🖨האם להעמיד לדין את החיילים? שמירה על מדינה מתוקנת, שמירה על החוק, שמירה על זכויות המחבלים, שמירה על מדינת חוק, פריצה לבסיס שדה תימן, זכויות מחבלים בכלא, מהי מדינה מתוקנת? אסון השביעי לאוקטובר, שחרור החטופים, איך לשחרר את החטופים? עונש מוות למחבלים, התעללות במחבלים, חרבות ברזל, יפי נפש, מוסריות בזמן מלחמה, רחמים על האויב, למה שונאים אותנו? איך להילחם בטרור?אז ברמת העיקרון אנחנו חיים במדינת חוק. ובמדינת חוק יש חוקים שצריכים לכבד אותם. ונכון שיש לפעמים אכיפה בררנית ונכון שלא אוכפים את החוק על כולם, אבל אנחנו במדינת חוק ובמדינת חוק כדאי מאוד שיישמר החוק. כי אם אנחנו נהפוך להיות מדינת אי ציות לחוק, אז המצב יהיה יותר גרוע וכולי.
ואם החוק אומר שיש זכויות למחבלים, אז זה החוק וצריכים לכבד את החוק. ואם רוצים, אז שיעבירו חוק שאומר שצריכים לעשות עינויים יומיים למחבלים. אבל הכל צריך להיות במסגרת החוק. ולכן צריכים לכבד את החוק במדינה מתוקנת, מדינת חוק מתוקנת.
אבל צריכים לזכור, שבמדינה מתוקנת לא רק צריכים לשמור על החוק, אלא גם צריכים לשמור על חיי האזרחים. והחיים של האזרחים, קודמים לחוק. כי החוק נועד לשמור על החיים של האזרחים במדינה מתוקנת. והחוק נועד לשרת את האזרח. אבל חיי האזרח, קודמים לחוק. ובמדינה מתוקנת, לא היה קורה אסון השביעי לאוקטובר. ובמדינה מתוקנת, לא היו מספקים סיוע הומניטארי לאזרחי האויב, תוך כדי שהאזרחים שלך נתונים בשבי החמאס בעינויים. ובמדינה מתוקנת, היו מוציאים להורג אחרי עינויים, את כל מחבלי החמאס, כולל את החפים מפשע שביניהם. כי עדיף שימותו מאה מחבלים חפים מפשע מאשר שימות אזרח ישראלי אחד.
וזה נכון שלא כולם יסכימו עם סולם הערכים הזה ואנחנו מדינה דמוקרטית. אבל ברמת העיקרון, במדינה מתוקנת, לא היה קורה אסון השביעי לאוקטובר והמדינה אם היא היתה מתוקנת היא היתה פועלת אחרת לחלוטין בלפעול כדי לשחרר את האזרחים שלה משבי החמאס. ובשום אופן במדינה מתוקנת לא היו מתייחסים בכבוד למחבלי נוחבא כאלו ואחרים.
ולכן, לפני שמישהו זועק על מדינת חוק מתוקנת, שיזעק על שאר הכשלים של המדינה המתוקנת שהוא מנסה להגן עליה. וחיי האזרחים לפני הכל. ואם האזרחים נמאס להם מכך שמעמידים לדין את חיילי צהל בגין פגיעה במחבלים, אז במדינה מתוקנת גם זה לא היה אמור לקרות. כי המחבלים האלו במדינה מתוקנת, היו סובלים הרבה יותר.
בקיצור, מדינת חוק היא לא הערך העליון ביותר של המדינה. ואם המדינה לא תשמור על חיי האזרחים שלה, אז לא תהיה מדינה בכלל וכך גם לא תהיה מדינת חוק. וקודם כל צריך לזעוק על זה שבמדינה מתוקנת מעיזים להאשים חייל בפגיעה במחבל, בין אם זה קרה או לא קרה, לא משנה מה למה וכמה. למה? ככה, כי ככה אמור להיות במדינה מתוקנת.
ויש עובדי אלילים אנשי מוסר יפי נפש, שהם בעד לשמור על זכויות האויב ומבחינתם למות על קידוש ערכי המוסר. וזו זכותם לחלוטין. זכותו של האדם להאמין בערכי המוסר שהוא המציא לעצמו ולהחליט שהוא מעדיף ומוכן למות ולסבול כדי להגן עליהם. אבל לא בהכרח שחייבים להסכים עם ערכי המוסר האלו. וברור שהברירה הטבעית, שהחזק שורד, לא מסכימה עם זה שהמוסרי שורד.
ועם נאצי תהיה מלאך המוות, ועם מחבל תהיה מחבל יותר גרוע. והיפי נפש אומרים, שזה מה שמבדיל בינינו לבינם. ושאנחנו לא הם. ושאסור לנו להיות כמוהם. וזכותם של יפי הנפש לבחור למות למען הערכים שלהם. אבל מי שרוצה לשרוד, צריך לדעת, שעם המחבלים ועם האויב, צריכים להיות עוד יותר אכזריים ממנו. ורק בזכות האכזריות והתחכום שלנו, הגענו עד הלום. וכל התנך וכל ההיסטוריה של העם היהודי, היא מלאה בסיפורי אכזריות שלנו, כלפי האויבים שלנו.
אבל יש יפי נפש, שאם העם היהודי היה כמוהם, הוא ממזמן לא היה שורד. ושום מדינה בעולם לא תשרוד, עם היפי נפש האלו. ושונאים אותנו, רק בגלל יפי הנפש האלו. שהם מנסים להיות יותר צדיקים מכל שאר אומות העולם. עד כדי כך שנראה שאנחנו הפושעים, מרוב שאנחנו מגנים על המחבלים ועל האוכלוסייה של האויב.
ודווקא בגלל שאנחנו כל כך מנסים להיות מוסריים, דווקא בגלל זה שונאים אותנו. כמו שכבר הסברתי כמה וכמה פעמים. כי זה חשוד מידי ויותר מידי לא הגיוני. ורק הפושע עם ייסורי המצפון, מגן על הקורבן שלו. אבל הקורבן, בטבע, לא יגן על מי שתוקף אותו ולא יחמול עליו.
לסיכום, במדינה מתוקנת, שומרים על החוק. אבל לפני כן, במדינה מתוקנת שומרים על חיי האזרחים ועושים את הכל כדי להילחם בטרור.
אויב או אוהב, האם להתייחס בכבוד לאוייב? האם לכבד את האויב? איך לנצח את האוייב? האם להתייחס לאויב בכבוד? איך להתייחס לכוחו של האויב? זלזול בכוחו של האוייב, יעוץ פוליטי, לקרוא לכלב בשמו, לנצח את הטרור, כבוד ראש הממשלה, שכנוע פוליטיאויב או אוהב, האם להתייחס בכבוד לאוייב? האם לכבד את האויב? איך לנצח את האוייב? האם להתייחס לאויב בכבוד? איך להתייחס לכוחו של האויב? זלזול בכוחו של האוייב, יעוץ פוליטי, לקרוא לכלב בשמו, לנצח את הטרור, כבוד ראש הממשלה, שכנוע פוליטיאויב או אוהב, האם להתייחס בכבוד לאוייב? האם לכבד את האויב? איך לנצח את האוייב? האם להתייחס לאויב בכבוד? איך להתייחס לכוחו של האויב? זלזול בכוחו של האוייב, יעוץ פוליטי, לקרוא לכלב בשמו, לנצח את הטרור, כבוד ראש הממשלה, שכנוע פוליטי האם כדאי לכבד את האויב? שאלה מרכזית בהרצאה היא האם יש לכבד את האויב, ואם כן, באיזה מובן. אליעד מציע תשובה שמכילה שתי גישות שונות לגבי כיבוד האויב. הוא מסביר כי יש להבין את משמעות הכיבוד לפי ההקשר שבו אנו נמצאים, ואם אנו עוסקים במלחמה או במאבק, יש להתייחס לאויב בכבוד אך בדרך שונה. מהו כיבוד האויב? כשהוא שואל האם יש לכבד את האויב, אליעד מציע שני מובנים שונים של המונח לכבד. הראשון הוא כיבוד של כוחו של האויב, השני הוא כיבוד של האויב ברמה האישית, דרך יחס נימוסי או פייסנות. האם כדאי להעריך את כוח האויב? ההסבר הראשון של אליעד עוסק בכיבוד האויב בהיבט של הערכת כוחו. אליעד מדגיש כי כשאתה יוצא לקרב מול אויב, חשוב מאוד לא לזלזל בכוחו. הוא מסביר כי אדם שמזלזל באויב עלול להגיע לקרב לא מוכן, כאשר הוא לא מבין את עוצמת האויב, שהוא הרבה יותר חזק מכפי שנראה לו. לא לזלזל בכוח של האויב הוא עקרון בסיסי במאבק. אליעד מציין שאם אתה לא לוקח את האויב ברצינות, אתה עלול להיות מופתע ונפגע מהכוח שהוא מציג במציאות. במילים אחרות, הערכת כוח האויב בצורה נכונה היא קריטית כדי להבין את המשאבים והאסטרטגיות שעליך להכין מראש כדי לנצח. מהו כיבוד אישי של האויב? הסבר שני אליעד מציע בהקשר של כיבוד האויב באופן אישי. במובן הזה, הוא מתייחס לאויב ברמה האנושית, שבה יש להימנע מהתנהגות של פייסנות או יחס מכבד. לדבר על האויב בנימוס, להתפייס איתו או לשדר לו יחס חיובי - כל אלו לא מתאימים למצב של מלחמה. במילים פשוטות, ברגע שאתה יוצא לקרב, האויב שלך הוא אויב. לא מדובר במישהו שצריך לכבד אותו באופן אישי. אליעד מסביר כי השאיפה במלחמה היא לא לנסות למצוא דרכים לפייס את האויב או להתייחס אליו בנימוס. ברגע שהאויב הפך לאויב, כל ניסיון לפייס אותו או לכבד אותו אישית לא שייך ולא מועיל. אויב לא מכבדים הוא העיקרון המרכזי כאן. אם אתה נמצא במלחמה, יש לכבד את האויב רק במובן של הערכת כוחו, ולא בכבוד אישי כלפיו. האם אפשר להתייחס לאויב בכבוד מבחינה אסטרטגית? אליעד מבהיר כי כאשר אתה מתכנן להתמודד עם אויב, עליך לכבד אותו במובן של להבין את כוחו, להעריך את יכולותיו ואת האמצעים שברשותו. עם זאת, עליך להימנע להתייחס אליו בכבוד ברמה האישית. הוא מציין כי אם אתה מעריך את האויב יותר מדי, אתה עשוי לשים אותו במקום גבוה מהמקום שמגיע לו במלחמה, וזה עלול להשפיע על המוטיבציה שלך להילחם בו בכל הכוח. במקרה כזה, תחושת הערכה כלפי האויב עשויה למנוע ממך להילחם בצורה יעילה. האם כדאי להזלזל באויב? אליעד מציע דרך נוספת שבה ניתן להתמודד עם האויב. גישה זו טוענת שעליך לזלזל באויב בצורה מחשבתית ומנטלית. הכוונה בזלזול היא לראות את האויב כנחות או חסר ערך. אם תחשוב עליו כעל זבל, תוכל להילחם בו בכל הכוח. כלומר, אם אתה לא מתייחס אליו בכבוד, תוכל להפעיל את כל המשאבים שלך במטרה לנצח אותו. אליעד מדגיש את הצורך בהשפלה מנטלית של האויב כדי לנצח אותו בקרב. האם ניתן להעמיד פנים ולכבד את האויב? אליעד גם מציין כי ישנם מצבים שבהם ייתכן שתשדר כלפי האויב כבוד מתוך מניעים אסטרטגיים. למשל, כאשר אתה מעמיד ...
איך לגרום למישהו להיות חבר שלך? איך לגרום למישהו להעריץ אותך? איך לגרום לאנשים לאהוב אותך? איך להיות חבר של מישהו? תחומי עניין משותפים, תחביבים משותפים, נושאי שיחה משותפים, זוגיות, החבר של החבר שלי, האויב של החבר שליאיך לגרום למישהו להיות חבר שלך? איך לגרום למישהו להעריץ אותך? איך לגרום לאנשים לאהוב אותך? איך להיות חבר של מישהו? תחומי עניין משותפים, תחביבים משותפים, נושאי שיחה משותפים, זוגיות, החבר של החבר שלי, האויב של החבר שלי... אותך? איך להיות חבר של מישהו? תחומי עניין משותפים, תחביבים משותפים, נושאי שיחה משותפים, זוגיות, החבר של החבר שלי, האויב של החבר שלי איך לגרום לאנשים לאהוב אותך וליצור קשרים עמוקים? אליעד כהן פותח את הנושא עם דוגמה פשוטה: ... לעומת זאת, היא תביע שנאה כלפי התחביב שלו, הוא יחוש שהיא מתנגדת לדבר שעושה לו טוב, וכך תיתפס בעיניו כאויבת. איך שנאת התחביב של בן הזוג יוצרת התנגדות רגשית? אליעד מדגיש שהאויב של החבר שלי הוא גם האויב שלי, והחבר של החבר שלי הוא חבר שלי. כך, אם האישה שונאת את מה שבעלה אוהב, היא הופכת בעיניו באופן לא מודע לאויבת של התחביב שלו. הוא יחוש שהיא מנסה להרחיק אותו ממה שעושה לו טוב, והדבר יביא בהכרח לדחייה רגשית כלפיה. ... במציאות, היא בדרך כלל ממשיכה לפגוש את אותה חברה, והדבר יוצר אצלה תת - מודע שבו היא אוהבת את האויבת של הבעל. כך, הבעל הופך לאויב מבחינתה והיא עלולה לאהוב אותו פחות. מה הקשר בין חזרה בתשובה למערכת יחסים? אליעד מסביר מצב נפוץ שבו אחד ... את מה שהוא אוהב עם בן או בת הזוג. מדוע חשוב לא להתנגד למה שהצד השני אוהב? הכלל הוא שהאויב של החבר שלי הוא גם אויב שלי, והחבר של החבר שלי הוא גם חבר שלי. אם למישהו יש תחביב או דבר שממלא אותו בטוב, ובת הזוג שונאת את זה, היא עלולה להיתפס אצלו כאויבת של הדבר שהוא אוהב. התוצאה תהיה סוג של התנגדות או דחייה גם אליה. איך זה נראה בדוגמה של החברה ... ממשיכה לפגוש את החברה ומרגישה שהיא אוהבת מישהי שהבעל שונא. מצב זה שותל בתודעה שלה מחשבה שהיא חברה של האויבת של הבעל, והתוצאה היא שהבעל הופך, מנקודת מבטה, למי שמתנגד לה. מה הקשר בין אלוהים, חזרה בתשובה והצורך בהבנה ... הבסיסי הוא: אדם אוהב את מי שעושה לו טוב, ושונא את מי שעושה לו רע. ואם אתה אוהב את האויבים שלו או שונא את החברים שלו, אתה הופך לאויב בעצמך. לאחר שאדם כבר אוהב אותך, יש אפשרות בהמשך למשוך אותו להעדפות שלך, כי לא ירצה לאבד אותך. אהבה ... לשנוא אותה למה כי יש פה משהו מעניין האוהב של האוהב שלי, החבר של החבר שלי הוא חבר שלי האויב של החבר שלי הוא אויב שלי נכון זה עובד ככה אם אתה אוהב מישהו יש לך ילד ואתה אוהב אותו ומישהו שונא אותו מישהו ... שלי זאת אומרת בעצם שהיא גם רוצה שאני אפרד ממנו אם היא הייתה רוצה שאני אפרד ממנו בעצם היא אויבת שלי היא רוצה לעשות לי רע היא אויבת אוקי זה מהצד שלך, מהצד שלה זה הפוך יש לה מישהו שהיא שונאת אותו שזה הכדורגל ואתה אוהב מישהו ... אז במוח שלה יש פקודה היא אומרת אני הולכת עכשיו למישהי שבעלי שונא אותה זאת אומרת אני אוהבת את האויבת שלו עכשיו אם אני הולכת לחברה שלי ובעלי שונא אותה אז זאת אומרת שאני אוהבת מישהו משהו שבעלי שונא אותו זאת אומרת זה כמו להגיד אני אוהבת את האויב של בעלי לצורך העניין ואז בעצם כשאתה אומר לאשתך אני שונא את החברה הזאת אתה בעצם גורם לאשתך לשנוא ... זה אתה גורם לאשתך לשנוא אותך עוד יותר כי בתת מודע שלה אתה שותל לה מחשבה את חברה של האויבים שלי. תפיסתית כל דבר שעושה לבן אדם טוב זה חבר שלו זה אוהב שלו כל דבר שעושה לך רע הוא אויב שלך שונא שלך, הבנו את הסיפור עכשיו יש מישהי שהיא עושה משהו ואתה לא אוהב את הדבר הזה ואתה ... אתה לא יכול לא לאהוב את הדבר הזה כי אם אתה לא תאהב את הדבר הזה אתה הופך להיות אויב, עכשיו אתה יוצא עם מישהי והמישהי הזאת החליטה לחזור בתשובה ככה משהו זה החליטה לחזור בתשובה בסדר ואתה עכשיו ... ביבי שונאים והזמר הזה נגיד תומך בביבי פתאום מתחילים לאהוב את ביבי למה כי אתה אומר החבר, יש לך אויב קוראים לו ביבי יש לך אוהב קוראים לו? ש: משה. אליעד: משה ואתה מאוד אוהב את משה ומאוד שונא ...
מוסריות, יפי נפש, למה לא להיות מוסרי? בעד ונגד מוסריות, מוסריות בזמן מלחמה, מוסריות והתנהגות חייתית, האם מוסריות היא התנהגות הישרדותית? איך לנצח את הטרור? מה שלא הולך בכוח הולך עם יותר כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור?מוסריות, יפי נפש, למה לא להיות מוסרי? בעד ונגד מוסריות, מוסריות בזמן מלחמה, מוסריות והתנהגות חייתית, האם מוסריות היא התנהגות הישרדותית? איך לנצח את הטרור? מה שלא הולך בכוח הולך עם יותר כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור?... כוח? פגיעה בחפים מפשע, איך להילחם בטרור? האם כדאי לשמור על מוסריות בזמן מלחמה? האם בזמן מלחמה, כאשר ישנו אויב שפוגע בנו, יש מקום לשמור על מוסריות? אליעד מציע כי הבחירה בין מוסריות לבין הישרדות היא שאלה אישית שמבוססת ... עליון, והוא יעדיף להימנע ממעשים לא מוסריים, גם אם אלו יכולים להוביל למותו. הוא לא ירצה להפוך להיות כמו האויבים שהוא נלחם בהם, כמו חמאס או דאעש, וימשיך לשמור על צלם האנוש שלו גם בסיטואציות קשות. האם עלינו להיות ... אתה נלחם כדי להישאר בחיים, בלי לחשוב על מוסריות. כך גם במקרה של אדם שנמצא בסיטואציה של מלחמה, אם אויב יורה עליו מתוך אזור אזרחי, הוא יכול להכות אותו בכל הכוח, בלי לחשוב על מה מוסרי או לא מוסרי. ... זכותו, אך אין חובה כזאת בתנך או בדת. האם מותר לפגוע בחפים מפשע בזמן מלחמה? בהתאם לגישת הגונגל, אם אויב מהווה איום ויש אפשרות לחסל את האויב יחד עם משפחתו או מי שמסביבו כדי להפסיק את האיום, אז הגישה של אליעד היא לפעול מבלי להתחשב בשיקולי מוסר. הוא טוען שמי שלא רוצה להילחם, לא יפגע במי שלפניו, אבל אם האויב ממשיך להפעיל אלימות, אין מקום להתחשב במוסר. כיצד הגישה הזו מתקשרת למאבק פנימי? אליעד מקשר את הגישה הזו גם ... האם יש מקום לשיחות שלום? גם אם הגישה היא להשתמש בכוח, אליעד מציין שלעתים יש מקום למומ ולשלום. אם האויב מוכן לשבת ולדבר, ניתן להגיע להסכם, אך אם לא, הפתרון חייב להיות בהפעלת כוח חזק יותר, עד שהאויב יפסיק את פעולתו האלימה. האם הגישה הזו מאפיינת צד פוליטי מסוים? הדובר מציין שלעתים נראית ביקורת כלפי השמאל או ... הגונגל פגיעה בחפים מפשע מלחמה בטרור כוח מול הסכמה האם עדיין כדאי לשמור על מוסריות בזמן מלחמה? ברגע שנלחמים באויב מסוים, מישהו שרוצה לפגוע, עולה השאלה האם כדאי לשמור על מוסריות או לא. לדוגמה, האם כדאי לפגוע בחפים מפשע ... להיות לא מוסרי ולהכות בכל הכוח. כיצד הדבר מתקשר גם למאבק פנימי של האדם? באותו אופן שבו אדם נלחם באויב חיצוני, יש בתוכו אויבים פנימיים: רצונות, מחשבות טורדניות, הרגלים רעים והתמכרויות שמנסים לפגוע בו. לפעמים הדיבור הלוגי והמוסרי לא עוזר, והאדם צריך להיות ... מסוים תוקף, האדם צריך להתגונן בכל דרך, גם אם זה מרגיש לא מוסרי. האם יש דרך לנהל מומ עם האויב? אפשר גם לשבת ולהגיע להסכם, לדבר על אפשרות לוויתורים או שלום. אין כאן סתירה בין השימוש בכוח לבין הדיאלוג. לפעמים צריך לעשות שילוב של שלום ושימוש בכוח. אבל אם האויב ממשיך לפעול באלימות, אין מקום להתחשב במוסר כשהמטרה היא הישרדות. האם הגישה הזו מאפיינת רק צד פוליטי אחד? ההתייחסות ... כוח? המחשבה שעלולה להוביל לפעולה אכזרית עוד יותר היא שמה שלא נפתר בכוח, אפשר לפתור בעוד יותר כוח. אם האויב חוטף חייל, אפשר לחטוף לו אלף חיילים או אלף אזרחים. אם הוא לא מפסיק, ממשיכים להסלים בכוח עוד יותר ... אכזריות רק בשל שיקולי מוסר. אם אפשר לפתור את הבעיה בשלום או הסכם, רצוי לנסות, אבל לא מתוך מחשבה שלאויב תהיה פחות מוטיבציה להילחם. כיצד הקונפליקט מופיע בכל אדם גם בלי קשר למלחמה ממשית? בתוך האדם עצמו יש מצבים ... נתפס כנחמד או עדין. מדוע לא להשתמש בשיקול אם נפגע בהם, הם יפגעו בנו יותר? לפי הגישה הזו, אם האויב יכול לפגוע בך יותר - הוא כבר היה עושה את זה. הטענה שצריך לחשוש מפעולה חריפה מפני שהאויב יגיב בצורה חמורה יותר, נחשבת לרעיון לא הגיוני, כי ממילא האויב מחפש את ההזדמנות להרע בכל מקרה. מה המסקנה העיקרית? בסופו של דבר, מדובר בשאלה של בחירה אישית: האם לבחור ... שאתה חש שהוא תוקף, אפשר לבחור בדרך מצח הרצון מול מצח הנחש: להגיב בצורה אגרסיבית וקיצונית, בדיוק כפי שנלחמים באויב חיצוני שמתעקש לפגוע. בסיכומו של דבר, יש כאן הצגת שתי אפשרויות קיצון: - להיות מוסרי בכל מחיר, גם במחיר ... חיים ולהתנהג כמו חיה בגונגל. מוסריות ערכיות מלחמה בטרור פגיעה בחפים מפשע גישת הגונגל הישרדות מול אידיאלים התמודדות עם אויב פנימי כוח מול הסכמה מוסריות בקרב, מוסריות מול האוייב, מלחמה או שלום, דילמות ערכיות בצבא, צבא מוסרי, מה רע בלהיות מוסרי? האם להיות מוסרי? מוות למחבלים, אנחנו יותר ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?