ליקוטי מוהרן ח"ב כא, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן
מה פירוש תורה כא' בליקוטי מוהרן חלק ב' לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר את תורה כא' בליקוטי מוהרן חלק ב', שם רבי נחמן מתאר את התהליך של "חידושי תורה" והסכנות הרוחניות הקשורות בכך. התורה מדברת על כך שכאשר אדם מחדש חידושי תורה, כלומר, כאשר הוא מגיע לתובנות חדשות, להבנות חדשות או מגלה דברים חדשים על המציאות, יש "אלו הידועים" - השדים והקליפות - שמנסים להכשיל אותו.
מי הם "אלו הידועים" שמזכיר רבי נחמן?
"אלו הידועים", כפי שמסביר אליעד, הם בעצם השדים, הקליפות, או הכוחות השליליים. הכוונה היא לכוחות הנפרדות המנסים למשוך את האדם לחידושים לא נכונים, לא מדויקים, ולנתק אותו מהשורש האמיתי. ברגע שאדם מחדש משהו במציאות - בין אם הוא לומד תורה, או אפילו סתם מחדש הבנה חדשה על עצמו - הכוחות האלה מנסים להכשיל אותו ולהפיל אותו בטעויות ובבלבולים.
מדוע רבי נחמן ממליץ ללמוד פוסקים לפני ואחרי החידוש?
רבי נחמן אומר שכדי להימנע מכך שהקליפות והשדים יפילו אותך לחידושים שגויים, צריך ללמוד "פוסקים" לפני ואחרי החידושים. אליעד מפרש את המושג "פוסקים" בצורה עמוקה יותר מאשר בפשט - הוא מסביר שלימוד הפוסקים מסמל את הבחינה של "משפט", כלומר, לבדוק כל חידוש שלך דרך השכל, דרך ההיגיון, דרך האמת, ולוודא שהחידושים שלך תואמים את האמת ולא סותרים אותה.
אליעד מדגיש שהמטרה היא לא סתם ללמוד הלכה אלא לבחון את עצמך ואת המחשבות שלך בצורה מדויקת, אובייקטיבית, ולוודא שהן באמת מחוברות למציאות האמיתית ולא סותרות את השכל הישר והאמת המוחלטת.
מה המשמעות הפנימית של "חידושי תורה"?
אליעד מדגיש ש"חידושי תורה" הם לא רק לימוד טקסט תורני, אלא כל תובנה, פעולה או שינוי שהאדם עושה במציאות שלו. כל פעולה, כל מחשבה חדשה, כל תפיסה חדשה של האדם על העולם - היא סוג של "חידוש תורה". בכל פעם שהאדם מחדש דבר כזה, עליו לוודא שהוא מחובר לאמת.
הסיבה לכך היא שכל פעולה היא "יש מאין", יצירת מציאות חדשה. בכל פעולה כזאת יש סכנה שהאדם ייפול לתפיסת נפרדות ולא יהיה מחובר לאחדות. לכן רבי נחמן מזהיר מהקליפות, ומייעץ ללמוד את הפוסקים (השכל, המשפט, ההיגיון, האמת) לפני ואחרי החידושים.
כיצד קשורים "אנשי חיל" ו"חלל פנוי" לעניין חידושי התורה?
אליעד מפרש גם את הביטוי "להעמיד אנשי חיל" שמוזכר אצל רבי נחמן. אנשי חיל אלו מסמלים את המחשבות, השכלים וההבנות האמיתיות, שנועדו להגן על האדם מפני הקליפות והשדים (המחשבות המוטעות). המטרה היא ליצור "חלל פנוי", מקום בתודעה שהוא נקי משקרים ובלבולים, שבו ניתן לקלוט את האמת באופן ישיר ובהיר.
מה הקשר בין לימוד פוסקים,...
אליעד כהן מסביר את תורה כא' בליקוטי מוהרן חלק ב', שם רבי נחמן מתאר את התהליך של "חידושי תורה" והסכנות הרוחניות הקשורות בכך. התורה מדברת על כך שכאשר אדם מחדש חידושי תורה, כלומר, כאשר הוא מגיע לתובנות חדשות, להבנות חדשות או מגלה דברים חדשים על המציאות, יש "אלו הידועים" - השדים והקליפות - שמנסים להכשיל אותו.
מי הם "אלו הידועים" שמזכיר רבי נחמן?
"אלו הידועים", כפי שמסביר אליעד, הם בעצם השדים, הקליפות, או הכוחות השליליים. הכוונה היא לכוחות הנפרדות המנסים למשוך את האדם לחידושים לא נכונים, לא מדויקים, ולנתק אותו מהשורש האמיתי. ברגע שאדם מחדש משהו במציאות - בין אם הוא לומד תורה, או אפילו סתם מחדש הבנה חדשה על עצמו - הכוחות האלה מנסים להכשיל אותו ולהפיל אותו בטעויות ובבלבולים.
מדוע רבי נחמן ממליץ ללמוד פוסקים לפני ואחרי החידוש?
רבי נחמן אומר שכדי להימנע מכך שהקליפות והשדים יפילו אותך לחידושים שגויים, צריך ללמוד "פוסקים" לפני ואחרי החידושים. אליעד מפרש את המושג "פוסקים" בצורה עמוקה יותר מאשר בפשט - הוא מסביר שלימוד הפוסקים מסמל את הבחינה של "משפט", כלומר, לבדוק כל חידוש שלך דרך השכל, דרך ההיגיון, דרך האמת, ולוודא שהחידושים שלך תואמים את האמת ולא סותרים אותה.
אליעד מדגיש שהמטרה היא לא סתם ללמוד הלכה אלא לבחון את עצמך ואת המחשבות שלך בצורה מדויקת, אובייקטיבית, ולוודא שהן באמת מחוברות למציאות האמיתית ולא סותרות את השכל הישר והאמת המוחלטת.
מה המשמעות הפנימית של "חידושי תורה"?
אליעד מדגיש ש"חידושי תורה" הם לא רק לימוד טקסט תורני, אלא כל תובנה, פעולה או שינוי שהאדם עושה במציאות שלו. כל פעולה, כל מחשבה חדשה, כל תפיסה חדשה של האדם על העולם - היא סוג של "חידוש תורה". בכל פעם שהאדם מחדש דבר כזה, עליו לוודא שהוא מחובר לאמת.
הסיבה לכך היא שכל פעולה היא "יש מאין", יצירת מציאות חדשה. בכל פעולה כזאת יש סכנה שהאדם ייפול לתפיסת נפרדות ולא יהיה מחובר לאחדות. לכן רבי נחמן מזהיר מהקליפות, ומייעץ ללמוד את הפוסקים (השכל, המשפט, ההיגיון, האמת) לפני ואחרי החידושים.
כיצד קשורים "אנשי חיל" ו"חלל פנוי" לעניין חידושי התורה?
אליעד מפרש גם את הביטוי "להעמיד אנשי חיל" שמוזכר אצל רבי נחמן. אנשי חיל אלו מסמלים את המחשבות, השכלים וההבנות האמיתיות, שנועדו להגן על האדם מפני הקליפות והשדים (המחשבות המוטעות). המטרה היא ליצור "חלל פנוי", מקום בתודעה שהוא נקי משקרים ובלבולים, שבו ניתן לקלוט את האמת באופן ישיר ובהיר.
מה הקשר בין לימוד פוסקים,...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- מה הפירוש הפנימי של חידושי תורה?
- מי הם "אלו הידועים" בליקוטי מוהרן?
- מה המשמעות של לימוד פוסקים?
- איך להימנע מטעויות רוחניות?
- הסבר על ליקוטי מוהרן חלק ב' תורה כא