אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה לנתח טעות ✔ללמוד מטעויות, להיות חכם בדיעבד, להיות טיפש בדיעבד, טיפשות בדיעבד, חוכמה בדיעבד, חרטה, ייסורי מצפון, איך ללמוד מטעויות? לנתח טעויות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
ללמוד מטעויות, להיות חכם בדיעבד, להיות טיפש בדיעבד, טיפשות בדיעבד, חוכמה בדיעבד, חרטה, ייסורי מצפון, איך ללמוד מטעויות? לנתח טעויות, איך ללמוד מכישלון? מחדל הקורונה, לחזור על טעויות, שינוי חשיבה, שינוי התנהגות, קבלת החלטות
האם חוכמה בדיעבד היא אכן חוכמה?

האם נכון להחשיב את זה כחוכמה כאשר אנו מבינים את הטעויות בדיעבד? שאלה זו עולה לא אחת אחרי שמתרחש כישלון או טעות, ואז אנשים באים וטוענים "למה לא עשינו כך או כך?". פעמים רבות נשמעת התגובה "זה לא חוכמה להיות חכם בדיעבד". זהו טיעון שמכיל בתוכו השאלה: אם היית חכם באמת, מדוע לא עמדת על כך מראש?

ההסבר לכך פשוט: תמיד עדיף להיות חכם, גם אם זה אחרי מעשה. ברור שעדיף לדעת מראש ולמנוע את הכישלון, אבל אם הכישלון כבר התרחש, עדיף ללמוד ממנו ולהבין מה הוביל אליו, במקום להישאר עם אותה צורת חשיבה שהובילה לבעיה.

האם עדיף להיות חכם לפני המעשה או אחרי?

ישנו ויכוח האם עדיף להיות חכם לפני המעשה או רק אחרי. במקרה של הקורונה, למשל, היו שאמרו "למה לא קנינו מסכות מראש?" והתשובה היא, אכן, עדיף להיות חכם לפני מעשה, כמו שכבר היה ראוי לחזות את הבעיות ולפעול בהתאם, לא להמתין עד שהבעיה תגיע.

אך גם כאשר לא היינו חכמים מלכתחילה, חשוב להיות חכמים בדיעבד. הבעיה הגדולה היא כאשר אנשים לא לומדים מהטעויות וממשיכים באותן דרכים. כשיש כישלון, חשוב לבחון את הסיבות שהובילו אליו וליישם שינוי אמיתי לעתיד.

מה ההבדל בין חוכמה טיפשית בדיעבד?

חוכמה בדיעבד היא כשרואים את המצב לאחר שקרה, מנתחים אותו, מבינים מה לא הלך טוב, ולומדים איך לא לחזור על אותה טעות. אדם טיפש, לעומת זאת, לא לומד מהטעויות. הוא פשוט שוכח אותן ומחפש תירוצים. הוא אולי יגיד "לא נורא, העיקר שנהיה יותר חכמים בפעם הבאה", אך הוא לא מבצע שינוי אמיתי.

איך זה קשור למגיפת הקורונה?

הקורונה היא דוגמה מצוינת לשאלה הזו. המגיפה התפשטה בסין זמן רב לפני שהיא הגיעה לישראל, והיו כאלו ששאלו מדוע לא התארגנו מראש עם ציוד רפואי, כמו מכונות הנשמה ומסכות. היו גם כאלה ששמעו את ההערות הללו, אך לא הקשיבו. ברגע שהתפשטה הקורונה בישראל, הרבה מהם התחילו להגיד "למה לא עשינו כך קודם?". אך גם אם לא היינו חכמים מלכתחילה, חשוב מאוד ללמוד מהכישלון ולפעול בהתאם לעתיד. יש להפיק לקחים.

האם כדאי ללמוד מהעבר או להתרכז בעתיד?

היו הרבה מנהיגים שהעדיפו להימנע מלהתעסק במחדלים ובטעויות העבר, כי הדבר עשוי להצביע על חולשותיהם. המנהיגים לא רצו לחקור את העבר, כי זה עלול לחשוף את הרשלנות. עם זאת, החקירה של העבר חשובה מאוד, כי היא מאפשרת לנו להבין מה הוביל לטעות ולמנוע חזרות בעתיד.

מה יותר חשוב: שינוי בהתנהגות או שינוי מחשבתי?

הרבה אנשים חושבים שברגע שזיהו טעות, עליהם פשוט לשנות את ההתנהגות - "פעם הבאה פשוט נעשה אחרת". אולם לעיתים לא מדובר בשינוי בהתנהגות בלבד, אלא בשינוי חשיבתי. אם לא נשנה את אופן החשיבה שלנו, אנו עשויים לחזור על אותה טעות פעם אחר פעם. חשוב להבין את הגורמים העמוקים לטעות, ולא רק את הפעולה המיידית שגרמה לה.

מהי התשובה האמיתית לשאלה "מה לעשות כדי להימנע מטעויות"?

אם לא נחקור את הסיבות האמיתיות לטעות ולא נשנה את הדרך שבה אנו חושבים, לא נוכל למנוע טעויות דומות בעתיד. לשם כך, יש לחקור את הגורמים לחשיבה השגויה ולבצע שינוי ברמה העמוקה ביותר.

האם תמיד אפשר לשנות את העבר?

ברור שלא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. אבל אנו יכולים ללמוד מהטעויות ולהימנע מטעויות דומות בעתיד. כל טעות היא הזדמנות לשיפור וללמוד מטעויות.

מה תהיה השורה התחתונה?

כדאי להיות חכמים גם אם רק אחרי המעשה, וחשוב ביותר ללמוד מהטעויות. החכמים הם אלה שמתעוררים אחרי הכישלון ומבינים מה היה חסר, ואז עושים שינוי יסודי כדי לא לחזור על אותה טעות.
האם זאת חוכמה להיות חכם בדיעבד?

שאלה זו עולה כאשר מתרחשות טעויות או כשיש כשל מסוים, ולאחר מכן בא מישהו ואומר "למה לא עשינו מראש כך וכך?". פעמים רבות טוענים כלפיו: "זה לא חוכמה להיות חכם בדיעבד", כלומר, מה הערך בלהציע רעיונות או פתרונות רק אחרי שכבר התרחשה הבעיה.

אבל יש נקודה חשובה: תמיד טוב להיות חכם, ועדיף להיות חכם גם אם זה אחרי מעשה. כמובן שעדיף פי כמה להיות חכם מלכתחילה, לראות את הבעיות מראש ולפעול בצורה שתמנע את הכשל. אולם אם כבר קרתה טעות או התרחשה בעיה, אז עדיף ללמוד מכך ולעמוד על הסיבות שגרמו לבעיה, במקום להמשיך ולהישאר באותה צורת חשיבה שהובילה לטעות מלכתחילה.

מדוע עדיף להיות חכם לפני מעשה, אך עדיין חשוב להיות חכם בדיעבד?

שואלים: "למה לא קנית מסכות מראש?", "למה לא התארגנת אחרת למצב חירום?", "למה לא נערכנו קודם?", והתשובה: כן, עדיף להיות חכם לפני מעשה. אם יש ידיעות, כמו במקרה של קורונה שהתפרצה בסין, עדיף לפעול מיד: לרכוש ציוד, לחזק את מערכות הבריאות וכדומה. זאת ההתנהלות ההגיונית: לא לחכות שהצרה תגיע כדי להתחיל לטפל בה.

יחד עם זאת, גם אם לא היינו חכמים מלכתחילה, כדאי מאוד שנהיה חכמים אחרי מעשה. לעתים אנשים מתעלמים מהצורך לחשוב בדיעבד כי הם מפחדים להיתפש כמי ש"לא באמת היו חכמים קודם". אבל מי שטוען "אתה חכם בדיעבד" כטענה מזלזלת, שוכח שיש גרוע יותר: להיות טיפש בדיעבד, כלומר, לא ללמוד כלום ולעשות שוב ושוב את אותן הטעויות.

מה ההבדל בין להיות חכם בדיעבד לבין להיות טיפש בדיעבד?

1. אדם חכם בדיעבד:

- מסתכל על מה שקרה.

- בודק מדוע זה קרה.

- מאתר את הטעויות.

- לומד מהן ומיישם שינוי אמיתי כדי שבפעם הבאה לא יחזור על אותה טעות.

2. אדם טיפש בדיעבד:

- נתקל בבעיה או כישלון.

- לא לומד לעומק מה היתה הטעות.

- מעדיף להתעלם או להדחיק בסגנון "לא נורא, העיקר שמכאן ואילך נעשה אחרת".

- מוצא את עצמו חוזר שוב ושוב על אותן טעויות.

ולכן עדיף בהרבה להיות חכם גם אם זה רק אחרי מעשה, מאשר להמשיך ולהיות טיפש באופן עקבי.

כיצד קשור העניין הזה לקורונה, לדוגמה?

ניתן דוגמה רחבה על מנהיגים ועל אנשים שלא התכוננו למגיפה מראש. אחרי שהתפרצה והבהירה את הסכנות, קמו כאלו שאמרו "למה לא עשינו מראש כך?", "למה לא קנינו מכונות הנשמה בזמן?", "למה לא שיפרנו את מערכת הבריאות מבעוד מועד?". ואז אותם אלו שניהלו את המצב טוענים: "מה אתה חכם בדיעבד?". אבל בפועל, השאלה הנכונה היא: האם אותם אנשים כבר אמרו זאת לפני כן ולא הקשיבו להם? ואם התשובה היא שלא הקשיבו, אז אדרבה: טוב שהיו חכמים עוד לפני.

גם אם לא היו חכמים קודם, עדיף כעת לומר "טעינו" ולתקן להבא, להפיק לקחים, ללמוד מה קרה, להבין למה לא היערכנו מראש. הבעיה האמיתית היא לשמוע את אותו נימוק של "אל תהיו חכמים בדיעבד" רק כדי שלא יצטרכו להסיק מסקנות אמיתיות.

האם כדאי לחקור לעומק את העבר או להתמקד רק בעתיד?

רבים מהמנהיגים, או בכלל אנשים שעשו טעות, מעדיפים לומר "מה שהיה - היה, בואו נמשיך קדימה". הם בורחים מחקירה של העבר, מכיוון שהחקירה עלולה לגלות חולשות, רשלנות או ניהול כושל. אך חקירת העבר קריטית כדי למצוא את דפוסי החשיבה השגויים.

אם לא מבינים למה התרחשה הטעות, פשוט משנים התנהגות על פני השטח: "אז נקנה עוד ציוד", "נוציא תקציב זה או אחר". אבל בלי להבין מה בראש גרם לאותה טעות, מסתכנים בכך שבעתיד תגיע בעיה אחרת ולא נדע להתכונן אליה. השינוי האמיתי הוא שינוי חשיבתי, שמחייב לברר "מדוע לא ראינו את הבעיה קודם? מה במערכת השיקולים שלנו היה חסר?".

האם שינוי מעשי מספיק או שחובה לבצע שינוי חשיבתי?

יש הבדל בין שינוי התנהגותי גרידא, לבין שינוי שורשי בחשיבה. לא מספיק לחכות לכישלון, ואז להגיד "בפעם הבאה נקנה יותר מסכות". יש לחקור מה גרם לנו מלכתחילה לא להבין שהנגיף עשוי להגיע גם אלינו. האם חשבנו ש"אלוהים ישמור עלינו"? האם האמנו ש"זה יישאר בסין"? האם לא רצינו להשקיע כסף מבעוד מועד?

אותו הדבר בכל תחום של קבלת החלטות: מי שמסתפק ב"להגיב אחרת בפעם הבאה" מבלי לחקור למה הוא הגיב כפי שהגיב, הוא מתעסק רק בשינוי הפעולה הנקודתית. אבל מי שרוצה למנוע את כל הרצף של הטעויות, כדאי שיחקור לעומק וינסה לשנות את ההיגיון המניע את פעולותיו.

למה חלק מהאנשים טוענים ש"לא נורא, יכל להיות יותר גרוע"?

יש אנשים שבכל פעם שקורה כשל, הם אומרים "ברוך השם שזה לא היה יותר גרוע" ונשארים באותו מצב. כשלוגיקה כזאת חוזרת על עצמה, הם לעולם לא משתפרים ולא לומדים, כי מבחינתם אין צורך להפוך לחכמים יותר ולעצור את הטעות מראש.

אדם חכם יעדיף תמיד לשפר ולהרוויח יותר, להבין איפה אפשר היה להפיק תוצאה טובה יותר, אפילו אם לא סבל נזק נורא. כלומר, גם אם הרווחת 100 מיליון, אבל יכולת להרוויח 200 מיליון, יש כאן משהו ללמוד, ולא להגיד "אין תלונה, זה לא טעות". אבל אנשים מסוימים יאמרו "זה לא נחשב טעות, כי לא הפסדנו". כך הם נשארים עם הישג חלקי ולא מנסים להשתפר.

האם "חכם בדיעבד" פירושו בהכרח שרק אחרי שמתגלה הטעות אנו יודעים לפתור אותה?

יש גם מצב שבו באמת לא ניתן היה לדעת מראש, כמו למשל למלא לוטו במספרים שנחשפו בהגרלה. בדיעבד אפשר לומר "חבל שלא מילאתי את המספרים הזוכים", אבל זה לא הגיוני כי לא היתה לך אפשרות ממשית לדעתם לפני כן.

לעומת זאת, במקרים רבים אחרים כן ניתן וצריך לחזות ולראות את הסכנה מבעוד מועד, או לפחות להתכונן למגוון תרחישים סבירים. מי שלא עושה זאת ולאחר מכן מתרץ את עצמו ב"מה אתה רוצה, זה חוכמה בדיעבד?", בעצם מנסה לחמוק מלימוד אמיתי של הטעות.

כיצד נושא זה בא לידי ביטוי בהתנהלות מנהיגים ובחיי היומיום?

דוגמאות לכך:
  • מנהיגים שראו את הקורונה מתפשטת בסין ולא עשו מאומה, כי "זה בטח יישאר שם".
  • אנשים שאומרים "אלוהים ישמור עלינו" ולא מבינים שחיידק יכול לעבור ממדינה למדינה בטיסות.
  • מערכת בריאות שיכולה לדעת מראש שיהיו אנשים שימותו מזיהומים בבתי חולים או מתאונות דרכים או משיטפונות, אבל בכל זאת לא נערכים כראוי.
  • מנהיגי מדינה שבכל פעם שיש אסון, מקימים ועדת חקירה שממילא לא מיושמת בפועל, כי "מה שהיה - היה".
כאשר מזניחים את הבדיקה המעמיקה של הטעות, לא לומדים לנהל דברים אחרת באמת, וחוזרים שוב ושוב לאותה התנהלות.

האם אפשר לתלות את האשמה רק במנהיגים או שיש חלק לאזרחים?

בהקשר לקורונה, הוזכר שרבים בעם האמינו ש"זה עונש לסינים" ו"לא יגיע לכאן" או קיוו שעוד מעט יבוא משיח ויציל אותם. אותה אמונה שאומרת "הכל בסדר, לא צריך להתכונן", הביאה לכך שאין לחץ ציבורי אמיתי על מנהיגים לפעול כראוי. כשהעם לא בודק מראש את המציאות לעומק, הוא בוחר שוב ושוב באותם אנשים, גם אם התנהלותם כושלת.

לכן, האחריות היא קולקטיבית: ככל שיותר אנשים יהיו חכמים מראש (או לפחות ישכילו וילמדו בדיעבד), כך יעלו מנהיגים חכמים יותר, תהיה דרישה אמיתית למומחים בתחומם (ששר הבריאות באמת יבין בבריאות, ששר הכלכלה יבין בכלכלה וכו').

למה חשוב לבדוק תמיד את הסיבה העמוקה לטעות ולא להסתפק בפתרון חיצוני?

אם נהגת ברכב ודרסת מישהו כי לא בדקת את הכביש, רק לומר "בפעם הבאה אסתכל יותר טוב" לא בהכרח פותר את השורש. אולי היית עייף, או שתית אלכוהול לפני הנהיגה, או משהו בחשיבה שלך גרם לך למהר מדי. בלי להבין מה באמת גרם לך לפספס, אתה עלול לשנות רק פעולה אחת ספציפית, ובאירוע אחר תיפול בטעות דומה.

כך גם בכל טעות אחרת: אם לא שואלים "למה לא פעלתי אחרת?", "למה לא ראיתי זאת מראש?", לא שולפים מהשורש את דפוס החשיבה שהוביל לטעות. מי שמסתפק רק בסידור נקודתי, סביר שישוב ויפגוש טעות חדשה מאותו סוג.

איך ניתן להרחיב את הגישה הזו אל תחומי החיים השונים?

כל טעות אפשר לראות כהזדמנות לחקירה עצמית:
  • מתי יכולתי להרוויח יותר כסף אם רק הייתי חושב בצורה אחרת?
  • מתי יכולתי למנוע סכסוך אם הייתי מתכונן מראש או פועל עם גישה שונה?
  • איך קורה שאנשים באים בטענות רק אחרי שמתרחשת בעיה ולא מתארגנים קודם?
בכל תחום, אדם מצליח הוא מי שבדיעבד פועל כחכם, מנתח לעומק מה השתבש ולא מסתפק באמירה "טוב, פעם הבאה נתנהג אחרת" בלי לברר את השורש החשיבתי.

מדוע ראייה כזו חשובה גם אם לפעמים לא ניתן לשנות את העבר?

ברור שאי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אבל המציאות חוזרת על עצמה בדרכים שונות. אם רוצים שעתיד ייראה טוב יותר, עלינו ללמוד מזה. להבין למה עשינו טעות בעבר עוזר לנו לא לחזור על הדפוס הזה בעתיד. אם לא חוקרים לעומק, עלולים להמשיך בקו המחשבה הקודם.

האם המצב בהכרח יהיה יותר גרוע או שאפשר לשפר?

אנשים מסוימים אומרים "מצבנו היה גרוע וכנראה יהיה גרוע יותר", אך אפשר גם לדחוף לשינוי חיובי. הכל תלוי ברצון האמיתי ללמוד ולשפר. אמנם, יש הטוענים "תודה שלא יותר גרוע" ונסוגים מאחריות, אבל מי שרוצה להצליח באמת, ידאג להיות חכם בדיעבד, להסיק מסקנות, ולפעול אחרת בניהול הקרוב והרחוק.

מה כדאי לעשות כדי לא לחזור על אותן טעויות פעמיים?
  • לבדוק כל טעות לעומק: מה קרה בפועל? מה בעצם נכשל? מה הסימפטומים ומה השורש?
  • לזהות דפוסי חשיבה שגויים ולא רק לתקן פעולה ספציפית.
  • להקדיש תשומת לב לתרחישים עתידיים ולהתכונן אליהם כבר עכשיו.
  • להחליף מנהיגות (ברמה הפנימית והחיצונית) אם היא בנויה על דפוס חוזר של רשלנות והדחקה.
  • להיות סבלני ללמידה ולתחקיר עמוק, גם אם אין "מכונת זמן" לתיקון העבר.
מהי השורה התחתונה כדי להפוך לחכם בדיעבד (ולא להישאר טיפש בדיעבד)?

השורה התחתונה היא:
  • עדיף להיות חכם מלכתחילה, אך אם לא היינו כאלו, בהחלט עדיף להיות חכם בדיעבד ולא להישאר טיפש בדיעבד.
  • להבין מה היה חסר בחשיבה המקורית, כדי למנוע חזרה על אותה טעות.
  • לא להסתפק ב"יהיה בסדר" או ב"לפחות זה לא יותר גרוע" - לחשוב איך להשתפר דרמטית ולא רק לתקן קושי קטן.
  • לחקור תמיד כיצד להגדיל הישגים ולהימנע מטעויות, ולא לקבע צורת חשיבה של "העיקר לשרוד".
לסיום, חשוב לזכור: ככל שבני האדם שבסביבה יהיו חכמים יותר, ילמדו מטעויות, יטפחו חשיבה היגיונית ויבינו את החשיבות של ניתוח העבר, כך תעלה גם הרמה של מי שמנהל את המערכות הגדולות. ואולי יום אחד תהיה כאן מנהיגות אמיתית המבוססת על היגיון ועל יכולת לראות את הנולד, במקום להמשיך להתנהל בתירוצים של "אל תהיה חכם בדיעבד".
למה רק לא ביבי? מצביעי ביבי, מחדלי ביבי והקורונה, ועדת החקירה של הקורונה, איך לא לחזור על טעויות? יכול להיות יותר טוב, אופי של ווינר, אופי של לוזר, מהי ההגדרה של טעות? מהי טעות?
לנתח מהי טעות לא לחזור כדאי להיות לא ללמוד מטעויות עניין לקיחת אחריות פשוט להתעלם תירוצים אופי איך ללמוד איך ללמוד מטעויות איך ללמוד מטעות איך ללמוד מכישלון איך ללמוד מכישלונות בדיעבד החלטה החלטות החלטיות התנהגות חוכמה חוכמה בדיעבד חכם חכם בדיעבד חרטה חשיבה טיפש טיפש בדיעבד טיפשות טיפשות בדיעבד טעויות טעות ייסורי מצפון ייסורים יסורי מצפון כישלון כישלונות לא לחזור על טעויות לא לחזור על טעות לא ללמוד מטעויות לא ללמוד מטעות להחליט להיות חכם להיות חכם בדיעבד להיות טיפש להיות טיפש בדיעבד להיכשל לחזור לחזור על טעויות לחזור על טעות לטעות ללמוד ללמוד מטעויות ללמוד מטעות ללמוד מכישלון ללמוד מכישלונות למידה לנתח לנתח טעויות לנתח טעות לקבל החלטה לקבל החלטות לשנות את החשיבה לשנות הרגלים לשנות התנהגות מחדל מחדל הקורונה מצפון קבלת החלטה קבלת החלטות קורונה שינוי שינוי החשיבה שינוי הרגלים שינוי התנהגות שינוי חשיבה שינויים
קורונה, מה האמת מאחורי הקורונה? 3 סיבות למשבר הקורונה, 3 אפשרויות למה הקורונה הגיעה לארץ, למה הקורונה הגיעה למדינת ישראל? האם רצו שהקורונה תגיע לארץ? האם היה ניתן למנוע את הגעת הקורונה לארץ? איך ללמוד מטעויות? ביבי והקורונה
קורונה, מה האמת מאחורי הקורונה? 3 סיבות למשבר הקורונה, 3 אפשרויות למה הקורונה הגיעה לארץ, למה הקורונה הגיעה למדינת ישראל? האם רצו שהקורונה תגיע לארץ? האם היה ניתן למנוע את הגעת הקורונה לארץ? איך ללמוד מטעויות? ביבי והקורונה
... מכונת זמן מניעת התפשטות מגפות תכנון ומוכנות למשברים החלטות בזמן משבר איך ללמוד מכישלון? איך לנתח כישלון? איך לא לחזור על טעות? איך ללמוד מטעות? איך לא לטעות שוב? איך לנתח טעות? איך לוודא שטעות לא תחזור שוב? חרטה, מכונת זמן, האם היה ניתן למנוע את משבר הקורונה? מחדל הקורונה, ועדת החקירה של הקורונה, מחדל אסון הקורונה, מחדל משבר הקורונה, ...
לסלוח על בגידה, לסלוח לעצמי על בגידה, רגשות אשם אחרי בגידה, רגשות אשם לאחר בגידה, חרטה על בגידה, לספר על בגידה, יסורי מצפון אחרי בגידה, חרדות אחרי בגידה, שנאה עצמית בגלל בגידה, לגרום למישהו לסלוח לך על בגידה
לסלוח על בגידה, לסלוח לעצמי על בגידה, רגשות אשם אחרי בגידה, רגשות אשם לאחר בגידה, חרטה על בגידה, לספר על בגידה, יסורי מצפון אחרי בגידה, חרדות אחרי בגידה, שנאה עצמית בגלל בגידה, לגרום למישהו לסלוח לך על בגידה
... על בגידה, לסלוח לעצמי על בגידה, רגשות אשם אחרי בגידה, רגשות אשם לאחר בגידה, חרטה על בגידה, לספר על בגידה, יסורי מצפון אחרי בגידה, חרדות אחרי בגידה, שנאה עצמית בגלל בגידה, לגרום למישהו לסלוח לך על בגידה מה לעשות כדי לסלוח לעצמי אחרי שבגדתי? ... הצד השני ירגיש את חוסר הקבלה שלך את עצמך, וזה יקשה מאוד על יצירת סליחה הדדית. לסיכום, אליעד כהן מסביר שהמפתח להתמודד עם רגשות אשמה וחרטה אחרי בגידה הוא קבלת האמת הפנימית. האדם חייב להתמודד עם הפחדים שלו מההשלכות, לדמיין את המצב ההפוך, לקבל את המגרעות שלו, ולהפסיק לשקר לעצמו על מי שהוא באמת. רק אחרי שתסלח לעצמך באמת, תוכל לשדר לאחרים את האפשרות לסליחה. רגשות אשם אחרי בגידה איך להתמודד עם בגידה? חרטה על בגידה כיצד לסלוח לעצמך על בגידה? איך לגרום למישהו לסלוח לך על בגידה? מה לעשות כדי לסלוח לעצמי על בגידה? הסליחה העצמית אחרי בגידה היא נושא ... כזה הוא ללמוד להכיל את ההשלכות של הבגידה. אם אדם יצליח להתמודד עם הפחדים וההשלכות שיכולות להתעורר מהבגידה, הוא לא יפחד לסלוח לעצמו. איך לשנות את ההתמודדות עם רגשות האשם אחרי בגידה? תשובה נוספת שעלתה היא שמי שלא סולח לעצמו על הבגידה עושה זאת מתוך מחשבה שהוא לא היה סולח לאדם אחר שבגד בו. ... שהאדם השני יסלח לך גם. כך, אתה משדר את המהות של סליחה ופותח את הדלת לאפשרות של סליחה מצד השני. רגשות אשם אחרי בגידה איך להתמודד עם בגידה חרטה על בגידה כיצד לסלוח לעצמך על בגידה איך לגרום למישהו לסלוח לך על בגידה בקיצור היו היה איש שבגד במי הוא בגד במישהו אחר הוא בגד באשתו אישה בגדה ...
איך לשנות את העבר? איך לשנות את מה שקרה בעבר? האם ניתן לשנות את העבר? איך להתמודד עם טראומה? איך להתמודד עם חרטה? יסורי מצפון, טיפול בפוסט טראומה, איך להחזיר את הגלגל לאחור? התמודדות עם כישלון, טראומת אונס, רע בזמן עבר
איך לשנות את העבר? איך לשנות את מה שקרה בעבר? האם ניתן לשנות את העבר? איך להתמודד עם טראומה? איך להתמודד עם חרטה? יסורי מצפון, טיפול בפוסט טראומה, איך להחזיר את הגלגל לאחור? התמודדות עם כישלון, טראומת אונס, רע בזמן עבר
... ניתן לשנות את העבר? איך להתמודד עם טראומה? איך להתמודד עם חרטה? יסורי מצפון, טיפול בפוסט טראומה, איך להחזיר את הגלגל לאחור? התמודדות עם כישלון, טראומת אונס, רע בזמן עבר איך להתמודד עם אירועים קשים מהעבר ולשנות את השפעתם על ההווה? אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות אנשים רבים היא כיצד להתמודד עם טראומה או אירועים רעים ... רבים מאמינים כי העבר קובע את עתידם, במיוחד אם הם עברו כישלון גדול. אך אליעד טוען שכל מה שניתן לשנות קיים רק בהווה. אם ברגע זה האדם מחליט לשנות את תפיסתו ולהאמין ביכולתו להצליח, ההווה ישתנה, וכך גם העתיד. איך להתמודד עם חרטה וייסורי מצפון? חלק גדול מהסבל נגרם מהתבוננות לאחור בתחושת חרטה או ייסורי מצפון. אך כפי שכבר צוין, התחושות הללו קיימות רק בהווה. במקום להתמקד במה שהיה, כדאי להתמקד במה שניתן לשנות עכשיו. אם מתמקדים במה שניתן לשנות בהווה, הייסורים שקשורים לעבר יכולים להפסיק להשפיע על האדם. המסקנה: איך לפתור בעיות מהעבר? הפתרון לבעיות העבר לא נמצא בשינוי מה שקרה, אלא בשינוי האופן שבו הוא משפיע על ההווה. כל תחושה שלילית ... על המציאות הנוכחית. איך להתמודד עם טראומה? איך להשתחרר מחרטה? איך לשנות את הגישה כלפי העבר? איך להתגבר על כישלון? איך להתמודד עם פוסט - טראומה? איך ניתן להתמודד עם אירועים קשים מהעבר ולשנות את השפעתם על ההווה? אנשים רבים נאבקים לא רק עם מה שקורה להם בהווה, אלא גם עם דברים שקרו להם ... רבים חיים בתחושה שהעבר גוזר את עתידם. למשל, אם מישהו עבר כישלון גדול בעבר, הוא עלול לחשוב שהכישלון הזה יקבע גם את המשך חייו. אבל למעשה, כל מה שאפשר לשנות קיים רק בהווה. אם ברגע זה האדם מחליט לשנות את תפיסתו ולהאמין ביכולתו להצליח, ההווה שלו ישתנה - וכך גם העתיד שלו. איך להתמודד עם חרטה וייסורי מצפון? חלק גדול מהסבל של אנשים נובע מהתבוננות לאחור על חייהם בתחושת חרטה או ייסורי מצפון. אך שוב, התחושות הללו קיימות רק בהווה. במקום להתמקד במה שהיה, ניתן להתמקד במה שאפשר לשנות עכשיו. המסקנה: איך לפתור בעיות מהעבר? כל אירועי העבר ניתנים ... את החוויה הרגשית. איך להתמודד עם טראומה? איך להשתחרר מחרטה? איך לשנות את הגישה כלפי העבר? איך להתגבר על כישלון? איך להתמודד עם פוסט - טראומה? ...
היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?
היפה והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי?
... והחנון - מה טוב בלהיות טיפשה אבל יפה? במה היפה חכמה יותר מאשר החנונים? מהו יופי פנימי אמיתי? האם טיפשות היא חיסרון או יתרון אצל הבחורות היפות? אליעד כהן מתייחס לתוכנית הטלוויזיה היפה והחנון, בה ... הוא מסביר שהתוכנית בנויה על ההבדלים הללו, בהם החנונים מוצגים כמשכילים מאוד אך חסרי מיומנויות חברתיות, בעיקר עם נשים, ואילו הבחורות היפות מוצגות כטיפשות וחסרות ידע כללי בסיסי. בתוכנית מנסים להראות את הבורות של הבחורות באמצעות שאלות פשוטות שכולם אמורים לדעת, כגון שמות פוליטיקאים, מושגים בסיסיים, או אפילו הבדל בין ימין ושמאל. אליעד מדגיש כי הבחורות אכן נראות טיפשות בגלל חוסר הידע הכללי שלהן, אך מצד שני, אלו שצוחקים עליהן ומזלזלים בהן, גם הם לא פחות טיפשים. הטעות המרכזית של שני הצדדים היא ההתעסקות בחיצוניות על חשבון הפנימיות. מדוע התעסקות ביופי ... ולרגשותיה ולהיות יותר מאושרת, לעומת פרופסור מכובד שמכיר כל פרט בעולם החיצוני אבל לא יודע שום דבר אמיתי על עצמו ועל רגשותיו הפנימיים. למה החנונים הם לא חכמים יותר מהיפות? אליעד מדגיש נקודה חשובה נוספת, והיא שהאנשים המשכילים והחנונים, למרות הידע הרב שלהם, ... ילדים קטנים, שאינם יודעים הרבה פרטים טכניים או ידע כללי, אך הם מאושרים הרבה יותר ממבוגרים. אליעד מסביר שכולם, כולל אותם אנשים משכילים, רוצים למעשה לחזור למצב הילדותי של חוסר ידע כללי אך עם שלווה פנימית גדולה יותר. מהו אושר אמיתי ואיך מודדים אותו? אליעד ... מותנה בדבר חיצוני, כמו כסף, מעמד או ידע. מדוע הבחורות היפות הן לעיתים חכמות יותר מפרופסורים? אליעד מסכם נקודה זו בכך, שדווקא הבחורות היפות שנחשבות טיפשות לכאורה, יכולות להיות חכמות באמת כאשר הן לא מתעניינות בשטויות של ידע כללי חסר ערך, אלא עוסקות במה שחשוב להן באמת, גם אם זה רק יופי. מצד שני, אותם פרופסורים שנראים מאוד חכמים מבחוץ, עסוקים בשאלות חסרות משמעות פנימית, ולכן הם לא פחות טיפשים מאותן בחורות יפות. הוא ממחיש זאת בעזרת דוגמה נוספת: אין שום משמעות אמיתית לידיעה של פתגם ... פנימי היא ההבנה העצמית, השקט הפנימי, האושר האמיתי והיכולת להיות נאמן לרגשות ולרצונות האמיתיים של האדם. לא כמות הידע או רמת ההשכלה קובעת מי חכם ומי טיפש, אלא עד כמה האדם באמת מבין את עצמו לעומק, ומסוגל להיות מאושר ללא תלות בגורמים חיצוניים. אליעד ... של הפנימיות וההבנה העצמית העמוקה. מה זה יופי פנימי? האם ידע חיצוני מביא אושר? מה ההבדל בין יופי לחכמה? איך להיות מאושר באמת? האם היפות הן באמת טיפשות? איך מודדים אינטליגנציה פנימית? ...
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
אליעד כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד
... כהן, טיפשות, גאווה, דמגוגיה, להיות טיפש, להיות שקרן, נצחנות, משוגע חכם, לא להאמין לאף אחד האם גאווה משפיעה על היכולת להבין טקסטים לעומק? אליעד כהן מסביר שהגישה לטקסט חייבת להיות נקייה מגאווה או מניסיון ... אתה ניגש לקרוא משהו מתוך עמדה של אני אוכיח שהטקסט הזה לא נכון, אתה כבר סוגר את עצמך בפני האמת שיכולה להיות בטקסט. הסיבה לכך, לפי אליעד, היא שברגע שאדם מחליט מראש להוכיח שטקסט הוא שגוי, הוא נאחז בעמדה מוגדרת ומצומצמת, דבר המונע ממנו לחקור ולהגיע להבנה אמיתית. אליעד משתמש בציטוט של רבי נחמן ... את הצד השני כטועה, לעולם לא יגיע לאמת. כי כאשר אדם נאחז בעמדה של נצחנות, הוא לא באמת מוכן לבדוק לעומק אם הוא צודק או טועה. למה צריך לתת מקום גם לצד הטיפש שבנו? אליעד מסביר רעיון חשוב נוסף: כדי להיות בטוח באמת של דבר מה, עליך לתת מקום לספק, או במילים אחרות, להיות מוכן לחשוב כמו טיפש. הוא נותן דוגמה של אדם הרואה מולו שולחן. השכל אומר שיש שולחן, אך הלב יכול להיות בספק ולהגיד אולי אין שולחן. אדם המחשיב את עצמו חכם מיד יבטל את הספק הזה בטענה שהוא טיפשי. אך אליעד מסביר שדווקא אם אדם ירשה לעצמו לחשוב כמו טיפש, ולהעמיק בספק של אולי באמת אין שולחן, הוא יוכל להיות בטוח יותר בכך שיש שולחן. זאת משום שאם אינך בודק ברצינות את הצד השני של הדברים (אפילו אם הם נראים טיפשיים), תמיד יהיה ספק קטן שיישאר בך. מה הקשר בין שקרים לחיפוש האמת? אליעד מתייחס לנושא להיות שקרן כדי להגיע לאמת. הוא מסביר שדווקא אם אתה רוצה לדעת האם משהו נכון באופן מוחלט, עליך לנסות במודע לשקר ולהגיד שהוא לא נכון. מדוע? כי אם אתה מסוגל לומר במודע שמשהו שאתה מאמין בו הוא לא נכון, זה אומר שיש בתוכך ספק לגבי אמיתותו. אם לא תוכל לשקר אפילו במודע, זה יהיה סימן חזק לכך שאתה באמת בטוח באמיתות הדבר. הרעיון הזה מדגיש את החשיבות של היכולת לבדוק את ההפך המוחלט ממה שאתה מאמין בו, כי רק כך ניתן להגיע לבהירות ואמת מוחלטת. מדוע חשוב לא להאמין לאף אחד מראש? אליעד כהן מציג דוגמה מתלמידים שלומדים טקסטים מסוימים בצורה עיוורת, מתוך הנחה שהכותב הוא קדוש או חכם באופן מוחלט. הוא מסביר שכאשר אדם לומד טקסט מתוך הנחה כזו, הוא מונע מעצמו את היכולת לביקורת אמיתית ולבירור אמיתי של התוכן. אליעד מדגיש שאין להניח מראש ... לראות את הסתירות בטקסטים. הוא טוען שדווקא כאשר אדם מתחיל לראות סתירות רבות בדברים שהוא לומד, הוא מתחיל באמת להבין. מי שמרגיש שהוא מבין הכל באופן ברור ומוחלט הוא אדם שלא באמת הבין. ההבנה האמיתית היא לראות את הסתירות והפרדוקסים, ואז לגלות כיצד הסתירות האלה מתקיימות יחד באחדות. לכן, הסתירות אינן ... הרעיון סם חיים וסם מוות בהקשר של לימוד רוחני? אליעד משתמש בביטוי סם חיים וסם מוות כדי לתאר את ההוראה הרוחנית שלו. אם התלמיד מתייחס אל דבריו כאל אמת מוחלטת, הם הופכים לסם מוות, כי התלמיד לא בודק לעומק את ההפך, ונשאר מצומצם. אך אם התלמיד מבין שדבריו של אליעד הם רק כלי לעורר מחשבה ובירור, אז ... להבנה רחבה ועמוקה יותר. בסיכום הדברים, אליעד כהן מלמד על החשיבות העצומה שבגישה פתוחה, כנה, וביקורתית כלפי כל מידע, ועל הצורך לתת מקום אמיתי לספק, לחשיבה טיפשית לכאורה, ולסתירות. רק דרך גישה כזו ניתן להגיע לאמת מוחלטת. איך לדעת אם אני צודק? למה לא להאמין לאף אחד? איך למצוא את האמת? מה זה נצחנות? איך להתייחס לסתירות בטקסטים? האם טיפשות עוזרת להבין אמת? מה זו דמגוגיה? ...
איך להיות יותר חכם? איך לפתח את השכל? איך לפתח את החשיבה? איך לשפר את החשיבה? איך להיות חכם? מוכן להיות טיפש, להודות שאינך יודע, מוטיבציה להצלחה
איך להיות יותר חכם? איך לפתח את השכל? איך לפתח את החשיבה? איך לשפר את החשיבה? איך להיות חכם? מוכן להיות טיפש, להודות שאינך יודע, מוטיבציה להצלחה
... להיות יותר חכם? איך לפתח את השכל? איך לפתח את החשיבה? איך לשפר את החשיבה? איך להיות חכם? מוכן להיות טיפש, להודות שאינך יודע, מוטיבציה להצלחה איך לחשוב נכון יותר ולפתח את השכל? כדי להיות חכם יותר, אליעד כהן מסביר כי על האדם ללמוד כיצד ... אליעד מסביר שכדי לבדוק את השאלה באמת, האדם חייב להיות מוכן להודות באפשרות שאולי הוא טועה או לא מבין. אך בגלל האגו, אנשים נמנעים מלהודות בכך שהם טיפשים או לא מבינים. למעשה, ההכרה בטיפשות או בחוסר הידע היא התנאי ההכרחי ... מה שהוא חושב שהוא יודע. מדוע חשוב להודות שאינך יודע? אליעד כהן מסביר לעומק את החשיבות בהודאה באי - ידיעה. הוא אומר שהמפתח לחכמה הוא לא לפחד להרגיש טיפש, אלא להודות בכך שבאמת אולי אינך יודע. ... ספקנית וביקורתית כלפי מה שאתה חושב שאתה יודע. השאלה אולי לא הבנתי נכון? צריכה להיות במרכז החשיבה שלך, גם לגבי דברים שנראים לך ברורים לגמרי. האם אדם טיפש סובל פחות מאדם חכם? נקודה נוספת שאליעד מציג היא השאלה מי סובל יותר: אדם שמרגיש שהוא טיפש, או אדם שמרגיש שהוא חכם. אליעד מסביר ... מכיוון שהוא בטוח שהדברים חייבים להיות כפי שהוא חושב. כאשר הדברים לא מסתדרים לפי ההבנה שלו, הוא מיד חווה סבל ואכזבה. לעומת זאת, האדם שחושב שהוא טיפש פתוח יותר לאפשרויות שונות, ולכן הוא סובל ... לא מסתדרים לפי ציפיותיו. הוא פחות נעול בתוך הצורך שהדברים יהיו כפי שהוא הבין אותם, ולכן הוא יכול לחיות בשלווה רבה יותר. איך להתמודד עם פחד מטעות ומטיפשות? אליעד מציע למאזינים לא לפחד מטעות ולא לפחד להיות טיפש. הוא מדגיש שהדרך היחידה לפתח את השכל היא ... לבדוק שוב ושוב את ההבנות שלך גם בדברים שנראים לך ברורים. לא לפחד לחוות חוסר אונים ואי - ודאות כחלק מתהליך ההתפתחות. אליעד מדגיש שזו הדרך היחידה להיות חכם באמת, וזה דורש אומץ רב להתמודד עם ההכרה שאתה אולי טיפש, כדי להגיע למצב שבו אתה באמת חכם. איך לפתח את השכל? איך להתמודד עם חוסר ודאות? האם מותר להודות בטיפשות? איך לשפר את החשיבה? מהי חשיבה נכונה? ...
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
איך להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה
... להיות יותר חכם? לא רע להיות טיפש, האם טיפש זה רע? לא לדעת כלום, איך להבין יותר מהר? איך לפתח את השכל? איך לחשוב מהר? איך המוח חושב? כמה זמן יש בשנייה? איך להבין דברים? פיתוח החשיבה למה אנשים מפחדים להיות טיפשים ואיך זה קשור לחוכמה? אליעד כהן מסביר שכדי להיות חכם יותר, האדם חייב להיות מוכן להודות שהוא לא יודע כלום. כאשר אדם אומר לעצמו אני יודע, הוא בעצם מגביל את היכולת שלו להבין דברים לעומק. ... היכולת להכיר בכך שאתה לא יודע או אפילו טיפש היא המפתח לפיתוח החשיבה ולהבנה מהירה ומעמיקה יותר של המציאות. אליעד מדגיש שכל הטעויות שאנשים עושים לאורך חייהם נובעות מכך שהם ... מתחשבת באמונות השגויות שלו. לכן, על מנת להיות חכם יותר, חשוב לאדם לפתח את היכולת להטיל ספק בכל הנחת יסוד. איך הטלת ספק עוזרת לפיתוח החשיבה? אליעד מסביר בהרחבה מה משמעות הטלת ספק: ... במצב פתוח ללמידה. אנשים רבים לא מוכנים לחזור אל ההתחלה ולבדוק את המושגים הבסיסיים של החיים, כגון למה אני אוכל?, למה אני חי?, ולמה אני רוצה משהו מסוים?. הם נרתעים מלהודות בפני עצמם ... לבדוק כל מושג מהיסוד, גם אם זה מרגיש כמו לחזור אחורה, הוא היה מגיע להבנה עמוקה ומדויקת יותר. רוב האנשים לא עושים זאת כי זה יוצר אצלם תחושה לא נעימה של חוסר ידיעה וחוסר ודאות. ההסכמה להודות בחוסר ידיעה מוחלט מאפשרת לראות אפשרויות חדשות. האם אדם באמת יכול לחשוב כל כך מהר? אליעד מעלה שאלה מעניינת נוספת - כיצד יכול אדם להספיק לחשוב על כל כך ... מוכנים להטיל ספק במחשבותיהם. איך ההסכמה להיות טיפש מובילה לחוכמה? הסכמה להיות טיפש היא למעשה דרך להגיע לחוכמה. אדם שמוכן להיות טיפש לא מפחד להודות באי - ידיעתו, ולכן הוא חופשי לבדוק מחדש את כל האמונות והמחשבות שלו. אליעד אומר שבמקום להירתע כאשר מישהו אומר לך ... את הדברים מהתחלה ולומר לעצמך אני אכן טיפש, ובגלל שאני טיפש אני מוכן לבדוק הכל מחדש. דווקא מי שמודה שהוא טיפש, יכול להגיע להבנה עמוקה יותר של דברים, כי הוא לא מוגבל על ידי המחשבה השגויה שכבר הבין הכל. מה הקשר בין הרצון לדעת לבין תחושת ... ובכל מחשבה שעולה. לא לפחד להודות שאתה טיפש, כי זה הבסיס להפוך לחכם יותר. איך לחשוב מהר? איך לפתח את השכל? למה אנשים פוחדים לא לדעת? האם להיות טיפש זה רע? איך להבין דברים לעומק? ...
להיות טיפש, להשתגע ולהרגיש טוב, לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע?
להיות טיפש, להשתגע ולהרגיש טוב, לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע?
להיות טיפש, להשתגע ולהרגיש טוב, לצאת מהשכל ולהיות מאושר, לא לפחד להיות טיפש, אולי אתה משוגע? לשאול שאלות טיפשיות, שאלות חכמות, להשתגע מרצון, לא לפחד לא לדעת, אולי אני משוגע? איך לא להרגיש רע? למה אנשים מפחדים לחשוב שהם טיפשים או משוגעים? אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית שבגללה אנשים מרגישים רע היא שהם מפחדים להיראות טיפשים או משוגעים בעיני עצמם או בעיני אחרים. הוא נותן דוגמה לכך שבדרך כלל, אדם שמרגיש רע נוטה להתעקש על הנחות היסוד שלו ואינו מוכן לבדוק אותן, כיוון שהטלת ספק בהנחות אלו תציג אותו כטיפש או כמשוגע בעיני עצמו. לדוגמה, אדם שיש לו מחשבה שלילית כמו רע לי, בדרך כלל ייקח את התחושה הזו כמובנת מאליה ולא ישאל את עצמו שאלות טיפשיות או מוזרות כמו למה בכלל רע לי? או מי אמר שזה רע?. זאת מפני שהוא אינו רוצה להיות נתפס או להרגיש כטיפש בעיני עצמו. מה זו בעצם שאלה טיפשית ולמה היא חשובה? אליעד מסביר ששאלות טיפשיות הן שאלות שמטילות ספק בהנחות הבסיסיות ביותר שאנשים מקבלים כמובנות מאליהן. לדוגמה, אדם רגיל שיוצא מחדר לא ישאל את עצמו האם אפשר לעבור דרך קיר?, כי התשובה ברורה לו מאליה. אך השאלה הזאת, למרות שהיא נראית טיפשית, בעצם מערערת את ההנחה הבסיסית הזו. אליעד מדגיש שהיכולת לשאול שאלות טיפשיות מסוג זה היא חשובה מאוד, משום שהיא מאפשרת לאדם לראות אפשרויות נוספות במציאות שלו, מעבר למה שהוא מקבל כמובן מאליו. איך שאלות טיפשיות יכולות לעזור כשמרגישים רע? אליעד מביא דוגמה של אדם שקר לו. במקום לקבל את התחושה הזו כברורה מאליה, אותו אדם יכול לשאול שאלות טיפשיות כמו אז מה אם קר לי? או מה אכפת לי שאני סובל?. שאלות אלו אמנם נראות חסרות היגיון, אך בעצם הן מאפשרות לו להטיל ספק בתחושה השלילית ובכך להפחית את ההזדהות שלו עם הסבל. הוא מסביר שכאשר אדם שואל שאלות טיפשיות, הוא מאפשר לעצמו מרחב חדש של התבוננות והסתכלות שונה על הסיטואציה. למה אנשים חוששים להודות בכך שאולי הם משוגעים? אליעד כהן מסביר כי אנשים מפחדים לחשוב או להודות בכך שאולי הם משוגעים, משום שזה מערער את הביטחון שלהם בכל מה שהם חושבים או יודעים על העולם. הוא מציג דוגמה של אדם המרגיש רע עקב איבוד כסף. אם האדם יסכים לשאול שאלות שנראות מטופשות או משוגעות כמו מי אמר שאיבדתי כסף? או מה זה בכלל משנה אם איבדתי כסף?, הוא בעצם מטיל ספק עמוק בתחושת הרע שלו. אך כדי לעשות זאת, הוא צריך להודות באפשרות שאולי ההיגיון שלו שגוי, ואולי הוא באמת משוגע. זהו דבר שרוב האנשים אינם מוכנים לעשות, כי אז הם צריכים להטיל ספק בכל מה שעשו כל חייהם עד כה. איך מוכנות לחשוב שאתה משוגע פותחת אפשרויות חדשות? לפי אליעד, ברגע שאדם מוכן לחשוב שהוא משוגע, הוא פותח לעצמו אפשרויות חדשות להתמודדות עם הרגשות שלו. כאשר הוא מסכים לחשוב אולי אני מדמיין את כל מה שקורה, הוא יכול להטיל ספק ברגשות השליליים ולראותם בצורה אחרת לגמרי. לדוגמה, ... יכול להשתחרר מהסבל שלו. אבל כדי להגיע לכך, הוא חייב להיות מוכן לקבל שהוא אולי טועה בהבנת המציאות. מה הקשר בין חוכמה, טיפשות ושיגעון? אליעד כהן מדגיש שאנשים שרואים את עצמם כחכמים מדי, מונעים מעצמם להטיל ספק בהנחות הבסיסיות שלהם, כי להטיל ספק נתפס אצלם כ
איך להיות יותר חכם? תרגיל לפיתוח החשיבה, איך לפתח שיחה? איך לפתח את השכל? להתרגל לשאול שאלות, להגיד לא הבנתי, לבקש הסברים, להיות מוכן להיות טיפש, להתרגל לא לדעת, מיומנויות שיחה, לבקש ממישהו להגדיר
איך להיות יותר חכם? תרגיל לפיתוח החשיבה, איך לפתח שיחה? איך לפתח את השכל? להתרגל לשאול שאלות, להגיד לא הבנתי, לבקש הסברים, להיות מוכן להיות טיפש, להתרגל לא לדעת, מיומנויות שיחה, לבקש ממישהו להגדיר
... לפתח את השכל? להתרגל לשאול שאלות, להגיד לא הבנתי, לבקש הסברים, להיות מוכן להיות טיפש, להתרגל לא לדעת, מיומנויות שיחה, לבקש ממישהו להגדיר איך לפתח את השכל ולהיות חכם יותר? הרעיון המרכזי שאליעד כהן מציג כאן הוא שבן אדם שמעוניין להיות חכם יותר חייב לפתח את ההרגל לשאול שאלות ולבקש הסברים, אפילו כאשר נדמה לו שכבר הבין את השאלה או כאשר הוא חושב שהתשובה כבר ברורה לו. התרגול המרכזי ... לא נעים? אנשים באופן טבעי נמנעים מלהגיד לא הבנתי כי זה נותן להם תחושה של טיפשות, או שהם לא מספיק חכמים. אך אליעד כהן מדגיש שדווקא היכולת להגיד לא הבנתי, תסביר לי שוב היא היכולת שמפתחת את החשיבה ואת החוכמה. היכולת הזו מחייבת את האדם להיות מוכן להיות טיפש, כלומר, להכיר בזה שהוא לא יודע הכל ולא מבין הכל מיד. לדעתו של אליעד, אדם חכם באמת הוא זה שמוכן לקחת סיכון חברתי ולהודות בפני אחרים שהוא לא ... שהיכולת להבחין בין שני מצבים אלו ולהשתמש בכל אחד מהם בצורה מודעת היא חלק להיות חכם. איך להשתמש בשאלות כדי לפתח אינטראקציה טובה יותר בשיחה? אליעד כהן מציע שאם רוצים לפתח שיחה, כדאי לשאול שאלות שגורמות לאדם השני להרחיב ולהסביר ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על ללמוד מטעויות, להיות חכם בדיעבד, להיות טיפש בדיעבד, טיפשות בדיעבד, חוכמה בדיעבד, חרטה, ייסורי מצפון, איך ללמוד מטעויות? לנתח טעויות, איך ללמוד מכישלון? מחדל הקורונה, לחזור על טעויות, שינוי חשיבה, שינוי התנהגות, קבלת החלטות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: לנתח טעות, איך לשתול מחשבות? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לנהל את הזמן? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשפר את הזיכרון? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להעריך את עצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: לנתח טעות, איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש אמת מוחלטת? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? האם אפשר לדעת הכל? אולי אנחנו במטריקס? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? האם באמת הכל לטובה? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? למה העולם קיים? האם הכל אפשרי? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש או אין אלוהים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? האם יש בחירה חופשית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לקשב וריכוז, אימון אישי קואצ'ינג, מאמן לכלכלת המשפחה בנושאי לנתח טעות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה נוצר ב 1.2349 שניות - עכשיו 26_05_2025 השעה 01:45:58 - wesi1