... תורה כא), המתייחס למושג אחור וקדם צרתני. רבי נחמן מבדיל בין שני סוגים של שכל: שכל אחור - זהו שכל שמושג דרך
הקדמות רבות, מאמץ ולימוד. אדם לומד ומתאמץ, ובסופו של דבר מצליח להשיג הבנה מסוימת, אך תמיד ההבנה הזו תלויה במאמץ
ובהקדמות שהשקיע. שכל פנים - שכל שמגיע לאדם ללא מאמץ, כשפע אלוהי, באופן ספונטני וללא צורך
בהקדמות או בלימוד מוקדם. שכל זה נקרא גם קדם, כי הוא בא מלפנים, מהמקור ישירות וללא צורך באמצעי ביניים. לדוגמה, אדם הזקוק לדלק יכול ללכת לתחנת דלק, לשלם ולהשתמש במשאבה כדי לקבל ... ולשפע האלוהי. למה אדם יכול לשכוח את ההבנה שהייתה לו? כאשר אדם נמצא בשכל אחור - שכל חיצוני שמושג במאמץ
ובהקדמות - הוא עשוי לשכוח אותו בקלות, כי הוא תלוי בנסיבות חיצוניות ובמצב הרוח שלו. אם הוא לא מרוכז או במצב רוח ירוד, הוא ירגיש שהשכל רחוק ממנו והוא יפסיק להרגיש את החיבור. לעומת ... הזיוף מצליח ולפעמים לא ממש. רבי נחמן התבטא בנושא: חלק א תורה כא, כתיב אחור וקדם צרתני. יש שכל שאדם משיג עי
הקדמות רבות, כדי להבין אותו צריך ללמוד הרבה. השכל הזה מכונה אחור. בנוסף יש שכל שבא ללא מאמץ, מעצמו עי שפע אלוהי. לדוגמה: כדי להשיג דלק ניתן להשתמש במשאבת דלק ולקבל דלק, אבל ...