... או לטובת האדם שנותן אותה. אם הפעולה שנעשית נעשית לטובת האדם השני - כלומר, זה שמקבל את ההוראה - אזי מדובר בחינוך. אך אם הפעולה נעשית לטובת האינטרס האישי או
ההעדפה של נותן ההוראה, אז זו שתלטנות. אליעד נותן דוגמה פשוטה להמחשה: אם הורה ... האובייקטיבי לדעת האם הורה הוא שתלטן או מחנך הוא לבדוק את אמיתות ההוראה שהוא נותן לילד. אם ההוראה היא אמת אובייקטיבית ומועילה לילד, מדובר בחינוך. אם ההוראה היא
העדפה אישית שרירותית ללא תועלת אמיתית לילד, מדובר בשתלטנות. לדוגמה, אם ... הוא שתלטן. הוא נותן דוגמה על אדם דתי שמחנך את ילדיו לפי מצוות הדת. מבחינת אותו אדם דתי, הוא מחנך אותם. אבל אם נסתכל מנקודת מבט אובייקטיבית, נגלה שזו למעשה
העדפה אישית שלו, ולכן בפועל הוא משתלט על הילד שלו ולא מחנך אותו באופן ... יהודי שמחנך את ילדיו להיות יהודים או נוצרי שמחנך את ילדיו להיות נוצרים - כולם חושבים שהם מחנכים. אבל אליעד מראה כי למעשה הם משתלטים על הילדים שלהם כי
ההעדפות האלה אינן אובייקטיביות אלא סובייקטיביות בלבד. איך לדעת אם אתה שתלטן ... שההבדל בין שתלטנות לחינוך קיים גם בזוגיות. אם בן זוג מתעקש שבן הזוג השני ינהג בצורה מסוימת, יש לבדוק עד כמה הדרישה הזאת היא אמת אובייקטיבית, או עד כמה מדובר
בהעדפה אישית שרירותית. ככל שההתעקשות יותר מבוססת על
העדפה אישית בלבד, מדובר בשתלטנות. ככל שההתעקשות מבוססת על תועלת אמיתית ... ואתה מרגיש שהוא משתלט עליך, עליך לבדוק האם הבקשה שלו היא באמת אמת אובייקטיבית. אם היא אכן אובייקטיבית ומועילה לך, הוא לא משתלט עליך אלא מחנך אותך. אם זו רק
העדפה אישית שלו ואין בה שום אמת או תועלת עבורך, אתה אכן נתון לשתלטנות של אותו אדם. אליעד מסכם כי כדי להימנע להיות שתלטן צריך תמיד לשאול את עצמך, האם מה שאני מבקש הוא באמת מחויב ואמיתי, או האם זו
העדפה שרירותית בלבד? אם אתה יכול להשיג את אותה מטרה בדרך אחרת, ולא רק בדרך ...