ליקוטי מוהרן ח"ב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1ליקוטי מוהרן חב ב, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1 איך ללמוד את ליקוטי מוהרן לפי אליעד כהן? בשיעור מעמיק זה מסביר אליעד כהן כיצד יש ללמוד את הספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב, תוך שהוא מדגים ומסביר את הדרך שבה רבי נחמן מחבר בין נושאים שונים באמצעות מושגים מופשטים, ומראה כיצד כל מושג קשור לרעיונות עמוקים נוספים. בשיעור נדונו הרעיונות העיקריים המופיעים בתורה ח א, הקשורים בחג החנוכה ובמושג הודאה, והדרך שבה רבי נחמן משתמש במושגים האלה כדי לחבר בין עניינים שונים ולחשוף את מהותם הפנימית. מהי משמעות ההודאה על פי ליקוטי מוהרן? אליעד מסביר כי רבי נחמן מדבר על חג חנוכה כימים של הודאה, בהתבסס על הפסוק וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל. רבי נחמן לוקח את המושג של הודאה, וקושר אותו לשעשוע עולם הבא, וטוען שעיקר שעשוע העולם הבא הוא לדעת את הבורא. בשלב זה, אליעד מציין סוג של מניפולציה שרבי נחמן עושה, כאשר הוא מחבר בין להודות לבין להכיר. לדבריו, להודות פירושו להודות על משהו, אך להכיר הוא לדעת או ... אני מודה לך, גם אם לא מבינים אותו כלל, ולהפך - להכיר את הבורא לעומק ולא להודות כלל. אבל רבי נחמן מנסה להראות שככל שאדם מכיר את הבורא טוב יותר, הוא קרוב אליו יותר. הידיעה וההכרה הופכות את האדם לסמוך ... הבורא, שכן האדם באופן טבעי סומך על מי שהוא מכיר. כיצד קשורה ההודאה לידיעת הבורא בעולם הבא? אליעד מרחיב שרבי נחמן בעצם קושר בין מושג ההודאה של חג חנוכה לעולם הבא, וטוען כי בעולם הבא כולם יודו כי אז יידעו שהכל טוב. הדגש שרבי נחמן שם כאן הוא על לדעת - כי מי שיודע את הבורא, מבין שהכל לטובה, ולכן הוא מודה. אך אליעד ... עולם הבא, הכל מושלם ואחד, ואין בכלל מקום להודאה רגילה. מה הקשר בין הודאה, עולם הבא והלכות? בשלב זה, רבי נחמן עובר לדבר על הלכות, ומסביר שאלו בעצם חוקי העולם. אדם שמצליח להבין את ההלכות ולחדש בהן, כאילו זוכה לטעום ... ולחדש, כאילו נוגע באינסוף, כי הוא מצליח לראות כיצד המציאות נוצרת בכל פעם מחדש. כיצד ההלכה מביאה לידי הודאה? רבי נחמן ממשיך ומראה שההודאה גם היא בחינת הלכה, בכך שהדברים הולכים כסדר. כאשר לאדם יש צרה, כל הדמים (האנרגיות) מתרכזים ... תודה, כי בעצם הוא הצליח לזרום מחדש (הלכה מלשון הליכה), ולחזור למצב של סדר ושלמות. כיצד הדיבור הופך לאמת? רבי נחמן מוסיף שההודאה, שהיא בחינת הלכה, היא זו שמאירה את אור האמת בתוך הדיבור. כלומר, כשהאדם זוכה להבין את האמת ... כאשר האדם מבין את האמת, הוא מתחיל לדבר דיבור אמיתי ומכוון. מה הקשר בין צדקה, חסד והודאה? אליעד מסביר שרבי נחמן קושר את המושגים של צדקה וחסד להודאה, ומפרש זאת כך: כשאדם נותן ממון לתלמיד חכם, הוא למעשה מצמצם את ... מרגיש לו כחיסרון, אך מיד מתגלה לו אור חסד, והוא מתמלא מחדש, ומתמלא החיסרון בשורשו. כך הוא זוכה לחסד. רבי נחמן משתמש בדוגמה זו להראות שהחיסרון הראשוני שנוצר בנתינה של כסף מתמלא באופן רוחני עמוק, שהוא חסד פנימי שנובע מהבנת האמת הפנימית. מהי לשון הקודש ואיך היא קשורה ללימוד ליקוטי מוהרן? רבי נחמן מסביר שלשון הקודש אינה רק השפה העברית, אלא דיבור המחובר לשורשו, לאמת הפנימית. מי שמצליח לחבר את הדיבור שלו ... שלו, וזה הופך את כל דיבוריו וכל פעולותיו למלאים באמת וחסד. בסופו של דבר, אליעד מדגיש שלימוד נכון של ליקוטי מוהרן הוא הבנת מהות הדברים, התהליך של ההבנה העמוקה, החיבור בין כל המושגים, והיכולת לראות בכל דבר את השורש הפנימי שלו, שהוא בסופו של דבר האמת המוחלטת של המציאות. איך ללמוד ליקוטי מוהרן? מהי הודאה לפי רבי נחמן? מה הקשר בין חסד להודאה? מה זה לשון הקודש? מה הקשר בין חנוכה להלכות? מה הקשר בין עולם הבא ...