7:02פתרון חיצוני זמני ופיתרון פנימי קבוע, הפוטנציאל של הסבל ושל הרע, איך לבטל את הרע בשורשו
האם כדאי לפתור בעיות בשורש או רק בצורה חיצונית וזמנית?
אליעד כהן מסביר שיש שתי דרכים להתמודד עם בעיות וסבל: פתרון חיצוני זמני ופתרון פנימי קבוע. פתרון חיצוני הוא מענה רגעי שמתייחס לסימפטומים בלבד, בעוד שפתרון פנימי פותר את הבעיה בשורשה. לדוגמה, אם אדם רעב, פתרון חיצוני הוא לאכול משהו באופן זמני, אך הפתרון הפנימי הוא לשנות את המנגנון הפנימי של הגוף כך שלא יהיה עוד רעב בכלל.
אליעד מדגיש שלפתרון חיצוני יש מחיר גבוה, כיוון שתמיד יש צורך לחזור עליו שוב ושוב. אם אדם אוכל רק כדי להקל על הרעב באותו הרגע, הוא יצטרך לאכול שוב לאחר מספר שעות, מה שיגרור אותו לעבוד ללא הפסקה עבור המזון. לעומת זאת, פתרון פנימי אמיתי יבטל את הצורך לחלוטין. אליעד משתמש בדוגמה של מחלת הסרטן ומסביר שאם לא מסירים את הסרטן מהשורש, אלא רק מטפלים בתסמינים, המחלה עלולה לחזור שוב ושוב. רק כאשר מטפלים בבעיה באופן פנימי, עד לרמת ה - DNA, ניתן להגיע לפתרון מלא וקבוע. מכיוון שאיש אינו באמת יודע איך להסיר לחלוטין את הפוטנציאל של המחלה, הבעיות תמיד נשארות קיימות ברמת הפוטנציאל.
איך מבטלים לחלוטין את הפוטנציאל של הרע?
אליעד כהן מציג את הרעיון שהסבל בעולם נובע רק מכך שהאדם אינו רוצה את המציאות כפי שהיא. אם אדם ירצה את המציאות בדיוק כפי שהיא, הוא לא יסבול. הוא מדגים זאת דרך דוגמה פשוטה: אם מישהו מגרד לעצמו את הרגל והוא רוצה בכך, הוא לא סובל. אך אם זבוב מגרד לאדם את הרגל נגד רצונו, אותו אדם חווה סבל. כלומר, סבל אינו נובע מהאירוע עצמו אלא מכך שהאדם לא רוצה את מה שקורה.
אליעד מוסיף דוגמה על פחד, ומסביר שגם אם אדם מתמודד באופן שטחי עם פחד מסוים, הפוטנציאל לפחד תמיד נשאר. הדרך היחידה באמת לפתור זאת היא לא לפחד מהפחד, ואף לאהוב את הפחד, להגיע למצב בו האדם רוצה את כל האפשרויות שקיימות במציאות. רק כאשר האדם באמת ירצה את המציאות כולה, הפוטנציאל של הסבל יתבטל לחלוטין.
מהי השיטה להתמודדות עם דברים שאנחנו לא רוצים?
אליעד מסביר שיש דרך מעשית להתמודד עם מה שאנחנו לא רוצים. הוא מציע לעשות תהליך מחשבתי בו אדם בוחן כל דבר שהוא לא רוצה, ומנסה להבין מדוע הוא אינו רוצה אותו. לדוגמה, אם אדם לא רוצה שירביצו לו, הוא צריך לשאול את עצמו מדוע הוא לא רוצה זאת. ככל שהוא יעמיק בשאלה זו, הוא יגיע לתובנות פנימיות יותר ויותר עמוקות, עד שבסוף יגיע לשורש הרצון - או אי - הרצון - שלו. ברגע שיגיע לנקודת השורש, הוא יוכל לבחור אם לרצות או לא לרצות את הדבר, ובכך יבטל את הסבל שנובע מחוסר הרצון.
האם אפשר באמת להגיע למצב בו אפשר לבחור מה לרצות ומה לא?
אליעד טוען שכן. לדבריו, ברגע שאדם מגיע להבנה פנימית עמוקה מספיק, הוא יכול באמת לבחור אם לרצות או לא לרצות דבר מסוים. ברגע שהאדם מגיע לשורש של כל הרצונות שלו, הוא יכול להגיע למצב בו הוא באמת בוחר את מה שהוא רוצה או לא רוצה. במצב כזה האדם כבר לא כבול על ידי המציאות, אלא הופך להיות הבורא של החוויה שלו, וכך הסבל הופך ללא רלוונטי עבורו.
לסיכום, אליעד כהן מדגיש כי פתרון בעיות וסבל חייב להיעשות ברמה הפנימית והעמוקה ביותר, ברמת הרצון וההבנה של האדם, כדי להגיע לשחרור מוחלט מהסבל.
אליעד כהן מסביר שיש שתי דרכים להתמודד עם בעיות וסבל: פתרון חיצוני זמני ופתרון פנימי קבוע. פתרון חיצוני הוא מענה רגעי שמתייחס לסימפטומים בלבד, בעוד שפתרון פנימי פותר את הבעיה בשורשה. לדוגמה, אם אדם רעב, פתרון חיצוני הוא לאכול משהו באופן זמני, אך הפתרון הפנימי הוא לשנות את המנגנון הפנימי של הגוף כך שלא יהיה עוד רעב בכלל.
אליעד מדגיש שלפתרון חיצוני יש מחיר גבוה, כיוון שתמיד יש צורך לחזור עליו שוב ושוב. אם אדם אוכל רק כדי להקל על הרעב באותו הרגע, הוא יצטרך לאכול שוב לאחר מספר שעות, מה שיגרור אותו לעבוד ללא הפסקה עבור המזון. לעומת זאת, פתרון פנימי אמיתי יבטל את הצורך לחלוטין. אליעד משתמש בדוגמה של מחלת הסרטן ומסביר שאם לא מסירים את הסרטן מהשורש, אלא רק מטפלים בתסמינים, המחלה עלולה לחזור שוב ושוב. רק כאשר מטפלים בבעיה באופן פנימי, עד לרמת ה - DNA, ניתן להגיע לפתרון מלא וקבוע. מכיוון שאיש אינו באמת יודע איך להסיר לחלוטין את הפוטנציאל של המחלה, הבעיות תמיד נשארות קיימות ברמת הפוטנציאל.
איך מבטלים לחלוטין את הפוטנציאל של הרע?
אליעד כהן מציג את הרעיון שהסבל בעולם נובע רק מכך שהאדם אינו רוצה את המציאות כפי שהיא. אם אדם ירצה את המציאות בדיוק כפי שהיא, הוא לא יסבול. הוא מדגים זאת דרך דוגמה פשוטה: אם מישהו מגרד לעצמו את הרגל והוא רוצה בכך, הוא לא סובל. אך אם זבוב מגרד לאדם את הרגל נגד רצונו, אותו אדם חווה סבל. כלומר, סבל אינו נובע מהאירוע עצמו אלא מכך שהאדם לא רוצה את מה שקורה.
אליעד מוסיף דוגמה על פחד, ומסביר שגם אם אדם מתמודד באופן שטחי עם פחד מסוים, הפוטנציאל לפחד תמיד נשאר. הדרך היחידה באמת לפתור זאת היא לא לפחד מהפחד, ואף לאהוב את הפחד, להגיע למצב בו האדם רוצה את כל האפשרויות שקיימות במציאות. רק כאשר האדם באמת ירצה את המציאות כולה, הפוטנציאל של הסבל יתבטל לחלוטין.
מהי השיטה להתמודדות עם דברים שאנחנו לא רוצים?
אליעד מסביר שיש דרך מעשית להתמודד עם מה שאנחנו לא רוצים. הוא מציע לעשות תהליך מחשבתי בו אדם בוחן כל דבר שהוא לא רוצה, ומנסה להבין מדוע הוא אינו רוצה אותו. לדוגמה, אם אדם לא רוצה שירביצו לו, הוא צריך לשאול את עצמו מדוע הוא לא רוצה זאת. ככל שהוא יעמיק בשאלה זו, הוא יגיע לתובנות פנימיות יותר ויותר עמוקות, עד שבסוף יגיע לשורש הרצון - או אי - הרצון - שלו. ברגע שיגיע לנקודת השורש, הוא יוכל לבחור אם לרצות או לא לרצות את הדבר, ובכך יבטל את הסבל שנובע מחוסר הרצון.
האם אפשר באמת להגיע למצב בו אפשר לבחור מה לרצות ומה לא?
אליעד טוען שכן. לדבריו, ברגע שאדם מגיע להבנה פנימית עמוקה מספיק, הוא יכול באמת לבחור אם לרצות או לא לרצות דבר מסוים. ברגע שהאדם מגיע לשורש של כל הרצונות שלו, הוא יכול להגיע למצב בו הוא באמת בוחר את מה שהוא רוצה או לא רוצה. במצב כזה האדם כבר לא כבול על ידי המציאות, אלא הופך להיות הבורא של החוויה שלו, וכך הסבל הופך ללא רלוונטי עבורו.
לסיכום, אליעד כהן מדגיש כי פתרון בעיות וסבל חייב להיעשות ברמה הפנימית והעמוקה ביותר, ברמת הרצון וההבנה של האדם, כדי להגיע לשחרור מוחלט מהסבל.
- איך לפתור בעיות בשורש?
- איך להפסיק לפחד מהפחד?
- מהו פתרון פנימי קבוע?
- כיצד לבטל את הפוטנציאל לסבל?
- איך לבחור מה לרצות?
- איך לאהוב את המציאות כפי שהיא?