שיחת שימוע - הכנה לשיחת שימוע, למה רוצים לפטר אותי? למה זימנו אותי לשיחת שימוע? איך להתמודד עם שיחת שימוע? מה לומר בשיחת שימוע? האם יש סיכוי בשיחת השימוע? האם השימוע הוא בנפש חפצה? למה רוצים לפטר אותי? שיחת שימוע לפני פיטורים, פיטורים בעקבות החלפת מנהל חדש, למה המנהל החדש לא מרוצה ממני? מהי הגדרת התפקיד שלי בחברה? התמודדות עם שיחת שימוע, הכנה לשיחת שימוע, איך להתכונן לשיחת שימוע? מה לומר בשיחת שימוע?... עלו מספר נקודות קריטיות להתמודדות יעילה עם המצב, כולל גישה נכונה, שאלות שיש לשאול במהלך השימוע, ואיך להתמודד באופן מקצועי מול הטענות שהועלו. האם באמת מדובר בבעיה של חוסר מוטיבציה? ראשית, חשוב להבין שחוסר מוטיבציה הוא פירוש ולא עובדה. ... הנכונה להתכונן לשיחת שימוע? אליעד ממליץ לא להיכנס לשיחת השימוע בעמדה מתגוננת או התקפית, אלא לנהל אותה באופן ענייני ומקצועי. במקום להאשים או להתגונן, על העובד לנסות להבין מה עומד מאחורי הטענות ולשאול שאלות ענייניות. לדוגמה, במקום לשאול מה ... נכונות להשתפר ולקבל פידבק מתמיד. איך להתכונן רגשית לשימוע? אליעד מזכיר כי חשוב להגיע רגועים, להבין שזה חלק מתהליך מקצועי ולא להתייחס לזה כאל משהו אישי. ככל שהגישה תהיה עניינית, כך יהיה סיכוי טוב יותר להגיע לפתרון חיובי. מה ... עצמה ואת השיחות שקיים לפני ואחרי עם גורמים נוספים בארגון. אליעד המשיך לתת המלצות והסברים על הדרך הנכונה להתנהלות מקצועית ויעילה מול מנהליו. מה היה בשיחת השימוע בפועל? בשיחת השימוע, העובד ניסה לפתוח באופן חיובי ולבקש הבהרות מקצועיות לגבי הציפיות ממנו. הוא שאל שאלות ממוקדות, כגון: מה בדיוק היו הציפיות ממני שלא מילאתי אותן? כיצד אתה רואה ... להיות יעיל ומוערך. להמשיך לערב מנהלים בכירים או HR כדי לקבל נקודת מבט נוספת על המצב. לשמור על גישה מקצועית ועניינית ולא להפוך את העניין לאישי. גם אם ההחלטה לפיטורים כבר התקבלה, חשוב לסיים בתחושה שעשית את כל מה ... שיחת שימוע מהסוג הזה. השיחה עסקה גם במישור הרגשי והתחושתי וגם בכלים פרקטיים, תוך התבוננות על השימוע כנקודת מבחן מקצועית ולא אישית. האם הטענות נגד העובד הן אישיות או מקצועיות? נקודת המוצא הייתה התחושה של העובד כי מדובר בפגיעה אישית מצד המנהל החדש. אליעד מבהיר שלא ניתן לקבוע בוודאות ... גם אם המנהל הקודם היה מרוצה, ייתכן שהמנהל החדש מצפה לדברים אחרים. זו לא בהכרח הוכחה לכך שהביקורת אינה מקצועית. אליעד מציע להטיל ספק בהנחות: גם אם העובד מרגיש שזה אישי, עליו לבדוק האם מדובר בתחושת בטן או בעובדות ... לפנות לגורמי HR בגישה חברית: לבקש להבין איך הם רואים את הסיטואציה לבקש מהם לבדוק אם מדובר באמת בשיקולים מקצועיים בלבד לשאול אם יש סיכוי שהיו חוסרים בהעברת ציפיות מהעובד או אי - הבנה של המנהל מה לומר בשימוע עצמו? אליעד ממליץ להכין מראש משפט פתיחה, למשל: אני אשמח להבין ברמה המקצועית את הסיבות לשימוע. אני עובד פה X שנים, היה לי תפקוד טוב עם שבחים בעבר. אולי אנחנו לא מדמיינים ... של החברה לבחון גם את הדרך לשלב הבא - האם לשמר אותך בתפקיד אחר איך לסיים את השיחה בצורה מקצועית? בסיום, אליעד מציע להעביר מסר חד וברור: אני מבין שיש פערים, אני רוצה להבין אותם טוב יותר. אני לא ... איך מתמודדים עם טענות על חוסר מוטיבציה? האם להישאר בעבודה או לחפש אחרת? איך להבין אם הטענות אישיות או מקצועיות? מה לשאול את המנהל בשיחת שימוע? האם כדאי לערב את המנכל בשימוע?