדם החכם ביותר. הסיבה לכך היא שהקבצן העיוור הוא בעצם האדם שמחובר לתודעת האחדות בצורה עמוקה, ולכן אינו רואה את ההפרדה והניגודים בעולם. דווקא העיוור הזה רואה באמת, בעוד שאר האנשים רואים בצורה מוטעית את המציאות כנפרדות וכקונפליקט.
מהי משמעות "החתונה" של שני הילדים?
הסיפור מתאר שני ילדים שהלכו לאיבוד ביער ונפגשו עם שבעה קבצנים, ובסוף נישאו זה לזה. אליעד כהן מסביר שה"חתונה" של שני הילדים מייצגת את האחדות בין הכוחות המנוגדים באדם. הילדים מסמלים את השכל הקטן והשכל הגדול שבתוך כל אדם, וכאשר האדם מצליח לאחד את שני השכלים האלה, הוא מגיע לתובנה של אחדות מוחלטת, בה אין ניגודיות ואין קונפליקט פנימי. זה נקרא "חתונה" - איחוד בין ההפכים.
מדוע החתונה קשורה לזיכרונות מהיער?
החתונה קשורה לזיכרונות מהיער משום שהיער מייצג את החיים של האדם לפני שהוא מגיע לשכל של האחדות. ביער יש פחדים, דאגות ותחושה של בדידות. האדם פוחד, כמו הילדים שפחדו ביער מפני חיות רעות וסכנות אחרות. ברגע שהילדים מתחתנים, הם נזכרים בחסדים של הקבצנים שנתנו להם אוכל ותמיכה ביער. משמעות הדבר היא שכאשר האדם מגיע לשכל של האחדות, הוא פתאום מבין שכל הקשיים שחווה בעבר היו בעצם חלק מהתהליך שהוביל אותו לאחדות.
מה המשמעות של השכל שמעל הזמן?
אליעד כהן מסביר שיש שני סוגי שכל: שכל שתלוי בזמן (ככל שאדם מתבגר, הוא יודע יותר), ושכל שהוא מעל הזמן - שכל שמגיע לאדם "בפחות מרגע". שכל שמעל הזמן פירושו שכל שתמיד היה ידוע לאדם, אבל רק עכשיו הוא נזכר בו. זה שכל שמגיע ללא מאמץ, וללא זמן, כי הוא מחוץ למגבלות של העבר, ההווה והעתיד. רבי נחמן מכנה זאת "מתנת חינם", משום שהאדם מקבל את התובנה הזו ללא קשר להשתדלות שלו.
למה הקבצן העיוור מתואר כמי שחי חיים ארוכים מאוד?
הקבצן העיוור מתואר כמי שחי חיים ארוכים מאוד, מפני שהוא חי מעל הזמן. אליעד כהן מסביר שהקבצן העיוור הוא דוגמה למישהו שמחובר לתודעה אינסופית, ולכן הוא חי מחוץ לזמן. החיים הארוכים שלו אינם חיים של עוד שנה או פחות שנה, אלא חיים נצחיים. חיים נצחיים אלה נובעים מכך שהאדם מחובר לאינסוף, לתודעה שאין לה הגבלה של זמן או מקום.
מהי המשמעות של "אני זוכר ולא כלום" שאמר הקבצן העיוור?
כאשר הקבצן העיוור אומר "אני זוכר ולא כלום", הוא מתכוון לכך שהוא זוכר את המציאות כפי שהייתה לפני כל ההגדרות וההפרדות, לפני שהייתה לו בכלל תודעה של "אני". המשמעות של זה היא שהוא חווה את המציאות מנקודת המבט של אחדות מוחלטת, ללא שום הפרדה או נפרדות. המצב הזה הוא מצב שבו אין לאדם שום הגדרה עצמית כלל, ולכן הוא נקרא "לא כלום". אבל דווקא מצב זה הוא מצב האמת המוחלטת, מפני שבו האדם נמצא באחדות שלמה עם כל המציאות.
מהי האנלוגיה של הספינות והמגדל בסיפור?
בסיפור של רבי נחמן מתוארת קבוצת אנשים שנסעה בספינות, והספינות נשברו על ידי רוח סערה. האנשים ניצלו והגיעו למגדל שיש בו כל סוגי התענוגים. אליעד כהן מסביר שהספינות הן האנלוגיה לגוף ולתודעה של האדם. האנשים בעולם חיים בתוך "ספינות" - הגוף או התודעה שלהם, והרוח ששוברת את הספינות מסמלת את רגע המוות או שבר כלשהו בתודעה. האנשים שמגיעים למגדל זוכים לשכר רוחני, אך הקבצן העיוור מוזמן על ידי הנשר הגדול להצטרף אליו, כי הוא חווה חיים טובים באמת, בעוד שהשאר חוזרים ל"אוצרות" המזויפים שלהם - התענוגים הזמניים.
מדוע הקבצן העיוור זכה להישאר עם הנשר הגדול?
הקבצן העיוור הוא היחיד שזכה להישאר עם הנשר הגדול (שמסמל את אלוהים או התודעה הגבוהה ביותר), כי הוא היה היחיד שהתחבר באמת לאחדות המוחלטת. כל האחרים זכו רק בתענוגים חיצוניים, שהם זמניים וחסרי ערך אמיתי. אלוהים אמר לקבצן העיוור: "אתה בוא איתי כי אתה כמוני, " מפני שהוא הגיע לדרגת תודעה שבה הוא רואה וחווה את המציאות מנקודת מבט של האינסוף.
מהי המשמעות של חוויית "לא התחלתי לחיות כלל"?
הקבצן העיוור מתאר את עצמו כמי שעדיין לא התחיל לחיות כלל, מפני שהוא נמצא במצב תודעה שלפני הזמן, שבו אין עדיין הגדרה של חיים ומוות. מצב זה הוא מצב של אחדות מוחלטת, שבו האדם חווה את עצמו ואת כל המציאות כאחד. מצד אחד הוא זקן מאוד (קיים לפני כל הגדרה של זמן), ומצד שני הוא צעיר לגמרי (עדיין לא התחיל לחיות), כי הוא נמצא לפני הגדרת הקיום.
מה משמעות המושגים נפש, רוח ונשמה לפי רבי נחמן?
לפי הסיפור, רבי נחמן מסביר שישנן שלוש רמות תודעה (נפש, רוח ונשמה). אולם הקבצן העיוור מתואר כמי שנמצא מעבר לרמות אלה. הוא לא מזדהה עם אף רמת תודעה מצומצמת, אלא רק עם מה שקיים מעל הכל, עם האינסוף. הרמות נפש - רוח - נשמה עדיין נחשבות לצמצומים של התודעה. רבי נחמן לא מתייחס לרמות תודעה מעבר לשלוש אלו (חיה ויחידה), אלא ישר אל מה שמעל כולן - "זוכר ולא כלום".
בסיפור "מעשה בשבעה קבצנים", של רבי נחמן מברסלב, הקבצן הראשון שמתואר הוא הקבצן העיוור. לכאורה נראה שהוא בעל חסרונות רבים: הוא גם קבצן, שהוא אדם שפל ובזוי, וגם עיוור, שאינו רואה את המציאות. אולם ההסבר העמוק שמביא אליעד כהן מגלה שככל הנראה, דווקא הקבצן הזה הוא האדם החכם ביותר. הסיבה לכך היא שהקבצן העיוור הוא בעצם האדם שמחובר לתודעת האחדות בצורה עמוקה, ולכן אינו רואה את ההפרדה והניגודים בעולם. דווקא העיוור הזה רואה באמת, בעוד שאר האנשים רואים בצורה מוטעית את המציאות כנפרדות וכקונפליקט.
מהי משמעות "החתונה" של שני הילדים?
הסיפור מתאר שני ילדים שהלכו לאיבוד ביער ונפגשו עם שבעה קבצנים, ובסוף נישאו זה לזה. אליעד כהן מסביר שה"חתונה" של שני הילדים מייצגת את האחדות בין הכוחות המנוגדים באדם. הילדים מסמלים את השכל הקטן והשכל הגדול שבתוך כל אדם, וכאשר האדם מצליח לאחד את שני השכלים האלה, הוא מגיע לתובנה של אחדות מוחלטת, בה אין ניגודיות ואין קונפליקט פנימי. זה נקרא "חתונה" - איחוד בין ההפכים.
מדוע החתונה קשורה לזיכרונות מהיער?
החתונה קשורה לזיכרונות מהיער משום שהיער מייצג את החיים של האדם לפני שהוא מגיע לשכל של האחדות. ביער יש פחדים, דאגות ותחושה של בדידות. האדם פוחד, כמו הילדים שפחדו ביער מפני חיות רעות וסכנות אחרות. ברגע שהילדים מתחתנים, הם נזכרים בחסדים של הקבצנים שנתנו להם אוכל ותמיכה ביער. משמעות הדבר היא שכאשר האדם מגיע לשכל של האחדות, הוא פתאום מבין שכל הקשיים שחווה בעבר היו בעצם חלק מהתהליך שהוביל אותו לאחדות.
מה המשמעות של השכל שמעל הזמן?
אליעד כהן מסביר שיש שני סוגי שכל: שכל שתלוי בזמן (ככל שאדם מתבגר, הוא יודע יותר), ושכל שהוא מעל הזמן - שכל שמגיע לאדם "בפחות מרגע". שכל שמעל הזמן פירושו שכל שתמיד היה ידוע לאדם, אבל רק עכשיו הוא נזכר בו. זה שכל שמגיע ללא מאמץ, וללא זמן, כי הוא מחוץ למגבלות של העבר, ההווה והעתיד. רבי נחמן מכנה זאת "מתנת חינם", משום שהאדם מקבל את התובנה הזו ללא קשר להשתדלות שלו.
למה הקבצן העיוור מתואר כמי שחי חיים ארוכים מאוד?
הקבצן העיוור מתואר כמי שחי חיים ארוכים מאוד, מפני שהוא חי מעל הזמן. אליעד כהן מסביר שהקבצן העיוור הוא דוגמה למישהו שמחובר לתודעה אינסופית, ולכן הוא חי מחוץ לזמן. החיים הארוכים שלו אינם חיים של עוד שנה או פחות שנה, אלא חיים נצחיים. חיים נצחיים אלה נובעים מכך שהאדם מחובר לאינסוף, לתודעה שאין לה הגבלה של זמן או מקום.
מהי המשמעות של "אני זוכר ולא כלום" שאמר הקבצן העיוור?
כאשר הקבצן העיוור אומר "אני זוכר ולא כלום", הוא מתכוון לכך שהוא זוכר את המציאות כפי שהייתה לפני כל ההגדרות וההפרדות, לפני שהייתה לו בכלל תודעה של "אני". המשמעות של זה היא שהוא חווה את המציאות מנקודת המבט של אחדות מוחלטת, ללא שום הפרדה או נפרדות. המצב הזה הוא מצב שבו אין לאדם שום הגדרה עצמית כלל, ולכן הוא נקרא "לא כלום". אבל דווקא מצב זה הוא מצב האמת המוחלטת, מפני שבו האדם נמצא באחדות שלמה עם כל המציאות.
מהי האנלוגיה של הספינות והמגדל בסיפור?
בסיפור של רבי נחמן מתוארת קבוצת אנשים שנסעה בספינות, והספינות נשברו על ידי רוח סערה. האנשים ניצלו והגיעו למגדל שיש בו כל סוגי התענוגים. אליעד כהן מסביר שהספינות הן האנלוגיה לגוף ולתודעה של האדם. האנשים בעולם חיים בתוך "ספינות" - הגוף או התודעה שלהם, והרוח ששוברת את הספינות מסמלת את רגע המוות או שבר כלשהו בתודעה. האנשים שמגיעים למגדל זוכים לשכר רוחני, אך הקבצן העיוור מוזמן על ידי הנשר הגדול להצטרף אליו, כי הוא חווה חיים טובים באמת, בעוד שהשאר חוזרים ל"אוצרות" המזויפים שלהם - התענוגים הזמניים.
מדוע הקבצן העיוור זכה להישאר עם הנשר הגדול?
הקבצן העיוור הוא היחיד שזכה להישאר עם הנשר הגדול (שמסמל את אלוהים או התודעה הגבוהה ביותר), כי הוא היה היחיד שהתחבר באמת לאחדות המוחלטת. כל האחרים זכו רק בתענוגים חיצוניים, שהם זמניים וחסרי ערך אמיתי. אלוהים אמר לקבצן העיוור: "אתה בוא איתי כי אתה כמוני, " מפני שהוא הגיע לדרגת תודעה שבה הוא רואה וחווה את המציאות מנקודת מבט של האינסוף.
מהי המשמעות של חוויית "לא התחלתי לחיות כלל"?
הקבצן העיוור מתאר את עצמו כמי שעדיין לא התחיל לחיות כלל, מפני שהוא נמצא במצב תודעה שלפני הזמן, שבו אין עדיין הגדרה של חיים ומוות. מצב זה הוא מצב של אחדות מוחלטת, שבו האדם חווה את עצמו ואת כל המציאות כאחד. מצד אחד הוא זקן מאוד (קיים לפני כל הגדרה של זמן), ומצד שני הוא צעיר לגמרי (עדיין לא התחיל לחיות), כי הוא נמצא לפני הגדרת הקיום.
מה משמעות המושגים נפש, רוח ונשמה לפי רבי נחמן?
לפי הסיפור, רבי נחמן מסביר שישנן שלוש רמות תודעה (נפש, רוח ונשמה). אולם הקבצן העיוור מתואר כמי שנמצא מעבר לרמות אלה. הוא לא מזדהה עם אף רמת תודעה מצומצמת, אלא רק עם מה שקיים מעל הכל, עם האינסוף. הרמות נפש - רוח - נשמה עדיין נחשבות לצמצומים של התודעה. רבי נחמן לא מתייחס לרמות תודעה מעבר לשלוש אלו (חיה ויחידה), אלא ישר אל מה שמעל כולן - "זוכר ולא כלום".
- מה מסמל הקבצן העיוור?
- מה זה שכל מעל הזמן?
- מהי משמעות חתונה בסיפורי רבי נחמן?
- מה זה "אני זוכר ולא כלום"?
- מה ההבדל בין נפש, רוח ונשמה?
- למה הכוונה חיים נצחיים לפי רבי נחמן?
- מהי משמעות "שבעת הקבצנים"?