תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו,
שמירת מצוות, מתן
תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן
דתי, רבי נחמן
חילוני, סיפורי התנך,
סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית מהם הסודות ... אדם שמוגבל בתפיסתו הפנימית לא יוכל להבין את החוויה של מי שזוכה לתפיסה רוחנית עמוקה, ולכן רבי נחמן השאיר הרבה מהסודות שלו בצורה של
סיפורים ומשלים. רבי נתן, תלמידו של רבי ... לא סיפק פירוש ישיר לתורותיו באופן מלא וברור, היא כדי לאפשר מקום לפירושים אישיים ולגישה אישית של הלומד. רבי נחמן עצמו היה מביא
סיפורים ומשלים, ולאחר מכן מסביר לחסידיו בשבתות את המשמעויות העמוקות יותר שעומדות מאחורי אותם
סיפורים. באופן זה, כל
סיפור הכיל בתוכו משמעויות רוחניות עמוקות, ולעיתים אפילו משמעויות סותרות לכאורה. לדוגמה, רבי נחמן היה לוקח פסוק אחד
מהתורה, ומסביר אותו בשני אופנים שונים ואף ... ופעם באופן שלילי. גישה זו אפשרה לרבי נחמן לפנות אל כל אדם בדרכו, בהתאם למצבו הרוחני של אותו אדם. למה רבי נחמן השתמש בפסוקים
מהתורה? רבי נחמן השתמש רבות בציטוטים
מהתורה, מהנביאים, מהכתובים ואף מהזוהר. הסיבה לשימוש זה לא תמיד נבעה מרצון להיצמד למשמעות המקורית של הפסוק. אליעד כהן מסביר שרבי נחמן חי בתוך חברה
דתית, חברה שבה כל רעיון או
תורה חדשה חייבים היו להיות מגובים בפסוקים מן
התורה. לכן, כאשר רבי נחמן רצה להעביר ... של מפגש ישיר עם אלוהים. אליעד כהן מסביר שכאשר רבי נחמן מדרבן אנשים להיות כמו משה, יש בזה ביקורת סמויה על הסתמכות עיוורת על מסורות
דתיות . אם אדם באמת מאמין במשה בצורה מוחלטת, מדוע שלא ילך בדרך שמשה עצמו הלך - דרך של חוויה אישית וישירה, ללא תיווך. מה הקשר בין
סיפור אדם הראשון לבין
תורת האחדות של רבי נחמן?
סיפור חטא אדם הראשון ועץ הדעת הוא
סיפור שממחיש את אחד המסרים המרכזיים
בתורת רבי נחמן - ההבחנה בין טוב ורע. על ... למעשה כל הסבל האנושי. המסר העמוק כאן הוא שהמפתח לתיקון העולם, לפי רבי נחמן, נמצא בשחרור מההבחנה הזו בין טוב לרע. בעוד שהמסורת
היהודית מדברת על עולם עתידי מושלם שבו לא ... רבי נחמן אומר שהאדם יכול וצריך להגיע לאותו מצב של שלמות ואחדות כבר עכשיו, ולא לדחות זאת לעתיד לבוא. מה הקושי והסתירה הפנימית
בסיפור התנכי של מתן
תורה, לפי רבי נחמן? התפיסה
הדתית המסורתית אומרת שהעולם נברא בשביל מתן
תורה וקיום מצוות. אך אליעד כהן מצביע על קושי לוגי
בסיפור התנכי - ה