סוד האושר,
סוד הטוב והרע,
סוד ההנאה, משחק הטוב והרע, אין יתרון בלי חיסרון, תמיד יש יתרון, תמיד יש חיסרון, איך להרגיש טוב? איך לא להרגיש רע? טוב ורע על פי
הקבלה , איך להיות מאושר? האם הטוב והרע שווים ביחס ביניהם?
אליעד מסביר את היחסיות שבין טוב לרע. על מנת להבין האם הטוב והרע שווים, הוא פותח בהסבר לגבי שלושת המושגים: טוב, רע ויחסיות. כששואלים איזו מערכת יחסים קיימת בין טוב לרע, צריך להתחיל מהבסיס ולהגדיר קודם מהו טוב ומהו רע. הטוב מוגדר על ידי
אליעד כמצב בו האדם חווה מילוי רצונו. כאן נשאלת השאלה האם הטוב נובע ממילוי הרצון, או דווקא מזה שאין בכלל קונפליקט בין האדם לבין המציאות? האם הטוב הוא בעצם מצב של ... או בגלל שכעת הוא כבר לא צמא? אם לאדם אין כלל רצונות, האם הוא ירגיש אושר מוחלט או דווקא ריקנות?
אליעד מבהיר שבשכל, הטוב והרע הם מושגים הפוכים, ולכן על מנת ליצור טוב חייב להיות קיים רע כלשהו. הוא נותן דוגמה של אדם שאשתו רצתה בית חדש ולאחר שרכשו את הבית, ... חיסרון, וככל שהחיסרון חזק יותר כך ההנאה גדולה יותר. האם אפשר להרגיש טוב בלי להרגיש קודם רע? כאן
אליעד מציג מושג הנקרא אין שכל, שהוא מצב תודעתי שבו ניתן לחוות טוב בלי שיהיה חיסרון קודם. לדבריו, ברמה של אין שכל אפשר ליהנות ללא סיבה מוקדמת של סבל או חיסרון. ... אפשר ליהנות ממשהו בלי שבאמת רצית אותו, אך זה דורש מעבר לדרגת תודעה אחרת. למה כדי לרצות להיות
חכם צריך להרגיש טיפש? כדי להמחיש את עיקרון היחסיות,
אליעד נותן דוגמה נוספת: הרצון של אדם להיות
חכם. לדבריו, הרצון להיות
חכם נובע מהחוויה של האדם שהוא טיפש,
ושהחוכמה טובה מהטיפשות. ככל שהאדם בטוח יותר שהוא טיפש, וככל שהוא מאמין
שהחוכמה טובה יותר מהטיפשות, כך הרצון שלו להיות
חכם גדל.
אליעד מציין כי הטיפשות
והחוכמה הן מושגים יחסיים שמתקיימים בו זמנית, כמו זמן ומקום. הרצון נוצר לפי העוצמה שבה האדם מפריד בין טוב לרע, בין טיפש
לחכם, ובין מצב נתון למצב הרצוי לו. עם זאת, הרצון תלוי גם בגורמים נוספים, כמו עוצמת הכאב הכרוכה במאמץ להשגת הרצון. למשל, אדם שרוצה להיות
חכם, אבל מאמין שהמאמץ להשיג את
החוכמה גדול מדי, עשוי לוותר על הרצון הזה, למרות שהחיסרון קיים. איך להבין את כל המנגנון של טוב ורע?
אליעד מסביר שכדי לפתור את השאלות שנובעות מהמשחק בין טוב לרע, האדם לא צריך לשאול שאלות חדשות, אלא להעמיק את ההבנה של המנגנון עצמו. לדבריו, יש שתי רמות של מציאות ... לעומק כיצד הן נעשות, השאלות שמטרידות אותו יתמוססו מאליהן. איך פחד מוות קשור ליחסיות של טוב ורע?
אליעד מדגים את המנגנון הזה דרך הפחד ממוות. הפחד ממוות נובע מכך שהאדם מבדיל בין חיים למוות ומאמין שהחיים טובים מהמוות. ככל שהוא יותר מפחד מהמוות, כך הוא מעריך יותר את החיים.
אליעד מציין שיש כאן פרדוקס - הפחד מהמוות יכול גם להרוס את ההנאה מהחיים. עם זאת, אם אדם לא יפחד בכלל מהמוות, הוא גם לא ייהנה מהחיים עצמם, אלא רק מדברים ספציפיים ... יתרון. לכן, מבחינה מסוימת טוב שהאדם מפחד ממוות, משום שזה גורם לו ליהנות יותר מההרגשה שהוא חי.
אליעד מדגים זאת בכך שאנשים מאושרים מכך שהם חיים, משום שהם מפחדים לאבד את החיים האלה. ככל שהאדם פחות מבדיל בין חיים למוות, הפחד מהמוות יקטן, אך גם תחושת ההנאה מחוויית החיים עצמה תפחת. האם כדאי לייצר לעצמך רצונות חדשים?
אליעד מציין שהאדם אכן מייצר לעצמו לעיתים חיסרונות בכוונה תחילה, כדי ליהנות מהיתרון שיגיע אחריהם. למשל, אדם יכול להימנע מאוכל כדי להגביר את ההנאה שלו מאכילה ... מבין שהם חלק ממשחק רחב יותר, שבסופו של דבר מתקזז. סיכום פשוט - מה זה טוב ומה זה רע? לסיכום, לפי
אליעד, טוב הוא מה שהאדם רוצה, ורע הוא מה שהאדם לא רוצה. ככל שהאדם בטוח יותר שיש הבדל בין היש לאין, ושהיש יותר טוב מהאין, כך הרצון שלו לחוות טוב גובר, וזהו המנגנון שמפעיל את כל חיי האדם. איך להרגיש טוב? איך להיות מאושר? מהו
סוד האושר? למה טוב תלוי ברע? האם אפשר להיות מאושר בלי סבל? איך מתמודדים עם פחד ממוות? איך להגביר את ההנאה מהחיים? שאלה: האם הטוב והרע שווים ביחס ביניהם?
אליעד: יש לך פה שלוש מושגים, טוב, רע ויחסיות. אתה שואל, איזה מערכת יחסים מתקיימת בין הטוב לרע? ולכן הולכים לבסיס ובודקים מה זה טוב ומה זה רע ואז נבדוק מה מערכת ... מה אני רוצה. אך מי יחליט לי מה להחליט? יש פה עוד שאלות. שאלה: אז מה זה שאני רוצה שיהיה לי טוב?
אליעד: תסביר שוב את השאלה, וזה לא בגלל שלא הבנתי את השאלה, אלא אני רוצה שאתה תבין מה שאלת. אל תלך לבקש יעוץ ממישהו שלא יודע מה הפיתרון לפני שאמרת לו מה היא הבעיה. שאלה: על איזה בעיה? אני גם צריך כלים כדי לבחון אותו.
אליעד: כל בעיה, אם הוא לא יודע, אז המוח שלו לא עובד. לי דרך אגב יש תשובות לכל השאלות, עוד לפני ששואלים אותם. אך אני מגלה לך את התשובה לפי רמת השאלה. אתה למעשה ...