אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ישויות ✔האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
🖨האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? האם ישות שלא יכולה להפעיל את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? יחסי גוף נפש, אשם תורם בדיני חוזים, אשם תורם בתאונת דרכים, תאונת שרשרת, מה גורם למה? מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות?
האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה?

בתחילת הדיון הועלתה השאלה האם ישות כלשהי יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה, או שהיא תמיד תלויה בגורם חיצוני. כדי לברר זאת, אליעד ביקש תחילה להגדיר בבירור מהי פעולה. הוסבר כי פעולה פירושה יצירת שינוי. למשל, אבן שמונחת ללא תנועה לא מבצעת פעולה, אך אם האבן זזה ממקומה, מתרחש שינוי שניתן להגדירו כפעולה.

נשאלת גם השאלה האם ניסיון לבצע פעולה שלא מצליחה (לדוגמה, לדחוף אבן שאינה זזה) נחשב לפעולה. אליעד מבהיר שפעולה מוגדרת רק כאשר מתרחש שינוי בפועל.

האם יש הבדל בין הפעלה עצמית להפעלה באמצעות גורם חיצוני?

אליעד דן בשאלה מה המשמעות של "להפעיל את עצמי": האם זה אומר שינוי פנימי או שזה יכול להיות שינוי חיצוני? לדוגמה, כשאדם רוחץ את פניו, הוא מבצע פעולה עצמית לכאורה, אך הוא משתמש במים כדי להשלים את הפעולה. מכאן נובע שהאדם אינו מפעיל את עצמו באופן מוחלט אלא נעזר בגורם חיצוני.

הדוגמה מודגשת יותר עם רחיצת ידיים - האם יד ימין מפעילה את יד שמאל, או שהאדם מפעיל את שתיהן באמצעות התודעה שלו? לפי אליעד, בשני המקרים האדם לא מפעיל את עצמו בלבד אלא תמיד יש שילוב של גורמים נוספים.

האם אטום יכול להפעיל את עצמו ללא גורם חיצוני?

אליעד עובר לדוגמה פיזיקלית: אטום שנראה לכאורה כאילו נע באופן עצמאי. הוא מסביר כי למעשה האטום אינו זז מעצמו אלא מושפע מגורמים חיצוניים. האלקטרונים בתוך האטום זזים, אך גם תנועתם נגרמת מגורם חיצוני. אליעד מתבסס כאן על הנחה בסיסית בפיזיקה, לפיה שום דבר לא משתנה ללא כוח חיצוני שמופעל עליו. מכאן שהאטום, למרות שנראה לכאורה בתנועה, אינו מפעיל את עצמו אלא מופעל מבחוץ.

מהי ישות שאינה ניתנת לחלוקה והאם היא יכולה להפעיל את עצמה?

אליעד מעלה את השאלה הבאה: מה קורה כשמגיעים לישות הקטנה ביותר, שאינה ניתנת לחלוקה, האם היא מסוגלת להפעיל את עצמה? התשובה שעולה היא שהישות הבסיסית ביותר לא יכולה להשתנות מבפנים (כי אין לה חלקים פנימיים שיכולים לזוז). השינוי היחיד האפשרי עבורה הוא שינוי מקום או זמן.

אליעד מסביר שלישות כזו אין שום אפשרות לזוז בכוחות עצמה, כיוון שאם היא הייתה מסוגלת לכך, הדבר היה מצביע על קיום של גורם פנימי שמאפשר את השינוי, והרי סיכמנו שאין לה מרכיבים פנימיים. לכן, אם ישות בסיסית ביותר משנה מיקום, חייב להיות כוח חיצוני שגרם לכך.

האם הנפש מפעילה את הגוף, או שגם היא מופעלת מבחוץ?

אליעד משתמש בדוגמה של יחסי גוף ונפש: כאשר האדם מחליט להזיז את ידו, האם הנפש היא המפעילה את היד, או שהיד מפעילה את עצמה? ואם הנפש אכן מפעילה את היד, נשאלת השאלה האם הנפש יכולה להפעיל את עצמה או שגם היא מופעלת על ידי כוח עליון יותר.

הוא מביא כדוגמה את המקרה שבו בבית הדין של מעלה הגוף והנפש מטילים אחריות זה על זה - הגוף טוען שאינו יכול לפעול ללא הנפש, והנפש טוענת שאינה יכולה לפעול ללא הגוף. אליעד מסביר שהמצב הזה נועד להראות ששניהם אינם בעלי כוח פעולה עצמי מוחלט, אלא שניהם מופעלים על ידי גורם שלישי, כוח עליון או סיבה ראשונית שמפעילה אותם.

מה ניתן ללמוד מדוגמת הפטיש והקיר?

אליעד נותן דוגמה נוספת להמחיש את הנושא: כאשר אדם שובר קיר באמצעות פטיש, מי אחראי לפעולה? הפטיש הוא זה שנגע בקיר בפועל, אך הפטיש עצמו לא היה פועל ללא האדם שהחזיק בו. מצד שני, האדם לא היה יכול לשבור את הקיר ללא הפטיש. המסקנה היא שהאחריות לפעולה היא תמיד משותפת, ישנה שרשרת סיבתית של פעולות.

הוא מסביר שדוגמה זו נועדה להמחיש שהגדרה של "ישות שפועלת" תלויה בפרספקטיבה שאנו מאמצים ובגורמים הנלקחים בחשבון בתהליך.

ניסוי מטבעות: מי באמת אחראי לפעולה בשרשרת של סיבות?

כדי להדגים יותר בבירור את המורכבות של הפעולה...
האם ישות יכולה להפעיל את עצמה?

במהלך השיחה, עסקנו בשאלה האם דבר כלשהו יכול להפעיל את עצמו, או שמא תמיד נדרש גורם חיצוני שישפיע עליו. ניסינו לפרק את המושגים הבסיסיים של "ישות", "פעולה" ו"שינוי", ולבחון האם קיימת אפשרות שמשהו יפעיל את עצמו ללא גורם חיצוני.

מהי פעולה?

ראשית, הגדרנו מהי פעולה. האם עצם הקיום של משהו נחשב לפעולה, או שרק שינוי מהווה פעולה?

אם אבן מונחת ברחוב ואינה זזה, האם זו פעולה? או שרק כאשר האבן משנה את מקומה - זה נחשב לפעולה?

כדי לדייק יותר, נשאלה שאלה נוספת: אם אני דוחף את האבן והיא אינה זזה, האם זה נחשב לפעולה? כלומר, האם עצם ההשפעה שניסיתי להפעיל היא פעולה, או שרק תוצאה של שינוי בפועל היא זו שנחשבת לפעולה?

האם ישות יכולה להפעיל את עצמה?

בשלב הבא ניסינו להבין האם בכלל ניתן לומר שמשהו מפעיל את עצמו. לצורך כך, התחלנו בלפרק את המונח "להפעיל". אם "להפעיל" פירושו "לגרום לשינוי", אז כל ישות שמפעילה את עצמה חייבת לגרום לשינוי כלשהו בתוך עצמה.

בשלב זה שאלנו - האם שינוי חייב להיות פנימי? או שגם שינוי חיצוני, כמו שינוי מקום, יכול להיחשב להפעלה עצמית?

כאן הועלתה דוגמה: אם אני שוטף את הפנים שלי, האם זה נחשב שאני מפעיל את עצמי? הרי אני זה שביצע את הפעולה, אבל השתמשתי במים כדי לבצע אותה. האם אני זה ששינה את עצמי, או שמא המים הם אלו שגרמו לשינוי?

גם במקרה של רחיצת ידיים - האם אני זה שגרמתי לשינוי, או שהידיים שלי הן ששינו זו את זו?

האם שינוי שנגרם מגורם פנימי שונה במהותו משינוי שנגרם על ידי גורם חיצוני?

האם אטום מזיז את עצמו?

בהמשך הדיון, ניסינו לקחת את הרעיון לרמה בסיסית יותר.

אם ניקח אטום - האם הוא מזיז את עצמו?

לכאורה, התשובה היא לא. האטום עצמו לא זז בלי גורם חיצוני שמשפיע עליו. אבל אם נביט עמוק יותר, נראה שבתוך האטום יש אלקטרונים שנעים מסביב לגרעין. אז נשאלת השאלה - האם האלקטרונים זזים מעצמם, או שמשהו אחר גורם להם לזוז?

אם נמשיך לחקור את העניין, נגיע לאחת מהנחות היסוד של הפיזיקה: שום דבר בעולם לא משתנה אם לא מופעל עליו כוח חיצוני. כלומר, אם משהו משתנה - מישהו או משהו אחר השפיע עליו.

מהי ישות שאינה ניתנת לחלוקה?

בנקודה זו ניסינו להבין - האם ניתן להגיע לישות הקטנה ביותר, שאינה מורכבת משום דבר נוסף, ולשאול האם היא יכולה להפעיל את עצמה?

אם ישות היא הקטנה ביותר, ללא חלקים פנימיים, אז היא אינה יכולה להשתנות מבפנים, משום שאין בה שום מרכיב פנימי שישפיע עליה. הדבר היחיד שיכול לקרות לה הוא שינוי מקום.

אבל אם היא משנה את מקומה, מי גרם לה לזוז?

אם היא באמת ישות בסיסית ביותר, בלתי ניתנת לחלוקה, והיא בכל זאת זזה - הרי שלכאורה יש לה כוח פנימי שגורם לה לזוז. אבל זה מנוגד להנחת היסוד שלנו שאומרת ששום דבר לא משתנה ללא כוח חיצוני.

דוגמת גוף ונפש

ניסינו להשליך את הרעיון על גוף ונפש.

כאשר אני מזיז את ידי, מי באמת מזיז אותה?

האם היד עצמה מחליטה לזוז, או שהתודעה שלי (הנפש) היא זו שמורה לה לזוז?

ואם התודעה שלי היא זו שגורמת לתנועה, האם התודעה שלי פועלת מכוח עצמה, או שמא גם היא מופעלת על ידי משהו אחר?

דוגמה לכך הובאה מתוך המקורות - כאשר אדם יבוא לבית דין של מעלה, הגוף יאמר: "זה לא אני שחטאתי, זה הנשמה!", והנשמה תאמר: "זה לא אני, זה הגוף!"

האם באמת הגוף או הנשמה אחראים לפעולות, או שהם מופעלים על ידי כוח עליון נוסף?

בסופו של דבר, גם אם נניח שהנפש מפעילה את הגוף, עדיין עולה השאלה - מה מפעיל את הנפש?

דוגמת הפטיש והקיר

הדיון התקדם לכיוון של פעולה והשפעה.

אם אדם לוקח פטיש ומכה בקיר, מה גרם לקיר להישבר?

נראה שהתשובה היא "הפטיש", כי הוא זה שפגע בקיר.

אבל האם הפטיש לבדו גרם לשבירה? הרי מישהו החזיק את הפטיש והפעיל אותו. אם כך, אולי האדם הוא זה ששבר את הקיר?

ואז נשאלת השאלה - האם האדם לבדו היה יכול לשבור את הקיר בלי הפטיש?

נראה שהתשובה היא לא. האדם השתמש בפטיש כדי לבצע את השבירה.

אם כך, מי באמת אחראי לפעולה? האדם, הפטיש, או שניהם יחד?

ניסוי עם מטבעות

ניסינו לבחון את הרעיון באמצעות ניסוי מחשבתי עם מטבעות:
  • לקחנו שלושה מטבעות שקל, וסימנו אותם במספרים 1, 2, ו - 3.
  • ...
מהווה תהליך אטומים ישות אחת שאלת השאלות רעיונות הנחות יסוד הנשמה הנחות מי אחראי שייכות איך לשנות את עצמי איך לשנות את עצמך אשם אשם תורם אשם תורם בדיני חוזים אשם תורם בתאונת דרכים אשמה בכוחות עצמי בכוחות עצמך גוף ונפש גוף נפש גורמים הסיבה הראשונה הסיבה הראשונה של כל הסיבות הסיבה של כל הסיבות חוזה חוזים יחסי גוף נפש יכולת ישויות ישות להאשים להפעיל לשנות לשנות את עצמי לשנות את עצמך לשנות הרגלים לשנות התנהגות נפש סיבה סיבה ראשונה סיבות רגשות אשם שינוי הרגלים שינוי התנהגות תאונת דרכים תאונת שרשרת
יש מאין או אין מיש - מהות ההגדרות - הקיום האמיתי
... ההגדרות - הקיום האמיתי מי שיתבונן על כל הדברים שישנם, יראה ששום דבר לא באמת קיים כישות ממשית, אלא הכל אלו הגדרות, של צירוף של ישויות שונות אחרות. כמו למשל המילה דכגעגכ שאין לה שם משמעות כלל, לעומת המילה שולחן שיש לה משמעות. והמשמעות של המילה שולחן, נמצאת מחוץ לשולחן. כי המילה שולחן בפני עצמה, היא חסרת כל משמעות. והמשמעות של המושג ושל הישות של השולחן, היא נובעת ותלויה במשמעות של סך כל הדברים שיוצרים את מהות השולחן. כגון למשל השימוש בשולחן, הצורה שלו, הידע שהאדם יודע על השולחן וכולי, שהם בעצם המהות של ישות השולחן. ואם בכל העולם כולו, היה רק שולחן בלבד, והשולחן היה ממלא את כל המקום והזמן, הרי שלא הייתה שום משמעות לשולחן ולא היה שום שולחן ושום ישות שולחן כלל. וקיומו של השולחן, תלוי בקיומן של עוד ישויות אחרות. כי השולחן לא יכול להתקיים, בלי כל שאר הישויות, שנותנות לו את המשמעות שלו. כי שולחן לא יכול להיות קיים סתם כך משום דבר, אלא מוכרח שיהיו ישויות ממשיות אחרות שהן אינן השולחן, ושהצירוף שלהן בצורה כלשהי, היא בעצם יוצרת את הישות של השולחן. אבל בלי שיהיו ישויות ממשיות אחרות, אין שום קיום לישות של שולחן כלל. והצירוף של הישות עגכעג עם הישות ראטראט, לא יוצר משהו בעל משמעות כלשהי. כי הישויות הבסיסיות עצמן, הן עצמן חסרות כל משמעות. ומוכרח שתהיה משמעות כלשהי למשהו, שעל בסיסו יהיה ניתן ליצור משמעויות נוספות. ומי שיתבונן היטב יראה, כי הישות של שולחן, נראית לאדם הרבה יותר ממשית מאשר הישות של דכגעגכ. וזה משום שהישות של השולחן, מורכבת מישויות שהן בעלות משמעות עבור האדם, בשונה מהישות דכגעגכ, שהיא לא מורכבת והיא לא מבטאת שום ישות בעלת משמעות אמיתית. כי אם נאמר לדוגמה שהישות דכגעגכ, מורכבת מהשילוב של הישות עגכעג עם הישות ראטראט, הרי שלא אמרנו בכך שום דבר משמעותי. כי עדיין אין שום משמעות, גם לא לישויות הבסיסיות, שמרכיבות את הישות הסופית. ולכאורה, הכל נראה הגיוני עד כאן. אלא שמי שיעמיק ויתבונן, הוא יגלה כי מצד האמת גם השולחן, אין לו משמעות יותר או פחות מאשר לישות של דכגעגכ. ולמה? משום שלאדם נדמה שהשולחן מבטא צורה והרכבה של ישויות בעלות משמעות, שהן יוצרות את המשמעות של השולחן. אך אם האדם יתבונן היטב, הוא יגלה שגם הישויות שההרכבה שלהן נותנת לשולחן את המשמעות שלו, גם הן אין להן משמעות וקיום בפני עצמן, אלא גם הן רק ביטוי של צירוף והרכבה של ישויות אחרות, ושבלי אותן ישויות אחרות, אין קיום לישויות, שההרכבה שלהן מהווה את השולחן. והרעיון הוא, שהקיום של ישות השולחן, תלוי בקיומן של ישויות אחרות. וכל ישות בעולם, גם היא, קיומה תלוי בקיומן של ישויות אחרות. ואין שום ישות בעולם, שהיא עצמה באמת קיימת בקיום עצמי, אלא כל הישויות בעולם, הן רק צירופים של ישויות אחרות, שהן עצמן לא קיימות בזכות עצמן. וזהו כמובן דבר פלא. כי ההיגיון אומר שלא יכול להיות שמשום דבר יתהווה משהו ממשי. ובהכרח שיש איזה ... ממשי, שהצורות השונות שלו, הן הישויות והמשמעויות השונות. ועפ ההיגיון בהכרח שיש איזו ישות אחת שהיא תמיד קיימת, ושממנה עשויים כל הדברים כולם. אבל מי שיחפש את הישות הזאת, הוא לא ממש ימצא את
עולם החלומות, דמויות בחלום, ישויות בתוך החלום, מה קורה לישויות שנמצאות בחלום אחרי שהאדם מתעורר
עולם החלומות, דמויות בחלום, ישויות בתוך החלום, מה קורה לישויות שנמצאות בחלום אחרי שהאדם מתעורר
... החלומות, דמויות בחלום, ישויות בתוך החלום, מה קורה לישויות שנמצאות בחלום אחרי שהאדם מתעורר מדוע אי אפשר להיעלם לגמרי מהקיום? אליעד כהן מסביר ... להתקיים. הרעיון מוסבר באמצעות דוגמה של חלום: כאשר אדם חולם בלילה, תודעתו מתפצלת ומייצרת דמויות שונות בחלום - אנשים, מקומות וחפצים. הדמויות האלו הן לא ישויות נפרדות באמת, אלא ביטוי של תודעה אחת שמתפצלת ומופיעה בצורות שונות. ברגע שהאדם מתעורר, כל הדמויות שהופיעו בחלום מתמזגות בחזרה אל תוך התודעה האחת, והן חדלות להיות נפרדות. לדוגמה, אדם חולם על קבוצת אנשים רבים שנמצאים איתו בחלום, כאשר כל אחד מהם נדמה כישות נפרדת. בזמן החלום האדם מאמין שהם ממשיים ונפרדים ממנו, אך ברגע ההתעוררות כולם חוזרים להתאחד לתודעה אחת שהיא הוא ... בחלום על ידי דוגמאות מפורטות. כאשר אדם חולם למשל על השכן שלו, אין זה באמת השכן עצמו שנכנס אל תוך החלום. האדם יוצר בדמיונו דמות שנראית דומה לשכן, אך מדובר בישות חדשה ושונה לחלוטין. באופן דומה, אם אדם חולם על פח אשפה או על בית, אין אלו חפצים אמיתיים מהמציאות שחדרו אל ... אל תודעתו. עלתה שאלה כיצד ייתכן שבחלום מופיעה דמות של אדם המוכר מהמציאות, והובהר שמדובר בדמות שהמוח יצר, הנראית דומה לאדם הזה במציאות, אך אין זו אותה ישות אמיתית שמתקיימת בעולם החיצוני. איך קשורה הנפרדות לאחדות? נאמר שבדרך כלל אנחנו חווים הפרדה בין אני ללא אני, אך ... מתחלקת להרבה חלקים והיא פתאום הופכת להיות קיר הופכת להיות בית, הופכת להיות רחוב הופכת להיות כל העולם היא כאילו מתחלקת למלא חלקים ויוצרת את החלום אבל כל ישות בתוך החלום זאת את שישנה. עכשיו את בחלום הולכת רואה פח אשפה או רואה בית מי זה? מאיפה הגיע לפה פח אשפה זה חלק ...
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
אלוהים, יש או אין אלוהים קיים או לא, בריאת העולם, המפץ הגדול, הוכחה שאין יש אלוהים, יש מאין, כלום או הכל
... אלוהים באמת, יראה שכל השאלות הללו נעלמות מעצמן. לכן אליעד מציע לשאול במקום זאת, האם יש אלוהים?, ומכאן מתחיל הדיון לעומקו של הנושא. השואל מציע הגדרה לאלוהים כישות אינסופית שיצרה את הבריאה. אליעד מזהה מיד את הקושי בהגדרה זו, שכן אם אלוהים הוא ישות, מתעוררת השאלה מי יצר את הישות הזו, וכך מגיעים ללופ אינסופי שבו כל יוצר זקוק ליוצר נוסף. לפיכך, הוא מציע לחקור את הנושא ... לשאול מי זה אלוהים?, עדיף לשאול האם באמת יש אלוהים?. השואל שואל מחדש, האם יש אלוהים?, ואליעד מזמין אותו להגדיר מהו אלוהים מבחינתו. השואל מגדיר את אלוהים כישות אין סופית שבראה את הבריאה. אליעד מצביע על קושי לוגי: אם אלוהים הוא ישות, אז אפשר לשאול מי יצר את הישות הזאת. ברגע שמגדירים אלוהים כיוצר, עולה מיד שאלה נוספת, מי מפעיל את אלוהים?, וכך נכנסים ללופ ... מרחב של מקום וזמן. אליעד מחדד שכל הגדרה של אני כרוכה בהבדלה מלא אני, כלומר, מתקיימת הבחנה בין דברים, והבחנה מחייבת מרחב של מקום וזמן. במקום שבו אין שניים (רק ישות אחת ויחידה), לא יכולה להתקיים הבחנה או הגדרה כלשהי. איך קשורים המקום והזמן לדיון על בריאת העולם? מתוך ההבנה שכל ישות בעולם תלויה במקום ובזמן, עולה השאלה: האם המקום והזמן עצמם תלויים במשהו? אם מנסים לייחס את הכל ... מתייחס לרעיון קדמות העולם (שהעולם קיים מאז ומעולם) לעומת חידוש העולם (שהעולם נברא מאין). הוא אומר שהזמן והמקום לכאורה מתקיימים אינסוף, ולכן לא צריך להניח שיש ישות חיצונית שבראה אותם. העולם הוא בלתי מוגבל במקום, בזמן ובאפשרויות (פוטנציאלים שונים), ולכן יש ... אין משמעות לסוג של סדר בודד, כי במקום אחר במציאות יכול להתקיים סדר אחר לגמרי. מה שנראה לאדם מסודר, נובע מכך שהוא לא ראה עדיין אפשרות אחרת. מהו הרעיון של שתי ישויות - זמן ומקום? אליעד מסביר שקיימות שתי ישויות נצחיות: מקום וזמן, והן פועלות תמיד. הוא מוסיף שההבנה הזו משמעה שהמקום והזמן עצמם הם הכוח ... מהווה את המקום, מגיעים לרעיון שיש הוויה אחת, גדולה יותר מכל הזמן ומהמקום, שעוטפת את שניהם. כלומר, אם המקום והזמן אינם מחויבי המציאות בפני עצמם, אולי קיימת ישות אחת, פנימית יותר, שמולידה את המקום והזמן (לפני הזמן ולפני המקום). לפיכך, גם לגבי השאלה האם המקום הוא אין סופי - הוא אין סופי רק בהקשר של מרחב, אבל עדיין יש את הזמן, וכן להפך. מכאן, כדי שלא נצטרך לטעון שיש שתי ישויות אין סופיות שונות (מקום וזמן), מציעים שיש ישות על - זמנית ועל - מקומית שמייצרת את שניהם. כיצד הרעיון של אין מוליד את היש? אליעד מתייחס להבנה ... ואז בעצם מגיעים לפרדוקס: גם הכלום הוא לא ממש משהו נפרד, כי ההפך שלו הוא היש. בסופו של דבר, מגיעים לרעיון שהיש והאין הם היפכים שמתקיימים בו - זמנית, והם למעשה הישות האחת. מכאן אין כבר הפרדה בין אלוהים לעולם, כי אלוהים מקבל הגדרה ככלום שממנו נוצרים הזמן, המקום ... מי זה אלוהים, צריך לשאול האם באמת יש אלוהים? שאלה: אז אני שואל האם יש אלוהים? אליעד: אז בא נחשוב מה זה אלוהים? מה זה אומר עבורך אלוהים? שאלה: מבחינתי היא ישות אין סופית, ללא מימדים והיא כנראה זאת שיצרה את הבריאה. אליעד: יש כאן בעיה בשאלה על אלוהים, כי אם אתה אומר שהוא ישות, אז השאלה מי יצר את הישות? למה זה? כי אתה הגדרת אותו, הגדרת אותו כישות, כיוצר... והשאלה היא מי מפעיל את המנגנון של אלוהים? אתה יכול להגיד אלוהים אחר, אבל מי מפעיל את ... וזמן, זה לא דווקא מקום וזמן פיזי, כל דבר גם מחשבות ורצונות. אם כל מה שמצוי הייתה מחשבה בלבד, האם הייתה מחשבה? לא, כי אין משמעות למחשבה. אם הייתה קיימת רק ישות אחת בכל המציאות, האם ניתן להגדיר אותה כבית או כסא? לא, כי כשיש לך ישות אחת אין לך משהו להשוות איתו. למה אני אומר את זה, כדי להגיד שגם המחשבות שלנו תופסות מקום, למה? ... שלך לדבר דומם אחר, זה אומר שכול דבר תופס מקום. כשאתה אומר את המילה אני זה גם תופס מקום, למה? כי מבחינת המציאות אם אתה אומר אני, פירושו שיש לא אני. אם הייתה ישות אחת ויחידה בעולם האם היא הייתה יכולה להגיד אני? לא, כי מה זה אני, מה זה אומר? כדי שתהיה משמעות ... אני, אתה צריך לעשות השוואה למשהו. למעשה הזמן והמקום הם אותו דבר, אנו צריכים זמן כדי לעבור בין שני מקומות. הבנו שכול הישויות בעולם תלויות במקום ובזמן, אם יש ישות אחת ועוד אחת זה אומר שיש מקום וזמן לישות הראשונה ומקום וזמן לישות השנייה. מה זה אומר פרקטית? למעשה אנו מנסים לדעת מה חייב להיות קיים, למשל הכסא לא חייב להיות ... הזמן התחיל לפני ששת אלפים שנה, אבל היה קיים זמן גם לפני ששת אלפים שנה. בכל מקרה הזמן אין סופי והמקום אין סופי ולכן ההיגיון הפשוט ואמר שיש שני אלוהים, יש שני ישויות נצחיות שהן הזמן והמקום שהם תמיד קיימות, והן מהוות, מחיות ומקיימות את כל הבריאה כולה. המציאות ... היה קיים. והשאלה שנשאלת היא ומה זה זמן ומקום? כאן יש כמה אפשרויות, אנו יכולים להגיד לדוגמה שהמקום הוא נצחי והוא מהווה את הזמן, בסופו של דבר הגענו שיש שתי ישויות שבתוכן נמצא הכל, למעשה יש שתי אלוהים, אפשר לומר שאולי המקום והזמן תלויים אחד בשני, או שאפשר ... מהווה אותך. ואם האדם הוא המקום והזמן זה אומר שאין לו בכלל בחירה, כי אם כל דבר עשוי מדבר אחר, זה אומר שהדבר הראשון הוא הכי חזק ומחליט על הכל. אני ואתה אנו שתי ישויות שונות אבל מהצד הפנימי יותר, שנינו אותה ישות. כי אני כרגע גם אדם וגם צורה של מקום וזמן. מצד האמת הגדולה האם אני מחליט מה לעשות? לא, המקום ... הקודם ואפילו נגיד שאין לזה התחלה, השאלה היא לא מי ברא את המקום? השאלה היא מה הוא המקום? ולכן ההבנה הפשוטה אומרת שהמקום עשוי מאין מקום והזמן מאין זמן, כמה ישויות קבלנו? שתיים. נשאלה שאלה בהפסקה, איך כל זה קשור כאשר יש לנו בעיה בחיים? התשובה היא שזה הדבר ...
איך לא לכעוס על אנשים מטומטמים? איך לא לכעוס על טיפשותם של אנשים אחרים? איך להתייחס לאנשים כאל רובוטים? להתייחס לאנשים כאל דמויות בחלום, להתייחס לאנשים כאל ישויות דמיוניות, אנשים חסרי בחירה חופשית, כולם רובוטים
איך לא לכעוס על אנשים מטומטמים? איך לא לכעוס על טיפשותם של אנשים אחרים? איך להתייחס לאנשים כאל רובוטים? להתייחס לאנשים כאל דמויות בחלום, להתייחס לאנשים כאל ישויות דמיוניות, אנשים חסרי בחירה חופשית, כולם רובוטים
... לאנשים כאל רובוטים? להתייחס לאנשים כאל דמויות בחלום, להתייחס לאנשים כאל ישויות דמיוניות, אנשים חסרי בחירה חופשית, כולם רובוטים איך להתמודד עם טמטום של אחרים מבלי לכעוס? כאשר אנחנו נתקלים בהתנהגות שנראית לנו טיפשית או לא הגיונית מצד אחרים, לעיתים אנחנו ... יהיה לנו קל יותר להתמודד עם המצב מבלי להיפגע. אם אנחנו תופסים את האחרים כישות חסרת בחירה חופשית, נהיה פחות רגישים לפגיעותיהם. זו רק דרך אחת לראות את הדברים, שמסייעת לנו להפסיק להעניש את עצמנו על טעויותיהם של אחרים. רובוטים אין בחירה חופשית השתקפות ...
הסוד של הצמצום - איך מתוך אחדות מתהווה נפרדות? אם הכל טוב, אז איך זה שיש רע?
... של הצמצום - איך מתוך אחדות מתהווה נפרדות? אם הכל טוב, אז איך זה שיש רע? כפי שכבר ביארתי, גם הטוב וגם הרע, בשורשם הם ישות אחת. כי בעולם שלנו יש ישויות שונות. והישויות השונות שיש בעולם שלנו, הן נפרדות זו מזו. אך כל הישויות השונות שיש בעולם, הן כולן ביטויים שונים וגוונים שונים וצמצומים שונים והיבטים שונים, של המציאות, שהיא הישות האחת. ומנקודת מבט על המציאות כישות אחת, אין הבדל בין טוב לרע. דהיינו, הטוב הוא לא יותר טוב מאשר הרע או להפך. כי יש תחושה של טוב ויש תחושה של רע, אלא שאין הבדל בין התחושות האלו. כי אלו לא יותר מאשר סוגים שונים של תחושות ורגשות. וגם הישות העצמית של האדם, דהיינו, האני של האדם, וגם הרצון העצמי של האדם, וגם כל המחשבות של האדם, וגם כל הרגשות של האדם, וגם כל מה שהאדם רואה, וכל מה שישנו, אלו הכל התהוויות שונות של ... שהאדם מסתכל על כל דבר אחר שהוא רחוק מהשורש של המציאות, מיד האדם רואה את הנפרדות של המציאות. והשאלה הפנימית ביותר היא, כיצד זה יכול להיות שהוויה אחת תהווה ישויות שונות ונפרדות זו מזו? ואיך יכול להיות שמתוך אחדות פשוטה, יתהוו ישויות שונות זו מזו? וגם לשאלה הזאת עצמה יש שורש פנימי יותר. כי השאלה היא, כיצד מתוך אחדות נוצרה נפרדות. אך באמת יש כאן שאלה פנימית עוד יותר, והיא איך מתוך אחדות נוצרה ישות שהיא נפרדת מהאחדות. כי כאשר יש אחדות, אין מקום לעוד ישות נוספת על האחדות. ועצם קיומה של ישות נוספת על האחדות, זה עצמו שולל את הרעיון של האחדות. כי לכאורה נדמה שמאחדות יכולה להיווצר אחדות אחרת אך לא נפרדות אחרת. וכאשר האדם רואה את הנפרדות, אז הוא שואל איך מתוך ... לידי ביטוי, באיך מתוך הכל טוב והכל אחד, נוצר הבדל בין טוב לבין רע. אלא שמצד האמת, מנקודת מבט של אחדות, אין אפשרות שיווצר שום דבר. כי אם לדוגמה הייתה נוצרת ישות של אחדות, מתוך הישות של האחדות הראשונה, הרי שהיה צריך לשאול: האם האחדות שנוצרה, האם היא זהה לאחדות שיצרה אותה? ואם כן, אז במה זה בא לידי ביטוי הנפרדות של הישויות האלו? ואם לא, דהיינו, אם ... שונה מהיוצר שלה, אכ כיצד יתכן שתהיה יצירה שונה מהדבר שמהווה אותה? ונסביר: השאלה בעצם היא, לא איך זה שמתוך אחדות נוצרה נפרדות, אלא איך זה שמתוך אחדות נוצרה ישות שהיא נפרדת מהאחדות. כי עצם זה שקיימת עוד ישות בעולם בנוסף על הישות של האחדות, בזה עצמו יש נפרדות. כי הנפרדות לא נמצאת רק בין הישויות השונות שיש בעולם. אלא הנפרדות עצמה נמצאת, בין האחדות לבין הנפרדות. כי הנפרדות נפרדת ושונה מהאחדות. ועצם זה שקיימת ישות שונה מהאחדות, זה עצמו נפרדות. ואכ שורש השאלה הוא, איך בכלל יש הבדל בין אחדות לבין נפרדות? דהיינו, איך בכלל יש ישות שהיא נפרדת מהישות של האחדות שהיא שורש המציאות? ונעמיק עוד את השאלה ונסביר כי היא קיימת לא רק במעבר שבין האחדות הראשונה לבין הישות הנפרדת הראשונה מהאחדות, אלא מצד האמת השאלה הזאת קיימת גם במעבר שיש בין הרמות השונות של הנפרדות עצמה. כי גם בעולם שלנו של הנפרדות, גם בו יש רמות שונות של נפרדות. כי ברמה החיצונית ביותר האדם רואה אין סוף ישויות שנפרדות זו מזו, במקום ובזמן. כי כל הישויות שקיימות בעולם, כולם נפרדות זו מזו במקום ובזמן שלהן. כי כל דבר נפרד מישותו בזמן אחר. כי אותו הדבר ממש, הוא בכל רגע ורגע ישות אחרת ממש. וגם שתי ישויות זהות זו לזו ברגע אחד, הן נפרדות זו מזו במקום שלהן. כך שכל נקודה במרחב הזמן והמקום, היא נפרדת מכל נקודה אחרת ומכל ישות אחרת שנמצאת במרחב הזמן והמקום. ומאחר שמרחב הזמן והמקום הם אין סופיים, ממילא ברמה החיצונית ביותר יש אין סוף ישויות שנפרדות זו מזו. כי ברמה החיצונית ביותר, כל ישות נפרדת מכל שאר הישויות האחרות בזמן ובמקום שלה. אבל בין הרמה הראשונה של האחדות, שבה גם הזמן והמקום הם ישות אחת, לבין הרמה האחרונה שבה כל נקודה במרחב הזמן והמקום היא ישות אחרת, בטווח הזה יש הרבה רמות שונות של נפרדות. כי יש את הרמה הראשונה שבה הכל אחד ממש. ובה גם הזמן והמקום הם ישות אחת. וכל המקום כולו הוא נמצא כולו בתוך נקודה אחת ממש. וכל מרחב הזמן כולו, גם הוא נמצא בתוך נקודה אחת ממש. ובשורש המציאות, שם הזמן והמקום הם ישות אחת ממש. כי בעומק המציאות, שם אין זמן ואין מקום כלל. כי יש משהו פנימי יותר מהזמן והמקום. ואחכ נפרדו הזמן והמקום. ונפרדה התודעה של האני של האדם מהתודעה הישות והאני של המציאות עצמה. וגם נוצרה נפרדות בין הרצון העצמי של האדם לבין הרצון של המציאות. ונוצרה נפרדות בין האדם החושב לבין המחשבה שלו לבין המציאות שעליה הוא חושב. ואחכ יש ...
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
אחדות הבורא, שני אלוהים, יותר מאלוהים אחד, ריבוי אלוהות - האם ריבוי אלוהים אפשרי, בורא מוגבל, ריבוי אין סוף
... אחרת שאליעד מציג היא שאלוהים, מעצם הגדרתו, הוא ישות אינסופית ושלמה, ולכן לכאורה לא ייתכן שיהיו כמה ישויות אינסופיות. אך הוא טוען שגם טענה זו מוגבלת על ידי ההיגיון האנושי. האדם לא מסוגל לתפוס ריבוי של ישויות אינסופיות, אך העובדה שהשכל האנושי מוגבל לא מוכיחה שזה בלתי אפשרי אובייקטיבית. כיצד ייתכן בכל זאת שיש כמה אלוהים אינסופיים? אליעד מסביר שאפשר לדמיין שהאינסוף אינו חייב להיות מוגבל לישות אחת. למשל, יכולות להיות כמה ישויות שכל אחת מהן אינסופית, כל אחת ממלאת את כל המקום והזמן, ובכל זאת הן קיימות בו זמנית בלי להפריע זו לזו. זה שהאדם אינו יכול להבין זאת בשכלו, לא אומר שזה ... הרבה אלוהים שכל אחד מהם אינסופי, אך יחד הם מתאחדים לישות אחת. האם הזמן והמקום הם בעצם אלוהים? אליעד מוסיף טיעון נוסף, ומציע שאם מתבוננים לעומק, כל המציאות בנויה על שני דברים אינסופיים בסיסיים - המקום והזמן. ... שאם אלוהים קיים בתוך המקום והזמן, המקום והזמן הם ישויות עליונות יותר. האם להיות אינסופי זו בעצם מגבלה? לקראת הסוף, אליעד מציע מחשבה נוספת: עצם ההגדרה של אלוהים כישות אינסופית יוצרת מגבלה, משום שהיא מונעת ממנו להיות ישות סופית. כך, במובן מסוים, האינסוף עצמו מוגבל בעצם היותו אינסופי בלבד. כלומר, קיומו של אינסוף יוצר אוטומטית גם מושג של סופיות, ושוב אנחנו מוצאים שניים: ישות אינסופית וישות סופית. מה המסקנה הסופית לגבי אפשרות ריבוי אלוהים? אליעד מסכם את הנושא ואומר שלא ניתן להוכיח חד - משמעית שלא יכול להיות יותר מאלוהים אחד באותו היגיון ... שלפיה לא יתכן יותר מאלוהים אחד, כי אלוהים מוגדר כישות אינסופית, ולא הגיוני שבאותו מרחב אינסופי יהיו כמה ישויות מקבילות. עם זאת, נטען שגם זה מבוסס על מגבלה של השכל האנושי, שלא תופס ריבוי של אינסוף. ייתכן שבמציאות על - שכלית כן ייתכנו כמה ישויות אינסופיות או כמה סיבות ראשונות. בהמשך, נטען שיש גישה הרואה את כל הקיים כאינסוף אחד, אך באותו זמן אפשר לומר שיש ריבוי אינסופי שקיים במקביל, משום שאפשרי ... שיש הרבה אלוהים (הרבה אינסוף), ובכל זאת הם מתאחדים לישות אחת. עוד רעיון הוא לזהות שני אלוהים בדמות המקום והזמן, כביכול שתי ישויות אינסופיות שתמיד קיימות, ואף מעליהן יכולים להיות גורמים נוספים. אם מנסים להציב את אלוהים המסורתי מחוץ למקום ולזמן, קשה להבחין מה ההבדל בינו לבין שום ... זה כשלעצמו סוג של מוגבלות, כי ברגע שמגדירים ישות כאינסופית, הגדרתה מונעת ממנה להיות סופית, וכך נוצרת הבחנה בין ישות אינסופית לישות סופית. בסופו של דבר, מי שמקבל את הטיעון שאם הוא יכול להגביל את השני זה מוגבל, ואם לא אז הוא בעצמו מוגבל, צריך להבין שזו אותה בעיה שעולה גם לגבי אלוהים ... להיות לא כל יכול? אז הוא לא אלוהים! כי אלוהים היא ישות אינסופית שלא יכול להיות שכוחה יוגבל, אפילו לא על ידי עצמה, ואם יש בתוכה מנגנון של מוגבלות, יש בתוכה פוטנציאל של הגבלה עצמית, כי אם יש אלוהים שיכול ... ואף על פי כן הוא אלוהים, אז ממילא אפשר לשחק, ישות שהיא כל יכול, אבל זה כולל שהיא לא יכולה להתגבר על ישות אחרת שהיא כל יכול, ואז כל מיני שקרים כאלו. כולם מבינים שאין דבר כזה, או שהוא יכול לעשות הכל, או שהוא לא יכול לעשות הכל. ואז שקר נוסף, אלוהים שיכול ... אינסופי, ומאחר שהוא אינסופי, לא יכולה להיות יותר מישות אחת שהיא אינסופית. אלוהים פירושו ישות שלמה, ישות אינסופית, השלם, המהווה את הכל, ומאחר שהגדרתו השלם, הדבר שמהווה את הכל, הוויה אינסופית, ממילא לא יכול להיות ששתי הוויות הן אינסופית, יש הוויה אינסופית ... לא נכונה? כי ההבנה שאומרת שלא יכולה להיות יותר מישות אחת אינסופית, היא מחשבה סובייקטיבית של האדם. האדם לא מסוגל לדמיין או לתפוש, שיש יותר מישות אינסופית אחת, מה זאת אומרת? אם האינסוף ממלא את כל המקום, אז כמה ישויות אינסופיות יכולות למלא את המקום, אחת! אבל האדם שטיפה שכל בקודקודו מבין, שזה לא נכון מבחינה אובייקטיבית, כי יכול להיות שיש הרבה אלוהים, ויש הרבה אינסוף, ... שאפשרי המציאות, הוא מחויב המציאות. מה זה אומר? שכל ישות מצומצמת, היא בכלל אינסופית, ורק אנחנו חווים אותה כמצומצמת, שזה בעצם אומר, שיש יותר מאינסוף אחד. ויש בזה עוד את הנושא של מקיף למקיף פנימיים וחיצוניים, ... ופנימי, ולמרות שיש הרבה אלוהים, אף על פי כן הם ישות אחת. כל מה שנכון לגבי המחויב, נכון לגבי האפשרי, מה שאומר שכל האפשרי הוא אינסוף, למרות שיש הרבה אז יש הרבה אינסוף, אבל אף על פי כן כל מה שנכון לגבי ...
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 1
אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד, מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 1
... שונים בגלל שהן נפרדות במימדים של זמן ומקום, אך בעצם כל הדברים הם אחד, מכיוון שמהותם הפנימית זהה. לא משנה אם מדובר בספרים, ידיים או כל צורת ישות אחרת - מהותם הפנימית זהה ולכן הם כלולים באותה אחדות מוחלטת. מה מפריד בין ישויות בעולם שלנו? ההבדל בין כל ישות וישות הוא בעצם נפרדות במקומם או ... שונים אך באותו מקום ובאותו זמן? לפי התפיסה הכללית, שני דברים שנמצאים באותו מקום ובאותו זמן צריכים להיות זהים, כי אחרת הם לא יכולים להיות ישויות נפרדות. אבל אליעד מציין כי יכול להיות מצב בו יש שני דברים שנראים שונים אך הם בעצם ישות אחת, כי מהותם הפנימית זהה. הוא מדבר על ... בעצם, השכל שלנו מוגבל בתפיסת האחדות שבין כל הדברים. כיוון שהשכל שלנו לא מסוגל לתפוס את אחדותם של כל הדברים במציאות, אנו רואים כל דבר כישות נפרדת. מהו ריבוי אלוהים? נראה כי אליעד מבקש להראות שלמרות שהאדם עשוי לתפוס את אלוהים כמשהו אחד, זה לא בהכרח נכון. אם נתפוס את אלוהים כמהות ולא כישות אחת, נוכל להבין שבעצם יש ריבוי של מהות ... הוא בעצם עוד אלוהים. אלוהים, אם כן, הוא לא משהו מוגדר, אלא הכל נמצא בתוך מהותו, ולכן כל דבר בעולם הוא חלק מהותי ממנו. האם יש הבדל בין ישויות בהפכים? ההפכים בעולם שלנו הם נפרדים רק ... ולכן כל הדברים שייכים לאותו מקור פנימי. אם נאמר שכל דבר בעולם הוא חלק ממכלול מהותי אחד, זה אומר שכל הדברים בעולם הם כמו קבוצה אחת רחבה של ישויות שכל אחת מהן מתקיימת מתוך אותו מקיף מהות. ... שיסתכל לתוך הפנימיות של המציאות, ויחפש את המהות הפנימית של כל דבר, יגלה שכול הדברים מתאחדים. בעולם שלנו כל דבר שונה משאר הדברים, ואין שתי ישויות שזהות אחת לשנייה, כי אם הן זהות, אז הן ישות אחת. אבל יכול להיות שיש אין סוף ישויות שלא שונות אחת מהשנייה ובכל זאת הן ישויות שונות. השכל שלנו אומר לנו שהיד שונה ... בעיקרון מה שמפריד בין הדברים זה או מקום שונה או זמן שונה, אם הדבר מקביל לדבר אחר, והם נמצאים באותו מקום ובאותו זמן, אז אנחנו אומרים שהם ישות אחת. זה מה שהשכל אומר, אבל מי אמר שזה נכון? בעיקרון, מה שאני אומר, שיש שכל אחר שבו יש כמה ישויות שונות שהם נמצאות באותו מקום ובאותו זמן, ... ובכל זאת הם אחד וגם יש ריבוי מהויות. בעולם שלנו כל הדברים שונים אחד מהשני. וכל ההפכים שנפרדים, הם נפרדים רק בצורה החיצונית. בין כל שתי ישויות שיש בעולם אפשר למצוא מכנה משותף וגם הפרדה ... קיום לאחדות. כך שאפשר להגיד שאלוהים לא באמת קיים, והוא סך כל הדברים. ואם לא היו הדברים לא היה אלוהים. ומצד שני אפשר להגיד הפוך, שאם לא היה ישות צבע, אז לא היו צבעים, למעשה הצבעים זה ... והאחד הזה הוא המקיף והמהות של הכל. כך שאין הבדל בין מקיף למהות. אם לא הייתה הפרדה בין המהות לצורה שלו, אז לא יכול להיות צבע לבן, כי אם כל הישות של הצבע הלבן היא רק צבע, והצבע השחור זה ...
שאלות על אלוהים, תלונות על המציאות, לקיחת אחריות, פיצול אישיות, מי באמת אחראי לכל מה שקורה בעולם?
שאלות על אלוהים, תלונות על המציאות, לקיחת אחריות, פיצול אישיות, מי באמת אחראי לכל מה שקורה בעולם?
... את האחריות האישית? כאשר אדם חולם חלום, הוא בעצם מתפצל לשתי ישויות : ישות אחת החולמת את החלום, וישות שנייה שנמצאת בתוך החלום וחווה את עצמה כנפרדת מהחולם. הישויות הללו נראות נפרדות, אך למעשה הן ישות אחת ויחידה. האדם הסובל בחלום הוא גם ... או סבל, והוא מתלונן על כך, הוא בעצם מתלונן על עצמו, כי הוא הישות שיוצרת את הכל. הוא האחראי הישיר למה ... חווים את האחדות שבין הבורא לנברא. האדם הממוצע חווה רק את עצמו כישות נפרדת מהמציאות, ולכן מתלונן על ... שלוש פרספקטיבות שונות: פרספקטיבה נמוכה, שבה הוא חווה את עצמו כישות נפרדת בלבד, כגוף וכתודעה מוגבלת. פרספקטיבה גבוהה יותר, שבה הוא חווה את עצמו כאלוהים, כלומר, כישות שמניעה את כל המציאות. פרספקטיבה ... על עצמו. הדרך להתגבר על תלונות וסבל היא להבין שאתה והמציאות - ישות אחת. כיצד ניתן להגיע לאחדות מלאה ... אותו כוח. בסופו של דבר, האדם מגיע להבנה שהאני האמיתי שלו הוא הישות הראשונה, אותה ישות המכונה אלוהים או המציאות. במצב זה, ... ממחיש את האחדות בין האדם למציאות? כאשר אדם חולם, נדמה שיש שתי ישויות נפרדות: יש את החולם, ויש את הדמות ... את זה כרע וכדבר שנכפה עליו. אלא שבמציאות העמוקה יותר, אותה ישות שחולמת היא גם זו שרצתה ויצרה את מה ... את עצמם כנפרדים לגמרי ממה שקורה. במציאות יש כמה פרספקטיבות או ישויות פנימיות: יש פרספקטיבה אחת שבה האדם חווה את עצמו כישות נפרדת - כמו הגוף והתודעה המצומצמת ... הוא למעשה שונא את עצמו מבלי להבין זאת, כי הוא והכוח היוצר הם ישות אחת בעומק הדברים. כיצד מגיעים ... של האדם גדלה עוד ועוד, עד שהוא מזהה שהאני האמיתי שלו הוא הישות הראשונה, אותו כוח שקורא לו אלוהים ... אליהם. אפשר לראות את הדוגמה של היד והגוף: אם היד חשה עצמה כישות נפרדת, היא עלולה לכעוס או להתלונן ... בך, אבל מי חולם את החלום? אתה! כשאדם חולם חלום הוא מתפצל לשתי ישויות, יש ישות אחת שחולמת את החלום, וישות אחת בתוך החלום שהיא חווה את עצמה ... מכך שקורה לך דבר רע, ולמה? כי אתה רוצה את הדבר האמיתי, שהוא הישות הראשונה שרוצה את כל הדברים. אני בא ... מפיצול אישיות, מה הכוונה פיצול אישיות? פירושו שיש לך כמה ישויות שונות בתוכך, אתה גם חושב שאתה זה, ... בעולם סובלים מפיצול אישיות, והכוונה שיש בתוך האדם, יש כמה ישויות שונות: יש בתוכו אלוהים, מצד נוסף ... קורה לה משהו, על מי היא מתלוננת, על הגוף, אם היד חווה עצמה כישות נפרדת מהאדם היא חווה ומתלוננת, מה ... שאדם יחקור את הרצון שלו, בשלב מאוחר יותר הוא יבין את זה שיש ישות אחרת שגורמת לו לחוות את הרצונות שלו, איך קוראים לאותה ישות שגורמת לאדם לרצות את המציאות שלו? ... מה שקורה אצל אדם כזה בשלב ראשון הוא מבין שאין לו בחירה חופשית כישות נפרדת, בשלב שני שאדם מתבונן, בעצם ... ומה שקורה לאדם אחר כך, שהוא מבין שהאני האמיתי שלו זו בכלל הישות הראשונה, ואז שהאדם מבין את זה, אז ... קח אחריות, תפסיק לסבול מפיצול אישיות, אל תתכחש לכך שאתה כמה ישויות בו זמנית, זאת האמת, יש גם נפרדות ... האדם מתרפא מפיצול האישיות שלו, זא הוא חווה את כל הישויות שלו כישות אחת, ואז הוא חי חייפ טובים באמת. ...
תיקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה
תיקשור, מתקשרים, שליטה במציאות, חיזוי העתיד, האושר של אלוהים, חוסר וודאות, נחישות, חזרה בתשובה
... עתידות, רואים את העבר דרך כתב היד, מתקשרים באמצעות טארוט, חייזרים, מלאכים או ישויות אחרות - במהותם הם חסרי משמעות ... שיש סוגים רבים של מתקשרים, כמו אלו שמנבאים עתידות, קוראים את העבר, מתקשרים עם ישויות שונות כמו מלאכים או חייזרים, או ... כי הרצון הפנימי לעולם לא נעלם, הוא רק משנה צורה וממשיך להתקיים. האם תיקשור עם ישויות כמו מלאכים הוא משמעותי? אליעד מדגיש שמבחינה עקרונית, כל תיקשור עם ישות כלשהי הוא למעשה תיקשור עם אלוהים ... שהוא עושה את הכל, הדבר לא יביא אותו לאושר שלם, משום שאפילו אלוהים עצמו, בתור הישות שעושה הכל, אינו מאושר באופן מוחלט. ... של ילד ואבא: לפני לידתו של ילד, הוא היה מאוחד לחלוטין בתוך אביו, וכשנולד הפך לישות נפרדת. כך הבריאה הייתה לפני יצירתה ... נולד הוא היה טמון בזרע האב. לפני בריאת העולם, כולנו היינו למעשה חלק מאלוהים כישות אחת. כעת, לפי האנלוגיה, הבריאה כולה ... את הכל. כאשר אדם מתמקד בעובדה שהוא חלק מתודעה אחת שמנהלת הכל, הוא חווה את עצמו כישות בלתי מוגבלת, אך גם מכיר בכך שהוא איננו הישות העצמאית שהוא חשב שהוא. האם ההבנה ... מסביר כי כל אדם בעצם מתקשר עם אלוהים, גם אם הוא מדבר עם מלאכים, חייזרים או כל ישות אחרת. כל המידע שמתקבל תמיד מגיע ... של דבר מהכוח העליון, שזהו אלוהים. זאת אומרת, גם אם אדם מרגיש שהוא מתקשר עם ישות כמו מלאך, הוא בעצם מתקשר עם אלוהים, ... מתוך תודעת אלוהים, הוא למעשה משדר את הרצון וההבנה של אלוהים עצמו. תיקשור עם ישויות הקשר בין אדם לאלוהים שאלות ותשובות ... זה נותן? שאלה: כלום. אליעד: נגיד שאתה אלוהים, הרי כולם מתקשרים עם מלאכים או עם ישויות, מי עומד מעל כולם. אלוהים, שהוא הישות העליונה, בא נגיד שאתה הופך להיות ... שאלת אותי מה דעתי על המתקשרים, זה לא נותן כלום. שאלה: יש כאלה שמתקשרים עם ישויות. אליעד: מצד האמת כל האנשים מתקשרים עם אלוהים כל הזמן. שאלה: שזה הישות הכי גבוהה? אליעד: כן, נגיד שאתה ... יש שתי אפשרויות, או שאני אלוהים, ואתה מדבר איתי או שאלוהים מדבר דרכי, אני כישות מצומצמת לא יכול לעשות שום פעולה בלי ... שיוצאות לפועל. אליעד: זה נכון, אבל כל המציאות היא מחשבה שכרגע נוצרת, יש כרגע ישות אחת שאפשר לקרוא לה איך שרוצים למשל ... אליעד: לא שאת יכולה אלא שאת עושה את הכל. זה יגרום לך להיעלם, האדם בטוח שהוא זה הישות, ואז אם הוא קולט שהוא בכלל הזרוע ... שהוא ברא אותה עכשיו אסביר מה היא מחשבת הבריאה. ניקח למשל ילד ואבא, אלו שני ישויות נפרדות, אבל לפני שהילד נולד איפה הוא היה מבחינה פיסיקלית? בתוך אבא שלו, נכון? הילד הזה, הישות שלו הייתה בתוך אבא שלו, עכשיו הוא ... קודם כל אין לך פחדים יותר, למה אין לך פחדים? כי מה שייך לפחד? אם אתה אומר הכל ישות אחת, אז ממה אתה מפחד? ממה יש לך ... הכל, וממלא את הכל בתוכו, אז אם זה בתוכו אז כבר אין לך ממה לפחד, כי את והוא זה ישות אחת, אם אתה מעלה את היראה לשורשה, ... כל הגוף שלו זה אתה. שאלה: המחשבה שלך זה הוא? אליעד: כן, גם אתה עוטף אותו, הישות שלך גם עוטפת אותו וגם ממלאה את ...
סודות המהות, הסוד של חקר מהות המציאות, איך למצוא את המהות של כל דבר? איך להבין כל דבר? לחשוב בחשיבה מופשטת, מפגש בין אנשים, סוף החיפוש, מהות החיים, משמעות החיים, מטרת החיים
סודות המהות, הסוד של חקר מהות המציאות, איך למצוא את המהות של כל דבר? איך להבין כל דבר? לחשוב בחשיבה מופשטת, מפגש בין אנשים, סוף החיפוש, מהות החיים, משמעות החיים, מטרת החיים
... שבה ניתן להגיע לתשובה. הוא מציין את הצורך להפשיט את השאלות כדי להבין את מהותן, ולשאול מה זה אומר? באופן המתמשך עד שמגיעים לנקודת עצירה. מה המשמעות של ישות? לאחר מכן, עובר אליעד לתהות על המהות של המפגש בין ישויות. הוא מדבר על כך שהמפגש הוא בעצם חיבור של ישויות נפרדות, ומעורר את השאלה: מהי ישות? מה מאפיין את הישויות? המפגש הזה הוא חיבור שמבצע איזשהו שינוי במציאות, והוא מסביר איך כל חיבור בין ישויות הוא למעשה חיבור של ישויות נפרדות שנפגשות זו עם זו. גם כאן, השאלות לא נפסקות, ... לגשת לשאלה דרך חקירה מופשטת. אליעד מציין כי על מנת לדעת מהו המהות של מפגש בין אנשים, צריך לחשוב באופן מופשט ולהפשט את התהליך. המפגש עצמו, שהוא מצב שבו ישויות שונות נפגשות, יכול להתפרש כחיבור של ישויות נפרדות, כלומר, כל אדם הוא ישות נפרדת בפני עצמו, והשאלה היא: מה קורה כאשר ישויות כאלה נפגשות? המשמעות של המפגש היא חיבור, לא חיבור פיזי ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על האם ישות יכולה להפעיל את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות יכולה לשנות את עצמה בכוחות עצמה? האם ישות שלא יכולה לשנות את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? האם ישות שלא יכולה להפעיל את עצמה, יכולה לשנות ישות אחרת? יחסי גוף נפש, אשם תורם בדיני חוזים, אשם תורם בתאונת דרכים, תאונת שרשרת, מה גורם למה? מהי הסיבה הראשונה של כל הסיבות?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ישויות, איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ישויות, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לעשות יותר כסף? איך לשפר את הזיכרון? איך להיגמל מהימורים? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לנהל את הזמן? איך לחנך ילדים? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להתמודד עם גירושין? איך לא להישחק בעבודה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להיות מאושר? האם המציאות היא טובה או רעה? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם אפשר לדעת הכל? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? בשביל מה לחיות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מה המשמעות של החיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש בחירה חופשית? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לפרישה, ייעוץ אישי מומלץ, טיפול נפשי בתחום ישויות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3438 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 06:59:28 - wesi1