להטיל ספק בשכל, לצאת מהשכל, להשתחרר מהשכל, שכל מעל השכל, מה זה אין הבדל בין יש לאין? למה אין הבדל בין יש לאין? המחוייב הראשון, מה הכי בטוח? להטיל ספק בהכל, להשתחרר מהמטריקס
איך להטיל ספק בשכל ולצאת מהשכל באופן מוחלט?
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד אפשר להטיל ספק בשכל עד לנקודה שבה משתחררים ממנו לחלוטין. לדבריו, האדם כלוא בתוך השכל שלו, ולכן כדי להשתחרר מהמטריקס הזה, עליו לשאול שאלות המערערות את הבסיס של כל מה שהוא חושב כנכון.
מהי השאלה המהותית שיש לשאול כדי להטיל ספק באופן מוחלט?
הדרך להטיל ספק באופן מוחלט בשכל היא לשאול את השאלה: "במה אני הכי בטוח?", ולא להסתפק בשאלות שטחיות או חלקיות. אליעד מדגים באמצעות הדוגמה של אדם השואל את עצמו אם הוא רוצה להיות בריא או חולה. השאלה הנכונה אינה רק "האם אני רוצה להיות בריא או חולה?", אלא עמוקה יותר: "בין אם אני רוצה להיות בריא ובין אם אני רוצה להיות חולה, במה אני בטוח בוודאות?" בשאלה כזו, האדם מנסה להגיע לדבר הבסיסי ביותר, שעליו כל המחשבות והספקות נשענות.
כיצד השאלה "במה אני הכי בטוח" מוציאה אותך מהלופ של השכל?
אליעד מדגים כי כאשר אתה שואל "מי אמר שאני רוצה להיות בריא?" או "מי אמר שיש הבדל בין בריא לחולה?", אתה עדיין נמצא בתוך מסגרת שכלית מוגבלת. אבל כאשר אתה שואל "במה אני הכי בטוח בין אם כך או כך?" אתה מגיע לנקודה שאותה אינך יכול להטיל בספק. התשובה, הוא מסביר, אינה מובילה למסקנה שכלית חדשה, אלא לעצם התובנה שהבסיס עצמו לשכל אינו מוחלט.
מדוע אין הבדל מוחלט בין יש לאין?
אליעד מסביר כי כל הידיעות שלנו נשענות על ההנחה שיש הבדל בין "יש" ל"אין". אבל כאשר שואלים באופן מוחלט: "מי אמר שיש הבדל בין יש לאין?", מגיעים להבנה שאם לא קיים הבדל זה, כל ההבחנות שלנו בין דברים שונים מאבדות משמעות. לדוגמה, אם אין הבדל בין דבר לדבר, אי אפשר לחשוב, לדבר או להבין דבר כלשהו. ברגע שאתה מטיל ספק באופן מוחלט בכך שיש הבדל בין "יש" ל"אין", אתה כבר נמצא מחוץ למגבלות השכל, כי אין לך כל בסיס להישען עליו.
למה קשה להבין את הרעיון שאין הבדל בין דבר לדבר?
אליעד נותן דוגמה לכך שאם אדם ינסה לחשוב שאין הבדל בין שום דבר לשום דבר, הוא לא יוכל לחשוב בכלל, מכיוון שכל מחשבה, כל מסקנה וכל דעה בנויה על הבחנות והבדלים. אדם שלא מבחין בין דבר לדבר, למשל בין עצמו לבין הזולת, לא יוכל לקיים שום מחשבה או מודעות. הוא משווה זאת למחשב שאינו יכול לפעול ללא הבדל בין 0 ל - 1. כאשר אתה מגיע להבנה של חוסר ההבדל המוחלט בין הדברים, זה כבר לא עניין שכלי, אלא חוויה של חוסר יכולת להחזיק בשום מחשבה.
מהי התחושה של לצאת מחוץ לשכל?
אליעד מתאר את החוויה של יציאה מוחלטת מהשכל כמצב שבו האדם כבר אינו מגיע לשום מסקנה שכלית. הוא לא מרגיש שהוא "יודע שהוא לא יודע" או "יודע משהו", אלא מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת, שאין בו שום סוג של ידיעה או הכרה. אדם במצב זה דומה, למשל, לפיל או לכיסא, שאין להם ידיעה על שום דבר - כולל על עצמם. במצב כזה, כל השאלות נעלמות מעצמן, כי אין עוד שום בסיס שכלי לשאול אותן.
מהו הקשר בין יציאה מהשכל למשמעות החיים?
אליעד מסביר שכאשר אתה מטיל ספק באופן מוחלט בכל דבר, כולל בשאלה על משמעות החיים, אתה מפסיק לשאול את השאלה עצמה, מכיוון שאתה מאבד את ההבחנה בין משמעות לחוסר משמעות. השאלה על משמעות החיים קיימת רק משום...
אליעד כהן מסביר בהרצאה זו כיצד אפשר להטיל ספק בשכל עד לנקודה שבה משתחררים ממנו לחלוטין. לדבריו, האדם כלוא בתוך השכל שלו, ולכן כדי להשתחרר מהמטריקס הזה, עליו לשאול שאלות המערערות את הבסיס של כל מה שהוא חושב כנכון.
מהי השאלה המהותית שיש לשאול כדי להטיל ספק באופן מוחלט?
הדרך להטיל ספק באופן מוחלט בשכל היא לשאול את השאלה: "במה אני הכי בטוח?", ולא להסתפק בשאלות שטחיות או חלקיות. אליעד מדגים באמצעות הדוגמה של אדם השואל את עצמו אם הוא רוצה להיות בריא או חולה. השאלה הנכונה אינה רק "האם אני רוצה להיות בריא או חולה?", אלא עמוקה יותר: "בין אם אני רוצה להיות בריא ובין אם אני רוצה להיות חולה, במה אני בטוח בוודאות?" בשאלה כזו, האדם מנסה להגיע לדבר הבסיסי ביותר, שעליו כל המחשבות והספקות נשענות.
כיצד השאלה "במה אני הכי בטוח" מוציאה אותך מהלופ של השכל?
אליעד מדגים כי כאשר אתה שואל "מי אמר שאני רוצה להיות בריא?" או "מי אמר שיש הבדל בין בריא לחולה?", אתה עדיין נמצא בתוך מסגרת שכלית מוגבלת. אבל כאשר אתה שואל "במה אני הכי בטוח בין אם כך או כך?" אתה מגיע לנקודה שאותה אינך יכול להטיל בספק. התשובה, הוא מסביר, אינה מובילה למסקנה שכלית חדשה, אלא לעצם התובנה שהבסיס עצמו לשכל אינו מוחלט.
מדוע אין הבדל מוחלט בין יש לאין?
אליעד מסביר כי כל הידיעות שלנו נשענות על ההנחה שיש הבדל בין "יש" ל"אין". אבל כאשר שואלים באופן מוחלט: "מי אמר שיש הבדל בין יש לאין?", מגיעים להבנה שאם לא קיים הבדל זה, כל ההבחנות שלנו בין דברים שונים מאבדות משמעות. לדוגמה, אם אין הבדל בין דבר לדבר, אי אפשר לחשוב, לדבר או להבין דבר כלשהו. ברגע שאתה מטיל ספק באופן מוחלט בכך שיש הבדל בין "יש" ל"אין", אתה כבר נמצא מחוץ למגבלות השכל, כי אין לך כל בסיס להישען עליו.
למה קשה להבין את הרעיון שאין הבדל בין דבר לדבר?
אליעד נותן דוגמה לכך שאם אדם ינסה לחשוב שאין הבדל בין שום דבר לשום דבר, הוא לא יוכל לחשוב בכלל, מכיוון שכל מחשבה, כל מסקנה וכל דעה בנויה על הבחנות והבדלים. אדם שלא מבחין בין דבר לדבר, למשל בין עצמו לבין הזולת, לא יוכל לקיים שום מחשבה או מודעות. הוא משווה זאת למחשב שאינו יכול לפעול ללא הבדל בין 0 ל - 1. כאשר אתה מגיע להבנה של חוסר ההבדל המוחלט בין הדברים, זה כבר לא עניין שכלי, אלא חוויה של חוסר יכולת להחזיק בשום מחשבה.
מהי התחושה של לצאת מחוץ לשכל?
אליעד מתאר את החוויה של יציאה מוחלטת מהשכל כמצב שבו האדם כבר אינו מגיע לשום מסקנה שכלית. הוא לא מרגיש שהוא "יודע שהוא לא יודע" או "יודע משהו", אלא מגיע למצב של אי - ידיעה מוחלטת, שאין בו שום סוג של ידיעה או הכרה. אדם במצב זה דומה, למשל, לפיל או לכיסא, שאין להם ידיעה על שום דבר - כולל על עצמם. במצב כזה, כל השאלות נעלמות מעצמן, כי אין עוד שום בסיס שכלי לשאול אותן.
מהו הקשר בין יציאה מהשכל למשמעות החיים?
אליעד מסביר שכאשר אתה מטיל ספק באופן מוחלט בכל דבר, כולל בשאלה על משמעות החיים, אתה מפסיק לשאול את השאלה עצמה, מכיוון שאתה מאבד את ההבחנה בין משמעות לחוסר משמעות. השאלה על משמעות החיים קיימת רק משום...
- איך לצאת מהשכל?
- למה אין הבדל בין יש לאין?
- מהו המחויב הראשון?
- איך להשתחרר מהמטריקס?
- מה המשמעות של להטיל ספק בהכל?
- מה בטוח באופן מוחלט?