אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה ברסלב ✔ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
מה הקשר בין אמונה לברית לפי רבי נחמן בליקוטי מוהרן?

אליעד כהן מסביר את התורה ל"א מחלק א' בספר ליקוטי מוהרן, המתמקדת בקשר שבין אמונה לבין שמירת הברית. אליעד מסביר בצורה מפורטת שהאמונה עצמה יכולה להתקיים אך ורק דרך "בחינת ברית", כלומר, באמצעות שמירת הברית, המבוססת על הפסוק: "ובריתי נאמנת לו". הוא מסביר שיש קשר פנימי עמוק בין אמונה לברית. האמונה היא משהו שצריך לתחזק ולשמור עליו, וזה נעשה דרך הברית.

מה המשמעות של "ברית" ואיך היא קשורה לשבת וצדקה?

אליעד מפרט שיש שני סוגים של "ברית": "ברית עילאה" ו"ברית תתאה". ברית עילאה, או הברית העליונה, קשורה לשמירת הברית ברמה גבוהה יותר, כמו שמירת השבת והצדקה, וברית תתאה קשורה יותר לעניינים הגשמיים כמו שמירת איסורי עריות. אליעד מסביר ש"שמירת הברית" בפשט, לפי רבי נחמן, היא כאשר אדם מקפיד לא לקיים יחסים אסורים או תאוות אסורות בזמן שהוא יוצא לדרך, כדי להימנע מייסורים שיקרו לו בדרכים.

מדוע יש ייסורים בדרכים לפי רבי נחמן?

אליעד מפרט באריכות על ההסבר של רבי נחמן לגבי הייסורים שהאדם חווה כאשר הוא נמצא בדרכים. רבי נחמן מסביר שהייסורים האלה קורים בגלל "גלגלי הרקיע" - הכוונה לכוכבים, המזלות, הגורמים האסטרולוגיים בשמים המשפיעים על אירועים שונים המתרחשים בחיי האדם. לדוגמה, אם אדם נוסע ונתקע בפקק, או שיש לו בעיה ברמזורים, תאונה או כל עיכוב אחר בדרך, הסיבה לכך לפי רבי נחמן היא ההשפעה של הכוכבים והמזלות.

אליעד מדגיש כי לכל דבר שמתרחש למטה יש מקור והשפעה מלמעלה, מהכוכבים והמזלות. הוא מסביר את ההקבלה בין הדרכים לבין "איסורים". לפי רבי נחמן, כל "דרך" היא בעצם תהליך של הגעה למטרה, ולכן הדרך היא עצמה סוג של "איסורים" או קשיים. אליעד מסביר לעומק כי כל צער ואי - נוחות שאדם מרגיש בדרך להשגת הרצון שלו הם ביטוי ל"היותו נאחז בגלגלי הרקיע". כלומר, אם אדם מאמין שהוא מושפע מהטבע, מהגורל או מגלגלי השמיים, הוא יחווה צער בדרכו.

מהו ההבדל בין "אהבה נפולה" ל"יראה נפולה"?

אליעד מסביר שיש שני סוגים של רגשות "נפולים": אהבה נפולה ויראה נפולה. עיראה נפולה היא מצב שבו אדם מפחד מדברים חיצוניים במקום לפחד ממהות, כלומר, הוא חושב שהוא מפחד מהצורה (למשל, "לא יהיה לי כסף", "לא יהיה לי אוכל") במקום להבין שהוא מפחד שהרצון שלו לא יתממש. אהבה נפולה מתארת מצב שבו אדם מנסה לקבל תחושת אהבה דרך צורה גשמית מסוימת, כמו אהבה ספציפית לאדם מסוים, במקום לחוות את האהבה כמשהו מהותי יותר שקיים מעבר לצורות ולמצבים גשמיים.

מהי חירות אמיתית לפי רבי נחמן?

אליעד מסביר את מושג החירות, שלפי רבי נחמן היא קשורה ליכולת להיות מעל הרצונות והצרכים האישיים. כאשר אדם נמצא מתחת לרצון שלו, הוא עבד של הרצון - הרצון שולט בו. לעומת זאת, כאשר אדם נמצא מעל הרצון שלו, הוא במצב של חירות, במצב של אין - סוף, ואז הוא באמת בן חורין. הוא יכול לפעול וליצור "תולדות", כלומר, להשיג הישגים ופעולות בעלות משמעות אמיתית.

כיצד קשור לימוד תורה ואמונה לפי ליקוטי מוהרן?

אליעד ממשיך ומרחיב על ההבדל בין "צדיק" לבין...
אין סוף צדיק תהליך חירות אמיתית להבדיל משמעות להימנע ליקוטי מוהרן חא ל אכילה צורות התעמקות איך לומדים איך לומדים ליקוטי מוהרן איך ללמוד איך ללמוד ליקוטי מוהרן ברסלב להבין להבין ליקוטי מוהרן לימוד לימוד ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן חא ליקוטי מוהרן חא ל ליקוטי מוהרן חא לא ללמוד ללמוד ליקוטי מוהרן למידה נחמן פירוש פירוש לליקוטי מוהרן רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיעור בליקוטי מוהרן
חלק 1
חלק 1
... מוהרן חא לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1 איך ללמוד נכון את ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב? בלימוד של ליקוטי מוהרן מאת רבי נחמן מברסלב, חשוב להבין קודם כל את שיטת הלימוד עצמה ולא רק את התוכן. אליעד כהן מסביר שהמטרה בלימוד היא לאו דווקא להבין את מה שכתוב, אלא להבין את הדרך שבה רבי נחמן לימד. כאשר לומדים תורה מליקוטי מוהרן, התורה לרוב נפתחת בציטוט מסוים, אך הציטוט הזה אינו העיקר. אליעד מסביר שרבי נחמן השתמש בציטוטים כאסמכתא בעלמא בלבד, כלומר, הוא השתמש בהם כנקודת פתיחה לדיון עמוק יותר שרצה להעביר. למעשה, הציטוטים הם כמו עטיפות חיצוניות - הם לא ... הבנה מדויקת של המקור כדי להבין את המסר הפנימי. לדוגמה, בתחילת תורה עא בחלק א, רבי נחמן פותח בציטוט מסוים שנוגע למושגים כמו גלגלים, צדקה, נשר, רחמים ושבת. הציטוט עוסק בשאלה על הבאת מים מבור במדבר, באמצעות חבל שעשוי מסיבים. לכאורה הטקסט נראה טכני, אך המטרה האמיתית של רבי נחמן אינה שתבין את הטקסט כפשוטו, אלא שתדע להוציא ממנו רמזים עמוקים על המציאות ועל הדרך להבין את התורה שלו. מה המשמעות האמיתית של הציטוטים בליקוטי ... מוהרן הם למעשה רק רמז או הקדמה לסוגיה פנימית ועמוקה הרבה יותר. לפי אליעד, רבי נחמן היה יכול להשתמש בכל טקסט אחר, אפילו קטע מעיתון, ועדיין להוציא מתוכו את אותה המשמעות. זאת משום שהמטרה היא המסר העמוק, ולא הטקסט עצמו. לדוגמה, כשהוא מצטט את המשפט דרך הנשר בשמיים, רבי נחמן רוצה ללמד משהו על מושג רחמים וצדקה. כשהוא מדבר על גלגלים, הוא מתייחס לשני מושגים מנוגדים: האמונה בחידוש העולם לעומת האמונה שהעולם קדמון, קבוע ודטרמיניסטי. מהי המשמעות של המושגים צדקה, גלגלים ואמונה לפי רבי נחמן? רבי נחמן משתמש במונחים רבים כמו צדקה, גלגלים, רחמים, שבת ואמונה, אך הוא לא מתכוון אליהם בצורה המילולית שלהם בלבד, אלא לכל מושג יש ... והמציאות הדטרמיניסטית שבה כביכול מחויב שאם תיתן צדקה, יהיה לך פחות כסף. אך רבי נחמן מלמד אותנו שהצדקה, כשהיא נעשית בצורה שלמה ומתוך אמונה בחידוש העולם, יכולה לשבור את הגלגלים - כלומר, לשנות את חוקי הטבע כביכול. הוא מתאר את התהליך ... שיהיה לו בעתיד, אז הצדקה שלו היא שלמה והוא למעשה מתחבר לאמונה אמיתית. לדוגמה, רבי נחמן מביא סיפור על גביר קמצן שנתן צדקה, אבל שאל את עצמו מדוע היה עליו לעבוד קודם בשביל להרוויח אוכל, אם הקבה נותן פרנסה לכל. התשובה היא שהעבודה אינה ... הפנימיים בליקוטי מוהרן? אליעד מדגיש שהבנת ליקוטי מוהרן דורשת להבין כיצד רבי נחמן משתמש במושגים דומים בהקשרים שונים. למשל, רחמים, דעת, צדקה, כל אלו יכולים להתחלף ביניהם לפי ההקשר, מכיוון שברמת העומק כל מושג יכול לייצג את השלמות. מי שלומד את רבי נחמן צריך להבין קודם את השורש, את המבנה והמהות של מה שהוא אומר, ומתוך כך לפרש את הכתוב ולא להיפך. ישנם טקסטים שבהם רבי נחמן יכול לומר דבר אחד במקום אחד, ובמקום אחר לומר דבר הפוך. לדוגמה, לפעמים הוא יאמר שגלגלים זה אמונה, ולפעמים גלגלים זו כפירה. הסיבה לכך היא שתלוי איך ... ליקוטי מוהרן הוא ללמוד איך להוציא רמזים מדברים שנראים פשוטים או טכניים. למשל, רבי נחמן משתמש בביטוי מזרח ומערב כרמז לנתינת צדקה - הנותן הוא מזרח, המקבל הוא מערב. מטרתו היא להראות שלכל דבר במציאות ישנה משמעות עמוקה יותר מאשר הפירוש ... בצורה נכונה, זה להבין את העומק והקשרים הפנימיים, ולא רק את המילים החיצוניות של רבי נחמן. המטרה אינה רק להשיג ידע, אלא לחיות על פי ההבנות הללו ולשלב אותן בפועל. איך ללמוד ליקוטי מוהרן? רבי נחמן מברסלב מה המשמעות של צדקה לפי רבי נחמן? אמונה בחידוש העולם איך להבין את ליקוטי מוהרן? מה הם הגלגלים בליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן חלק א ...
חלק 3
חלק 3
... מוהרן חא לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב , איך ללמוד ליקוטי ... המשמעות של להוציא את הכיסופים מהכוח אל הפועל? אליעד כהן מסביר את דברי רבי נחמן מברסלב בתורה לא בליקוטי ... ולפעול בהתאם, ורק אז האדם הופך באמת לבריא לאורך זמן. כיצד משתלבת תפיסת רבי נחמן על הפרנסה והכוכבים והמזלות? ...
חלק 4
חלק 4
... מוהרן חא לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 4 מה המשמעות של האותיות והנקודות לפי ליקוטי מוהרן? בתורה בליקוטי מוהרן, רבי נחמן מסביר את הקשר בין האותיות לבין הנקודות שמלוות אותן. לדבריו, האותיות עצמן הן כמו גוף חסר חיים, דומם וחסר תנועה. הן קיימות אך אינן מביעות שום ... הן אלו שנותנות חיים לאותיות. הן כמו הנפש שמניעה ומחייה את הגוף. כפי שאדם ללא נפש הוא רק גוף חסר תנועה, כך גם אותיות ללא נקודות הן חסרות משמעות וחסרות חיים. הדוגמה שרבי נחמן משתמש בה היא שהתנועה של האדם נוצרת על ידי הנפש, ולכן, כאשר אדם מדבר, הוא יוצר את הנפש של המילים והאותיות. האותיות עצמן הן כמו גופים דוממים, ... של האותיות על ידי הנקודות מביאה אותן לידי חיבור וזיווג, כך נוצרים צירופי מילים שמביעים את הרצונות והכיסופים של האדם. מה הקשר בין הכיסופים של האדם ליצירת מציאות לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שכל אדם, ללא יוצא מן הכלל, משתוקק באופן תמידי למשהו שחסר לו. הכיסופים האלו, הרצונות והתשוקות, הם בעצם נקודות שיוצרות את הנפש הפנימית שלו. ככל שהאדם משתוקק למשהו יותר, בין אם זה משהו טוב ובין אם זה משהו רע, הוא יוצר לעצמו כלי לקבל את אותו הדבר. רבי נחמן מסביר שהאותיות הן כמו כלים ריקים, והכיסופים (הרצונות העזים) הם הנקודות שמניעות אותן ויוצרות מהן מילים ומשמעויות. הוא מביא דוגמה פשוטה מהחיים ... להגיע אל האמת, ייצור לעצמו מציאות של התקרבות לאמת, ומי שרוצה לחוות הנאה או סבל ייצור בהתאם לרצונו כלי לקלוט את מה שמתאים לרצונו. איך הכיסופים הופכים לכלי למציאות? רבי נחמן מדגים שהכיסופים יוצרים למעשה נקודות בתוך האותיות, ואז האותיות נעות ומתחברות בהתאם לכיסופים של האדם. כך נוצרת נפש שהיא בעצם התנועה של האותיות. ... כבר עכשיו, הוא לא יצליח להתקדם למה שמעבר לכך. לכן תמיד מומלץ לעשות את המעט שכן אפשר לעשות, וכך להוביל את המציאות להתקדם לשלב הבא. איך הרצון משפיע על תפיסת המציאות לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שהאופן שבו האדם תופס את המציאות תלוי לחלוטין בכיסופים וברצונות שלו. לדוגמה, אדם ששומע הסבר מסוים יכול להרגיש שההסבר ... שהוא מניח בתוכן. אם האדם מחפש את האמת, הוא ייצור כלי לקבל אמת ויזכה בטוב, אך אם האדם מחפש מניפולציה או שקר, הוא יקבל בדיוק את זה. למה האדם זקוק להדרכה של צדיק לפי רבי נחמן? רבי נחמן מדגיש כי האדם יכול אמנם להתקדם בעצמו, אבל ההתקדמות שלו תהיה הרבה יותר יעילה ומהירה אם ייעזר בעצות של הצדיק שבדור. הצדיק, לפי רבי נחמן, הוא זה שיודע איך האדם יכול להגיע באופן מדויק ויעיל אל המטרה הסופית שלו, שהיא להתקרב לאמת ולהגיע לשלמות. הוא מסביר שלכל דור יש צדיק אחד מרכזי, ... מלבזבז זמן ואנרגיה על דברים שאינם מתאימים לו בשלב זה. ישנם אנשים שלומדים לבד, אבל פעמים רבות הם נתקעים כי הם מנסים לדלג לשלב מתקדם מדי, לפני שסיימו את השלב הבסיסי. רבי נחמן מסביר שצריך קודם לפתור את הבעיות הבסיסיות, ורק אחר כך להתקדם לדרגות גבוהות יותר. אדם שמנסה לדלג לשלב מתקדם מדי, בלי הכנה מתאימה, עלול להיתקע ... אבל הכוונה שלהם מראש לא נקייה. הם מגיעים מתוך אינטרס מסוים ולא מתוך רצון אמיתי לאמת. במקרה כזה, האדם יכול למצוא בתוך דברי הצדיק משהו שלילי שישמש לו כתירוץ להתרחק. לכן רבי נחמן מדגיש שצריך קודם כל לבדוק שהכוונה אמיתית, ואז לקבל מהצדיק הדרכה מדויקת. הצדיק נותן לאדם את הכלים והדרך הישרה להתקדם ולהתחבר לבורא ולרצונות הפנימיים ביותר שלו. איך ללמוד ליקוטי מוהרן? משמעות האותיות והנקודות מה הקשר בין רצון למציאות? מה תפקיד הצדיק לפי רבי נחמן? מהם כיסופים ברוחניות? כיצד רצון משפיע על המציאות? מהי הדרך להתקדם בעבודת השם? ...
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת בחייהם. הם רגילים ללמוד מתוך קטעים נבחרים, לעיתים קרובות מתוך תמלולים ופירושים של רבי נתן (ליקוטי הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם מדובר בדברים שהוא אמר במפורש, כתב, או שהובאו בשמו. כל שינוי קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד את הספרים המקוריים בלבד, בלי פירושים מתווכים, והיה מוכן לבדוק כל רעיון לעומק. הוא לא הגביל את עצמו מראש לאמונה כזו או אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם אינטלקטואליים, ואפילו ברמה של מבחני אינטליגנציה בסיסיים הם יהיו ברף נמוך יחסית. לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר מתורת משה, ושכל הרבנים האחרים הם פחות מקליפת השום ביחס אליו. אליעד מסביר שאין מדובר בהתנשאות, אלא פשוט בהצהרה אמיתית וכנה. אם אדם הוא אלוף העולם בתחום מסוים, לגיטימי שיאמר זאת בגלוי ואין בכך פסול או בעיה. האם רבי נחמן רמז לכפירה בתורה היהודית? לפי אליעד, קיימת קבוצה קטנה בתוך חסידות
אליעד כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב)
... כהן, רבי נחמן מברסלב? חסידי ברסלב, חסידות ברסלב - איך הכל מסתדר? (ברסלב) האם אליעד כהן תואם את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר באופן מפורט את הקשר בינו לבין רבי נחמן מברסלב, תוך התייחסות לשאלת הסתירה לכאורה בין הדברים שהוא אומר לבין מה שנראה במבט שטחי כהוראות של רבי נחמן. הוא מתחיל בתשובה פשוטה ואומר שאין שום חובה מבחינתו להתאים את עצמו למה שאמר רבי נחמן, מפני שהאמת עומדת בפני עצמה ואינה כפופה לשום סמכות רוחנית או דתית כזו או אחרת. אליעד מבהיר שהאמת היא אבסולוטית, ולפיכך היא אינה תלויה בדברי רבי נחמן או בדברי אף אדם אחר, כולל אמונות דתיות של יהודים. לדבריו, מי שצריך להסתדר עם האמת אלו דווקא חסידי ברסלב, שמנסים לכאורה להיצמד לרבי נחמן, אבל בפועל אינם באמת קולטים את עומק דבריו. מדוע חסידי ברסלב לא הגיעו לרמתו של רבי נחמן? אליעד מציג את העובדה שלמרות ההבטחות של רבי נחמן, לפיהן מי שיקיים אפילו עצה אחת מעצותיו יגיע לרמה גבוהה מאוד, בפועל אף חסיד ברסלב לא הגיע לרמתו של רבי נחמן. חסידי ברסלב, לדבריו, מנסים לקיים את העצות של רבי נחמן, עורכים מסעות לקברו באומן ומנסים לממש את הוראותיו, אך במבחן המציאות, אף אחד מהם לא הגיע למדרגתו. רבי נחמן בעצמו השווה אותם לנוצות על בגד שאנשים מנערים והן עפות. כך אפילו לתלמידים הקרובים ביותר שלו, כמו רבי נתן מברסלב, הוא אמר בצורה מפורשת שאין להם קשר עמוק אמיתי איתו ועם פנימיותו. אליעד מדגיש את הפער העצום בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן, פער אותו הוא משווה לפער שבין חיים למתים. מדוע חסידי ברסלב לא קולטים את המסרים העמוקים של רבי נחמן? אליעד כהן מבהיר כי חסידי ברסלב מנסים להראות שהם הולכים בדרכו של רבי נחמן, אך למעשה הם לא מצליחים להבין אותו באמת. הסיבה לכך היא שרבי נחמן עצמו הסתיר חלקים גדולים מאוד מהתובנות הפנימיות שלו. הוא דיבר בשפה ובמונחים שאנשים יוכלו לקבל, אבל מאחורי הקלעים היה רבי נחמן עמוק הרבה יותר ומורכב הרבה יותר ממה שהחסידים יכלו להבין. למשל, רבי נחמן הסביר שהשייכות האמיתית שלו לחסידיו היא רק ברובד הגופני החיצוני, ואילו האמת הרוחנית שלו היא מעבר להבנתם. אליעד אומר שרבי נחמן לא היה יכול להגיד את האמת הפנימית שלו לחסידים, מפני שהם פשוט לא היו יכולים להכיל אותה. למעשה,
הרב ברלנד, צדיק או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק
... או רשע, אשם או זכאי, חסידות ברסלב, אמונה בצדיק, אמונה נגד השכל, רבי נחמן מברסלב, חזרה בתשובה, מחלוקת על הצדיק, קושיות על הצדיק, חסידי ברסלב, אמונת חכמים, כתב אישום, הרב אליעזר ברלנד, להאמין בצדיק האם הרב ברלנד צדיק או רשע? השאלה לגבי הרב ברלנד - האם הוא צדיק או רשע, אשם או זכאי, ... שמציג אליעד כהן בנושא חסידות ברסלב והאמונה בצדיק, תוך התמקדות מיוחדת בדוגמאות ובתורותיו של רבי נחמן מברסלב. הנושא המרכזי של ההרצאה הוא להבין כיצד אנשים ממשיכים להאמין בצדיק כמו הרב ברלנד, אפילו לאחר שהוא עצמו מודה בפשעים או עבירות ... שתי סיבות מרכזיות לכך שחסידי ברסלב ממשיכים להאמין בצדיק גם כאשר הוא אומר בגלוי חטאתי: הסיבה הראשונה נעוצה בתפיסה של רבי נחמן מברסלב, שאומר שגם הצדיק הכי גדול יכול לעשות את העבירה הכי גדולה ולהישאר צדיק אם הוא חוזר בתשובה. רבי נחמן לימד את תלמידיו שלא להתייאש גם אם הם עשו עבירות חמורות. אליעד כהן מסביר שלפי רבי נחמן, אדם שעושה עבירה וחוזר בתשובה חוזר מיד למעמדו הקודם כצדיק, ללא שום ירידה רוחנית. תפיסה זו הופכת את האמונה בצדיק לחזקה ויציבה, מפני שאין ... המחלוקת, גם הוא רעיון שמקורו ברבי נחמן. רבי נחמן לימד שכדי שצדיק יהיה באמת גדול הוא צריך לעבור ביזיונות, השפלות ומחלוקת מצד הציבור. רבי נחמן עצמו נהג בכוונה לעורר מחלוקת ושנאה, לעיתים על ידי מעשים שיצרו עליו ביקורת רבה, כדי להוכיח שאפשר להישאר צדיק למרות הכל. לכן, חסידי ברסלב רגילים לכך שמתקיפים את הצדיק שלהם ומאשימים אותו בעבירות חמורות, ואף רואים בכך הוכחה לגדולתו הרוחנית. במילים אחרות, עצם העובדה שיש מחלוקת ... של אמונה נגד השכל בחסידות ברסלב? אליעד כהן מסביר שבתפיסה הברסלבית, האמונה בצדיק אינה מותנית במציאות העובדתית, אלא מבוססת על אמונה עמוקה ועל ביטול השכל. לפי תפיסה זו, גם אם הצדיק מודה בעצמו בפשע, וגם אם ... עובדתיות. לפי אליעד, בחסידות ברסלב קיימת התפיסה שאפילו אם יש ראיות ברורות נגד הצדיק, ואפילו אם הוא עצמו אומר שהוא חטא, זה לא באמת משנה, כי תמיד אפשר לפרש את הדברים בצורה ... מהי הוכחה מתוך המחלוקת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מדגיש דוגמה נוספת מרבי נחמן, שציין שאם יום אחד יחלקו על צדיק ויאשימו אותו ברשעות, הדבר לא מהווה הוכחה אמיתית לכך שהוא רשע. רבי נחמן עצמו ספג ביקורת חריפה ונחשב בעיני רבים בדורו לכופר ורשע, אך חסידיו הבינו שכל זה הוא חלק מניסיון שהצדיק עצמו מזמין עליו בכוונה, כדי שיחלקו ... בכבודו. זאת שיטה שלמה בחסידות ברסלב , שאומרת שמחלוקת על הצדיק היא דווקא הוכחה לגדולתו, ולא הפוך. האם באמת אפשר לומר על צדיק שהוא אשם או זכאי לפי הודאתו בלבד? אליעד כהן מוסיף ... ביותר? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, תשובה אמיתית מוחקת לחלוטין את העבירה, ולכן אין הגבלה לכמה צדיק יכול להישאר צדיק אחרי שחזר בתשובה. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן אמר שהוא יכול לקיים מצוות בלי לקיים אותן בפועל - כלומר, ברמה רוחנית גבוהה מספיק, אפילו עבירה מפסיקה להיות עבירה. בסיכומו של דבר, אליעד כהן מתאר את הקונספט של חסידי ברסלב שהאמונה בצדיק גוברת על כל הוכחה מציאותית, ושבחסידות הזו אין אפשרות לצדיק לאבד את צדקותו אם הוא חוזר בתשובה. הרב ברלנד צדיק או רשע? מהי אמונת חכמים בחסידות ברסלב? האם צדיק יכול לחטוא ולהישאר צדיק? האם להאמין בצדיק למרות הכל? רבי נחמן ומחלוקת על הצדיק אמונה נגד השכל ברסלב מה משמעות הודאה בפשע בחסידות ברסלב?
אין קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב)
... קשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן? אין שום יאוש בעולם (ברסלב) מה הקשר בין חסידי ברסלב לרבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן מברסלב באמצעות דיון עמוק ויסודי. אליעד מדגיש שישנה הבנה מוטעית נפוצה, לפיה חסידי ברסלב כיום קשורים באמת ובצורה אותנטית לרבי נחמן. לדבריו, הקשר בין חסידי ברסלב לבין רבי נחמן הוא מקרי בלבד ואינו מהותי, ... לקשר בין אלוהים של היהודים לתורה של היהודים. אליעד מביא דוגמה לכך שרבי נחמן עצמו אמר אפילו על תלמידו רבי נתן, שכתב את ספריו, שמה שהוא כתב זה לא מה שרבי נחמן באמת התכוון אליו. לפיכך, לדעתו של אליעד, הקשר בין רבי נחמן לחסידיו כיום הוא קשר אקראי ולא מהותי. מדוע שנאו את רבי נחמן בתקופתו? אליעד מפרט כי רבי נחמן היה דמות שנויה במחלוקת בקרב ... לא אהבו אותו ואף רצו לפגוע בו, וזאת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שרבי נחמן לא העריך את החכמים האחרים - ... היו דווקא האפיקורסים, אלו שלא פחדו לשאול שאלות קשות ולחקור את האמת. רבי נחמן עצמו אמר שהקבוצה של החכמים ... שהם כבר יודעים את האמת, ולכן קשה להם להגיע להבנה עמוקה יותר. מה אמר רבי נחמן על הקשר בינו לבין תלמידיו? רבי נחמן העביר ביקורת חריפה על תלמידיו ... עצמו הוא כמו נוצה שעושים איתה פו והיא מתהפכת באוויר, כלומר, קשר בין רבי נחמן לתלמידים שלו הוא אקראי ומקרי בלבד. רבי נחמן אף אמר שמה שהתלמידים שלו ... כלל איננו התורה האמיתית שאליה הוא התכוון. לפי אליעד, החיבור של חסידי ברסלב לרבי נחמן הוא שטחי בלבד, כיוון שהם לא באמת הבינו ולא ביצעו את ההוראות שלו. למה חסידי ברסלב לא באמת מקיימים את מה שרבי נחמן לימד? אליעד מסביר שחסידי ברסלב לא באמת מצליחים לקיים את מה שרבי נחמן לימד, מפני שהם עדיין מחזיקים בשכל ובהיגיון ולא באמת השליכו אותם לגמרי, כפי שרבי נחמן דרש. רבי נחמן ביקש מתלמידיו לוותר על השכל ... יודעים, אך לטענתו של אליעד, אדם רגיל לעולם לא יוכל לעשות זאת באמת. רבי נחמן נתן לתלמידיו הוראות שהוא ידע ...
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד
רבי נחמן מברסלב, חסידי ברסלב, חסידות ברסלב, מחלוקת, אמונה, כפירה, דתיים, חילונים, התבודדות, הלכה, רב ובן יחיד למה רבי נחמן מברסלב לא עזב את המסגרת הדתית? אליעד מסביר לעומק את השאלה, מדוע רבי נחמן מברסלב לא עזב את העולם הדתי כדי לפנות ישירות לחילונים או לאנשים בעלי תפיסת עולם שונה לחלוטין. לכאורה, רבי נחמן יכול היה לנטוש את המראה הדתי - להוריד את הכיפה, לגזור את הפאות, ולהתחיל לדבר עם אוכלוסיות שונות לגמרי, למשל, מוסלמים, חילונים או אנשים מתרבויות אחרות. אך אליעד מבהיר שהדבר לא היה אפשרי בתקופתו של רבי נחמן. באותה תקופה לא היו טכנולוגיות כמו היום, לא היה אינטרנט או טלוויזיה, ואפילו סכנת חיים הייתה קיימת, שכן ניסו לפגוע ברבי נחמן ובתלמידיו בשל היותם קיצוניים בעיני אחרים. רבי נחמן כן דיבר עם קבוצת המשכילים, שהיו אפיקורסים, ואף טען בפני תלמידיו הדתיים שאין הבדל מהותי ביניהם לבין הכופרים, וכי הם ... שלו. אך אליעד מדגיש שההבדל בין דתי לחילוני או אפיקורס אינו קריטי בעיניו של רבי נחמן, כי מה שחשוב באמת הוא היושר הפנימי של האדם ורצונו האמיתי להבין את המציאות. האם רבי נחמן האמין שדתיים קרובים יותר לאמת? אליעד מדגיש כי לפי רבי נחמן, אדם דתי אינו קרוב יותר לאמת מאשר אדם חילוני או אפיקורס. בעיני רבי נחמן, גם מי שמאמין באלוהים וגם מי שלא מאמין, שניהם רחוקים באותה המידה מהאמת המוחלטת, כי הקרבה לאמת תלויה בכנות וביושר הפנימי, ולא באמונה דתית או בחוסר אמונה. לדוגמה, רבי נחמן אמר לתלמידיו: אל תחשוב שאתה יותר קרוב אליי רק בגלל שאתה דומה לי במראה או שאתה בא מאותה קהילה. כלומר, הוא הדגיש כי ... אליו ואל תורתו לא נקבעת על פי מסגרת חיצונית, אלא על פי אמת פנימית. מדוע חסידי ברסלב לא מקבלים את דברי רבי נחמן בשלמותם? אליעד מסביר שהסיבה לכך שחסידי ברסלב לא מקבלים בשלמות את כל דברי רבי נחמן היא שהם מחויבים קודם כל להלכה, לתורה ולמסגרת הדתית. לכן, כאשר רבי נחמן אמר דברים שנראו כסותרים או כקיצוניים מדי, חסידי ברסלב מצאו עצמם מסננים, מצנזרים ואף משמיטים חלק מהדברים שלו. הוא מביא דוגמה: אם רבי נחמן היה מבקש מאדם דתי לדרוך על ספר תורה, אותו אדם דתי היה מסרב, כי מחויבותו הראשונית היא להלכה. מכאן הוא מסיק כי רוב חסידי ברסלב אינם באמת תלמידים של רבי נחמן בצורה מלאה, כי הם מסננים את דבריו בהתאם לתפיסתם ההלכתית והדתית. כיצד רבי נחמן הגיע לתובנות שלו? אליעד מפרט שרבי נחמן נולד למשפחה חרדית, כבנו של נכד הבעל שם טוב, ובסביבה החרדית האדוקה ביותר. כבר מגיל צעיר הוא היה עסוק בשאלה מהי האמת? ורצה להבין בעצמו את מהות החיים והמציאות. אליעד מספר כי רבי נחמן התענה מאוד, צם שבועות רצופים, התבודד ביערות וניסה להבין בכוחות עצמו את משמעות החיים והמציאות. הדרך המרכזית של רבי נחמן להגיע לתובנותיו הייתה באמצעות התבודדות, אותה הוא הגדיר כמעלה גדולה מן הכל. הוא נהג ללכת למקומות מבודדים, לחשוב לבד, ... חיצוניות, ובאופן כזה הגיע לתובנות עמוקות לגבי עצמו ולגבי העולם. אליעד מדגיש שרבי נחמן הגיע לרעיונותיו גם דרך לימוד פילוסופיה וספרי יהדות כמו ספרי הרמבם, ודרך חקירה אישית עמוקה. מה הסיפור על הרב והבן היחיד שרבי נחמן סיפר? אליעד מציג בפירוט סיפור שסיפר רבי נחמן, על רב שהיה לו בן יחיד מוכשר וחכם, אבל שחסר לו משהו בחיים. הבן חלם שיש צדיק רחוק שהוא חייב לפגוש, אך אביו התנגד לכך ...
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי. התשובה השלישית אומרת שהשאלה עצמה לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי ... ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה. מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים? אליעד מוסיף הסבר נוסף לפיו קיימים אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה הספציפית ... מוגבלת, ושאין באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק מדבריו, ושיש דברים שהוא אומר בכוונה בצורה הפוכה כדי שהתלמידים יבינו בעצמם. איך אפשר לדעת את האמת לגבי רבי נחמן או בכלל? אליעד חוזר ומדגיש שהנקודה המרכזית היא לא להסתמך על דבריו או על דברי
למה אנשים מאמינים? מה ההיגיון של אמונה לא הגיונית? הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב
... הרב ברלנד, הכת של הרב אליעזר ברלנד, הכת של ברסלב, חסידות ברסלב, אחריות אישית של נפגעי כתות, הבן שלי בכת, הבת שלי בכת, בן משפחה בכת, רבי נחמן מברסלב למה אנשים מאמינים ברבנים שעושים דברים לא הגיוניים? אנשים רבים שואלים כיצד ייתכן שבני אדם ... מספר רב של דוגמאות והסברים מעולם היהדות, חסידות ברסלב ורבי נחמן מברסלב. איך אמונה בצדיק קשורה לגלגולי נשמות ותיקוני נשמות? אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי באמונה ... מקרה הפעולה מועילה רוחנית. מדוע אנשים מאמינים ברבי נחמן מברסלב למרות התנהגות בעייתית? חלק גדול מהמשיכה לחסידות ברסלב, כפי שאליעד מסביר, הוא דמותו הייחודית של רבי נחמן מברסלב. רבי נחמן עצמו נחשב לדמות שנויה במחלוקת, שבכוונה הכניס וירוסים רוחניים למערכת האמונה של החסידים. לדוגמה, רבי נחמן אמר על עצמו שגם אם הוא יעבור על כל התורה, אם יחזור בתשובה הוא עדיין ייחשב לצדיק. בסיפור מעשה מרב ובן יחיד, רבי נחמן מתאר צדיק גדול שנתפס בעבירה החמורה ביותר (ניאוף), אך מי שלא האמין בו בגלל עבירה זו איבד את תיקונו ואת ... להרחיק את החסידים מהאמונה בו. דוגמה נוספת היא שרבי נחמן לימד שאפשר לקיים את כל המצוות בלי לקיים אותן בפועל, בדומה לאברהם אבינו שלפי המסורת קיים את כל התורה בלי ... כך אפשר להיות צדיק גם ללא קיום מצוות מעשי. מדוע רבי נחמן הודה בעבירות שלא ביצע? רבי נחמן סיפר שהוא רצה לקבל ביזיונות והשפלות כדי להתקדם רוחנית, ולכן היה מודה בעבירות שלא ביצע כדי שיבזו אותו. ... להאמין שזה חלק מתהליך רוחני. הדבר קשור גם לכך שרבי נחמן אמר לחסידיו הבאתי לכם מתנה את המחלוקת, כלומר, שביקורת והשפלה הן חלק חיוני מהתהליך הרוחני של החסידים. מה ... שמעניקה להם משמעות ותחושת ביטחון. בנוסף, חסידי ברסלב מאמינים שצריך לזרוק את השכל לחלוטין ולהישען רק על אמונת הצדיק, מה שמקל עליהם להאמין בדברים לא הגיוניים ... שלו, במקום לפסול מיד. איך להוציא מישהו מכת? האם רבי נחמן היה צדיק או משוגע? מה זה פדיון נפש? האם הצדיק יכול לעשות עבירות? איך למנוע הצטרפות לכת? למה אנשים חוזרים ...
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב)
רבי נחמן מברסלב - מהי ברסלב + תורת רבי נחמן מברסלב? (ברסלב) מי היה רבי נחמן מברסלב וכיצד להבין את תורתו? רבי נחמן מברסלב היה דמות יוצאת דופן, שלמרות שנראה כלפי חוץ כבן אדם רגיל ואף כאדם דתי פשוט, נשא בקרבו שכל מיוחד מאוד. אליעד כהן מסביר כי על פי רבי נחמן, אנשים חושבים שניתן לזהות אדם קדוש, או צדיק, לפי מראהו ... אולם בפועל, הצדיק האמיתי, בדומה לאלוהים, אינו ניתן לזיהוי חיצוני. אלוהים הוא בלתי נראה, ואינו שונה מהמציאות עצמה. לפי רבי נחמן, הצדיק מזוהה אך ורק על ידי הפנימיות והשכל שלו. במילים אחרות, הדרך היחידה להכיר באמת את רבי נחמן ואת גדולתו היא דרך ההבנה של שכלו ושל פנימיותו, לא דרך התבוננות חיצונית בו. מה מאפיין את השכל של רבי נחמן מברסלב? השכל של רבי נחמן היה שכל ייחודי ובלתי רגיל, שכל שדומה לשכל של אלוהים. אלוהים, על פי רבי נחמן, אינו מבדיל בין דבר לדבר, והוא מחוץ להגדרות העולם. באופן דומה, רבי נחמן חווה את עצמו ואת המציאות בדרך דומה לזו של אלוהים, כאשר הוא מרגיש שקיומו הוא מחוץ לעולם עצמו. רבי נחמן ביטא את שכלו העמוק בצורה מצומצמת, במטרה להנגיש אותו לתלמידים. בשל התקופה בה חי (לפני 200-300 שנה), הדיבור המרכזי היה על יהדות וטקסטים תורניים, ולכן רבי נחמן ביטא את רעיונותיו העמוקים באמצעות אותם טקסטים יהודיים כגון תנך, משנה, גמרא, זוהר וכתבי קבלה. כיצד השתמש רבי נחמן בטקסטים יהודיים להעברת רעיונותיו? אליעד מסביר כי רבי נחמן השתמש בטקסטים יהודיים מוכרים והלביש עליהם משמעויות חדשות, שלעיתים היו הפוכות לחלוטין מההבנה הפשוטה המקובלת. רבי נחמן היה לוקח משפטים מהגמרא, למשל משפט שדן בקבלת איסורים, ... מוסיפות זו על זו: הפשט (ההבנה הפשוטה), הרמז, הדרש והסוד - כל אלה מוסיפים רבדים, אך אינם סותרים זה את זה. לעומת זאת, רבי נחמן לא רק הוסיף משמעויות אלא גם סתר והפך לחלוטין את המשמעות המקורית, מתוך כוונה להעביר רעיונות עמוקים ובלתי שגרתיים. מהם הטקסטים המרכזיים של רבי נחמן? אליעד מפרט כי רבי נחמן השאיר מספר טקסטים מרכזיים, כאשר המפורסם שבהם הוא ליקוטי מוהרן, טקסט שידוע כקשה מאוד להבנה, אפילו ברמה הבסיסית שלו. אנשים רבים מתלהבים מהספר הזה, אך אליעד מציין שרבי נחמן עצמו התייחס לספר כאל סוג של קליפות גרעינים, המצביעות על כך שיש בספר עומק נוסף, נסתר ורחב הרבה יותר ממה שרוב האנשים יכולים לתפוס. בנוסף, רבי נחמן כתב את ליקוטי מוהרן כתובנותיו על הטקסטים התורניים ... עמוקים על טקסטים דתיים. ליקוטי הלכות - דברים עיוניים ופרשניים על ההלכה היהודית. שיחות הרן - שיחות יומיומיות ומחשבות של רבי נחמן שתועדו על ידי תלמידיו. סיפורי מעשיות - סיפורים סמליים ועמוקים שרבי נחמן סיפר בשנות חייו האחרונות כדי להעביר מסרים ישירות לתת המודע של המאזין. ספר המידות - ספר שנכתב על ידי רבי נחמן כשהיה בן 13 בלבד, הכולל תובנות קצרות ועמוקות על המידות האנושיות והחיים. מה מטרת סיפורי המעשיות של רבי נחמן? אליעד מדגיש שרבי נחמן התחיל לספר סיפורים בשנותיו האחרונות מתוך הבנה שההסברים ... ברובד עמוק יותר ובצורה עקיפה, הנכנסת לתת המודע של השומע ומאפשרת לו להבין דברים פנימיים באופן בלתי מודע. למה תורתו של רבי נחמן כל כך קשה להבנה? תורתו של רבי נחמן היא קשה להבנה מכיוון שהוא לקח שכל אלוהי, בלתי מוגדר ...
אמונה בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות
... בצדיקים, תפילה במקום תרופות, הרב ברלנד, צדיק גוזר ואלוהים מקיים, חסידות ברסלב, טיפולים כימותרפיים, לחם ומים, חסידות ברסלב, רבי נחמן מברסלב ורופאים, הרב אליעזר ברלנד, אמונה באלוהים, למה אנשים מאמינים ברבנים? נפגעי כתות האם הגיוני להאמין שרב יכול לרפא סרטן באמצעות ... מחזיקים באמונה חזקה ועמוקה ביכולתם של ניסים להתרחש. הוא מדגיש שכאשר אדם מאמין בניסים, הכל הופך לאפשרי מבחינתו. מה ההסבר של רבי נחמן מברסלב על רפואה דרך לחם ומים במקום תרופות? אליעד מקריא ומפרט הסבר מתוך הספר ליקוטי מוהרן, ספרו של רבי נחמן מברסלב. הוא מציין שהרב אליעזר ברלנד משתייך לחסידות ברסלב, ולכן הצגת הגישה של רבי נחמן רלוונטית במיוחד בנושא זה. רבי נחמן טוען שאין צורך בתרופות מצמחי מרפא (עשבים), משום שלפי דברי התורה ועבדתם את ה אלוהיכם, וברך את לחמך ואת מימך, והסירותי מחלה מקרבך. רבי נחמן מפרש את הפסוק באופן הבא: עבודת האל היא בעצם התפילה, וכאשר אדם מתפלל ומתחבר לשורש הרוחני הגבוה ביותר - לאלוהים, הוא יכול להביא ברכה אל ... המשמעות המעשית של דבריו היא שהברכה האלוהית יכולה להפוך לחם ומים למקור רפואה, בדיוק כמו תרופות שמקורן מצמחי מרפא. כיצד רבי נחמן מסביר את הכוח הרפואי שמגיע מלמעלה? אליעד כהן מסביר את דבריו של רבי נחמן, לפיהם בשורש הרוחני העליון, הכל מאוחד. הכוח לרפא, שנמצא בתרופות ובצמחים, הוא למעשה כוח שמקורו באלוהים. לכן, רבי נחמן טוען שאין באמת הבדל בין לחם ומים לבין תרופות, משום שבשורש האלוהי הכל אחד. במילים אחרות, ברגע שהאדם מגיע לחיבור אמיתי לאלוהים דרך ... פשוטים כמו לחם ומים. למה אנשים מאמינים בכוח של סוכריית מנטוס במקום כימותרפיה? בהמשך הסברו, אליעד כהן מחדד את הרעיון של רבי נחמן ומקשר אותו לשאלה הראשונית לגבי האמונה ברבנים שמציעים פתרונות פשוטים, כגון סוכריית מנטוס, במקום טיפולים כימותרפיים מסורתיים. הוא אומר ... אפילו סוכרייה - הם בעלי כוח ריפוי. האם תפילה יכולה להחליף טיפול רפואי? אמונה בצדיקים וריפוי ניסי הרב ברלנד וסוכריית מנטוס רבי נחמן מברסלב על רפואה טבעית למה אנשים מאמינים ברבנים? האם הכל מאלוהים? אמונה בריפוי באמצעות לחם ומים ...
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב)
ברסלב + רבי נחמן מברסלב - מה עם שאר היהדות, הצדיקים, התורה? (ברסלב) למה דווקא רבי נחמן, ומה עם שאר הצדיקים? אליעד כהן מסביר בהרצאה זו למה העיסוק מתמקד דווקא ברבי נחמן מברסלב, למרות שישנם צדיקים רבים אחרים כמו הרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו ודמויות נוספות בהיסטוריה היהודית. הוא מדגיש כי מצד אחד אין באמת משמעות מיוחדת דווקא לרבי נחמן, ומציין שגם אם רבי נחמן עצמו היה מופיע מהשמיים ואומר משהו, עדיין אין חובה להקשיב לו או לפעול על פי הוראותיו. אפילו אם רבי נחמן אומר לך ימינה, זה לא מחייב ללכת ימינה. אם אלוהים רוצה שבן אדם יפנה ימינה, שיעשה זאת בעצמו. כלומר, רבי נחמן או כל צדיק אחר לא באמת מחייב את האדם לפעול לפי הוראותיו. אליעד מוסיף חידוד נוסף באומרו כי גם מה שהוא עצמו (אליעד) אומר הוא לא תכלית שכולה תכלת. יתרה מכך, הוא מודה מראש ... לזכור שכל דבר והיפוכו נכון ולכן שום דבר לא יכול להיות אמת מוחלטת אחת. למה אסור להגדיר את רבי נחמן כחכם? אליעד כהן טוען כי עצם ההגדרה של רבי נחמן כחכם מהווה זלזול בו, כי אם מגדירים אותו כחכם, בעצם מכניסים אותו להשוואה עם חכמים אחרים - דבר שהוא בעצמו טעות, כי אז הופכים אותו לטיפש כמו כל החכמים האחרים. אליעד משווה ... מכולם, כי הוא לא באמת חכם יותר, הוא פשוט הנורמלי היחידי בין משוגעים. מה ההבדל בין האמת של רבי נחמן לאמיתות אחרות? אליעד כהן אומר כי רבי נחמן הבין משהו שהרמבם, רבי שמעון בר יוחאי, משה רבנו וכל האחרים לא הבינו. הוא מדגים זאת על ידי כך שהקבלה, התורה והאמונה של אברהם הן כולן שקרים חלקיים, כולם חלקי אמת, אבל לא ... היא למעשה שקר, ושהקבלה שמשויכת לרבי שמעון בר יוחאי (ספר הזוהר) אף היא שקר. לפי אליעד, רבי נחמן הוא זה שראה מעבר לכל השקרים והגיע להבנה אמיתית יותר של המציאות. למה ספר תהילים וספר הזוהר הם ספרים דיכאוניים? אליעד מתאר את דוד המלך כאדם דיכאוני שכל חייו רק מקטר ... שאלות ובדיקות, אך השקר מפחד משאלות ולכן מסתיר את עצמו. למה משה לא היה באמת יהודי לפי רבי נחמן? אליעד מזכיר שרבי נחמן אמר שמשה רבנו לא היה באמת יהודי, כי משה לא זכה להיכנס לארץ ישראל, ולכן התורה שלו לא הייתה האמת המוחלטת. רבי נחמן טען שהאמת האמיתית יכולה להיכתב רק על ידי אדם שהגיע לארץ ישראל - סמל למי שראה את האמת המוחלטת. מהי האמת המוחלטת לפי רבי נחמן? לדברי אליעד, האמת המוחלטת היא ההבנה שכל דבר במציאות הוא אחד. כל החלוקות וההבדלים - כמו ההבדל בין יום ראשון לשבת - הם שטויות שהומצאו. הוא מסביר שאלוהים לא באמת נח בשבת, כי השמש ממשיכה לזרוח והעולם ממשיך להתקיים. לדבריו, רבי נחמן כתב מהשכל שמבין את האחדות, בניגוד לכל ספרי היהדות האחרים שנכתבו מתוך פרספקטיבה של נפרדות. אליעד מסיים בכך שהמטרה היא לא להאמין באלוהים, אלא לדעת את אלוהים, ולחקור את ... תהפוך לאמת פנימית של האדם עצמו ולא משהו שמישהו אחר אמר לו, אפילו אם זה אלוהים. למה דווקא רבי נחמן? ספר תהילים הוא דיכאוני? מי באמת כתב את ספר הזוהר? מי נתן את התורה לפי רבי נחמן? האם משה רבנו היה יהודי לפי ברסלב? מהי האמת המוחלטת של רבי נחמן?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ליקוטי מוהרן ח"א לא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן, להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: ברסלב, מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: ברסלב, איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לקבל החלטות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להיות מאושר ושמח? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לפרש חלומות? איך להעריך את עצמך? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לשפר את הזיכרון? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? מה המשמעות של החיים? איך להיות מאושר? האם אפשר לדעת הכל? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש או אין אלוהים? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש אמת מוחלטת? האם יש משמעות לחיים? למה העולם קיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לקשב וריכוז, מאמן אישי רוחני, פסיכותרפיה הוליסטית בנושא ברסלב - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4063 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 22:46:08 - wesi1