אמיתות התורה היהודית, שאלות קיומיות, שאלות על אלוהים, שאלות על
היהדות, העם הנבחר, מתן
תורה, משה רבנו, בני ישראל,
שמירת מצוות, חזרה בשאלה, חזרה בתשובה, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה האם השאלות הפילוסופיות על אלוהים באמת חשובות? אליעד כהן מסביר שהרבה אנשים מתחילים עם שאלות קיומיות ושאלות פילוסופיות על אלוהים, כגון
האם יש אלוהים או למה הוא ברא את העולם, אך מדגיש שהדבר החשוב ביותר שצריך להתמקד בו הוא השאלה מה אני רוצה?. הוא טוען ... להשיג בחייו. אליעד אומר שגם אם האדם יגיע לתשובות על השאלות האלו, כמו
האם יש אלוהים או מה המטרה של אלוהים, זה עדיין לא יפתור לו את השאלה איך הוא משיג את הרצונות שלו בחיים. הוא מדגים זאת ... להשיג את הרצון הזה, במקום להתעסק בשאלות חסרות פתרון כמו משמעות החיים או
קיומו של אלוהים. מה היחס בין
מצוות התורה לטוב ורע? אליעד מסביר
שהתורה פועלת בעיקר דרך מנגנון של טוב ורע. אלוהים אומר אם תשמור את
המצוות יהיה לך טוב, ואם לא תשמור יהיה לך רע. במובן הזה, הוא מסביר שהמנגנון המניע את בני האדם להקשיב
למצוות התורה הוא הפחד שלהם מלקבל עונש או התקווה לקבל שכר. הוא מדגים זאת באמצעות הדוגמה של
התורה שבה אלוהים אומר לבני ישראל: אני הוצאתי אתכם מארץ מצרים, לכן אל תעבדו אלוהים אחרים. אליעד מסביר שאלוהים, על פי
התורה, משתמש במנוף לחץ של טוב ורע כדי לגרום לאנשים להאמין בו ולהקשיב לו. הוא מחדד זאת עם דוגמה נוספת של אב ... של הכרת תודה לאלוהים אינו רלוונטי מספיק כדי לחייב את האדם לקיים את
המצוות. מה המשמעות של העם הנבחר? אליעד מסביר את המושג העם הנבחר בצורה ביקורתית. הוא מציג שההיסטוריה של
היהדות מלאה בדוגמאות של אנשים שלא הסכימו עם משה או עם
התורה, והם נענשו או הוצאו מהקהילה, כמו קורח, הצדוקים, הקראים והרפורמים. הוא אומר שזה מראה
שהיהדות, כמו כל
דת אחרת, פועלת לפעמים כמו משטר שמדכא דעות אחרות ולא מאפשר להתנגד או לשאול שאלות, אחרת האדם נענש. אליעד גם מציג ביקורת על תפיסת
היהדות לגבי הייחודיות שלה. הוא שואל מה
היהודים המציאו לעולם מעבר
למצוות של מותר ואסור. הוא מעלה את הטענה שכל ההישגים המדעיים והטכנולוגיים שנזקפים לזכות
יהודים נעשו דווקא על ידי
יהודים שעזבו את המסגרת
הדתית, ולכן לא ניתן לזקוף את ההישגים האלו לזכות
התורה והיהדות. הוא ממשיך ואומר שהרעיון
שהיהודים הם יותר חכמים משאר העמים ומצליחים יותר אינו בהכרח נכון, ויש לבדוק היטב מדוע