... מהצמצום ולהגיע לסדר. לכן, כשאדם ניצל מצרה הוא מביא קורבן תודה, כי בעצם הוא הצליח לזרום מחדש (הלכה מלשון הליכה), ולחזור למצב של סדר ושלמות. כיצד
הדיבור הופך לאמת? רבי נחמן מוסיף שההודאה, שהיא בחינת הלכה, היא זו שמאירה את אור האמת בתוך
הדיבור. כלומר, כשהאדם זוכה להבין את האמת האבסולוטית - שאין באמת הבדל בין דבר להפוכו, כי בשורש המציאות הכל אחד - הוא מתחיל לדבר באמת. האמת הזו מתבטאת בתוך עולם
הדיבור, שהוא עולם של צמצומים. אליעד מדגיש שאדם בלי דעת הוא כמו חיה מצפצפת, כלומר, אינו מבין את מה שהוא עושה. רק כאשר האדם מבין את האמת, הוא מתחיל לדבר
דיבור אמיתי ומכוון. מה הקשר בין צדקה, חסד והודאה? אליעד מסביר שרבי נחמן קושר את המושגים של צדקה וחסד להודאה, ומפרש זאת כך: כשאדם נותן ... שהוא חסד פנימי שנובע מהבנת האמת הפנימית. מהי לשון הקודש ואיך היא קשורה ללימוד ליקוטי מוהרן? רבי נחמן מסביר שלשון הקודש אינה רק השפה העברית, אלא
דיבור המחובר לשורשו, לאמת הפנימית. מי שמצליח לחבר את
הדיבור שלו לשורש של הדברים - הופך את
הדיבור שלו ללשון הקודש.
דיבור זה קשור לשבת, שהיא מצב של שלמות, מנוחה, וחיבור לאינסוף. כאשר האדם מחובר לשבת, הוא מצליח למשוך את השמחה והשלמות שלה לתוך החיים הרגילים שלו, וזה הופך את כל
דיבוריו וכל פעולותיו למלאים באמת וחסד. בסופו של דבר, אליעד מדגיש שלימוד נכון של ליקוטי מוהרן הוא הבנת מהות הדברים, התהליך של ההבנה ...