חוכמה וטיפשות, האם אני
חכם או טיפש? סימן שאני
חכם, כולם
חכמים, כולם טיפשים,
החכם הוא טיפש, הטיפש הוא
חכם, הצדיק הוא רשע, הרשע הוא צדיק, דרי מעלה, דרי מטה, הכל טיפשי, הכל
חכם, הכל הגיוני, הכל לא הגיוני, מהי
חוכמה? מהי טיפשות? איך לדעת אם אתה באמת
חכם או טיפש? אחת השאלות המרכזיות שאליעד כהן מתייחס אליה היא כיצד אדם יכול לדעת אם הוא באמת
חכם או טיפש. אליעד כהן מדגיש שאחת הדרכים העיקריות להבין האם יש לאדם שכל
וחוכמה אמיתית, היא האם אותו אדם חושב שהוא משוגע. לטענתו, אדם
חכם באמת הוא כזה שרואה בעצמו לא רק משוגע, אלא גם משוגע לגמרי. הרעיון שעומד בבסיס טענה זו הוא שעצם ... רבים נוטים לחשוב שהם עצמם
חכמים ואחרים טיפשים או משוגעים. אך הוא טוען שאם היה להם שכל אמיתי, כל מחשבה שלהם הייתה נראית להם ... כל מחשבה נראית כמשוגעת לאדם
חכם באמת? אליעד כהן מסביר שהסיבה לכך שכל מחשבה נראית משוגעת לאדם עם שכל אמיתי היא מכיוון
שחכם הוא מי שרואה את האמת, בעוד שמשוגע הוא מי שאינו רואה את האמת וחושב שהשקר הוא האמת. מכיוון שכל ... שכל רעיון, אפילו המבריק
והמתוחכם ביותר, הוא סוג של טירוף או שיגעון מנקודת מבטו של האדם
החכם באמת. אליעד כהן מדגיש עוד יותר, שבאמת המוחלטת מתבטלים לחלוטין ההבדלים בין
חוכמה לטיפשות ובין אמת לשקר, מכיוון שהאמת המוחלטת מראה שאין הבדל מהותי בין דבר לדבר. לכן, עבור מי ... לחלוטין עשויים להיראות
כחכמים, ולהיפך - הדברים
החכמים ביותר נראים כמשוגעים. האם
החכם והטיפש הם אותו הדבר? כדי להמחיש את הרעיון, אליעד כהן משתמש בדוגמא של רבי נחמן מברסלב, שטען כי הוא יכול להראות לאדם הכי
חכם שהוא בעצם טיפש גמור, ולהראות לאדם הכי טיפש שהוא
חכם מאוד. לפי רבי נחמן, צדיק אמיתי או
חכם אמיתי חייב שיהיו לו שתי היכולות האלו: היכולת להוכיח לאדם הכי
חכם, לרב או לצדיק הגדול ביותר, שהוא בעצם טיפש, בור, לא יודע כלום, ואפילו רשע. היכולת להראות לאדם הכי טיפש והכי רשע, שהוא דווקא
חכם, שיש לו הבנה, היגיון, ואפילו שהוא אדם משכיל ואינטליגנט. לפי אליעד, היכולות הללו הן סימנים לכך שאדם הגיע
לחוכמה גבוהה באמת. משמעות הדבר היא שאדם שמחזיק באמת המוחלטת אינו נתפס לאף רעיון מסוים כנכון או שגוי ... בין האמת לשקר. לעומתו,
החכם או האדם בעל השכל הוא זה שרואה את האמת כהווייתה. האם אפשר לקבוע באופן מוחלט מהי
חוכמה ומהי טיפשות? אליעד מסביר שבאמת המוחלטת אי אפשר להבדיל בין
חוכמה לטיפשות, משום שבמצב של אמת מוחלטת מושגים אלו מאבדים את משמעותם. הוא מדגיש שכל מה שנראה לנו כ