... בתוך מרה שחורה של טוב ורע של נפרדות ואתה שמח מהדברים הטובים שיש לך בתוך הבלאגן של הערבוב של טוב ורע. אבל רבי נחמן מלמד ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. מה רבי נחמן מלמד
אתה צריך לקחת את היגון והאנחה וגם אותם להפוך למרכבה לקדושה. מה זאת אומרת
אתה צריך לשמוח גם בגלל הדברים הרעים שקורים לך. שרבי נחמן אומר תחפש את הטוב שיש בכל דבר הוא התכוון להגיד תמצא את מחויב המציאות ששם אין טוב ורע. זה נקרא הטוב שיש בכל דבר. כי ... בכל דבר מה זאת אומרת בכל דבר כל דבר הכוונה אפילו בחלק הרע. זה הכוונה. זאת אומרת, כאילו תחפש את הטוב שיש בכל דבר. מה הדבר היחיד שיש בכל דבר האחדות, הבורא, הוא נמצא בכל.
ואתה צריך להיות שמח ממה שמחייה את כל הדברים, זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון והשמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח.
אתה צריך לשמוח מזה שרע. כשקורה לך משהו טוב,
אתה צריך לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא לטובה או סיפורים אחרים, כן לשמוח מהדבר הרע עצמו. זה נקרא שמחה אמיתית. כי למה אתה שמח מהדבר הרע עצמו איך אתה יכול לשמוח מהדבר הרע עצמו ... לפני הזמן, מעל הזמן ומעל המקום. עכשיו תבין שבעצם כל העולם שלנו הוא בכלל בחינה אחת עם מה שהיה לפני הזמן ולפני המקום. כי אין הפרדה בין לפני הבריאה לאחרי הבריאה. קודם כל
אתה צריך להבין מה זה לפני הבריאה. כי אם לא תבין זאת לא תצליח לחבר אותו לאחרי הבריאה. אז קודם כל תבין מה זה נקרא לפני הבריאה ואחרי כן תחבר את זה למה שיש אחרי הבריאה. שתבין ... רק תהיה בשמחה. שימו לב לעניין, העניין הוא שבעצם הציווי היחיד, בעולם מושלם אין מצוות ועברות, כל הקונספט של מצוות ועברות הוא שגוי שנובע מהחשיבה שיש לאלוהים שרחוק ממך
ואתה צריך להתקרב אליו באמצעות מצוות ועברות. אין דבר כזה מצוות ועברות. הציווי היחיד שהמלך ציווה את הבן שלו זה תראה שלא יהיה לך עצבות כשתרד מן המלוכה. כאשר תרד מן המלוכה הבקשה ... רבי נחמן מוסיף ואומר - לא רק שאין שינוי אלא פה מוסיף ואומר, שמצד האמת לא רק שאלוהים לא עצוב כשאתה עצוב, אלא אלוהים שמח כשאתה עצוב. למה כי אתה כופר בו. למה אתה כופר בו
אתה צריך להבין שהנפרדות היא ביטוי של האחדות. הנפרדות מחוברת עם האחדות. אתה אמור עכשיו להיות, להחזיק עצמך בשמחה גם כשנדמה לך שירדת מהמלוכה. גם כשנדמה לך שקורים דברים נגד רצונך. גם אז
אתה צריך להיות בשמחה.
אתה צריך לזכור שאתה עדיין המלך. ואם לא אתה כופר במלך כי המלך מסר לך את המלוכה ואתה כופר כי אתה אומר, לא הוא לא מסר לי את המלוכה. אני לא מלך. מה זאת אומרת מה אתה כופר במלך ... מפיצול אישיות. אתה לא קולט שהכל ואתה זה המלך, אתה מהווה. אתה לא קולט. אתה חושב שאתה זה איזה דבר מאד מצומצם ואתה מאד טיפש ולכן אתה רוצה שיכבדו אותך. כי הכל כבר פה למה
אתה צריך שיכבדו אותך או ממון לדוגמה - ממון רבי נחמן אומר שזה. טפשות, קליפות, חיצוניות. ומה רבי נחמן אומר - בגלל שהם רצו ממון וכבוד, בגלל זה הם הלכו ללמוד חכמה. זאת אומרת הם ... גדלים וככל שהיו יותר חכמים הם קיבלו יותר ממון וכבוד. אבל מצד שני רבי נחמן אומר מסביר במקומות אחרים שאם אתה רוצה ממון וכבוד אז אתה טיפש. כי מצד האמת הכל טוב הכל אחד, למה
אתה צריך ממון וכבוד ומחמת שכולם עסקו רב בחכמות על כן שכחו שבאותה מדינה שכחו תכסיסי מלחמה. כי כולם היו עוסקים בחכמות. בגלל שכולם רדפו אחרי החכמה, להיות יותר ויותר חכמים יותר ... נגד שכל. אנחנו בעד השכל האמיתי, שהוא השכל של האחדות. שהוא השכל הנקנה שאז תשתמש בכל השכל, רק אז תגיע אליו. ומחמת החכמות התפקרו החכמים של אותה המדינה. זאת אומרת שבעיקרון
אתה צריך להשתמש בשכל, זה טוב שתשתמש בשכל, אבל כל זמן שאתה לא כופר. כל זמן שאתה לא מכחיש את זה שבאמת הכל אחד. זאת אומרת, תשתמש בשכל שלך, אדרבא זה יותר טוב. המלך ברא את העולם, ... הכוונה השכל אנחנו לא נגד השכל. בסיפור על הבת מלך, איך הוציא את בת המלך איך הוציא רבי נחמן אומר כי צריך לשום שכל כדי להוציאה. רבי נחמן אומר אם אתה רוצה להוציא את בת המלך
אתה צריך הרבה הרבה הרבה שכל. כי איך הוא הוציא את בת המלך מה קרה הוא השתמש בשכל, הוא עלה לשכל שמעל השכל שזה נקרא מעל הזמן ואז הוא יצא מהחלום ואז הוא ראה שזה בכלל היה חלום. ...