אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים - חלק 4... זמן ומקום בהקשר של המציאות? הזמן והמקום אינם רק ממדים פיזיים אלא גם נמדדים על פי התודעה שלנו, המחשבות וההרגשות שלנו. לדוגמה, אתה חושב על משהו ברגע נתון, ואז עובר רגע נוסף בו אתה חושב אותו דבר, אך השינוי הוא הזמן שחלף ביניהם. הזמן עצמו, כך נראה, הוא הדרך בה אנחנו חווים את השינויים האלה, ותוך כדי כך המקום הופך לרלוונטי. ללא מקום, אין שינוי, ולכן הזמן לא יכול להתקיים. האם ... יכול להבין מה זה לא רוצה, לא היית יודע מה זה רוצה. רק כשיש את שני הקטבים, רק אז הרגש והחוויה של הרצון הופכים למשמעותיים. מהו הקשר בין הזיכרון והזמן לחוויית המציאות? אם אדם היה זוכר הכל באותה עוצמה של הרגע, הוא לא היה מסוגל להבדיל בין פרטי המציאות ולחוות את הזמן כמשהו שמתקדם. זיכרון ועוצמתו הם מרכיבים חשובים בחוויית הזמן, ואם הכל היה נזכר באותה עוצמה, לא היו נפרדים הזמנים. מהי אחדות הזמן והמקום? הזמן והמקום קשורים אחד ... או את העתיד. גם אם היה מקום רק בנקודה אחת, לא היה מרחב אמיתי, ולכן לא היה מקום. כל החוויות השונות במציאות נובעות ממערכת של זמן ומקום משתנה. כשהם הופכים לאחד, חוויית הזמן והמרחב משתלבים יחד ויוצרים מציאות של אחדות. האם קיימת משמעות לתודעה כאשר כל האפשרויות קיימות בו זמנית? בעצם ... חווה את כל המציאות כשלמה, ולא כמתחלקת. אם היו לו כל האפשרויות, הוא היה רואה את הכל כשלם. כיצד החוויה שלנו מקשרת אותנו עם כל האפשרויות? כשהאדם מבין שהזמן והמקום הם אחד, הוא מבין שמצד האמת כל העולם נמצא ... לפיכך, לא קיימת שאלה מדוע משהו קרה אז או יקרה בעתיד, אלא כל מה שקורה מתרחש עכשיו. האם כל חוויה קשורה לאחדות? בסופו של דבר, כל חוויה שלנו, אפילו חוויות כמו כאב ראש או עצם שנמצא מולנו, הן חלק מהמציאות הכללית. כל חוויה מבטאת את השילוב בין ההפכים - הרצון והאין רצון, ההווה והעבר. אם אדם יוכל לחוות את ההפכים כשלם, הוא ... הזמן והמקום האם יש זמן ללא מקום? האם יש משמעות לדברים אם יש רק ישות אחת? רצון והבנת הזמן החוויות והזיכרון כחלק מהמציאות אחדות הזמן והמקום מהספר להיות אלוהים - חלק א עמוד 67 כול הדברים שיש בעולם הם ... השתנה בו, וגם סביבו דברים משתנים. זמן ומקום הם לאו דווקא זמן ומקום ממשיים, אלא זמן ומקום כמו מחשבות ורגשות. למשל אתה חושב, יש פה קיר, ולאחר רגע אתה שוב חושב, יש פה קיר, מה ההבדל בין שתי המחשבות? ... מה זה אני לא רוצה, ואז לא הייתה משמעות לרוצה. זאת אומרת שכדי שתוכל לחוות, אני רוצה, בתוכך בתוך החוויה צריך שיהיה מקום לרוצה ולא רוצה, ואז תוכל להיות ברוצה או בלא רוצה. אם לא הייתה לך חוויית זמן ולא היית יכול לדמיין עבר ועתיד, אז לא היית יכול לחוות את הלא רוצה, למעשה היית חווה כלום. ... רצון. אחרת איך אתה יכול לחוות רצון? כל זמן שאין מקום וזמן אז אין רצון, אין מחשבה וכו. שאלה: מה זה חוויית זמן? אליעד: לקחו הרבה תמונות ופשוט שינו לך את העוצמה שלהם, מה שחזק יותר אתה חווה שהיה אתמול ומה ... עצמו, למה אני לא אוכל עכשיו תפוח? התשובה האמיתית היא שכרגע הוא גם אוכל תפוח. כל האפשרויות בו זמנית. בחוויה אתה מבין שיש אין סוף אופציות והן כולן קיימות, ואז אתה לא לחוץ להגיע למקום מסוים, כי זה בכל מקרה קיים וגם ההוא בכל מקרה קיים. מה שונה למשל כאב ראש מקיר? חוויית התחושה, עוצמת התחושה. בעוצמה שגורמת לך להיות ממשי. כשכואב לך הראש אתה מרגיש את זה יותר ממשי. בעיקרון יש לנו טווח רגשי, שיש לו שני קצוות, קצה אחד ממש ממשי, וקצה שני ממש לא ממשי. כשאתה עובר בחדר את לא מתחשב בפיל שנמצא כאן, כי הוא לא ממשי עבורך, אבל אם יש לך כאב ראש, אתה מרגיש אותו חזק, ולכן חווה אותו בעוצמה חזקה. יש לנו את הטווח של הממשי ואת הטווח של הלא ממשי, והרעיון הוא, שהם אחד. מה זה אומר ששניהם אחד? הכוונה היא שכאשר אתה חווה את הכאב ראש, אתה בחוויה של נפרדות, כי אתה חווה את הכאב ראש יותר חזק מאשר אתה רואה את הפיל שנמצא פה. אם היית ... הרעיון הוא שהאדם צריך להכליל את ההפכים, מה זה אומר? שכאשר יש לאדם כאב ראש, הוא אמור לקחת את החוויה הממשית, ולהלביש אותה על מה שלא ממשי בעיניו. אתה יודע כמה חזק אתה צריך לחוות שיש פה פיל? כמו החוויה של הכאב ראש. אתה יודע כמה חזק אתה צריך לחוות את הכלום, שהוא הקצה האחרון? אתה צריך להגיע להשתוות שהכלום יהיה בעיניך כמו הכאב ראש. אבל גם צריך לעשות הפוך, שאת החוויה צריך להלביש על הממשי. זה נקרא האחד. אם אתה לוקח את החוויה הממשית שלך וחווה אותה גם על מה שלא ממשי, זאת אומרת שכול מה שלא ממשי בעיניך, כמו שאין פיל, ... לך איננו, הוא ממשי כמו היש. ומה שנראה לך ממשי, הוא לא ממשי כמו שנראה לך האין. ואז תהיה בחוויה לא מוגדת. אם אדם חוקר את הכאב ראש, שואל מדוע יש לי כאב ראש, ומה זה כאב ראש? בסוף ... רק שנעלם לו הכאב ראש, אלא הוא גם לא יודע שהוא קיים. רבי נחמן אמר, שצריך לבטל את כל הרגשות שלך, עד שלא תדע שאתה קיים. התחושה הכי חזקה שלך היא שאתה קיים, ואתה צריך להגיע למצב שבו לא תחווה שאתה קיים. כשאדם מרגיש כאב ראש, הכוונה היא, שהתודעה שלי חווה את קיומי ואת הגוף וגם את כאב הראש. אתה צריך לבטל את כל החוויות עד שהתודעה לא חווה שהיא קיימת. עד שהאלוהים שבך לא יחווה את הנפרדות, שלא יחווה שהוא קיים כנפרד, ולא ... שהדברים לא שונים אחד מהשני, וגם שונים אחד מהשני, ככול שהאדם מבין יותר טוב מה שקורה פה במנגנון, ככה החוויה שלך משקפת את ההבנה שלך.