לוגיקה, תנאי הכרחי, תנאי מספיק, קשר לוגי, תנאי לא הכרחי, תנאי לא מספיק, רק אם או אם רק, הכנה לפסיכומטרי, הסקה לוגית, כללי היסק לוגי, קונטרה פוזיטיב, ניתוח סיבתיות, הוכחה על דרך השלילה, שקילות טאוטולוגית, הוכחות לוגיות, חשיבה לוגית, האם רק או לא רק? האם רק אם או לא רק אם? סיבה מחויבת, סיבה מחייבת, סיבה מאפשרת, סיבה אפשרית, הוכחה לוגית, הנמקה, כשל לוגי, ניתוח סיבתיות ולוגיקה, אם ורק אם? רק ואך ורק, תנאים מצטברים, טאוטולוגיה, מתמטיקהלוגיקה, תנאי הכרחי, תנאי מספיק, קשר לוגי, תנאי לא הכרחי, תנאי לא מספיק, רק אם או אם רק, הכנה לפסיכומטרי, הסקה לוגית, ... סיבתיות ולוגיקה, אם ורק אם? רק ואך ורק, תנאים מצטברים, טאוטולוגיה, מתמטיקה והפעם אסביר את המושגים מתחום הלוגיקה, שנקראים: תנאי הכרחי ותנאי מספיק. ואסביר גם, מה ההבדל בין לומר אם רק לבין לומר רק אם. ואסביר איך כל זה קשור לניתוח סיבתיות ועוד. אז קודם כל צריכים לדעת, שתנאי הכרחי ותנאי מספיק, זה לא 2 הפכים. דהיינו, תנאי הכרחי ותנאי מספיק, זה לא כמו לומר בן אדם חי או בן אדם מת, שאלו 2 הפכים. אבל זה כן ... הוא יכול להיות או בן אדם גבוה או בן אדם לא גבוה. במילים אחרות, כל תנאי, הוא יכול להיות תנאי הכרחי או תנאי לא הכרחי. ובמקביל ובנוסף, כל תנאי יכול להיות תנאי מספיק או לא תנאי מספיק. החתול של שרדינגר ... וכך גם כל תנאי, הוא יכול להיות או תנאי מספיק או לא תנאי מספיק. והוא יכול גם להיות או תנאי הכרחי או לא תנאי הכרחי. דוגמאות לסוגי תנאים שונים ולפני שנצלול יותר לעומק, אתן דוגמאות לתנאים שונים ובכוונה אשתמש בדוגמה של חיים ומוות, כי כאן הדברים הם יותר שחור או לבן ואין בהם אמצע. דוגמה לתנאי הכרחי האם הכרחי לנשום כדי לחיות? האם אפשרי לחיות בלי לנשום? האם אפשרי לא לנשום ולחיות? תשובה: לא. שזה אומר, שיש תנאי הכרחי שצריך לקרות כדי לחיות, והתנאי הוא לנשום. נשימה, היא תנאי הכרחי כדי לחיות. בלי לנשום אי אפשר לחיות, לנשום זה תנאי הכרחי כדי לחיות. אם לא תנשום, לא תוכל לחיות. אתה מוכרח לנשום והכרחי שתנשום כדי לחיות. דוגמה לתנאי מספיק האם ... יכול להיגרם בעוד דרכים. ולכן, הפסקת נשימה ל 5 דקות, היא תנאי מספיק כדי לגרום למוות. אבל היא לא תנאי הכרחי כדי לגרום למוות. כי אפשרי לגרום למוות גם בעוד דרכים. דוגמה לתנאי הכרחי וגם מספיק האם אפשרי להיחשב למת כאשר המוח עובד? תשובה: לא. אם המוח עובד, האדם לא נחשב למת. ואם המוח לא עובד, האם אפשרי שהאדם יחשב לחי? תשובה לא. דהיינו, תנאי הכרחי ומספיק כדי שהאדם ייחשב למת, הוא שהמוח יפסיק לעבוד. חייב שהמוח יפסיק לעבוד כדי שהאדם יחשב למת ואם המוח ... הוא מרובע, הוא לא בהכרח מלבן. אתה לא חייב להיות מלבן, כדי להיות מרובע. לכן, להיות מלבן, זה לא תנאי הכרחי כדי להיות מרובע. להיות מלבן זה תנאי מספיק כדי להיות מרובע, אבל זה לא תנאי הכרחי כדי להיות מרובע. אתה חייב להיות מרובע, כדי להיות מלבן. אין אפשרות שתהיה מלבן בלי להיות מרובע. ולכן, להיות מרובע, זה תנאי הכרחי כדי להיות מלבן. אתה יכול להיות מרובע בלי להיות מלבן. ולכן, למרות שלהיות מרובע זה תנאי הכרחי כדי להיות מלבן, הרי שלהיות מרובע, זה לא תנאי מספיק כדי להיות מלבן. כי לא מספיק שאתה מרובע כדי ... לדוגמה את המשפט הבא: אם תעבוד, תרוויח כסף. עכשיו, אפשרי לשאול על המשפט הזה את 2 השאלות הבאות: האם התנאי הכרחי? 1 - האם אני חייב לעבוד כדי לעשות כסף? האם הכרחי שאני אעבוד כדי לעשות כסף? האם אפשרי שאני ... לא מספיק ואולי צריך שיקרה גם עוד משהו, כדי שאני אעשה כסף? רק אם / לא רק אם - תנאי הכרחי / תנאי לא הכרחי אז נניח שאמרנו אם תעבוד תרוויח כסף. ונניח ששאלנו, האם התנאי הזה לעבוד, האם הוא ... אלא גם אם לא תעבוד, אולי תעשה כסף. במילים אחרות, התנאי שאתה צריך לעבוד כדי לעשות כסף, הוא לא תנאי הכרחי כדי שתעשה כסף, אלא אפשרי גם שאולי תעשה כסף גם בלי לעבוד. 2 - התנאי הזה כן הכרחי, כן ... לא אם רק תעבוד תעשה כסף, אלא גם צריך שיקרה עוד תנאי עוד משהו נוסף, כדי שתעשה כסף. האם התנאי הכרחי? האם - רק אם או לא רק אם? ולכן, כאשר אומרים רק אם תעבוד תעשה כסף, במקרה כזה לדוגמה, המילה רק משמעותה היא, האם התנאי הכרחי, האם רק אם אני אעבוד אני אעשה כסף, או אולי לא רק אם אני אעבוד אני אעשה כסף, אולי ... (אם אני אעבוד אני אעשה כסף) או לא - רק (אם אני אעבוד אני אעשה כסף). ואז אם זה תנאי הכרחי, אז רק אם (תעבוד תעשה כסף) ואם לא תעבוד לא תעשה כסף ואם התנאי לא הכרחי אז לא רק ... להיות שהוא מספיק או לא מספיק. ולכן יש לנו 4 אפשרויות על כל תנאי. 1 - הוא יכול להיות תנאי הכרחי ומספיק (תנאי הכרחי + תנאי מספיק), דהיינו, הכרחי שהוא יקרה וגם מספיק שהוא יקרה, כדי שתקרה התוצאה. לדוגמה: הכרחי שהמוח של האדם ... שום דבר נוסף מעבר לכך שהמוח של האדם יפסיק לעבוד, כדי שהוא ייחשב למת. 2 - הוא יכול להיות תנאי הכרחי אבל לא מספיק (תנאי הכרחי + תנאי לא מספיק). דהיינו, הכרחי שהוא יקרה, אבל לא מספיק שהוא יקרה, כדי שתקרה התוצאה. לדוגמה: הכרחי לאכול ... לא יאכל יום אחד כדי שהוא ימות, אלא צריך גם שיקרו עוד תנאים כדי שהוא ימות. רמות וודאות של תנאי הכרחי ושל תנאי מספיק אוסיף ואומר, שכל תנאי יכול להיות הכרחי או לא הכרחי ויכול להיות מספיק או לא מספיק, ... זה בוודאות ככה? האם התנאי שתהיה אש כדי שתהיה עשן, הוא באמת הכרחי? האם קיומה של האש, הוא באמת תנאי הכרחי לכך שיהיה עשן, אולי יש דרך לעשות עשן גם בלי אש? או לדוגמה: האם באמת מספיק שבן אדם ישמור ... למרות שהוא שומר על הבריאות שלו במאה אחוז, אולי זה לא מספיק? במילים אחרות, צריכים לזכור, שהתנאי הוא או תנאי הכרחי או תנאי לא הכרחי. בנוסף, הוא או תנאי מספיק או תנאי לא מספיק. אבל עדיין יכול להיות ספק, כמה הוא הכרחי או כמה הוא תנאי מספיק. כי יש רמות שונות של וודאות, לגבי האם התנאי מספיק והאם התנאי הכרחי. ניתוח סיבתיות ובהקשר של ניתוח סיבתיות אומר, כי אם הסיבה מחייבת את התוצאה, הרי שהסיבה היא תנאי מספיק. דהיינו, ... האם זה תנאי מספיק. האם מספיקה הסיבה, כדי שתהיה התוצאה. האם מספיק שתקרה הסיבה, כדי שתקרה התוצאה. ובהקשר של תנאי הכרחי או תנאי לא הכרחי, אז זה קשור (לא בדיוק ולא זהה, אבל קשור) לעניין של האם התוצאה מתחייבת מהסיבה, ... שיש קשר בין הסיבה לבין התוצאה. דהיינו, כאשר אנחנו שואלים האם התוצאה נובעת מהסיבה, אז אם התנאי הוא לא תנאי הכרחי, אז יכול להיות שהתוצאה בכלל לא קשורה או קשורה באופן חלקי בלבד לסיבה. אבל אם התנאי הוא כן תנאי הכרחי, אז בהכרח שיש קשר בין הסיבה לבין התוצאה. ולא בהכרח שהתוצאה נובעת רק מהסיבה הזאת, כי אולי זה לא ... שתקרה הסיבה, כדי שבהכרח תקרה התוצאה. ויש לנו גם מושג של סיבה מאפשרת, במקרה של סיבה הכרחית שאינה מספיקה (תנאי הכרחי + תנאי לא מספיק), שאז, שקיומה של הסיבה רק מאפשר את קיום התוצאה. דהיינו, שבלי הסיבה אין אפשרות שתהיה ... את התוצאה, כי אולי הסיבה היא לא תנאי מספיק, אבל בהכרח שתהיה הסיבה כדי שתהיה התוצאה, כי הסיבה היא תנאי הכרחי. ואם הסיבה היא תנאי הכרחי, אז, אם הסיבה היא גם תנאי מספיק, אז הסיבה מחויבת לקרות והסיבה גם מחייבת את התוצאה. אבל אם הסיבה היא תנאי הכרחי ולא מספיק, אז הסיבה מאפשרת את התוצאה, היא מחויבת אבל לא מחייבת את התוצאה, אלא רק מאפשרת את התוצאה. ואם הסיבה היא לא תנאי הכרחי, אבל תנאי מספיק, אז הסיבה לא מחויבת לקרות כדי שתקרה התוצאה, אבל הסיבה כן מחייבת את התוצאה, דהיינו, שאם ... את התוצאה. האם הסיבה מחייבת את התוצאה = האם התנאי הוא מספיק האם הסיבה מחויבת = קשור ל: האם התנאי הכרחי. לשאלה האם הסיבה מחויבת יש עוד משמעויות תלוי הקשר. האם התוצאה מתחייבת מהסיבה = האם התנאי הוא הכרחי / ...