... הטוב והרע, האם אין טוב בלי רע? האם אין
רע בלי טוב? יש טוב בלי רע, יש
רע בלי טוב, בכל דבר יש חיסרון ויתרון, יש יותר חיסרון מיתרון, יש יותר יתרון מחיסרון, בכל דבר יש יתרונות וחסרונות האם אפשרי טוב בלי רע, או
רע בלי טוב? אליעד כהן מסביר בהרצאתו את מהות פרדוקס הטוב והרע, תוך התמקדות בשאלה האם אפשר
להרגיש טוב ללא קיומו של רע ולהפך. אליעד מתחיל בהסבר שכל דבר בעולם מורכב מחיסרון ויתרון. בכל סיטואציה קיימים יתרונות וחסרונות שונים, ובאופן יחסי יש לעיתים יותר יתרונות ... לחסרונות, אך באותה נשימה הוא מציין שהרעיון הזה יוצר בעיה לוגית נוספת. אם באמת בכל יתרון קיים חיסרון שווה לו, האדם לא היה אמור לחוות
טוב או רע בכלל, משום שהתחושות היו מתאזנות. אבל האדם בכל זאת חווה תחושות טובות ותחושות רעות, ולכן הוא טוען שההנחה שאומרת שהכל שווה באופן מוחלט אינה נכונה לגמרי. הוא מוסיף שככל הנראה, התחושות אינן מתקיימות באותו רגע באופן שווה. לדוגמה, אדם שנכנס מחום כבד לתוך חדר ממוזג,
מרגיש טוב באותו רגע בגלל
שהזיכרון של הרע (החום) עדיין טרי. לעומת זאת, תחושת הנעליים איננה חזקה כי החיסרון (להיות יחף) אינו טרי
בזיכרונו. האם האדם באמת יכול להיות בטוח במחשבותיו? אליעד עובר לנקודה עמוקה יותר ומסביר שבכל פעם שהאדם חושב על משהו באופן הגיוני, תמיד קיימת אפשרות שיהיה ספק, כי לכל ... כאשר מדובר בחישובים או בהנחות על תחושות ורגשות, האדם מרגיש צורך לבדוק שוב ושוב, משום שהוא איננו בטוח במאה אחוז. כלומר, התחושות של
טוב או רע אינן ודאיות לחלוטין אלא יחסיות. מדוע האדם ממשיך לשחק את המשחק למרות שהכל יחסי? אליעד מסביר את המשמעות של המשחק בכך שהאדם ממשיך לרדוף אחרי מילוי ... ביותר, כל ההבדלים בין טוב לרע הם אשליה, מכיוון שהכל מורכב ממהות אחת. אם הכל עשוי ממהות אחת ויחידה, אזי לא באמת קיימים שני צדדים של
טוב ורע, אלא מדובר באותה מהות, ואותו הדבר מתפרש לפעמים כטוב ולפעמים כרע. הבעיה היא שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס זאת בצורה שלמה, ולכן האדם רואה הבדלים וחש תחושות שונות של
טוב ורע. הוא מדגים זאת באמצעות המשל שאומר שאם הכל היה לבן, אי אפשר היה לראות שני צבעים שונים. אבל האדם בכל זאת רואה יותר מצבע אחד, מה שמראה שהאדם לא תופס את האחדות ... שממנה מורכב הכל. האם יש יתרון בלי חיסרון או חיסרון בלי יתרון? אליעד מדגיש שכל תחושת יתרון נשענת על חוויית חיסרון כלשהי בעבר או
בזיכרון, ולכן כביכול אי אפשר באמת לחוות יתרון בלי שהיה חיסרון לפניו. אבל הוא גם מבהיר שהחוויה איננה תמיד סימטרית לחלוטין. לדוגמה, כשאדם מושפל, ואז מכבדים אותו, ... אם אדם רוצה להפוך את הרע לטוב, עליו למצוא בכל דבר רע משהו טוב, עד שהוא לא ימצא יותר רע בכלל. זאת אומרת, שבסופו של דבר, התפיסה של
טוב ורע יכולה להשתנות באמצעות שינוי המבט, עד שהכל הופך להיות אחד. האם האדם באמת חי לפי השכל או לפי הרגש? אליעד מסביר שהאדם אינו חי רק לפי ההיגיון, אלא גם לפי הרגשות ...