... שהיה לפני בריאת העולם, האם מהותו זהה לחלוטין למהותו של
הבורא? זא האם מהותו של אלוהים זהה לחלוטין למהותו של ה - כלום אין? אם אכן ... וכי הוא מעולם לא נברא וכולי. אך אם נשיב כי מהותו של
הבורא שונה ממהותו של האין כלום שממנו נוצר היש והעולם, הרי שזה בעצם אומר, כי ... נברא העולם היו קיימות לפחות 2 ישויות שונות שהן: 1 -
הבורא עצמו. 2 - האין שממנו נוצר היש. והלוגיקה כאן היא ממש פשוטה: אם אלוהים = ... כבר לפני הבריאה היה הבדל בין חלקים שונים בתוך המהות של
הבורא, הרי שממילא
הבורא עצמו הוא כבר גם ישות שמורכבת מחלקים שונים שאינה אין סופית יחידה וכולי. ... לומר, שבטרם הבריאה, לא היה שום הבדל בין מהותו העצמית של
הבורא, לבין המהות של החלק העצמי שממנו, לאחר מכן,
הבורא ברא את העולם, הרי שנוכל להפריך זאת בצורה פשוטה, והיא: כי מאחר שלבסוף ... לאחור כבר היה הבדל ברמת הפוטנציאל שבין החלקים השונים של
הבורא. זא אם נאמר
שהבורא לקח חלק מעצמו לצורך הבריאה, כדי להתחמק מלומר שהוא ברא את העולם מישות ... אנחנו אומרים כי כבר בטרם הבריאה היה הבדל כלשהו בין
הבורא עצמו, לבין חלק כלשהו ממנו, שברמת הפוטנציאל הסופי שלו היעוד הסופי שלו ... הרי שאז אפשרי לומר כי לפני הבריאה לא היה שום הבדל בתוך
הבורא עצמו בין שום דבר לשם דבר. ופשוט ברגע הבריאה,
הבורא עצמו הפך את עצמו כולו לבריאה עצמה ולעולם עצמו, וכי הוא עצמו אינו קיים ... הבריאה, עדיין קיימת ישות נפרדת מהעולם, שהיא אלוהים שהוא
הבורא שברא את העולם, הרי שזה מחזיר אותנו בעצם לשאלות הנל: האם הייתה קיימת ... קיים רק אלוהים כישות אחת, וכי הבריאה נגזרה ממהותו של
הבורא עצמו, ונתעקש לומר כי לא כל הישות של אלוהים הפכה להיות העולם, אלא רק ... היה הבדל לפחות ברמת הפוטנציאל הסופי בתוך המהות של
הבורא, ואכ
הבורא הוא מורכב מדברים שונים, והוא כבר אינו אין סופי וכולי. ונחדד: הבריאה ... ופשוט ללא הרכבה כלשהי, כי: או ש: 1 - קיימת ישות נפרדת
מהבורא דהיינו, האין שממנו אלוהים יצר את היש. או ש 2 - אלוהים עצמו הוא ה - אין ... אז זה אומר שגם כבר לפני הבריאה היה שינוי בתוך מהותו של
הבורא כנל. ולכן אולי אפשר לומר ש: 1 - העולם נוצר מעצמו ללא אלוהים. 2 - העולם ...