... האדם חושב על כל דבר שהוא. כי האדם רוצה את
השלמות. וכל מחשבה שהאדם חושב בעולם (דהיינו 24 שעות ביממה, כולל בזמן השינה), כל מחשבה שהיא, אין בה את
השלמות. כי כדי לחשוב על משהו, לשם כך הוא צריך להיות מוגדר, והמוגדר הוא מצומצם, וממילא אין בו ולא בשום דבר ... לא מקבל את הדבר היחיד שאותו הוא רוצה, שזאת
השלמות, שהיא לא יכולה להיות בשום ישות מוגדרת. אבל מי שהוא איש אמת, הוא רואה את
השלמות שיש בכל דבר, כי אצלו היש והאין הם אחד, ואז הסוף נכלל בבחינת האין סוף, והכל מתאחד לשלמות אחת. כי גם האין סוף, הוא אינו שלם, וגם
השלמות היא לא באמת שלמות, כי היא חסרה את החיסרון. וכאשר שניהם נכללים אחד בשני, אז זו
השלמות וכולי (ויש שלמות בתוך ומעל שלמות וכולי). והנה,
השלמות הזאת נמצאת בכל דבר שיש בעולם. ומי שלא חווה את
השלמות של המציאות בכל דבר, בידוע שהוא משקר את עצמו, בלי להיות מודע לכך. כי מי שהוא איש אמת בלבבו, הוא חווה את היופי ואת
השלמות שיש בכל דבר בעולם. בפרט כאשר אומרים לאדם שכל כלשהו, שמי שהוא איש אמת הוא מפיק הנאה אמיתית מכל שכל שיש ... גם הוא רע, וכל שכן הרע. כי שניהם נפרדים
מהשלמות של המציאות, שהיא האחדות. וכל הנפרדות, כולל הטוב שבתוכה, היא כולה רעה, משום שאין בה שלמות. ומי שלא ... באמת, מכך שהוא בוחר להיות עבד. כי האדם הוא
השלמות האין סופית (ולמרות שיש כאן דבר והיפוכו, שהסוף הוא אין סוף, אעפכ כך הוא הדבר). אבל האדם הוא משוגע, ... מטעה את עצמו, שהוא לא יכול להצליח להשיג את
השלמות, למרות שהוא לא באמת בטוח בכך, על ידי זה הוא מתייאש, ונופל אל תוך הייאוש העצבות והעצלות. ולפעמים כאשר ... של דבר, האדם יגלה ויראה ויבין ויחווה את
השלמות, שבה הכל אחד, גם בתוך השכל של הנפרדות. ...