... בתחושת ההנאה עשויים להעיד על חוסר החלטיות. אולם הוא מסביר שזה לא סתם חוסר החלטיות אלא תוצאה של מנגנון פנימי עמוק. דוגמה לכך היא אדם שכמעט עבר תאונה וחווה תחושת
שמחה עצומה כי הוא רוצה לחיות, אך בשלב אחר בחייו, כאשר הוא מרגיש מיצוי או חוסר רצון לחיות, אותה תחושת
שמחה כבר אינה קיימת, למרות שאובייקטיבית ... יפה, או מכך שקיבלת משהו שרצית. אבל עולה האפשרות שאולי ההנאה לא נובעת מעצם היש והקניין, אלא מעוד תהליך פנימי, אולי תת הכרתי, שבו בעצם מתרחשת החוויה האמיתית של
השמחה. האם עצם השגת הדבר הוא מקור ההנאה? ... להסיק באופן מוחלט שדווקא עצם השגת הדבר הוא זה שמקנה לנו את ההנאה? תשובה: לפי ההתבוננות, אם אכן עצם הדבר עצמו היה גורם להנאה, אז היינו רואים תופעה שלפיה כל אדם
ישמח תמיד מאותו הדבר. אך בפועל, יש דוגמאות הפוכות. אדם אחד לומד תורה ומאושר, בעוד אדם אחר לומד את אותה התורה ומרגיש שזהו העונש הגרוע ביותר. אם עצם לימוד תורה בפני עצמו היה
משמח, היה הגיוני לראות שכל אדם שלומד ... אחר ממש מתייסר מאותו לימוד בדיוק? תשובה: זה קורה משום שההנאה אינה נובעת מהצורה החיצונית עצמה. אם לימוד תורה היה בפני עצמו טוב לכולם, אז לא היה מצב שאחד מתמלא
שמחה ואחר רוצה לברוח. ההבדל נובע מאותו ... התופעה שבה אחד מתלהב ממשהו ואחר אדיש או סובל ממנו, יכולה להוכיח שהצורה החיצונית אינה המקור הבלעדי להנאה? תשובה: כן, בהחלט. קח לדוגמה בן אדם שקונה רכב חדש והוא
שמח מאוד בהתחלה, בעוד אדם אחר רואה את ... לרצות למכור אותו. אם עצם הרכב היה מקור ההנאה, לא היינו רואים את התנודות הללו. מה מסבירה הדוגמה על רכישת רכב חדש ולאחר מכן הרצון למכור אותו? שאלה: אדם קנה רכב,
שמח והתלהב כשקיבל אותו, אבל אחרי זמן מה ... חש סיפוק. אך כאשר משהו במערכת הפנימית משתנה, הוא כבר לא חווה הנאה מאותו הדבר. הוא ממש יכול להגיד "לא מעניין אותי", מה שממחיש שכנראה לא החפץ כשלעצמו הוא מקור
השמחה, אלא עצם הרצון הפנימי באותו רגע. ... דוגמה לכך שקיים מנגנון פנימי שיכול פתאום לגרום לאדם לרצות דבר מסוים או לא לרצות אותו בכלל. דוגמה קיצונית היא אדם שמקודם היה במצב של כמעט תאונה, וכשניצל - התמלא
שמחה על החיים, כי באותו הרגע הוא ממש רצה לחיות. אך באירוע אחר, כשהוא מתבגר ונמאס לו מחייו, הרצון לחיות נעלם והוא כבר לא מרגיש את אותה
שמחה על עצם קיומו. מה אומר רבי נחמן בהקשר לכסף
ולשמחה? שאלה: יש ציטוט: "אין לו לאדם ... הדבר מצביע על כך שיש מערכת פנימית או תהליך תת הכרתי שמנהל את הרצונות שלנו. הבנת התהליך הזה יכולה לאפשר לאדם שליטה גדולה יותר על ההנאה ועל היכולת לבחור מתי ובמה
לשמוח. הקשר בין הרצון החיצוני לרצון ... לו מעוד טוב בן אדם שהוא לא מאמין הוא רוצה להתאבד כאילו זה העונש הכי גדול שאפשר לתת לו לשבת לקרוא את הספר, עכשיו אז מה האמת אם עצם הלימוד עצמו הוא עצמו נותן לך
שמחה אז איך יכול להיות שהשני סובל. ... וההוא לא נהנה זה למה אותו אדם עצמו פעם אחת הוא נהנה מהדבר ופעם אחת הוא לא נהנה מהדבר, גם בן אדם עצמו נגיד הוא קונה רכב חדש נהנה עכשיו אחרי זמן מסוים הוא פחות
שמח אבל רגע אבל אם זה כל כך טוב אז למה ... רוצה למכור אותו אז הוא אומר "לא אבל אני לא אוהב את זה", רגע אבל אם אתה לא אוהב את זה אז למה שמחת בהתחלה שקנית את זה. כאילו אם זה היה הרכב הכי טוב אם הוא מקור
השמחה שלך אז למה פתאום אתה רוצה למכור ... כל ההנאות הרגעיות האלה זה אומר בעצם שיש חוסר החלטיות מוחלט בעצם כי בן אדם לא מסתפק במשהו אחד. אליעד: אפילו החיים לכשעצמם בן אדם נגיד כמעט עשה תאונה וניצל אז הוא
שמח, למה הוא
שמח כי החיים שלו ניצלו כאילו הוא מאוד ... לדאוג אם יהיה לו כסף או לו כי "בין כך או בין כך יבלה את ימיו בשווה" אתה בכל מקרה תרגיש אותו דבר כאילו יש בתוכך מנגנון שהוא מחליט לך מתי להיות מאושר ומתי להיות
שמח וזה לא קשור ספציפית למה שיש לך או ...