אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה סיבה מחלישה ✔רטוריקה, איך לשנות עמדות? איך לטפל בהתנגדות? איך המוח משתכנע? למה אתה חושב כך? להטיל ספק, הטלת ספק, לבקש נימוק, לחפש סיבה, סיבה מחזקת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
13:49רטוריקה, איך לשנות עמדות? איך לטפל בהתנגדות? איך המוח משתכנע? למה אתה חושב כך? להטיל ספק, הטלת ספק, לבקש נימוק, לחפש סיבה, סיבה מחזקת, סיבה מחלישה, איך לשכנע אנשים?
מה המשמעות של השאלה "למה"? כיצד היא משפיעה על דעות ומעמדות?

האם יש משמעות לשאלה "למה" כאשר מישהו מביע דעה? לרוב, כאשר מישהו מביע דעה או עמדת חיים, השאלה "למה אתה חושב כך?" עולה באופן טבעי, אולם עצם השאלה עלולה לשדר למישהו שהדבר שאמר אינו ברור או נכון באופן מוחלט, ולכן הוא צריך להסביר את עצמו. לדוגמה, אם אדם אומר "השעה 19:00", ושואלים אותו "למה אתה אומר שזה 19:00?", מיידית מתעוררת תחושת ספק, כי השאלה מרמזת על כך שההנחה של הדובר אינה ברורה מאליה. זו אינה שאלה שמופיעה בהצהרות עובדתיות שהן כה בסיסיות וברורות כמו "הכדור הארץ עגול" או "יש שמש בחוץ", בהן אף אחד לא שואל "למה".

כיצד השאלה "למה" יכולה להחליש או לחזק דעה?

יש רעיונות שמבוססים על עובדות פשוטות ואינם דורשים נימוק, כמו "יש שולחן כאן". לעומת זאת, טענה כמו "השולחן הזה יפה" מצריכה נימוק, כמו "כי הצבע שלו מוצא חן בעיני". ברגע ששואלים אדם מדוע הוא טוען טענה מסוימת, הדבר עלול להחליש את עמדתו אם הוא לא יכול להציג נימוק משכנע או אם הנימוק עצמו מתערער. לדוגמה, אם שואלים מישהו "למה אתה חושב שזה יקר?", הוא עשוי להתחיל לחשוב על הסיבות שהביאו אותו למסקנה הזו, וזה עשוי להחליש את עמדתו אם יגלה שלא היו לו נימוקים חזקים.

מצד שני, כאשר אדם נשאל "למה?" ומסביר את עמדתו, הוא עשוי לחזק את הדעה שהוא מביע. הסיבה לכך היא שהנכונות להעניק נימוק מבהירה שהוא לא רק מרגיש את דבריו, אלא גם מסוגל להעמיק בהם ולהתבונן בהם בצורה ברורה. כך, במקרים מסוימים, השאלה "למה?" עשויה להוביל את האדם להבנה ברורה יותר של עמדתו, או אפילו לחיזוק של הביטחון שלו בה.

כיצד לשאול "למה" באופן אסטרטגי?

החלטה האם לשאול "למה" תלויה במטרה שלך בשיחה. אם אתה מעוניין להחליש את הדעה של הצד השני, שימוש בשאלת "למה?" עשוי להוביל אותו להטיל ספק בעצמו, במיוחד אם אתה יודע שהנימוקים שלו חלשים. עם זאת, לפעמים שאלת "למה?" עשויה לגרום לאדם להתחפר בעמדתו ולחפש טיעונים חדשים שיתמכו בה. במקרים כאלה, עדיף אולי להימנע משאלת "למה?" ולהתמקד בהסברת היתרונות של עמדתך, במקום להעמיק בסיבות שמובילות אותו לעמדה שהוא תופס.

מה קורה כאשר שואלים "למה" שוב ושוב?

אם שואלים "למה" שוב ושוב כל טענה, בסופו של דבר תגיעו למצב שבו האדם כבר לא יודע להציע נימוק ברור יותר. לדוגמה, אם אדם אומר "יש שמש בחוץ" ושואלים אותו "למה אתה אומר שיש שמש בחוץ?", הוא עשוי להשיב "כי אני רואה אותה". אם נשאל אותו שוב, הוא יוכל לומר שזו האמת שהוא חווה, אך אם נמשיך לשאול אותו "למה אתה רואה את השמש?" הוא יגיע לנקודה שבה לא יוכל להציע סיבה ברורה או הגיונית, והטענה עלולה להתפרק.

לסיכום, איך לשאול את השאלה "למה" כדי לשנות דעות?

שאלת "למה?" היא כלי חזק להחלשת טענות, אך יש להשתמש בה בצורה זהירה ומחושבת. עליך להעריך את המצב, להכיר את הנימוקים של הצד השני ולבחור האם זה יעזור לו להטיל ספק בטענתו או שיחזק אותה. לפעמים, אם אנחנו מעוניינים לשנות דעה, מוטב להציג טיעונים חדשים וחזקים שמבוססים על נימוקים טובים, במקום להטיל ספק במעמדו של הצד השני בצורה ישירה. כל שיחה היא הזדמנות ליישם את הכלים הללו ולהתאים את השאלות בהתאם לסיטואציה.
האם יש משמעות לשאלה 'למה' כאשר מישהו מביע דעה?

כאשר מישהו מביע דעה כמו "אני לא רוצה לעשות שיעורים" או "אני רוצה כך ולא אחרת", עולה לפעמים הרצון לשאול אותו "למה אתה רוצה את זה?". עצם השאלה "למה" עשויה לשדר לו שהדבר שאמר אינו ודאי או מובן מאליו, אלא דורש נימוק. דוגמה לכך היא אדם שאומר "עכשיו השעה 19:00", ואם נשאל אותו "למה אתה אומר שזה 19:00?", ניצור הרגשה שמה שהוא אומר לא בהכרח נכון, כי אחרת לא היינו שואלים. כך גם במקרים שבהם אדם אומר "כדור הארץ עגול" או "יש עכשיו שמש בחוץ" - לרוב לא שואלים "למה" כי זה נתפס כברור מאליו.

מדוע שאלת 'למה' עשויה להחליש דעה?

יש רעיונות שהם "נכונים מצד עצמם", כמו הטענה שיש כאן שולחן. זוהי עובדה שחושינו מכירים בה מיד, ללא צורך בנימוק. לעומת זאת, טענה כמו "השולחן הזה יפה" תלויה בנימוקים, למשל "כי הצבע שלו מוצא חן בעיני" או "כי הצורה שלו נראית לי אסתטית". כאשר דעה זקוקה לנימוקים, הדבר יכול להחליש אותה, שכן אם הנימוק יתערער או לא ישכנע, גם הדעה עצמה תתערער.

לכן, כשאדם אומר "אני לא רוצה לעשות שיעורים" ואנחנו שואלים "למה אתה אומר את זה?", אנחנו עלולים לגרום לו להרגיש שפחות בטוח בדבריו - זאת משום שהוא צריך להסביר אותם ולהוכיח אותם לנו או לעצמו. בדיוק כמו בדוגמה "עכשיו 19:00" - עצם השאלה "למה אתה אומר שזה 19:00?" רומזת שזה לא מובן מאליו, ואולי יש סיבה נסתרת או מוטעית.

מה קורה אם ממשיכים לשאול 'למה' עוד ועוד?

אם לוקחים כל טענה בעולם (למשל "יש שמש בחוץ") ושואלים עליה "למה" שוב ושוב, בכל שלב מתקבלת תשובה שניתן לחקור גם אותה בשאלה "למה". אחרי מספיק פעמים, בסוף מגיעים למצב של "אין לי סיבה" או "לא יודע", כי לכל נימוק אפשר לשאול "ולמה הנימוק הזה נכון?". באופן לוגי, כל טענה מתפרקת אם חוזרים בלי הרף על שאלת "למה".

האם השאלה 'למה' יכולה גם לחזק את הדעה?

מהיבט אחר, לפעמים דווקא עצם הצורך לנמק ולחפש סיבה מחזק את הדעה. כשאדם נשאל "למה אתה חושב שזה יקר?" ומתחיל לפרט טיעונים שונים, הוא עשוי דווקא להגיע להבנה ברורה יותר של עמדתו ולהרגיש שהיא מוצדקת יותר. הנכונות לתת נימוקים ולהסביר עשויה לחזק את הביטחון בדעה, כיוון שלא מדובר רק בתחושה מעורפלת אלא במשהו מגובה בסיבות.

בנוסף, ייתכן שבמהלך מתן ההסברים יעלה האדם טיעון חזק כלשהו שדווקא מבהיר לעצמו (ולזולתו) עד כמה עמדתו מבוססת. לכן, השאלה "למה?" לא תמיד מחלישה - היא עשויה להוביל לחיפוש פנימי, ליותר הבנה ולחיזוק הדעה.

כיצד לבחור אם לשאול 'למה' או לא?

לעיתים, אם המטרה היא להחליש את עמדת האדם האחר, אפשר לשאול "למה אתה חושב ככה?" שוב ושוב, מתוך כוונה לפרק את הדעה שלו בהדרגה. אם יודעים מראש שהנימוקים שלו לא חזקים ושנוכל להפריך אותם, שאלת "למה" תחזור ותערער את הטענה.

עם זאת, במצבים אחרים, שאלות "למה" דווקא גורמות לאדם להתחפר יותר בדעה שלו, כיוון שהן מדרבנות אותו לחפש סיבות ולחזק את עמדתו. במצב כזה, ייתכן שעדיף להתמקד בלהסביר לו "למה כדאי לעשות משהו אחר" או "למה כדאי לשקול כיוון שונה", במקום לבקש ממנו שוב ושוב לנמק את עמדתו.

לדוגמה, כשילד אומר "אני לא רוצה לעשות שיעורים", אפשרות אחת היא לשאול "למה אתה לא רוצה?", אך לעיתים שאלה זו תגרום לו לעמוד יותר על שלו. אפשרות אחרת היא להציג לו את התועלת שבשיעורים - כלומר, לחזק את הצד שלנו במקום להחליש את הצד שלו.

בסופו של דבר, כל מקרה לגופו. אם אנחנו מאמינים ששאלת "למה" תוביל את האדם להחליש בעצמו את טענתו (כי אין לו נימוקים משכנעים), נשתמש בשיטה זו. אם נראה שזה גורם לו רק להתחזק בדעתו, נעדיף גישה אחרת.

חשוב לזכור שגם לגבי הדעות שלנו, אפשר ליישם את הכלל: אם יש דעה שמציקה לנו, כדאי לשאול "למה אני חושב אותה?" ולברר האם באמת יש נימוק מוצק או שמדובר בהרגל מחשבתי שאפשר להטיל בו ספק.
שלום לכולם הפעם אני רוצה להתייחס לנושא הבא והוא לבקש מבן אדם אחר נימוק וסיבה לדעה שלו, האם בעצם זה מחליש את הדעה שלו או מחזק את הדעה שלו לדוגמה ילד אומר "אני לא רוצה לעשות שיעורים" אתה מבקש ממישהו משהו הוא אומר לך "לא רוצה, כן רוצה, אני רוצה אחרת" עכשיו זאת הדעה של הבן אדם השני, עכשיו אפשרות לשאול אותו "למה אתה לא רוצה למה את מתנגד, למה אתה רוצה ככה מה הסיבה, מה מניע אותך להגיד את זה" זאת אפשרות אחת.

אפשרות שניה זה לא לשאול והשאלה היא בעצם כאשר שואלים מישהו "למה אתה רוצה את זה" או "למה אתה אומר ככה" או "למה אתה חושב ככה" האם השאלה הזאת ששואלים את הבן אדם השני "למה אתה רוצה, למה אתה חושב אחרת" היא בעצם מחזקת את הדעה שלו או מחלישה את הדעה שלו או לא מחלישה ולא מחזקת. אז בגדול יש כמה דרכים להסתכל על זה אז זה עובד ככה, מהיבט מסוים אפשר לומר שכאשר שואלים מישהו "למה אתה רוצה, למה אתה אומר, למה אתה חושב" זה מחליש את הדעה שלו ברגע שבן אדם נוקט איזו עמדה "צריך לעשות ככה וככה", "למה אתה אומר את זה, תגיד לי למה אתה חושב ככה?" אוטומטית ברגע ששואלים מישהו "למה" החלשנו את הדבר.

מה זאת אומרת החלשנו את הדבר? אני אתן לכם דוגמה נגיד נשאל מישהו "תגיד לי מה השעה עכשיו?" הוא יסתכל בשעון אומר לנו "עכשיו 19:00", "למה אתה אומר שעכשיו 19:00?" אוטומטית מרגע שהמוח של הבן אדם שומע את המילה "למה" זה כמו להגיד לו מה שאתה אומר זה לא בטוח נכון כי דבר שהוא בטוח נכון לא שואלים למה. שימו לב דבר שהוא בטוח נכון לא שואלים למה, תבדקו ביומיום יש דברים כדור הארץ עגול אוקי כולם מסכימים, "אתה יודע יש עכשיו שמש בחוץ" כולם מסכימים "למה" זה בעצם להגיד במילים אחרות מה שאתה אומר זה לא בטוח נכון זה אולי נכון ואולי לא נכון.

יש רעיונות שהם נכונים כאילו מצד עצמם זה פשוט נכון פשוט ככה זה, לעומת זאת יש רעיונות שהם נכונים לא כי הם פשוט נכונים הם נכונים בגלל סיבות מסוימות שמובילות אותנו לחשוב שהם נכונים. איזה רעיון יותר חזק רעיון שהוא פשוט נכון לדוגמה "יש פה שולחן" זה פשוט נכון או רעיון שאומר "יש פה שולחן יפה", מה יותר חזק זה שזה שולחן או זה שזה יפה? זה שזה שולחן כי זה שזה שולחן זאת עובדה, למה כי זה מה שהחושים אומרים זה שזה יפה "למה אתה אומר שזה יפה? כי סיפור שלם". אוקי זאת אומרת יש רעיון שהוא נכון מצד עצמו ויש רעיון הוא באופן יחסי כאילו נכון מצד עצמו ויש רעיון שהוא נכון מצד סיבות.

עכשיו ברגע שאומרים למישהו "למה אתה אומר ככה למה אתה חושב ככה, למה זאת דעתך למה אתה אומר שזה יקר, למה אתה אומר שאתה לא רוצה למה אתה אומר שאתה כן רוצה" זה בעצם במילים אחרות להגיד לו "מה שאתה אומר זה לא בטוח חייב להיות ככה זה דורש נימוק". זה כמו לדוגמה נגיד בן אדם דתי נגיד ששואל "מי ברא את העולם?" אז מה הוא מניח? הוא מניח שהיה זמן מסוים שהעולם לא היה קיים ואז העולם פתאום נהיה קיים אז הוא שואל "מי ברא את העולם?" כאילו שהיה זמן שהעולם לא היה קיים אבל אם העולם כל הזמן היה קיים, נניח שלסבתא היו גלגלים ולא משנה עכשיו אם זה נכון או לא אבל לו יצויר שברמה הלוגית העולם תמיד היה קיים אז ממילא לא שייך לשאול כאילו מי ברא אותו, מה זה "מי ברא אותו" הוא תמיד היה פה זה כמו מי "ברא את אלוהים?" הוא תמיד היה קיים לא צריך לברוא אותו, מי ברא את העולם הוא תמיד היה קיים אבל זה נושא.

בכל מקרה מה שאני מנסה לומר שלשאול על משהו "למה" זה בעצם להגיד הוא לא חייב להיות ככה, קודם כל יש היבט מסוים שאומר ברמה הלוגית כשאתה שואל מישהו "למה זה ככה למה אתה אומר שזה ככה" בעצם אוטומטית שידרת לו לתת מודע שמה שהוא אומר זה לא ברור מאליו מה שהוא אומר זה לא חייב להיות ככה זה גם יכול להיות אחרת, זה היבט ראשון. יחד עם זאת אז לכאורה מה אנחנו מבינים מישהו נוקט עמדה ואתה רוצה להחליש את העמדה שלו תשאל אותו "למה אתה אומר את זה, מה הסיבה למה אתה אומר את זה?". עכשיו שימו לב למשהו מעניין אם אנחנו ניקח טענה כל טענה בעולם ונשאל עליה למה זה ככה תבוא איזו תשובה כזו או אחרת.

עכשיו אם אנחנו ניקח כל טענה בעולם ונשאל למה זה ככה וכל תשובה שתתקבל לשאלה "למה זה ככה" אנחנו ניקח את התשובה עצמה ונשאל "מי אמר שזה ככה, למה אתה אומר שזה ככה", דוגמה "למה אתה אומר שזה?", "כי ככה וככה", "רגע ולמה אתה אומר ככה?", "כי ככה וככה", "ולמה אתה אומר שככה וככה?" אם אנחנו את התשובה שמקבלים מהשאלה למה ונשאל עליה עצמה "למה אתה אומר שזה ככה אולי זה לא ככה, מי אמר שזה ככה אולי זה לא ככה למה אתה אומר שזה ככה, מה הסיבה?", אם נעשה את זה עוד פעם ועוד פעם עד "הסוף" איפה זה יגמר? זה יגמר בסוף שהבן אדם יגיד "לא יודע אין לי תשובה אין לי סיבה" לא משנה איזו טענה ניקח כל טענה בכל נושא בעולם.

בן אדם אומר "יש שמש בחוץ", "למה אתה אומר שיש שמש בחוץ?", "הנה תסתכל יש שמש בחוץ", "למה אתה אומר שאם אני אסתכל אני אראה שמש בחוץ?", "מה זאת אומרת אתה לא רואה שמש בחוץ?", "למה אתה חושב שאני רואה שמש בחוץ?", "תקשיב אני רואה שמש בחוץ", "למה אתה אומר שאתה רואה שמש בחוץ?", "זה מה שהחושים שלי אומרים לי", "למה אתה אומר שזה מה שהחושים שלך אומרים לך?", "זה מה שאני מבין", "למה זה מה שאתה מבין?" הלאה והלאה בהנחה כמובן שהבן אדם השני אפשר לשוחח איתו, יש בן אדם שלא יבין את השאלה למה והוא יגיד שאתה משוגע אבל ברמה הלוגית כל טענה בעולם אם נשאל עליה למה ולמה, מי אמר שזה ככה למה אתה חושב את זה וכל תשובה שתתקבל לשאלה הזאת נמשיך בסוף כל טענה תתפרק.

לא תוכל להישאר שום טענה קיימת כי בסופו של דבר אין שום אחיזה לשום דבר הדבר המוחלט היחיד הוא כלום וזה נושא אחר שהוסבר במקומות אחרים. ולכן ברמה העקרונית כל טענה בעולם אם רוצים להחליש אותה תשאל "למה זה ככה?" והוא יגיד לך "כי ככה", "ולמה אתה אומר שזה ככה ולמה אתה חושב שזה ככה?", "כי ככה", "ולמה אתה חושב שזה ככה" וכן הלאה וכן הלאה. יחד עם זאת צריך לשים לב שלא תמיד מהרבה מאוד סיבות לא תמיד אפשרי על כל תשובה שהבן אדם נותן לשאול למה לא תמיד אפשרי, יש דברים מסוימים שכאילו הם אקסיומות שמסכימים איתם מסכימים עליהם לפעמים לא תמיד יש זמן לשאול למה, לפעמים לא תמיד הבן אדם השני מוכן לשתף פעולה עם השאלה למה.

ולכן צריך לשים לב עכשיו לדבר ההפוך, מה יותר חזק איזה משפט שאומר "שדבר מסוים זה נכון" או "דבר מסוים זה נכון כי..."? אז שימו לב מהיבט מסוים כמו שאמרתי קודם להגיד על דבר מסוים שהוא נכון רעיון מסוים הוא נכון כי משהו מסוים כי יש סיבה לכך זה בעצם אומר שהטענה שלך היא לא כל כך חזקה כי אתה צריך לנמק אותה אם זה היה בטוח נכון למה אתה צריך להביא לנימוקים, דברים שהם בטוח נכונים לא צריך לנמק אותם. אוקי דבר שהוא לא בטוח נכון אתה צריך להביא לו נימוק מצד שני אבל אפשר להסתכל על זה גם אחרת, מה יותר נכון דבר שיש לו נימוק או דבר שאין לו נימוק? דבר שיש לו נימוק זה לא סתם נכון זה נכון בגלל סיבה, הסיבה היא נכונה כי היה נכונה כאילו אוקי כי על הסיבה אנחנו אומרים שהיא פשוט נכונה אבל בגדול אפשר לראות את זה גם הפוך אפשר לראות את זה שדווקא דבר עם סיבה הוא יותר חזק מדבר בלי סיבה.

ולכן כשמישהו טוען איזו טענה ואומרים לו "למה אתה אומר שזה ככה?" מהיבט מסוים זה גם גורם לו לחזק כשהוא התחיל לחשוב למה הוא אומר שזה ככה זה גם יכול לחזק אצלו את המחשבה "כן למה? כי ככה וככה ועכשיו אני עוד יותר חושב את מה שאמרתי קודם כי אפילו גם נימקתי למה אני חושב את זה". ולכן בסיכומו של דבר כאשר מישהו טוען טענה ורוצים להחליש את הטענה שלו וצריך לשים לב שלפעמים אפשר לשאול אותו "למה אתה חושב?", צריך פשוט לעשות איזו השערה מראש או לחשוב על זה מראש או לחשוב על זה מראש, אפשרות אחת שאנחנו נשאל אותו למה אתה חושב שזה ככה ואז הוא יגיד "אתה צודק נכון, תראה זה לא בהכרח ככה" או שכאשר הוא יתחיל לחשוב עם עצמו למה זה ככה אז הוא פתאום יראה "כן כי ככה וככה", "רגע אבל זה בכלל לא הכרחי אז מי אמר כאילו למה אתה אומר שזה ככה?", "כי הוא אמר ככה", "אבל מי אמר שהוא אמר ככה אולי לא שמעת אותו נכון".

זאת אומרת לפעמים הרבה מאוד פעמים ברגע ששואלים מישהו "למה אתה אומר ככה למה אתה חושב ככה, למה אתה רוצה ככה?" הרבה פעמים הדבר הזה מוביל אותו להחלשה של הטענה שהוא אמר קודם, בפרט אם אנחנו יודעים מראש אם אנחנו יכולים לצפות מראש מה הוא הולך להגיד לנו ואנחנו יודעים מראש שמה שהוא יגיד אנחנו נוכל להגיד לו "מי אמר שזה נכון אולי זה לא נכון, תראה עוד צדדים" וכו' כל שכן אם אנחנו נוכל להמשיך לשאול אותו "ולמה" עד שנפרק את הטענה שלו. יחד עם זאת צריך לשים לב שהרבה מאוד פעמים אם אנחנו ניכנס עם מישהו ל - "למה אתה אומר שזה ככה?" דווקא יכול לגרור את התוצאה ההפוכה זה דווקא יכול לגרור שהוא עוד יותר יחשוב שהוא צודק שהוא עוד יותר יתחפר בעמדה שלו.

ולכן במקרים כאלה לדוגמה יש הרבה פעמים שמישהו טוען טענה אל תשאל אותו למה הוא חושב ככה במקום לשאול אותו למה אתה חושב ככה בא תסביר לו תנסה לשכנע אותו יותר טוב למה הוא צריך לעשות אחרת אל תנסה להחליש את הדעה שלו, הרי כשמישהו טוען טענה ואנחנו רוצים לשנות את הדעה שלו לצד השני אפשרות אחת זה בוא נחליש את הדעה שלו אפשרות שניה זה בוא נחזק את הדעה שלנו, עכשיו בוא נחזק את הדעה שלנו זה בא נסביר לו למה הוא צריך לעשות את מה שאנחנו רוצים למה זה טוב שהוא יעשה את מה שאנחנו רוצים, בוא נחליש את העמדה שלו זה בא נשאל אותו "למה אתה אומר שזה ככה מי אמר אולי זה לא ככה?". שימו לב הוא טען טענה אפשרות אחת זה להגיד לו "למה אתה אומר שזה ככה אולי לא?" אפשרות שניה להגיד לו בא נגיד לו למה כן לעשות את מה שאנחנו רוצים.

אז לפעמים כשמישהו טוען טענה הכי טוב זה להגיד לו "למה אתה בכלל אומר ככה מי אמר ומי אמר לך שזה נכון, כאילו למה אתה לא רואה שצריך לעשות הפוך?" ולפעמים זה דווקא יעזור כי זה יחליש את הטענה שלו אבל לפעמים צריך לשים לב שלא יהיה מצב שאם אנחנו נתחיל לשאול אותו למה הוא עוד יותר יתחפר בדעות שלו בתלונות שלו, בהאשמות שלו במה שזה לא יהיה ואז מה שצריך לעשות זה במקום להתעסק בלמה אתה חושב ככה בוא נתעסק בלמה כדאי לך לעשות אחרת כאילו זה לא משנה אם אתה צודק או לא אבל בוא נתמקד בלמה כדאי לך אחרת או למה כדאי לך גם אחרת. בסיכומו של דבר ברמה הלוגית כשאומרים על משפט מסוים כשלוקחים רעיון מסוים ואומרים "הרעיון הזה נכון כי..." מהיבט מסוים המשפט הזה יותר חזק, למה המשפט הזה יותר חזק? כי הוא נכון כי... אבל מהיבט אחר הרעיון הזה יותר חלש כי הוא נכון רק כי... אם לא היה "כי" גם הוא לא היה נכון.

נגיד שאני אומר יש לי טענה שהיא נכונה ויש לי אלף הוכחות שהיא נכונה מהיבט מסוים זה אומר שהיא מאוד חזקה יש אלף הוכחות שהיא נכונה, מהיבט אחר זה אומר תראה הדבר לכשעצמו הוא כל כך לא נכון שאתה צריך אלף טענות כדי להוכיח שהוא נכון אם הוא נכון למה אתה צריך אלף טענות להוכיח שהוא נכון. דברים שהם ברורים מאליהם הם לא צריכים הוכחות תשימו לב גם מורה שמלמד ילד יש דברים שהוא מסביר לו "אל תעשה את זה כי ככה וככה, אל זה וזה כי ככה וככה" אבל יש דברים שמורה שמסביר לילד הוא לא אומר לו "אל תעשה כי..." יש דברים שהילד בעצמו מבין לא לעשות, נגיד ילד לדוגמה לא רוצה שיכאב לו אתה אומר לילד "אל תעשה ככה כדי שלא יכאב לך" אבל הילד מעצמו מבין שהוא לא רוצה שיכאב לו, יש מישהו שפעם היה צריך להסביר לילד "אתה לא רוצה שיכאב לך כי אם יכאב לך אז..." לא, הילד יודע שהוא לא רוצה שיכאב לו לא צריך להסביר לו את זה.

לדוגמה אתה יכול להסביר לילד "אתה יודע למה שנמצא פה קוראים עץ" אבל אתה לא צריך להסביר לילד שיש פה משהו כי זה שיש פה משהו זה הוא יודע, זאת אומרת זה שיש פה משהו הוא ידע זה שקוראים לזה עץ הוא לא ידע אתה צריך להסביר לו שקוראים לזה עץ. אוקי זאת אומרת גם בעולם שלנו יש דברים שהם כאילו ברורים מאליהם שהם לא צריכים נימוק ויש דברים שצריכים נימוק ולזכור דבר שצריך נימוק כשלוקחים טענה ואומרים "זה נכון כי..." מהיבט מסוים זה מחליש את הטענה כי זה נכון כי... ואם לא ה - "כי" אז גם זה לא נכון אם לא הסיבה גם התוצאה לא נכונה, מצד אחר זה מחזק את הטענה כי זה אומר "זה נכון כי ככה וככה ולכן צריך את זה".

בקיצור בשורה התחתונה כל מקרה לגופו ברגע שמישהו טוען טענה צריך לשאול את עצמך "האם אני חושב שאם אני אשאל אותו למה אתה חושב את זה למה אתה אומר את זה, האם זה יגרום לו עוד יותר להתחפר בדעה שלו עוד יותר לחשוב שהוא צודק או שאולי אם אני אשאל אותו למה אתה חושב את זה למה אתה אומר את זה אז זה יגרום לו פתאום לחשיבה חדשה?", "רגע למה באמת אני אומר את זה אולי זה לא חייב להיות כך אולי אני יכול לחשוב גם אחרת". אז אותו דבר כל אחד יכול ליישם גם לגבי עצמו כשיש לבן אדם איזה דעה שמציקה לו גם לגבי עצמו הוא יכול לשאול את עצמו "למה אני חושב את זה מי אמר שזה נכון?" וכפי שאמרתי לכם כל הדעות בעולם מכל סוג מכל עניין כולל מה שאני אומר עכשיו אבל זה לא סותר שזה יהיה את מה שאני אומר עכשיו הוא גם נכון, כל הדעות בעולם אם שואלים למה מספיק פעמים כל הדעות בעולם נעלמות. אז שלא יעבדו עליכם.
לשכנע איך למכור מוצרים יקרים לנמק מסקנות להחליש לגרום לו להרגיש טענה המחיר יקר הגיוני המוצר יקר לי ביטחון איך המוח איך המוח משתכנע איך לגרום לאנשים איך לטפל איך לטפל בהתנגדויות איך לטפל בהתנגדות איך לשכנע איך לשכנע אנשים איך לשנות איך לשנות עמדות אתה חושב כך הטלת ספק המוח המוח משתכנע התנגדות חוסר ודאות חוסר וודאות טיפול טיפולים כיצד לשכנע אנשים לבקש לבקש נימוק לגרום לאנשים להטיל להטיל ספק לחפש לחפש סיבה לטפל לטפל בהתנגדויות לטפל בהתנגדות למה אתה חושב כך לשכנע לשכנע אנשים לשנות לשנות עמדות מה אתה חושב מוח מטופל מטופלים מטפל נימוק נימוקים סיבה סיבה מחזקת סיבה מחלישה סיבות ספק ספקות ספקנות רטוריקה שכנוע
תסריט שיחה יוצאת ללקוח בטלמרקטינג, איך להתחיל שיחת מכירה טלפונית? איך לחזור ללקוח שהשאיר פרטים? איך לחזור ללידים קרים? התחלת שיחת מכירה טלפונית, תסריט שיחה טלפונית, תסריט שיחת מכירה טלפונית, תסריט שיחת מכירה בטלפון, לקוח לא זוכר שהוא השאיר פרטים, לקוח מכחיש פניה, לקוח מכחיש שהוא שלח פניה, לקוח מכחיש שהוא השאיר פרטים, תסריט שיחה עם לקוח, מוקד מכירות טלפוני, שיחת מכירה יוצאת, לקוח השאיר פרטים בטעות, למכור את שיחת המכירה, שיחות יוצאות ללידים קרים
... השאיר פרטים, למרות שאולי הוא לא באמת השאיר פרטים וכיוב. אבל בגישה הזאת ובתסריט השיחה הזה יש בעיה, מכמה סיבות. וצריכים לדעת שברמת העיקרון, יש סיבה מחלישה ויש סיבה מחזקת. דהיינו, כאשר אומרים סיבה של משהו, לפעמים זה מחזק את המשהו ולפעמים זה מחליש את המשהו. ובמקרה הזה, אם אנחנו אומרים ללקוח, ...
שאלות / לשאול שאלות / להטיל ספק - מה טוב בשאלות? ומי מפחד משאלות?
... לשאול שאלות להטיל ספק - מה טוב בשאלות? ומי מפחד משאלות? שאלות. שאלת שאלות. ספקות. וודאות. אין דבר טוב יותר מאשר לשאול שאלות. אם אין שאלות אין תשובות. אם אין תשובות אין ...
עמלק, מלחמת עמלק, מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק
עמלק, מלחמת עמלק, מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק
... מחיית זכר עמלק, עמלק = ספק, למחות את זכר עמלק, עמלק בימינו, ספקות, ספקנות, להטיל ספק מה המשמעות של מלחמת עמלק בהקשר של ספקות? אליעד כהן מתאר את המושג עמלק כסמל לספק. הוא מסביר שמחיית זכר עמלק פירושה למעשה מחיקת הספקות מליבו של האדם. לפי אליעד, מלחמת עמלק היא לא רק מלחמה היסטורית או דתית, אלא בעיקר מלחמה פנימית נגד חוסר הוודאות ונגד הספקות שמלווים את האדם בחייו. הוא מדגיש את הצורך להגיע לוודאות מוחלטת ולמחוק את כל הספקות. מדוע אנשים דתיים חושבים שאליעד הוא עמלק? אליעד כהן מסביר שאנשים דתיים רבים מכנים אותו עמלק מכיוון שהוא מטיל ספקות באמונה שלהם. לדבריו, הם חוששים מהספקות שהוא מעורר, כי ספקות חושפים את השקר שבו הם מאמינים. הוא מציין שהאנשים הללו הם כמו הקוזק הנגזל, כלומר, הם בעצמם חיים בשקר, וכאשר הוא חושף את השקר הזה, הם תופסים אותו ... והמשוגעים שלא אוהבים ספקות? אליעד כהן מחלק את מי שמתנגד לספקות לשני סוגים עיקריים: השקרנים: אלו אנשים שלא רוצים שיעלו ספקות כי הם חוששים שהשאלות יחשפו את השקר שלהם. הם מעדיפים שתאמין להם בלי לבדוק, בלי לשאול שאלות. לכן הם מנסים למנוע כל סוג של ספק או בירור עמוק לגבי אמונותיהם. המשוגעים: אלו אנשים שמבוססים באמונתם בצורה עיוורת ובלתי הגיונית. אליעד מדגיש שמשוגע הוא אדם שנשען לחלוטין על אמונה שאינה ... העמלק האמיתי. הם משמרים ספקות על ידי זה שהם אומרים שאסור להטיל ספק באמונה שלהם. הם למעשה משקרים לעצמם ולאחרים, ומנסים להימנע מחשיפת השקר. מדוע האמת מתנגדת לספקות? אליעד כהן מסביר שלא רק השקרנים מתנגדים ... האמת לא רוצה שהאדם יחיה בספק, כי ספק הוא מצב של חוסר ודאות. מטרתה של האמת היא להביא את האדם לוודאות מוחלטת, כך שלא יהיו בו ספקות כלל. איך אפשר להילחם בספקות לפי אליעד כהן? הדרך שבה אליעד ממליץ להילחם בספק היא על ידי הטלת ספק בספק עצמו. כאשר עולה ספק, יש להטיל ספק גם בו. לדוגמה, אם האדם חושב מי אמר שהכל אחד? מיד עליו לשאול את עצמו גם מי אמר שהכל לא אחד?. בדרך זו, האדם מתגבר על ספקותיו ומגיע אל ידיעה וודאית ומוחלטת. אליעד מביא את רבי נחמן כדוגמה, שמספר כיצד במעשייה מסוימת השדים נלחמו זה בזה, וכך השמידו זה את זה. הוא משתמש במשל הזה ... בטקטיקה של היריב (הספקות) כדי לנצח אותם, כלומר, להטיל ספקות כנגד הספקות עצמם, עד שייעלמו. מדוע אליעד מבקר את המנהיגים שמעודדים שלום בכל מחיר? אליעד כהן מבקר את המנהיגים והרבנים שאומרים שהם רוצים שלום, מקבלים את כולם, ולא ... מוחלטת של האמת. האם הספק הוא דבר חיובי או שלילי לפי אליעד כהן? אליעד מסביר שהספק יכול להיות חיובי ושלילי, בהתאם לרמת ההבנה של האדם. במצב האידיאלי, האדם צריך להגיע לוודאות מוחלטת של האמת הפנימית, ואז הוא יכול להשתמש
חיפוש האמת / להטיל ספק באמת - מהו חיפוש האמת המוחלטת באמת?
... האמת להטיל ספק באמת - מהו חיפוש האמת המוחלטת באמת? ובו יתבאר כיצד באמת לחפש את האמת? ומהו חיפוש אמת מוחלטת באמת? ומי שרוצה לדעת את האמת המוחלטת, דהיינו, לדעת ידיעה אחת מוחלטת של אמת מוחלטת, שהיא יציבה ונצחית ושעליה האדם יכול להישען ולבנות את כל עולמו, עליו לחפש את האמת המוחלטת והאובייקטיבית של המציאות. והדרך היחידה של האדם לגלות את האמת המוחלטת, היא אך ורק על ידי זה שהאדם מטיל ספק מוחלט, בכל דבר ודבר. כי כל זמן שהאדם לא מטיל ספק באופן מוחלט בכל דבר, הוא לא באמת יכול להיות בטוח באופן מוחלט, בשום דבר. ולהטיל ספק, פירושו שעל האדם לקחת את כל מה שהוא יודע, אפילו את ידיעת עצמו, דהיינו, את עצם זה שהאדם יודע שהוא עצמו קיים. ועל האדם להיות איש אמת מוחלטת, ולהטיל ספק באופן מוחלט, ולשאול את עצמו, האם באמת אני קיים? האם באמת הדבר שאני ככ ... קיים ולא קיים בו זמנית, היא רק על ידי זה שהוא מתבונן על מהות האני שלו, עד שהוא מגלה שבשורש המציאות, היש והאין הם אחד. ולהטיל ספק באמת, פירושו לנסות לשקר במצח נחושה. כי כאשר האדם מחפש את האמת, הוא מחפש ... יסוד שקריות. וגם אם כל השכל שבעולם, אומר אמת כלשהי, הלב של האדם יודע ומרגיש, שזאת לא אמת מוחלטת, והאדם עדיין חי עם הספקות שנמצאים בליבו. כי הלב של האדם מזהה את השקר, שהוא האמת השקרית, שכל קיומה תלוי בחוקי ... ממנו, רק משום שיש לאדם אמונה כלשהי, שהשלמות נפרדת מהחיסרון. ומי שרוצה את האמת המוחלטת ורוצה למצוא מרגוע לנפשו, עליו לנסות לחפש את האמת באשר היא, בלי שקיומה יהיה תלוי בשכל ובהיגיון ובסיבה כלשהי. ובפועל זה אומר, שעל ... תרנגולת של אמונה ושקר כלשהם? ועל האדם לנסות לשקר. והכוונה היא, שעל האדם לקחת כל דבר שהוא וכל אמת שהיא, ולנסות לשקר ולנסות להטיל ספק באמת ולשאול את עצמו, אולי ההפך המוחלט הוא הנכון? ואולי זאת לא כל האמת? ... השקר, שהוא הפך האמת שלו של האדם. כי המציאות, יש בה אמת ושקר. וכל זמן שהאדם נאחז באמת, שאפשר לשקר לגביה, הרי שעדיין יש לאדם ספק בליבו, אולי דווקא השקר הוא האמת. וכל זמן שהאדם מסוגל לחשוב, על ההפך של האמת שלו, הרי ... את כל האפשרויות כולן. וגם אם השכל של האדם, אומר לו שאפשרות אחת היא נכונה יותר מאשר אפשרות אחרת, הרי שהאדם יש בליבו עדיין ספק, אולי השכל טועה, ודווקא האפשרות האחרת שנראית כשקרית, אולי דווקא היא האמת?! ואין לאדם ... אעפכ לא יעזור לאדם לשקר את עצמו ולומר לעצמו שהדבר אינו אפשרי, שהרי השכל החכם אומר שהדבר אינו אפשרי, כי תמיד יהיו לאדם ספקות. ולכן אין לאדם ברירה, אלא לנסות לחפש את האמת המוחלטת, ולשאול את עצמו, האם באמת זאת אמת מוחלטת, ואולי דווקא השכל הוא טועה, ... חסר כל הגדרה, ולכן אין לו שום הפך כלל. שזוהי ידיעה עקיפה ידיעה על דרך השלילה, בשונה מידיעה ישירה. והיצר הרע, מכניס לאדם ספקות, גם לגבי הדבר הזה. והוא מפחיד את האדם, שמי יודע מה יכול לקרות לו, ושאם האדם יעשה את ... ישתגע וכיוב. והטעות הזאת, היא עצמה העונש של האדם. כי מי שלא מברר את האמת, כי הוא מפחד להשתגע, הוא נשאר משוגע, וסובל כאן מהספקות של עצמו. והמשוגע, הוא זה שאינו יודע את האמת המוחלטת. שאינו מבין שהכל מושלם, ושהוא ... הוא חושב שהוא עבד נרצע... ולא יעזור לאדם מאומה, הלב של האדם מרגיש ויודע את האמת, שבלי אמת מוחלטת, אין שקט נפשי ויש סבל של הספקות של האדם, בעולם של הטוב והרע. ומי שרוצה להיות חכם אמיתי ורוצה שקט נפשי, אין לו ברירה, ... יודע, למה באמת הוא רוצה את הרצונות של עצמו?! כי אם האדם היה חכם באמת, הוא היה רוצה תמיד את המציאות כפי מה שהיא, בלי לרצות לשנות אותה כלל. ואז ממילא האדם היה מרגיש טוב תמיד. אבל האדם הוא משוגע. שהוא רוצה לשנות את המציאות, גם בלי שהוא מבין מהיכן מגיעים הרצונות שלו, וגם למרות שהוא מבין שבכל מקרה יהיה לו רע, גם אחרי שהוא ישנה את המציאות. כי הרע נשאר תמיד, רק בגלל הרצון לשנות את המציאות. ונמצא אם כן, כי האדם לא רוצה להשתגע, בגלל שהוא משוגע. שבגלל שהאדם משוגע, ... רק בגלל שהוא משוגע, ושהוא לא מבין, למה הוא רוצה את הרצונות של עצמו. ואין הכוונה לומר שלרצות זה רע. הכוונה היא לומר שלרצות לשנות את המציאות, בלי להבין מהיכן באמת מגיע הרצון הזה, ומהי הסיבה הראשונה והאמיתית של הרצון הזה, זה אכן רע באמת. שהאדם רוצה לשנות את המציאות, וממילא הוא יוצר את הרע במו ידיו, ואין לו מושג למה באמת הוא עושה את זה. ... מבוססות על אמונה. ובגלל השקר הזה, האדם נשאר בטיפשות שלו, ולא מבין את המציאות באמת, ועל ידי זה האדם גם סובל באמת. ועל האדם לחפש בתוכו את אותה ידיעה, שקיומה לא תלוי בשום דבר. כי האדם יודע הרבה דברים. וכל הידיעות ...
להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק *אמיתי*?
להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? כי האדם מחפש את האמת ואת המחויב הדבר ... השקרים. ולגלות את כל השקרים, זה אפשרי, רק על ידי זה שהאדם שואל שאלות, ומנסה להטיל ספק בכל דבר. כי האמונה, היא גורמת לאדם ... היחידה של האדם לעקור מליבו את האמונה השקרית, היא רק על ידי זה שהאדם מטיל ספק אמיתי, בכל דבר. והנה, לפעמים נדמה לאדם שהוא מטיל ספק בידיעות שלו, והאדם מתפלא למה השכל הגדול לא מגיע? כי מובטח לאדם, שאם הוא באמת יטיל ספק בנפרדות, מיד הוא יראה את האחדות ואת השלמות של ... אבל, כדי שהאדם יראה במו עיניו את האחדות ואת השלמות, לשם כך הוא צריך להטיל ספק באמת. כי האחדות של המציאות, נמצאת בצמוד ואחרי הספק של האמת. כי יש אחדות, ואותה מסתירה האמונה של הנפרדות. וכאשר האדם עוקר את האמונה השקרית באמת, על ידי זה שהוא מטיל ספק של אמת בנפרדות, תכף ומיד הוא רואה את האחדות, ... נמצאת בתוכה ומאוחדת איתה כישות אחת ממש. והאדם חושב לעצמו, שהוא באמת מטיל ספק בכל דבר. ומי שמטיל ספק אמיתי בקיומו של דבר כלשהו, אם הטלת הספק היא אמיתית, הרי שממילא זה אומר, שהוא מטיל ספק גם בקיומם של כל הדברים שבעולם. כי כאשר יש לאדם ספק אמיתי לגבי היש והאין, דהיינו, כאשר יש לאדם ספק אמיתי, האם באמת יש או אין, איזה דבר שנראה בעיני האדם כיש אין, הרי שבעצם האדם מטיל ספק אמיתי, לגבי הקיום של היש אין כולו. ונחדד ונאיר: כי אם יש לאדם ספק לגבי היש, האם הוא באמת ישנו, ממילא זה אומר, שמוכרח שיהיה לאדם ספק, גם לגבי האין האם הוא באמת איננו. כגון לדוגמה, כאשר האדם רואה מולו שולחן. שאם יש לאדם ספק אמיתי, לגבי קיומו של השולחן, דהיינו, שהאדם באמת לא יודע, האם יש או אין מולו שולחן, הרי שממילא זה אומר, שמוכרח גם שיהיה לאדם ספק אמיתי, לגבי מה שאין מולו, האם הוא באמת איננו. דהיינו, שמוכרח גם שיהיה לאדם ספק, האם הפיל שהוא לא רואה אותו מולו, האם באמת הוא איננו מולו, או שאולי כן יש פיל מולו?! כי כאשר יש ספק אמיתי, לגבי היש, האם הוא ישנו, מוכרח שיהיה גם ספק אמיתי לגבי האין, האם הוא, באמת איננו. ועל האדם ... אמת, שהיא מחויבת באמת. ועל האדם להתבונן היטב ולשאול את עצמו, האם באמת יש לי ספק לגבי קיומו של היש ולגבי אי קיומו של האין? כי כאשר יש לאדם ספק אמיתי לגבי איזה דבר, הוא פועל ומתנהג בצורה כלשהי. אבל כאשר האדם מטיל ספק לגבי קיומם ואי קיומם של דברים, הוא עדיין מתנהג ... אחרת. ועל האדם להיות איש אמת באמת, ולברר עם עצמו את האמת, האם באמת יש לו ספק אמיתי לגבי קיומו של דבר, או שמא הספק הוא רק פילוסופי תיאורטי בלבד, והאדם לא באמת חווה את הספק שלו, לגבי היש והאין. וכך גם לגבי כל דבר ודבר, ... השערה, שאפשרות אחת היא נכונה יותר מאשר אפשרות אחרת, הרי שזה אומר שאין לאדם ספק אמיתי, וממילא הוא גם לא רואה את האחדות של ...
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק, לנסות להוכיח שהוא לא נכון, להוכיח שההפך הוא הנכון
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק, לנסות להוכיח שהוא לא נכון, להוכיח שההפך הוא הנכון
... להיות אלוהים - להטיל ספק, לנסות להוכיח שהוא לא נכון, להוכיח שההפך הוא הנכון איך מטילים ספק ברעיונות לפי הספר להיות אלוהים? לפי הספר להיות אלוהים של אליעד כהן, הדרך להטיל ספק ברעיונות היא לקחת כל רעיון שמוצג בפניך, ... כאמת באופן אוטומטי, אלא שתגיע לתובנה עמוקה דרך הטלת ספק יסודית. השלב הראשון הוא לא לקבל אף רעיון כאמיתי או שקרי ... הוא יקבל תוצאה מסוימת, התהליך הנכון יהיה לעצור ולהטיל ספק באופן עמוק. לבדוק אם יש מצבים שבהם הרעיון ... יש לאין לפי אליעד כהן? השלב המתקדם ביותר בתהליך ההטלת ספק המתואר בספר הוא ההגעה למצב שבו אתה לא יכול להבחין בין ... באופן מוחלט אף רעיון כאמת או כשקר. מדוע יש צורך להטיל ספק שוב ושוב ברעיונות? אליעד כהן מסביר בספר להיות אלוהים שהטלת ספק חוזרת ונשנית הכרחית משום שרק כך תגיע לשורש ההבנה ... בכך שתנסה להוכיח שוב ושוב, גם רעיונות שכבר נרא איך להטיל ספק נכון? איך מוכיחים שרעיון נכון? איך ...
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 1
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 1
... להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 1 מהו ספק אמיתי ואיך הוא מוביל לגילוי האמת? כדי למצוא את האמת המוחלטת בחיים, האדם חייב להגיע למצב של ספק אמיתי. אליעד כהן מסביר שכאשר האדם מחפש את האמת, הוא בעצם מחפש אחר הדבר המחויב, הדבר שהוא בטוח שחייב להיות קיים ואי אפשר להטיל בו ספק. הדרך היחידה למצוא את אותו דבר מחויב היא קודם כל להטיל ספק בכל דבר שקיים. האדם חייב להטיל ספק אמיתי בדעותיו, בתפיסותיו ובאמונותיו, עד לנקודה שבה הוא לא יכול עוד להטיל ספק. לדוגמה, אם יש לאדם מחשבה שאומרת אם יהיה לי כסף זה טוב, ואם לא יהיה לי כסף זה רע, עליו לשאול בכנות מוחלטת: האם באמת זה טוב שיש לי כסף? אולי דווקא טוב יותר בלי כסף? אולי זה בכלל לא משנה? כשאדם שואל זאת מכל הצדדים ומטיל ספק אמיתי, הוא יגיע בסופו של דבר למסקנה שייתכן שיש הבדל, וייתכן שאין הבדל. הוא יבין שגם אם משהו נראה טוב או רע, הוא לא חייב להאמין בכך באופן מוחלט. לדוגמה, ייתכן שעדיף לאכול מאשר לא לאכול, אבל האדם שמטיל ספק באמת לא יראה זאת כשני דברים נפרדים. הוא יבין שאפשר לחוות את שניהם כאותו דבר, מתוך תובנה עמוקה יותר. האם באמת יש לך ספק או שהספק הוא רק תאורטי? אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: אנשים רבים חושבים שהם מטילים ספק, אבל הם לא באמת עושים זאת. כאשר אדם טוען שהוא מטיל ספק בשאלה אם יש או אין שולחן, אך הוא מתנהג כאילו יש שולחן, זה לא ספק אמיתי. ספק אמיתי הוא כאשר האדם נמצא במצב שבו הוא באמת לא יודע, באופן מוחלט, אם משהו קיים או לא. לדוגמה, אם האדם שואל את עצמו האם יש או אין שולחן, והוא באמת בספק לגבי התשובה, באותו רגע הוא צריך להיות גם בספק לגבי השאלה האם יש או אין פיל בחדר, כי ספק אמיתי לגבי היש, בהכרח מוביל לספק אמיתי לגבי כל מה שנתפס כאין. הספק האמיתי, אם כך, הוא לא ספק פילוסופי בלבד, אלא ספק מעשי, מוחשי ועמוק, שבו האדם חווה את חוסר הוודאות בצורה מלאה, עד שאין לו עדיפות לאפשרות אחת על פני האחרת. מה המשמעות של להטיל ספק בנפרדות? אליעד מסביר שבמציאות, האדם חווה נפרדות - שני דברים שנראים לו שונים ונפרדים זה מזה. לדוגמה, טוב ורע, או אדם אחד מול אדם אחר. הנפרדות קיימת כל עוד האדם מאמין בה, אך אם הוא באמת מטיל ספק בנפרדות, הוא יתחיל לראות את האחדות שבכל דבר. הוא ימשיך לראות הבדלים, אך הוא לא יראה אותם כהפרדה מוחלטת, אלא כביטוי של דבר אחד. לדוגמה, האדם יראה את שני התפוזים כשונים, אך גם כאותו הדבר בדיוק, כי הוא מבין שבעצם השונות והאחדות קיימים בו זמנית, ולכן אין הפרדה מוחלטת. מדוע הספק האמיתי משחרר את האדם מסבל? אליעד מתייחס לשאלה מדוע להגיע לספק אמיתי? למה זה טוב?, והוא מסביר שהספק האמיתי משחרר את האדם מן הצורך להיאחז בתכלית ובמשמעות. כאשר האדם מגיע למצב של ספק אמיתי, הוא כבר לא נאחז בשאלה אם עדיף להיות בכלא או להיות חופשי, אם עדיף שיהיה לו כסף או לא. הוא משתחרר מכל צורך בהעדפה, ולכן לא תלוי בדברים החיצוניים. הוא מביא ... חופשי מאשר בכלא? אם ישאל את זה בכנות מוחלטת, בסופו של דבר הוא יחווה שאין הבדל בין להיות חופשי לבין להיות בכלא, וכך הוא ישתחרר מהסבל. האם אדם יכול להטיל ספק חלקי בלבד? אליעד מבהיר שלא ניתן
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 2
הספר להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 2
... להיות אלוהים - להטיל ספק באמת - האם באמת, יש לך ספק אמיתי? ספקנות, חיפוש האמת, וודאות מוחלטת, חלק 2 מהו ספק אמיתי ולמה הוא מוביל לפעולה? הספק האמיתי, כפי שמוסבר בהרצאה המבוססת על הספר להיות אלוהים, הוא מצב בו האדם אינו בטוח לחלוטין במה שהוא חושב, מרגיש או יודע, ולכן הוא פועל בהתאם לאותו ספק. אליעד מסביר כי אם לאדם יש ספק אמיתי לגבי קיומה של סכנה בביתו, הוא מיד יפעל כדי לברר או להימנע מהסכנה. אם כך, כאשר האדם טוען שיש לו ספק אמיתי לגבי משמעות החיים, האמת או האחדות, ובכל זאת ממשיך בחיי היום - יום כרגיל, זה מעיד שלמעשה אין לו ספק אמיתי. זהו המבחן של ספק אמיתי: פעולה שנובעת ישירות מהספק. האם אפשר להטיל ספק מוחלט ועדיין לפעול בעולם? אליעד מסביר שבני אדם תוהים לעיתים איך ייתכן שיהיה ספק מוחלט באמיתות המציאות ועדיין יוכלו לפעול בעולם באופן ספציפי (לבחור פעולה אחת על פני אחרת). הוא מסביר שהקושי להבין זאת נובע מכך שהאדם מניח ... מסוימת). למעשה, אם אדם אכן מגיע לספק מוחלט, אין הבדל אמיתי בין ספק לוודאות או בין פעולה לאי פעולה. באותו מצב של ספק מוחלט, האדם כלל לא יבין מדוע עולה שאלה כזו - כי מבחינתו כבר אין הפרדה בין אחדות ונפרדות. כלומר, ניתן להיות בספק מוחלט ויחד עם זאת להמשיך לבחור ולפעול, משום שבעומק ההבנה אין באמת סתירה בין ספק לפעולה. איך אדם יכול להרגיש שהוא כלום ולהמשיך לחיות ולפעול בעולם? אליעד מתאר מצב בו האדם מגיע למצב של כלום אמיתי - מצב בו הוא מטיל ספק מוחלט בעצם קיומו. במצב זה, האדם אינו יודע אם הוא קיים או לא, כי הוא מערער אפילו על ההבחנה בין אני ללא אני. אם אדם מגיע לספק אמיתי שכזה, הוא ... ולקבל החלטות? התשובה היא שמנקודת מבט מוחלטת של אחדות, אין הבדל בין ספק לוודאות, ולכן גם במצב של ספק מוחלט האדם ממשיך לחיות כרגיל, מבלי שזה סותר את המצב הפנימי של להיות כלום. מהו מצב של אחדות מוחלטת ואיך הוא קשור לזמן ולחוויה? ברגע שאדם באמת מטיל ספק מוחלט, הוא מגיע להבנה שכל מה שהיה, הווה ויהיה הוא אחד מוחלט. אליעד מדגיש שכאשר מגיעים להבנה אמיתית כזו, היא מתרחשת בפחות מרגע אחד, כי ברגע ... אחר האמת. כיצד מחברים את הסכל ואת הרגש כדי להגיע לספק אמיתי? כדי להטיל ספק באמת , לא מספיק לשאול שאלות באופן שכלי בלבד. אליעד מדגיש שעל האדם לוודא שהוא גם חווה רגשית את השאלות שלו. לדוגמה, אדם שחווה ... מוחלט, החוויה מתאימה עצמה מיד להבנה. לכן כאשר האדם מרגיש שיש לו ספק שכלי אך לא חווה זאת רגשית, הוא צריך להמשיך להעמיק בשאלה, עד שהחוויה תתחבר להבנה. בכך תושלם ההבנה האמיתית של הספק והאחדות. איך להטיל ספק באמת? מהו ספק מוחלט? איך מגיעים לאחדות מוחלטת? איך להטיל ספק בחוויה הרגשית? מה הקשר בין ספק לזמן? למה אנשים לא חיים לפי הספק שלהם? האם אפשר לפעול מתוך ספק אמיתי? ...
שאלות אמיתיות, שאלה ממקום אמיתי, לשאול באמת, שאלה אמיתית, הרגע הזה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בהכל, ספק מוחלט
שאלות אמיתיות, שאלה ממקום אמיתי, לשאול באמת, שאלה אמיתית, הרגע הזה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בהכל, ספק מוחלט
... אמיתיות, שאלה ממקום אמיתי, לשאול באמת, שאלה אמיתית, הרגע הזה, להטיל ספק בחושים, להטיל ספק בהכל, ספק מוחלט איך להגיע לתשובה אמיתית דרך הטלת ספק מוחלטת? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד אפשר להגיע להבנה עמוקה ואמיתית של מושגים כמו קיים, לא קיים, טוב ורע, וכל שאלה אחרת, דרך הטלת ספק מוחלטת בכל מה שהאדם חושב, מרגיש או יודע. הנקודה המרכזית ... אתה צריך לבדוק מה באמת יוצר את התחושה הזו. הוא נותן דוגמה של כאב פיזי - אם מישהו צובט אותך, מה יותר כואב לך: התחושה הפיזית או הספק לגבי הקיום שלך? התשובה מגלה שהאדם באמת רוצה משהו אחר ולא רק ... הוא משתמש בדוגמה של אדם שאומר רע לי או טוב לי, ומסביר שבכל משפט כזה מסתתרת ההבחנה בין יש לאין: טוב לי משמעו שאין לי רצון לשנות, ורע לי משמעו שיש לי רצון לשנות. תמיד זה חוזר למשחק של יש ואין. מה הקשר בין אמת מוחלטת לספק ... שתגיע למקום שבו לא תבחין בין קיים ללא קיים, זה הרגע שבו השאלות ייעלמו לחלוטין. כדי לעשות זאת צריך לעבור תהליך שבו אתה מטיל ספק בהכל: תחילה אתה מטיל ספק באמונות הרגילות שלך (לדוגמה: צריך להתחתן, לא צריך להתחתן, כל אחד יעשה מה שהוא רוצה). כל אחת מהאמונות האלה, אפילו אם היא נראית נייטרלית, היא עדיין אמונה שצריך לבדוק ולהטיל בה ספק. בשלב מתקדם יותר אתה מטיל ספק בחושים שלך (למשל: האם אני באמת רואה את האדם שמולי?), ולאחר ... ביותר: האם אני באמת קיים? האם אני בכלל יודע משהו בוודאות? אליעד מסביר שהבעיה המרכזית אצל אנשים היא שהם לא מתרגלים מספיק הטלת ספק ביום - יום בדברים הפשוטים והרגילים, ולכן הם מתקשים להגיע לספק עמוק יותר ברמה של חושים ושכל. אליעד ממליץ לתרגל ספק בכל משפט שאומרים או חושבים במהלך היום, עד שהטלת ספק הופכת לאוטומטית וטבעית. איך לתרגל ספק בחיים הרגילים? אליעד מדגים איך לתרגל ספק ביום - יום: לדוגמה, אדם אומר לעצמו: אני קיים, יש לי ראש, ... אליעד מפרק את המשפט הזה ומראה שכל חלק שלו הוא בעצם אמונה. כל תחושה פיזית או מחשבה היא אמונה שצריך לבדוק. הוא מדגיש שהטלת הספק אינה אמורה להביא לאדם בהכרח למקום שבו הוא לא פועל (למשל לא ... להבנה מלאה של מה שקורה מאחורי כל פעולה, תחושה או מחשבה. ההרצאה מסתיימת בהדגשה על כך שהדרך האמיתית להבין את האמת המוחלטת היא להטיל ספק בצורה אותנטית ואמיתית, ולא להסתפק בתשובות שטחיות. אליעד טוען שרק כאשר הספק הוא אמיתי, השאלה עצמה מתבטלת, ונשארת רק האמת עצמה. מה זה ספק מוחלט? איך להטיל ספק בחושים? האם אני באמת קיים? מהי שאלה אמיתית? ...
השכל, אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות
השכל, אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות
... אין שכל, להסתכל על השכל מבחוץ, אמונות, הנחות יסוד, גבולות השכל, להטיל ספק בחושים, אקסיומות, עובדה או פרשנות מה המשמעות של גבולות השכל והאם ניתן לצאת מהם? אליעד כהן מסביר כי האדם רגיל לחשוב בצורה מסוימת, ומכיוון ... לשכל שלך, אין זה אומר שאין שום דבר מעבר לכך. מדוע האדם מתקשה להטיל ספק באקסיומות ובאמונות שלו? אליעד טוען שהאדם בודק הכל בחיים שלו, אבל לא את הבסיס שעליו הוא מסתמך. אנשים נוטים לקבל את האקסיומות הבסיסיות שלהם כעובדות מוחלטות, בלי להטיל ספק באמיתות שלהן. הוא מביא דוגמה מאנשים שעוסקים בתורה וביהדות, שהם שואלים שאלות על הכללים ועל המצוות, כגון: איך לקשור את השרוכים, מתי לקשור ... לא בודק האם היא מחוברת לחשמל או האם זה בכלל הקיר הנכון. האדם משוכנע שהוא פועל לפי ההוראות ולא מעלה בדעתו שהבעיה נמצאת דווקא בכלי שבו הוא משתמש. באותו אופן, אנשים חוקרים את החיים שלהם, קוראים ספרים, הולכים למדיטציות ומנסים ... זה יפתח אצלו יכולת לחשוב בצורה מדויקת יותר, עד כדי כך שיוכל להטיל ספק אפילו במידע שמגיע מהחושים ומהשכל עצמו. כיצד מתמודדים עם שאלות שנובעות מאמונות והנחות? כאשר האדם נתקל בשאלה, עליו לא רק לחפש תשובה, אלא להבין קודם כל מהיכן נובעת השאלה. אליעד ממליץ לחקור פנימה, לבדוק את האמונה שממנה נובעת השאלה, ולא רק לרוץ למצוא פתרון חיצוני. לדוגמה, אם עולה ... של חופש אמיתי מהגבולות של השכל והחושים. איך לחשוב מחוץ לקופסה? להטיל ספק בחושים מהן הנחות יסוד? האם השכל מוגבל? מה ההבדל בין עובדה לפרשנות? כיצד לבדוק אמונות? האם המציאות קיימת בלי שכל? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על רטוריקה, איך לשנות עמדות? איך לטפל בהתנגדות? איך המוח משתכנע? למה אתה חושב כך? להטיל ספק, הטלת ספק, לבקש נימוק, לחפש סיבה, סיבה מחזקת, סיבה מחלישה, איך לשכנע אנשים?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: סיבה מחלישה, האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? האם יש בחירה חופשית? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? האם לדומם יש תודעה? בשביל מה לחיות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? אולי אנחנו במטריקס? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם הכל אפשרי? האם אפשר לדעת הכל? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: סיבה מחלישה, איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפרש חלומות? איך למצוא זוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיגמל מהימורים? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לחנך ילדים? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי קשב וריכוז, מאמן שיווקי, מטפל התנהגותי קוגניטיבי בתחום סיבה מחלישה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 2.8281 שניות - עכשיו 16_06_2025 השעה 16:05:17 - wesi1