... על ידי שישנא את הדרך בתכלית השנאה! ובו יתבאר העניין של
ההקדמות והתכלית, וכיצד יגיע האדם לתכלית, על ידי שנאת
ההקדמות (והוא פירוש העניין מרבי נחמן מברסלב, שאי אפשר לזכות לשכל התחתון, ... שונא בצע, שישנא את הממון בתכלית השנאה). והעניין הוא, כי יש
הקדמות ויש את התכלית. כגון לדוגמה, שהאדם מכין את האוכל, כדי לאכול אותו. והכנת האוכל, היא
ההקדמה של אכילת האוכל. והתכלית היא האכילה, והכנת האוכל, היא רק
הקדמה, שאינה תכליתית בפני עצמה, אם לא קיומה של האכילה. כי האדם לא מכין ... שלאחר מכן. וגם האכילה עצמה היא לא התכלית, אלא היא רק
הקדמה להנאה ולתועלת של האדם מהאכילה. כי האדם לא אוכל סתם כך, אלא רק משום ... וכיוב. והתועלת של האכילה, היא התכלית, אבל האכילה, היא רק
ההקדמה של התועלת של האכילה. וגם ההנאה של האדם והבריאות של האדם, גם היא לא ... השגת המטרה שהיא השקט הנפשי של האדם. ובכל דבר ודבר, יש את
ההקדמות של הדבר, ויש את התכלית ואת הדבר עצמו, שהוא החשוב באמת, ושכל הדברים ... את התכליתיות בתכלית האהבה, ולשנוא את חוסר התכליתיות ואת
ההקדמות של התכלית, בתכלית השנאה. כי כאשר האדם חי בצורה לא תכליתית, וחושב ... לא מבין מה התכלית של מה שקורה לו, רק משום שהוא אוהב את
ההקדמות השונות, ובכך הוא מרחיק את עצמו מהתכלית. ומי שרוצה להתחבר ולחוות את ... שהן המותרות של הפרי. כי הקליפה, היא החלק המיותר של הפרי.
וההקדמה, היא החלק המיותר של התכלית. ואעפכ, אצל מי שהוא איש אמת, אצלו, חוסר ... נכללת בתכלית, היא בעצם ריבוי של התכלית. כי תכלית יש אחת,
והקדמות יש הרבה. וכאשר
ההקדמות נכללות בתכלית, שהנפרדות נכללת באחדות, אז הריבוי של הנפרדות וחוסר ...