תכלית החיים - האם יש או אין תכלית לכל דבר? האם יש תכלית לחיים? בהמשך למה שביארתי במאמר
תכלית החיים - האם יש או אין תכלית לחיים? ואם יש, אז מהי?, נבאר עוד את העניין בצורה הבאה: מי שיתבונן בעניין ... תכלית ומדוע יש דברים שאין להם תכלית, הרי
שהמשמעות היא שאין שום תכלית לשום דבר. כי לומר שיש לחלק מהדברים תכלית, פירושו שיש סיבה בנקודת ההתחלה של ... ואכ, לומר שלחלק מהדברים יש ולחלק אין סיבה,
המשמעות היא שבנקודת ההתחלה נעשו דברים בלי סיבה, ואכ אין
משמעות לסיבה כלשהי בנקודת ההתחלה. כי אם יש סיבה מדוע לחלק יש סיבה ולחלק אין סיבה, הרי שיש סיבה לכל ... כל הסיבות של הדברים שיש להם סיבה, הן חסרות
משמעות. ונוסיף להבהיר: אם נאמר שיש דברים שאין להם סיבה ויש דברים שיש להם סיבה, הרי שנשאל: מהי הסיבה ... סיבה מדוע יש דברים עם או בלי סיבה, הרי
שהמשמעות היא שתהליך יצירת הדברים עם ובלי סיבה, הוא עצמו נעשה בלי שכל וסיבה. ואכ אין
משמעות לסיבות שנוצרו בו. כי אם אין סיבה מדוע יש סיבה, אכ אין
משמעות גם לסיבה עצמה. כי אם יש סיבה לכל הסיבות, הרי שיש
משמעות לכל הסיבות. אבל אם אין סיבה לכל הסיבות, דהיינו, אם בנקודת ההתחלה אין סיבה מדוע לחלק מהדברים יש ... שיש אקראיות בנקודת ההתחלה ללא סיבה, ואכ אין
משמעות ליצירת הסיבות עצמן. כי אם נאמר שאין סיבה מדוע חלק מהדברים יש וחלק מהדברים אין להם סיבה,
המשמעות היא שבעצם הדברים יכולים להיות גם אחרת. ואם הדברים לא יכולים להיות אחרת, ואם בהכרח שלדברים האלו ... 2 אפשרויות, עכשיו נראה שהן בעצם בעלות אותה
המשמעות. כי אם יש סיבה לכל דבר ודבר, הרי שבכל דבר מושגת הסיבה הסופית, ואכ שום דבר הוא לא בעל
משמעות יותר מאשר דבר אחר, ואכ אין באמת סיבה לשום דבר, כי כל דבר הוא הסיבה של עצמו. ואם נאמר שאין סיבה לשום דבר, אז גם אין
משמעות לכל סיבה שהיא, ואז ממילא כל הדברים בעלי אותה
המשמעות. ונמצא אם כן, שהסיבה של כל דבר, היא הדבר עצמו. ...