... לקוות לטוב, יאוש או תקווה, אין שום יאוש בעולם כלל, אין שום תקווה בעולם כלל, הייאוש הגדול ביותר,
השלמות היא חיסרון, החיסרון הוא
שלמות למה המשפט אין שום יאוש בעולם כלל הוא זהה לאין שום תקווה בעולם כלל? אליעד כהן מתחיל בהסבר על המשפט המפורסם של רבי נחמן מברסלב: אין שום יאוש בעולם ... הוא מסביר, כי כאשר האדם נמצא במצב הקשה ביותר מבחינתו, כלומר, הוא חושב שהגיע לייאוש מוחלט, הוא מרגיש שאין לו עוד למה לקוות. לעומת זאת, כאשר הוא נמצא
בשלמות מוחלטת, הוא עדיין ימצא בה חיסרון כלשהו. מכאן נובע שכל דבר במציאות, גם
השלמות וגם החיסרון, מכילים זה את זה. אליעד מדגיש שלכן לומר אין שום יאוש בעולם ואין שום תקווה בעולם אלו למעשה שני משפטים זהים, כי הם מראים שאין מצב אחד מוחלט שיכול להתקיים בלי ההפך שלו. מדוע גם
השלמות הגדולה ביותר מכילה חיסרון? אליעד כהן ממשיך להסביר שכאשר מדברים על
שלמות מוחלטת, אנשים מדמיינים משהו שאין בו שום פגם. אבל אליעד טוען שזה בלתי אפשרי, משום שכל דבר שנחשב
לשלמות מוחלטת יתגלה בסופו של דבר כבעל חיסרון. הוא נותן דוגמה שאפילו האדם הכי עשיר או האדם הכי מצליח עדיין יחוש חיסרון כלשהו. המוח של האדם תמיד ימצא מה חסר לו, גם אם הוא כבר השיג את כל מה שרצה. הוא מדגיש כי עצם המחשבה על
שלמות יוצרת את התחושה של חיסרון. משום שברגע שאתה חושב על דבר כשלם, אתה מיד שם לב למה שעדיין חסר לך או מה שעלול להתקלקל. מכאן, טוען אליעד, נובע שגם
בשלמות מוחלטת יש חיסרון מובנה. למה אם תתייאש לגמרי לא יהיה לך רע בכלל? אליעד מסביר כי מקור הסבל של האדם הוא הפער בין התקווה לבין הייאוש. האדם מקווה להשיג ... בלי שום ציפייה לשינוי. מה החידוש בדבריו של אליעד על ייאוש ותקווה? אליעד כהן מחדד כי החידוש האמיתי בדברים שלו הוא בהכרה שבייאוש מוחלט יש למעשה סוג של
שלמות. כלומר, כאשר האדם באמת לא מצפה לשום דבר, הוא משיג חופש מוחלט מכאב, פחד וסבל. באותה מידה, הוא מדגיש שגם במצב של תקווה מוחלטת יש חיסרון, כי תמיד ... אותו דבר בדיוק, כי בשניהם אין באמת מה להשיג, וההבנה העמוקה הזאת יכולה לשחרר את האדם מהסבל היומיומי שלו. האם יש יאוש בעולם? האם יש תקווה בעולם? למה
השלמות היא בעצם חיסרון? מהו יאוש מוחלט? איך להשתחרר מהסבל? למה אין שום תקווה בעולם כלל? ...