סיפורי מעשיות, רבי נחמן מברסלב, פירוש סיפורי מעשיות, סיפור בתוך סיפור, איך ללמוד סיפורי מעשיות? לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, השכל של רבי נחמן מברסלב, תורת ברסלב
מה המשמעות של "סיפור בתוך סיפור" בסיפורי רבי נחמן?
הרעיון המרכזי שאליעד מסביר בשיחה הוא המושג של "סיפור בתוך סיפור" כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב. אליעד מסביר שלפעמים רבי נחמן היה מספר סיפור, ותוך כדי שהוא סיפר אותו, הוא הכניס סיפור נוסף שנראה שונה לחלוטין מהסיפור המקורי. לדוגמה, בסיפור על "שבעת הקבצנים", הסיפור מתחיל במלך שמוסר את המלוכה לבנו בעודו בחיים, ופתאום הסיפור הזה נעצר, ועוברים לסיפור חדש על שני ילדים שהלכו לאיבוד ביער. ברגע הראשון נראה שאין קשר בין הסיפור על המלך לבין הילדים, אך האמת היא שאלו לא שני סיפורים נפרדים, אלא סיפור אחד שמולבש בצורות שונות.
מדוע רבי נחמן מספר סיפורים בתוך סיפורים?
אליעד כהן מסביר שלרבי נחמן יש מטרה ברורה כשהוא מספר סיפורים בתוך סיפורים. כל סיפור שרבי נחמן מספר, הוא בעצם אותו סיפור פנימי שמולבש בלבושים שונים. כלומר, כל סיפור, בין אם זה הסיפור הראשי או הסיפור הפנימי שבתוכו, נושא את אותה מהות ואותו רעיון. רבי נחמן למעשה משתמש בטכניקה זו כדי להעביר רעיון עמוק אחד בכמה דרכים שונות, במטרה שהשומע יבין אותו מזוויות שונות.
מה הקשר בין סיפורי רבי נחמן לבין המציאות והחיים שלנו?
אליעד מסביר שהמבנה שרבי נחמן משתמש בו בסיפוריו משקף את המבנה של החיים עצמם. בחיי היום יום, כל אדם חווה אירועים רבים ושונים, ולפעמים נדמה שהאירועים האלו הם מנותקים זה מזה. אבל אם אדם מסתכל לעומק, הוא יכול לראות שכל האירועים בחיים שלו קשורים לאותה מהות פנימית, לאותו רעיון עמוק.
לדוגמה, כאשר מישהו חווה בעיה או התמודדות בחיים והוא חושב שפתר את הבעיה, לעיתים קרובות הוא יגלה שהוא רק פתר חלק אחד של הבעיה או שהבעיה תחזור אליו בצורה אחרת, כי לא פתר את המהות האמיתית של הבעיה. כלומר, הפתרון השטחי הוא רק "הלבוש החיצוני" של הבעיה, וכדי לפתור את הבעיה באמת, צריך להבין את המהות הפנימית שלה.
כיצד הסיפורים הקטנים משקפים את הסיפור הגדול?
אליעד מדגים זאת בכך שלפעמים אדם שואל שאלה, והתשובה האמיתית לשאלה שלו נמצאת מעבר ליכולת התפיסה הרגילה שלו, אז נותנים לו תשובה בצורה מצומצמת יותר. בתוך התשובה הזו יש הסבר נוסף קטן שמרחיב על חלק מסוים של הרעיון, וכך נוצרים כביכול סיפורים קטנים בתוך סיפור גדול. ברגע שאדם מבין את הסיפור הקטן, הוא יכול להבין את הסיפור הגדול כי מדובר באותה מהות, רק בצורות שונות של הסברה וצמצום.
מהי דוגמה קונקרטית לטכניקת "סיפור בתוך סיפור" בחיי היומיום?
אליעד נותן דוגמה מחיי היום - יום: אדם עושה פעולה מסוימת ופתאום קורה אירוע לא צפוי, ואז בגלל האירוע הזה קורה אירוע נוסף. אדם שחושב בצורה שטחית יראה את האירועים האלה כבלתי קשורים, אבל מי שמבין את המהות, יבין שכל האירועים בחייו הם למעשה ביטוי של רעיון אחד, של אותו סיפור שמולבש פעם אחר פעם בצורות...
הרעיון המרכזי שאליעד מסביר בשיחה הוא המושג של "סיפור בתוך סיפור" כפי שהוא בא לידי ביטוי בסיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב. אליעד מסביר שלפעמים רבי נחמן היה מספר סיפור, ותוך כדי שהוא סיפר אותו, הוא הכניס סיפור נוסף שנראה שונה לחלוטין מהסיפור המקורי. לדוגמה, בסיפור על "שבעת הקבצנים", הסיפור מתחיל במלך שמוסר את המלוכה לבנו בעודו בחיים, ופתאום הסיפור הזה נעצר, ועוברים לסיפור חדש על שני ילדים שהלכו לאיבוד ביער. ברגע הראשון נראה שאין קשר בין הסיפור על המלך לבין הילדים, אך האמת היא שאלו לא שני סיפורים נפרדים, אלא סיפור אחד שמולבש בצורות שונות.
מדוע רבי נחמן מספר סיפורים בתוך סיפורים?
אליעד כהן מסביר שלרבי נחמן יש מטרה ברורה כשהוא מספר סיפורים בתוך סיפורים. כל סיפור שרבי נחמן מספר, הוא בעצם אותו סיפור פנימי שמולבש בלבושים שונים. כלומר, כל סיפור, בין אם זה הסיפור הראשי או הסיפור הפנימי שבתוכו, נושא את אותה מהות ואותו רעיון. רבי נחמן למעשה משתמש בטכניקה זו כדי להעביר רעיון עמוק אחד בכמה דרכים שונות, במטרה שהשומע יבין אותו מזוויות שונות.
מה הקשר בין סיפורי רבי נחמן לבין המציאות והחיים שלנו?
אליעד מסביר שהמבנה שרבי נחמן משתמש בו בסיפוריו משקף את המבנה של החיים עצמם. בחיי היום יום, כל אדם חווה אירועים רבים ושונים, ולפעמים נדמה שהאירועים האלו הם מנותקים זה מזה. אבל אם אדם מסתכל לעומק, הוא יכול לראות שכל האירועים בחיים שלו קשורים לאותה מהות פנימית, לאותו רעיון עמוק.
לדוגמה, כאשר מישהו חווה בעיה או התמודדות בחיים והוא חושב שפתר את הבעיה, לעיתים קרובות הוא יגלה שהוא רק פתר חלק אחד של הבעיה או שהבעיה תחזור אליו בצורה אחרת, כי לא פתר את המהות האמיתית של הבעיה. כלומר, הפתרון השטחי הוא רק "הלבוש החיצוני" של הבעיה, וכדי לפתור את הבעיה באמת, צריך להבין את המהות הפנימית שלה.
כיצד הסיפורים הקטנים משקפים את הסיפור הגדול?
אליעד מדגים זאת בכך שלפעמים אדם שואל שאלה, והתשובה האמיתית לשאלה שלו נמצאת מעבר ליכולת התפיסה הרגילה שלו, אז נותנים לו תשובה בצורה מצומצמת יותר. בתוך התשובה הזו יש הסבר נוסף קטן שמרחיב על חלק מסוים של הרעיון, וכך נוצרים כביכול סיפורים קטנים בתוך סיפור גדול. ברגע שאדם מבין את הסיפור הקטן, הוא יכול להבין את הסיפור הגדול כי מדובר באותה מהות, רק בצורות שונות של הסברה וצמצום.
מהי דוגמה קונקרטית לטכניקת "סיפור בתוך סיפור" בחיי היומיום?
אליעד נותן דוגמה מחיי היום - יום: אדם עושה פעולה מסוימת ופתאום קורה אירוע לא צפוי, ואז בגלל האירוע הזה קורה אירוע נוסף. אדם שחושב בצורה שטחית יראה את האירועים האלה כבלתי קשורים, אבל מי שמבין את המהות, יבין שכל האירועים בחייו הם למעשה ביטוי של רעיון אחד, של אותו סיפור שמולבש פעם אחר פעם בצורות...
- פירוש סיפורי מעשיות
- סיפור בתוך סיפור
- איך ללמוד סיפורי מעשיות?
- מה המשמעות של סיפורי רבי נחמן?
- סיפורי רבי נחמן מברסלב
- מהו השכל של רבי נחמן?
- תורת ברסלב