אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה שלמות ✔פרפקציוניזם, קבלת החלטות, לא מצליח להחליט, לא יודע מה להחליט, רוצה להיות בטוח, רוצה משהו מושלם, לא מצליח להסביר, לא מצליח להתמקד ✔...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
8:33פרפקציוניזם, קבלת החלטות, לא מצליח להחליט, לא יודע מה להחליט, רוצה להיות בטוח, רוצה משהו מושלם, לא מצליח להסביר, לא מצליח להתמקד
למה קשה להחליט מה להסביר כשיש המון אפשרויות?

אליעד כהן מתייחס למצב בו אדם מתכנן מראש להסביר משהו לאנשים אחרים, אך נתקל בקושי עצום כי בזמן ההכנה קופצות לו אינספור אפשרויות והיפוכים. כל אפשרות שהוא חושב עליה גוררת מיד מחשבה על ההפך ממנה, וכך נוצר עומס מחשבתי שגורם לו לאבד את הפוקוס ולהרגיש "עמוס" ומוצף. בסופו של דבר, אותו אדם מגיע למסקנה שהוא כבר לא בטוח בשום דבר ולא יודע מה להסביר.

האם באמת יש לך רצון להסביר?

אליעד מבהיר כי לפני שעוסקים בשאלה "איך להסביר", צריך לשאול קודם כל אם בכלל קיים רצון אמיתי וברור להסביר. הוא נותן דוגמה פשוטה: אם אדם רוצה להסביר לאחרים ש"צריך להרים את יד ימין למעלה", עליו קודם להיות בטוח שהוא באמת מאמין בכך שצריך להרים את יד ימין. ייתכן שהקושי נובע מכך שהאדם לא בטוח באמת בדבר שהוא עומד להסביר. אי - ודאות זו היא שגורמת לבלבול ולעומס במחשבות. במילים אחרות, הצעד הראשון לפתרון הוא להבין האם האדם אכן רוצה להסביר והאם הוא סגור ובטוח על התוכן שאותו הוא רוצה להעביר.

מה ההבדל בין הסבר מוחלט להסבר יחסי?

אליעד מציג את ההבדל בין שני סוגי הסברים:
  • הסבר מוחלט: ניסיון להציג אמת מוחלטת, הוכחה ניצחת ללא כל ספקות או אפשרויות אחרות. במצב כזה, האדם מנסה למצוא את ההסבר האחד שתקף בכל מצב, ולכן נתקל תמיד בספקות והיפוכים, מה שגורם לעומס ולבלבול.
  • הסבר יחסי: גישה של הסבר שהוא נכון חלקית, נכון במסגרת מסוימת או במצב ספציפי, ולא מחויב להיות נכון באופן מוחלט. הסבר כזה מאפשר לאדם להסביר משהו בצורה נינוחה יותר, כי הוא אינו מנסה להוכיח אמת מוחלטת אלא מציע אפשרות סבירה.
אליעד מייעץ כי מי שמתעקש על הסברים מוחלטים תמיד ירגיש עומס, ואילו מי שמוכן לקבל הסברים יחסיים יוכל להסביר בקלות יותר, כי הוא מרגיש שלמות עם משהו שהוא אינו מושלם.

כיצד פרפקציוניזם מונע ממך להסביר?

הקושי הגדול אותו מתאר אליעד הוא פרפקציוניזם. אדם פרפקציוניסט רוצה שכל דבר שהוא מסביר יהיה מושלם וללא פגם. הבעיה היא שהמציאות לא מאפשרת באמת להגיע לשלמות כזו, כי תמיד ישנן אפשרויות אחרות וספקות שעולים. כך הפרפקציוניסט נלכד בקונפליקט פנימי בין הרצון להסביר את הדבר המושלם לבין המציאות שלעולם לא מאפשרת באמת להציג משהו מושלם לחלוטין.

אליעד מסביר כי זו למעשה "התחזות" לחפש שלמות מוחלטת, מפני שאם באמת אדם היה מחפש את השלמות באופן מלא, הוא היה חייב להטיל ספק אפילו בעצם הרצון שלו להיות פרפקציוניסט. לדוגמה, אם אדם אומר שהוא חייב להיות בטוח ב - 100% לפני שהוא מסביר משהו, הוא צריך קודם כל להיות בטוח לחלוטין שהוא בכלל צריך להיות בטוח ב - 100%. אם אדם באמת היה מפקפק עד הסוף, הוא היה מגלה שאין וודאות מוחלטת בשום דבר, כולל הרצון שלו בשלמות.

מה הקשר בין שביעות רצון לבין הסבר יחסי?

אליעד כהן מדגיש שהיכולת להסביר משהו בצורה נינוחה תלויה ביכולת של האדם להרגיש שביעות רצון ממשהו יחסי, כלומר, להיות מסופק ממשהו שהוא אינו מושלם. אם האדם מסוגל ליהנות מדברים יחסיים, הוא יוכל להסביר בקלות ובבהירות בלי להרגיש עמוס ומוצף, גם כאשר הוא מודע לכך שישנן אפשרויות נוספות שיכולות להיות טובות לא פחות.

לעומת זאת, אם האדם מתעקש על משהו מושלם ולא מצליח להסתפק במשהו שהוא רק טוב חלקית, הוא תמיד יחוש אי - שקט ויהיה עמוס במחשבות של ספק. במצב זה האדם עלול להיתקע ולא להצליח להסביר.

האם באמת יש הבדל בין שלמות ליחסיות מנקודת המבט המוחלטת?

אליעד מציין פרדוקס מעניין: אם אדם באמת היה מחפש שלמות עד הסוף, הוא היה חייב לבדוק האם בכלל יש הבדל אמיתי בין "שלמות" לבין "יחסיות". ברמה המוחלטת, אין כלל הבדל כזה, והפער בין מה שנראה "שלם" לבין מה שנראה "יחסי" נעלם. מי שמבין זאת יכול להיות גמיש ולנוע בין השלמות לבין היחסיות מבלי להילכד בפרפקציוניזם כפייתי.

לכן, מי שמוצא עצמו מתעקש על שלמות באופן מוגזם, בעצם "מעמיד פנים" שהוא מחפש שלמות, כי לו באמת היה מחפש את האמת באופן מוחלט, היה מגלה שאין כל הבדל ודאי בין יחסי למוחלט. כך היה משתחרר מהצורך להיתקע על אפשרות אחת בלבד.

כיצד להימנע מהעמסת יתר של אפשרויות?

בסיום ההסבר אליעד מציע את הפתרון הפשוט הבא: כאשר אדם רוצה להסביר משהו, עליו לבדוק מי נושא ב"נטל ההוכחה". אם האדם חושב שהוא חייב להסביר רק כאשר הוא בטוח לחלוטין שההסבר נכון ומקיף ב - 100%, הוא תמיד יישאר תקוע. אבל אם הוא מחליט שהוא יכול להסביר משהו כל עוד הוא לא בטוח לחלוטין שהוא שגוי - כלומר, כל עוד הוא סביר מספיק ומספק כרגע - הוא יוכל להסביר באופן ברור, נינוח וממוקד, גם אם קיימות אפשרויות נוספות.

במילים פשוטות: מי שמוכן לקבל יחסיות ולהיות גמיש עם האפשרויות, יוכל תמיד להסביר בקלות וביעילות מבלי להיתקע.
למה השואל מרגיש הצפה בזמן הסבר דברים?

השואל מספר שהוא מתכנן מראש הסבר למישהו, ובתוך הדמיון שלו עולות לו המון אפשרויות והיפוכים. הוא מרגיש שהוא מאבד את הפוקוס בגלל עומס המחשבות: הוא רואה הסבר אחד, ואז מיד צץ לו היפוך שמערער עליו, ועוד היפוך ועוד אפשרות חלופית, עד שבסוף הוא מתבלבל ולא יודע באיזו דרך לבחור. הוא מספר שזו תחושה של "עמוס ועמוס" שמביאה אותו למסקנה שהוא כבר לא בטוח בכלום.

איזו שאלה מעלה אליעד לגבי הרצון להסביר?

אליעד שואל תחילה אם השואל בכלל בטוח שהוא רוצה להסביר. הוא מציע שהבלבול עלול לנבוע לא רק מריבוי ההסברים האפשריים, אלא גם מחוסר בהירות לגבי עצם הרצון להסביר, או הספק אם באמת מה שהשואל רוצה להגיד הוא נכון. למשל, אם השואל בא להסביר "צריך להרים את יד ימין למעלה, " אולי הוא לא בטוח בכלל שצריך להרים את יד ימין, ולכן מתקשה לבחור בניסוח אחד. אליעד מציע להתחיל מלבדוק האם יש רצון אמיתי להסביר, ואם כן, מה בדיוק רוצים להסביר.

מה ההבדל בין הסבר מוחלט להסבר יחסי?

אליעד מדגיש שיש הבדל בין הסבר מוחלט להסבר יחסי. הסבר מוחלט אומר שהשואל רוצה להביא הוכחה ברורה ונכונה ב - 100 אחוז, בלי שום ספק, שההסבר הזה נכון תמיד ובכל מצב. לעומת זאת, הסבר יחסי מסתפק בתיאור שנכון רק באופן חלקי, שמתאים לנסיבות מסוימות. אם השואל מתעקש על הסבר מוחלט, כל פעם יצוצו לו עוד אפשרויות והיפוכים שמערערים על ההסבר הקודם. אם הוא יהיה מוכן להביא הסבר יחסי, שמספק אותו לרגע ולא מחויב להיות "מושלם, " הוא יוכל להציג את הדברים בלי שירגיש עמוס מהאפשרויות האחרות.

כיצד נוצר קונפליקט הפרפקציוניזם?

השואל מודה שהוא פרפקציוניסט ורוצה להגיע להסבר "מושלם." מצד אחד, הוא יודע שקשה להשיג שלמות כי תמיד יש היפוכים ודעות אחרות. מצד שני, הוא מתקשה לקבל הפתרון החלקי כי הוא מרגיש שאולי יש אופציה טובה יותר שהוא מפספס. אליעד מצביע על כך שזו "תחזות" לחפש שלמות מלאה: אם באמת מחפשים שלמות עד הסוף, צריך גם לערער על עצם הרצון לפרפקציוניזם. במילים אחרות, אם מפקפקים בכל דבר, יש לפקפק גם בצורך בשלמות.

איך לסכם את התהליך של הסבר והרצון לשלמות?

בסופו של דבר, אליעד מציע להתבונן בשאלה: האם השואל יכול להסכים להסביר דברים גם אם אינם מושלמים? אם הוא דורש הוכחה ניצחת שההסבר נכון ב - 100 אחוז, סביר שימשיך להיתקע תחת עומס המחשבות והספקות. אבל אם הוא בוחר להסביר "באופן יחסי, " הוא יוכל להחליט שהוא מציג אפשרות אחת מתוך כמה, בלי לפסול שאפשר להסביר אחרת. ההבנה היא שאם רוצים לחיות בשלום עם ההסבר, אפשר לעבור ממצב שבו מחפשים את "האמת המוחלטת" למצב שבו פשוט נותנים מענה יחסי שמניח את הדעת כרגע.
ש: אני בעיקרון.

אליעד: אוקי.

ש: הולך לאיזה מקום מסוים ומסביר שמה כל מיני דברים.

אליעד: עד כאן הגיוני מסביר כל מיני דברים גם בלי קשר למקום מסוים.

ש: כן כמובן בהקשר, עכשיו כשאני יושב ומתכנן איך להסביר את הדברים לבד עם עצמי בדמיון מה שנקרא.

אליעד: אוקי.

ש: אז אני קופצות לי מלא אפשרויות תוך כדי שאני מתחיל להסביר את זה ואז פתאום קופצות לי מלא אפשרויות זה מעמיס אותי וכאילו אני מרגיש שכאילו אני מאבד את הפוקוס כי קופצים לי כל מיני היפוכים, אני בא לי להסביר לפה טוב אבל יש את, אני כאילו את ההיפוך של זה ואז עולה לי היפוך ועוד היפוך ואז זה מתחיל להיות לי עמוס ועמוס ואז כאילו אני בסוף אומר טוב לא יודע.

אליעד: מה אתה בעצם אומר אתה אומר שאתה מנסה להסביר איזה תהליך וקופצות לך מלא דרכים להסביר אותו?

ש: קופצות לי זה כמו.

אליעד: שים לב שאתה לא תענה לי על מה שאני שואל תמשיך.

ש: רגע שנייה אני מנסה להבין את עצמי קודם לפני שאני עונה לך.

אליעד: באמת אז אולי תנסה להבין את עצמך לפי מה שאני שאלתי.

ש: אוקי מה שאלת?

אליעד: אתה מנסה להסביר לאנשים משהו קודם כל אתה בכלל בטוח שמה שאתה רוצה להסביר להם נכון? בא נתחיל משם.

ש: קודם כל אני חושב שהוא נכון ברמה מסוימת.

אליעד: אוקי באופן יחסי אתה בטוח שהוא נכון, לא אולי אתה בכלל לא בטוח שהוא נכון לכן אתה לא יודע איך להסביר להם אותו, אולי יכול להיות שאתה בא להסביר לאנשים נגיד אתה אומר לאנשים "צריך להרים את יד ימין למעלה" ואתה אומר "רגע בכלל צריך להרים את יד ימין למעלה?" ואז אתה מתחיל לנהל עם עצמך דיון אם צריך להרים את יד ימין למעלה ולכן אתה לא מצליח להסביר להם שצריך להרים את יד ימין למעלה כי אתה לא בטוח שצריך להרים את יד ימין למעלה.

ש: נכון.

אליעד: אז אולי מזה הבעיה בכלל זה לא קשור לשום דבר זה קשור לזה שאתה בכלל לא בטוח.

ש: לא זה נכון שלא חייב כי יש כמה אפשרויות זה בדיוק מה שאני מנסה לומר לך שיש כל מיני אפשרויות.

אליעד: הוא רוצה לדעת איך להסביר, בגדול הוא מתאר תהליך שהוא מנסה להסביר משהו והוא מסתבך במחשבות והוא לא יודע איך להסביר והוא רוצה לדעת איך להסביר זאת המהות של מה שהוא אומר.

ש: מול מטרה של כאילו מה אתה רוצה להעביר.

אליעד: תגידי לי מה נסגר איתך, הלאה תמשיך.

ש: אוקי אז אחת הסיבות זה נכון שאני לא בטוח שזה נניח לדוגמה סתם לחצות את הכביש לדוגמה אני לא בטוח.

אליעד: אני שאלתי שאלה עכשיו, אתה בא להסביר להם משהו קודם כל כשאתה בא להסביר להם אותו אתה בכלל חושב אתה כאילו סגור על זה שאתה רוצה להסביר להם את זה בכלל, אתה סגור בכלל שאתה רוצה להיות שם בא נתחיל מזה אולי אתה בכלל לא בטוח שאתה רוצה להסביר להם משהו אולי אתה אומר "אולי אני לא אולי כדאי שאני לא אסביר להם" בא נתחיל מזה.

ש: מה זאת אומרת?

אליעד: תראה בא נלך בפשוט.

ש: בהנחה שאני רוצה להיות ובהנחה שאני שזה.

אליעד: הבנתי תראה כשאתה מסביר למישהו משהו נגיד שאני מסביר לך עכשיו משהו נניח אוקי אז קודם כל צריך לרצות בכלל, קודם כל להניח שאני פה ואתה שם נניח שאתה שואל אותי שאלה זאת גם הנחת יסוד, נניח שאני רוצה לתת לך את התשובה להניח שאני יודע מה התשובה להניח שאני יודע מה התשובה ולהניח שאני יודע להסביר אותה זה הנחות יסוד. השאלה היא אם אתה מניח את כל הנחות היסוד האלה או שאולי גם חלק מהנחות היסוד גם, אתה מבין מה אני אומר אתה עכשיו עומד מולם.

ש: אני עכשיו בא להסביר למישהו משהו מה זה משנה זה לא משנה גם איפה מי, בא אני רוצה להסביר זאת הסיטואציה.

אליעד: קודם כל אתה בטוח שאתה רוצה להסביר לו או שאולי יש לך ספק "רגע אולי אני לא רוצה לגלות לו".

ש: נניח שאני כן רוצה להסביר לו.

אליעד: סבבה ואתה בטוח שאתה רוצה להסביר לו את ההסבר הזה, יש לך בראש מה ההסבר שאתה רוצה להסביר?

ש: זהו שאני לא מצליח למצוא איזה הסבר שיגיע שיספק אותי ולכן אני מסתבך.

אליעד: בסדר אז מה השאלה אז אתה לא בטוח מה ההסבר אתה לא יודע מה ההסבר ולכן אתה לא יודע להסביר נכון.

ש: אבל אני חושב שכן יש איזה אני חושב שזה כן.

אליעד: מה התשובה? התשובה היא פשוטה אם אתה מתיימר לתת הסברים מוחלטים אתה בבעיה תן הסברים יחסיים.

ש: זהו זאת הבעיה.

אליעד: שלך?

ש: שלי.

אליעד: יפה אז אני אומר לך תסביר הסברים יחסיים אם אתה אומר אתה יכול להגיד "אני לא מסביר עד שאני לא בטוח שזה נכון" ואז אתה לא תסביר ואתה יכול להגיד "אני מסביר אם כן אני בטוח שזה לא נכון" ואז אתה יכול להסביר מה שאתה רוצה.

ש: אז איך זה שאני יכול לדבר על מה שאני עושה או יכול להיות על מה שאני אעשה, כי אני שמתי לב להבדל בין זה כי כשאני מחפש את, הרי מה אחד הדברים ששמתי לב אליהם שאני כאילו רואה בכל הסבר איזה סוג של חיסרון אני רואה אפשרות אחרת ששוללת אותו.

אליעד: שמה השכל שבדבר אז מה באותו דבר זה גם יכול להיות רצון כל רצון שיש לך אתה רואה רצון ששולל אותו. עכשיו מה המהות של העניין? המהות של העניין היא האם אתה מסוגל להרגיש שביעות רצון מדבר יחסי זאת מהות העניין, סתם בחיים באופן כללי אם אתה מסוגל ליהנות ממשהו יחסי ממשהו שהוא לא מושלם אז סבבה אז אתה אומר "אוקי זה לא מושלם ואני יכול ליהנות מזה אז אני גם יכול להסביר משהו שהוא לא מושלם".

אבל אם אתה אומר "לא רע לי כי זה לא מושלם לא שלם עם זה לא רוצה להחזיק בזה" אז אתה גם יכול להגיד "אני לא רוצה את ההסבר הזה הוא לא מושלם" ואז תהיה בעיה עכשיו אתה לא יכול להסביר אותו כי אתה לא מרוצה ממנו כי הוא לא מושלם. הבנת?

ש: אני מבין את זה.

אליעד: אוקי אז מה אתה רוצה, עכשיו אז לכאורה אתה נקרע בין הרצון שלך להשיג שלמות לבין להסתפק ביחסי אבל זה לא נכון, למה זה לא נכון?

ש: כי מצד המוחלט אין הבדל בין זה לזה.

אליעד: כי אם היית מחפש את השלמות אז לא היית בטוח בכלל שיש הבדל בין שלמות ליחסי ואז לא הייתה בעיה אבל אתה מעמיד פנים שאתה מחפש שלמות ואז אתה אומר "אני נתקע כי אני רוצה להגיע לשלמות" כמו מלא משוגעים. אתה אומר "זה לא מספק אותי הדברים היחסיים" אתה אומר "אני רוצה מוחלט אני פרפקציוניסט, אני רוצה נגיד פרפקציוניזם".

ש: באופן יחסי נכון זה הפרפקציוניזם אבל באופן יחסי.

אליעד: כן אז זאת התחזות אם היית רוצה פרפקציוניזם עם הסוף היית רוצה פרפקציוניזם במאה אחוז אז היית אומר "האם זה שאני רוצה פרפקציוניזם זה עצמו דבר שהוא עצמו שלם" אתה לא בטוח במאה אחוז שאתה אמור להיות פרפקציוניסט אז למה אתה פרפקציוניסט אז תגיד "לא מה אני צריך להיות בטוח במאה אחוז?" כן תהיה פרפקציוניסט עד שאתה לא בטוח במאה אחוז שאתה צריך להיות פרפקציוניסט אל תהיה פרפקציוניסט.

אז מה האמת שאם אתה תלך "עד הסוף" ואתה תראה שאתה לא יודע כלום אז אתה אומר "יש יחסי יש מוחלט זה שיש הבדל ביניהם זה גם לא בטוח, אפשר לשחק מפה ואפשר לשחק משם" אם אתה רוצה לנטרל הסבר תבדוק האם הוא נכון באופן מוחלט אם אתה רוצה לאשר הסבר תבדוק אם הוא נכון באופן יחסי זה הכל. אתה מבין?

ש: כן מה שמפליא אותי שזה משהו שאני עושה אותו כאילו בלי, זה מה שקורה גם ככה זה המשחק שלי אני משחק לדוגמה אני עברתי ועברתי טוב איך להסביר טוב אמרתי טוב אז תסתפק אל תחשוב על שאר האפשרויות אל תחפש את המוחלט בזה.

אליעד: מה הבעיה בזה שיש עוד אפשרויות?

ש: קודם כל השאלה מאיזה נקודת מבט.

אליעד: אז מה אם יש עוד אפשרויות אז מה אמרו לך אתה חייב להסביר הסבר מוחלט שנכון במאה אחוז ואם לא אל תסביר אותו?

ש: אולי זה הציפיות שלי מעצמי, אני חושב שזה הציפיות שלי מעצמי כי אני חושב שתמיד יש בקהל איזה מישהו שהוא ככה מסתכל על הדברים האלה מהנקודה הזאתי שלי ושמה באים עוד כל מיני רצונות אחרים שקשורים גם כן להערכה עצמית וכו'.

אליעד: אני אומר בפשוט השאלה היא האם אתה מסוגל להיות מרוצה ממשהו יחסי כן או לא, עכשיו אם אתה נצמד לאמת השאלה על מי אתה מביא את נטל ההוכחה האם נטל ההוכחה הוא על ההסבר כשאתה רוצה להסביר האם אתה אומר לעצמך "האם אני בטוח שההסבר הזה נכון" או שאתה אומר לעצמך "האם אני בטוח שההסבר הזה לא נכון".

אם אתה אומר לעצמך "אני לא יכול להסביר את זה אלא אם כן אני בטוח שההסבר הזה נכון הוא מלא ומקיף וממצא" אז אתה לא יכול להסביר אותו כי כל מה שאתה מסביר אתה דופק אותם. אבל זה החיים מה אתה רוצה אתה רוצה מוחלט אין מוחלט, אתה מבין זהו.

ש: במובנים יחסים אני מבין.

אליעד: אוקי טוב הבנו את הסיפור הזה?
אמונה בעיות להתמודד עם פרפקציוניזם איבוד ערך עצמי להגזים חיפוש האמת לטפל בהתנהגות טורדנית הבדלה להשיג ערך עצמי להרגיש שלמות מחפש את האמת החלטה החלטות החלטיות הסבר הסברים הצלחה התמקדות יודע מה להחליט לא יודע מה להחליט לא מצליח להחליט לא מצליח להסביר לא מצליח להתמקד להחליט להיות בטוח להסביר להתמקד לקבל החלטה לקבל החלטות מה להחליט מושלם מצליח להחליט פרפקציוניזם קבלת החלטה קבלת החלטות רוצה להיות רוצה להיות בטוח רוצה משהו רוצה משהו מושלם רצון שלמות
מהי תחושת שלמות עצמית? מהי שלמות אישית? מהי שלמות עם עצמך? איך להיות שלם עם עצמך? מהי שלמות הנפש? חוסר שלמות, מהי שלמות פנימית? איך להיות שלם עם עצמי? מהי שלמות רוחנית? מהי שלמות שכלית?
מהי תחושת שלמות עצמית? מהי שלמות אישית? מהי שלמות עם עצמך? איך להיות שלם עם עצמך? מהי שלמות הנפש? חוסר שלמות, מהי שלמות פנימית? איך להיות שלם עם עצמי? מהי שלמות רוחנית? מהי שלמות שכלית?
... תחושת שלמות עצמית? מהי שלמות אישית? מהי שלמות עם עצמך? איך להיות שלם עם עצמך? מהי שלמות הנפש? חוסר שלמות , מהי שלמות פנימית? איך להיות שלם עם עצמי? מהי שלמות רוחנית? מהי שלמות שכלית? מהי שלמות עצמית ואיך להשיג תחושת שלמות מלאה? אליעד כהן מסביר לעומק את מושג השלמות העצמית ומהי תחושת שלמות עם עצמך. תחושת שלמות, לדבריו, היא מצב שבו אדם מרגיש טוב באופן מוחלט עם כל מה שהוא, עם כל מה שיש ... או לא להתממש בחייו. התחושה האמיתית של שלמות היא מצב שבו האדם לא מעוניין להחליף את חייו, לא ברמה החיצונית ולא ברמה הפנימית. האם שלמות פירושה לא לרצות שום דבר אחר? אליעד מתייחס לשאלה האם שלמות היא פשוט לא לרצות שום דבר אחר. הוא מדגים זאת בעזרת דוגמה של אדם שנשאל האם הוא ... כמו ביל גייטס. רוב האנשים שלא חווים שלמות יאמרו שאין להם בעיה להחליף את מצבם עם מצב אחר, מוצלח יותר, לפחות ברמה החיצונית. לעומת זאת, מי שחווה שלמות עם עצמו יאמר באופן מוחלט שהוא אינו רוצה להיות אף אחד אחר. אדם כזה, אפילו אם ... עם מי שהוא. מה הקשר בין סקרנות לחוסר שלמות? אליעד כהן מסביר שסקרנות נוצרת כאשר יש משהו שחסר לאדם, שהוא רוצה לדעת או ... שלם באמת עם עצמך? לפי אליעד, הדרך לזהות שלמות עצמית אמיתית היא לא רק כאשר אתה לא רוצה להיות אדם אחר, אלא גם כאשר אתה שלם עם ... אם אתה באמת שלם או רק אוחז בתחושה של שלמות? הדרך לדעת אם אתה באמת שלם או שאתה רק אוחז בתחושה של שלמות היא לבדוק אם אתה מוכן לקבל את ההפך מהשלמות שלך. למשל, האם היית מוכן לוותר על התחושה הטובה שאתה מרגיש כעת, ולהיות במצב של ... אז אינך שלם באמת, כי אתה אוחז בתחושת השלמות הנוכחית שלך ואינך פתוח לכל האפשרויות האחרות. איך להגיע למצב של שלמות מלאה ואמיתית? אליעד מסביר ששלמות אמיתית אינה יכולה להיות מושגת על ידי ניסיון להחזיק בה. מי שמנסה לא להיאחז ... טוב לרע, הוא מפסיק לאחוז באחת מהן, והשלמות מתרחשת מעצמה. אליעד מדגים זאת עם מטאפורה של חתול. חתול לא מנסה להיות חתול, ... אמיתי, אלא רק אדם שמתחזה לחתול. כך גם השלמות, היא מצב טבעי ולא מצב שמנסים להגיע אליו. אם אתה מנסה להרגיש שלם, אתה כבר לא בשלמות, כי אתה נאחז ברצון להיות שלם. מהי המשמעות העמוקה של שלמות אישית? המשמעות העמוקה של
שלמות עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות
שלמות עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות
שלמות עצמית, שלמות אישית, שלמות פנימית, שלמות שאין שלמות אחריה, השלמות של רבי נחמן מברסלב, שלמות מוחלטת, הבנה בשלמות מהי שלמות מוחלטת לפי רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר בהרצאה את המושג שלמות מוחלטת על פי תורת רבי נחמן מברסלב, ומבהיר כי רבי נחמן השתמש בכוונה בביטוי שלמות שאין שלמות אחריה. שלמות כזו, לדבריו, היא מצב שבו אין אפשרות להתקדם מעבר לו, ואין אפשרות להוסיף או לחדש שום דבר נוסף. אם יש לאדם אפשרות להתקדם הלאה, זה סימן שהוא עדיין לא הגיע לשלמות מוחלטת. מה ההבדל בין שלמות יחסית לשלמות מוחלטת? אליעד מבדיל בין שלמות יחסית לשלמות מוחלטת. שלמות יחסית היא כשאדם אומר אני שלם עם עצמי כרגע, אך עדיין מודה שהוא יכול להתקדם הלאה או שיש משהו שחסר לו. לעומת זאת, שלמות מוחלטת היא מצב בו האדם מרגיש שאין שום דבר נוסף שהוא זקוק לו, ואף אינו יכול לדמיין או לחשוב על אפשרות להוסיף משהו, לא מתוך הכחשה או אמונה, אלא מתוך ודאות פנימית עמוקה. האם אפשר להגיע לשלמות המוחלטת באמת? מצד אחד, אליעד מסביר כי רבי נחמן הציב רף גבוה במיוחד של שלמות מוחלטת, כזו שבה לאדם אין ספקות והוא יודע שאין שום דבר נוסף שהוא יכול לדעת או להבין. מצד שני, רבי נחמן אמר ששלמות כזו קיימת רק אצל אלוהים, וכל מי שנכלל באלוהים זוכה אף הוא באותה שלמות. יחד עם זאת, רבי נחמן סתר את עצמו ואמר שיש תמיד מקיף למקיף עד אינסוף, כלומר, שגם אחרי שהאדם מגיע לשלמות אינסופית, תמיד יש עוד רמת שלמות מעליה. אליעד מדגיש את הסתירה הזו ואומר כי היא מכוונת, משום שלמעשה השלמות המוחלטת איננה מצב סטטי אלא דינמי, שכל הזמן מתחדש ומתעלה על עצמו. למה אי אפשר להיות בטוח בשום דבר באופן מוחלט? אליעד מסביר בפירוט כי כל עוד אדם מסוגל לחשוב ... לגבי הנושא הזה?. אם התשובה היא כן או אפילו אולי, האדם לא באמת בטוח במוחלט, אלא רק באופן יחסי. איך ניתן לדעת שהגעת למצב של שלמות מוחלטת? אליעד מפרט, שכאשר אדם מגיע למצב בו הוא יודע באופן מוחלט שהוא לא יודע שום דבר בכלל, הוא נמצא במצב של שלמות מוחלטת. במצב זה, לא ניתן לחדש לו שום דבר, משום שאין לו שום בסיס ידע עליו ניתן להוסיף. כשאדם לא יודע שום דבר באופן מוחלט, שום מידע חדש לא יכול לשנות את ... חזרה מהאחדות אל המציאות הרגילה, אך אפשר לומר גם הפוך - שהוא מתקדם פנימה יותר אל תוך אותה אחדות. שתי ההגדרות נכונות, משום שהשלמות מוחלטת דינמית ומתחדשת. כל המידע החדש שאדם מקבל בעולם המציאות למעשה מוביל אותו בסופו של דבר שוב להבנה שהוא לא יודע שום דבר באופן מוחלט. ככל שאדם יחקור יותר ...
האם אני מאושר? האם טוב לי? כמה טוב לי? האם באמת טוב לי? האם מושלם לי? מהי שלמות אמיתית? שלמות שאין שלמות אחריה, שלמות שאין שלמות גדולה ממנה, שלמות מוחלטת, אושר אמיתי, אושר מוחלט
האם אני מאושר? האם טוב לי? כמה טוב לי? האם באמת טוב לי? האם מושלם לי? מהי שלמות אמיתית? שלמות שאין שלמות אחריה, שלמות שאין שלמות גדולה ממנה, שלמות מוחלטת, אושר אמיתי, אושר מוחלט
... אני מאושר? האם טוב לי? כמה טוב לי? האם באמת טוב לי? האם מושלם לי? מהי שלמות אמיתית? שלמות שאין שלמות אחריה, שלמות שאין שלמות גדולה ממנה, שלמות מוחלטת, אושר אמיתי, אושר מוחלט האם באמת טוב לי או שאני משקר לעצמי? אליעד כהן מסביר בהרצאה כי רוב האנשים חושבים שהם יודעים להעריך עד כמה טוב להם בחיים, אך בפועל התחושה שלהם היא פעמים רבות מוטעית ולא מדויקת. לדבריו, אדם שאומר הכל מושלם לי חייב לבדוק האם האמירה הזאת אמיתית או שהוא רק מדמיין שהיא אמיתית. כדי לבדוק זאת, אליעד מציע כמה מבחנים שהאדם יכול לבצע מול עצמו: האם היית רוצה שהמצב הנוכחי ... טיפה את הטמפרטורה או הייתי רוצה שתהיה אפשרות לשנות משהו, אז הוא אינו באמת במצב של שלמות מוחלטת. שלמות אמיתית, לפי אליעד, היא כזו שהאדם לא ירצה לשנות בה דבר לעולם. הסבר המבחן השני: מבחן נוסף הוא האם האדם היה בוחר במצב הנוכחי בדיוק כפי שהוא גם אם היו לו אפשרויות אינסופיות והוא היה כל - יכול. אדם שבאמת נמצא בשלמות מוחלטת, יהיה מוכן לבחור במצב הנוכחי הזה שוב ושוב, בדיוק כפי שהוא, ללא שינויים, גם אם הוא יכול היה ליצור לעצמו כל מציאות אחרת. הסבר המבחן השלישי: אליעד כהן מדגיש שיש עוד דרך לבדוק את השלמות הפנימית, והיא לבדוק את היחס של האדם לאפשרויות אחרות שעלולות להתרחש, לא רק למציאות הנוכחית. הוא נותן דוגמה: אדם שיושב בחדר, ומרגיש מושלם עם מה שיש בחדר, חייב גם להיות מושלם עם האפשרות שיהיה משהו אחר, לדוגמה שיהיה פיל בחדר למרות שעכשיו אין. כלומר, לא מספיק להרגיש שלמות כלפי מה שיש עכשיו, אלא השלמות חייבת לכלול גם את האפשרות שיתרחש כל דבר אחר, כולל דברים רעים. מהי שלמות אמיתית שאין גדולה ממנה? אליעד כהן מפרט בהרצאתו את המשמעות האמיתית של המונח שלמות אמיתית. הוא טוען שהרבה אנשים טועים לחשוב ששלמות זה להרגיש טוב רק עם מה שקורה בפועל. לטענתו, זה רק חצי מהתמונה. שלמות אמיתית היא לא רק להיות שלם עם המצב הקיים, אלא גם להיות שלם לחלוטין עם כל האפשרויות האחרות - גם אם אלו כוללות דברים שליליים או מצבים שבהם המצב הנוכחי משתנה לרעה. לדוגמה, אדם מרגיש מושלם עם ביתו ומשפחתו. אליעד אומר שזה טוב אך לא מספיק, מפני ששלמות אמיתית חייבת לכלול גם מצב שבו הוא מאבד את הבית והמשפחה. אם האפשרות של האובדן לא נתפסת כשלמה ומושלמת עבורו, הוא לא באמת הגיע לשלמות המוחלטת שאליעד מדבר עליה. למה שלמות אמיתית צריכה לכלול גם אפשרויות רעות? ההסבר של אליעד כהן לכך הוא שאם האדם שלם רק עם המצב הנוכחי אך חושש או אינו שלם עם אפשרויות אחרות, למעשה הוא במצב של ... האחרות, אפילו אם הן לא מתממשות בפועל, יוצרות תחושת חיסרון פנימי. במילים פשוטות, שלמות אמיתית אינה רק להיות שמח עם מה שיש, אלא להיות שלם עם עצם הקיום של אפשרויות לשינוי, גם אם השינוי יהיה שלילי או יגרום לך להרגיש רע. האם אפשר בכלל להגיע לשלמות מוחלטת כזו? אליעד כהן מציין שהגעה למצב כזה היא תהליך קשה מאוד ונדיר, מפני שזה דורש מהאדם לקבל באופן מוחלט כל אפשרות שיכולה להתממש. זו רמה עמוקה של קבלה ... את המנגנון של המציאות - שבה כל מה שקורה וכל מה שיכול לקרות הוא חלק אינטגרלי מן השלמות הכוללת של המציאות. למה קשה לאנשים להרגיש שלמות אמיתית? הקושי של אנשים להגיע לשלמות מוחלטת נובע מכך שהם תלויים ברצונם. אליעד כהן מסביר שאדם תלוי ברצונות שלו, ולכן אם המציאות משתנה לרעתו, מיד מופיעה תחושה של חיסרון. אדם שנמצא ב
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה
שלמות או חיסרון, חיפוש השלמות יוצר חיסרון, האם יש שלמות, האם הגעת לשלמות, אמונה או שכל, אולי השכל טועה האם אמונה היא טובה או לא טובה? אליעד מסביר ששאלה מרכזית היא האם האמונה טובה או לא טובה. התשובה לדבריו היא שאמונה יכולה ... ולהטיל ספק בכל מחשבה. למשל, אם האדם חושב אני לא מושלם, יש בי חיסרון, הוא צריך לשאול: מי אמר שזה נכון? אליעד מדגיש שבדיקת השכל נעשית על ידי הטלת ספק בו עצמו. לטענתו, אם תבדוק את השכל מספיק לעומק, תוכל לגלות ... אומר לך - אינו נכון. מדוע בני אדם מחפשים את השלמות? לדברי אליעד, אנשים רודפים אחרי השלמות כי הם חווים תחושת חיסרון. החיסרון הזה נוצר מההנחה של השכל שיש נפרדות בין האדם לבין המציאות. האדם חושב לעצמו זה שולחן ולא חדר, אני לא המציאות ולכן אני לא מושלם, וכך נולד בו הצורך לחפש שלמות במקום אחר. אבל אליעד מסביר שאפשר גם אחרת: אם האדם יטיל ספק במה שהשכל אומר, הוא יגיע להבנה שאולי אין נפרדות כלל בין האדם לבין המציאות, ואולי הוא כבר בשלמות כאן ועכשיו. האם באמת קיימת שלמות? אליעד מבהיר שהשאלה אם יש שלמות או אין שלמות היא בעצם שאלה חסרת משמעות. מצד אחד, הוא אומר שאין שלמות בשום מקום אחר - כלומר, השלמות נמצאת בדיוק כאן ועכשיו, במציאות הנוכחית. מצד שני, השכל תמיד יצביע על חיסרון כלשהו (זה שולחן ולא חדר, לכן זה לא מושלם). הוא מסביר את הפרדוקס בכך שהשכל אינו מסוגל להבין את השלמות, ולכן חייבים להטיל בו ספק כדי לחוות את המציאות בצורה שלמה. כיצד השכל מגביל את התפיסה שלנו? אליעד נותן דוגמה ברורה כיצד השכל מגביל את האדם: אם האדם חושב ... הם דמיוניים. מהי המטרה האמיתית של החיפוש אחרי השלמות? אליעד מדגיש שהמטרה בחיפוש אחר השלמות אינה למצוא אותה, אלא להפסיק לחפש אותה. הוא מסביר שאם מישהו חושב שיש שלמות ומשיג אותה, הוא מפסיק לחפש, ולכן הוא מגיע לאותו מצב כמו מי שמבין שאין שלמות מלכתחילה ומפסיק לחפש. המטרה היא להגיע למצב שבו האדם לא מחפש עוד שלמות חיצונית, מכיוון שהוא כבר מבין שהשלמות קיימת כאן ועכשיו, גם במה שנראה כחיסרון. כיצד אפשר לדעת שהגעת לשלמות? אליעד מציע מבחן פשוט: אם האדם חושב שהגיע לשלמות, עליו לנסות ללכת לאנשים מדוכאים ולהסביר להם שהמצב שלהם מושלם. אם יצליח לשכנע אותם, סימן שאכן הגיע לשלמות. אם לא, זה סימן שהוא עדיין לא שם. אליעד מדגיש שהחוויה הפנימית חייבת להיות יציבה לחלוטין, ללא קשר למה שקורה בחוץ. איך אפשר להרגיש שלמות גם כשיש תחושת חיסרון? אליעד משתמש בדוגמה של רעב כדי להמחיש: כאשר אדם רעב, הוא חש חוסר שלמות ורוצה לאכול. אך אליעד רוצה להביא את האדם למצב שבו להיות רעב הוא דבר מושלם בפני עצמו. האדם יחווה שלהיות רעב זו
שלמות, האם שאיפה לשלמות טובה? מהי שלמות חיצונית? מהי שלמות פנימית? 2 סוגים של שאיפה לשלמות, האם ניתן להשיג שלמות פנימית? האם ניתן להשיג שלמות חיצונית? הכל כרצונך תמיד, שליטה במציאות, הרצון לשלמות מוחלטת, מאה אחוז שלמות
שלמות, האם שאיפה לשלמות טובה? מהי שלמות חיצונית? מהי שלמות פנימית? 2 סוגים של שאיפה לשלמות, האם ניתן להשיג שלמות פנימית? האם ניתן להשיג שלמות חיצונית? הכל כרצונך תמיד, שליטה במציאות, הרצון לשלמות מוחלטת, מאה אחוז שלמות
שלמות, האם שאיפה לשלמות טובה? מהי שלמות חיצונית? מהי שלמות פנימית? 2 סוגים של שאיפה לשלמות, האם ניתן להשיג שלמות פנימית? האם ניתן להשיג שלמות חיצונית? הכל כרצונך תמיד, שליטה במציאות, הרצון לשלמות מוחלטת, מאה אחוז שלמות האם השאיפה לשלמות עושה את החיים לטובים יותר? כאשר אדם שואף לשלמות, עולה השאלה האם שאיפה זו תוביל אותו לחיים טובים ומאושרים יותר, או דווקא לחיים מלאי סבל וכאב. אליעד כהן מסביר כי על מנת להבין זאת, יש להבחין בין שני סוגים שונים של שאיפה לשלמות: שאיפה לשלמות חיצונית ושאיפה לשלמות פנימית. כל אחת מהשאיפות הללו משפיעה אחרת על איכות החיים של האדם, ולכן יש להבין אותן היטב. מהי שאיפה לשלמות חיצונית, ולמה היא גורמת סבל? שאיפה לשלמות חיצונית מוגדרת כרצון שהמציאות החיצונית של האדם תהיה בדיוק כפי שהוא רוצה במאה אחוז. לדוגמה, אדם שרוצה להיות בריא לחלוטין, בלי שום מחלה או בעיה ... עצם הרצון לוודא משהו חיצוני לחלוטין הוא בלתי אפשרי, ולכן השאיפה הזו תביא תמיד לסבל, ללחץ נפשי ולהפרעות שונות. האם שאיפה לשלמות פנימית ניתנת להשגה? בניגוד לשאיפה לשלמות חיצונית, השאיפה לשלמות פנימית היא רצון להשיג מצב שבו האדם יהיה שלם עם עצמו ללא תלות במציאות החיצונית. לדוגמה, אדם עשוי לומר לעצמו שהוא רוצה להיות בטוח שגם אם יקרה הדבר ... שלם ומאושר בתוך עצמו. לפי אליעד, שאיפה מסוג זה היא בהחלט ברת השגה באופן מוחלט. כלומר, אם אדם באמת ובאופן מוחלט ירצה להגיע לשלמות פנימית, הוא יוכל להשיג זאת במאה אחוז, מכיוון שמדובר במצב פנימי שנמצא תחת שליטתו של האדם. לכן אליעד מציע להבדיל בבירור בין מטרות חיצוניות לבין ... יכול לחוות אותה ככזו. כדוגמה לכך, אליעד מזכיר את הדמות של אלוהים. לפי ההגדרה של אלוהים, המציאות החיצונית והפנימית תמיד מושלמות לחלוטין, כי הכל כרצונו תמיד. אמנם זה רעיון מורכב ואולי לא מציאותי עבור האדם הרגיל, אבל הוא מבהיר את העומק הפילוסופי של הדיון. האם השלמות הפנימית היא תמיד אפשרית ורצויה? אליעד כהן מעלה נקודה נוספת וחשובה מאוד לדיון: הוא טוען שגם השאיפה לשלמות פנימית אינה בהכרח תמיד אפשרית או אפילו רצויה. כי אילו אדם היה משיג שלמות פנימית מוחלטת, ייתכן ולא היו חיים כפי שאנו מכירים אותם. שלמות מוחלטת עשויה לבטל את כל תחושת החיסרון, ובלי תחושת חיסרון, לא תהיה תנועה, לא יהיו רצונות חדשים, והחיים עשויים לאבד את משמעותם. עם זאת, אליעד מסייג גם נקודה זו, וטוען שאולי בכל זאת ניתן לשלב את השלמות עם החיים בצורה מאוזנת, אף שזה דורש חשיבה נוספת ומעמיקה. אליעד מציין שהדיון הזה הוא חומר למחשבה, ומעודד את האדם להעמיק בהבנת ההבדלים בין שלמות חיצונית לשלמות פנימית, ולחשוב כיצד ניתן להשיג את השלמות הנכונה עבורו. האם ניתן להשיג שלמות מוחלטת? מה ההבדל בין
שלמות מהי, האם יש שלמות? איך להגיע לשלמות? החיפוש אחרי השלמות, שלמות מתוך חיסרון, האם יש חיסרון? למה יש חיסרון? מהו חיסרון? הדרך אל השלמות, אושר בשלמות, מהי שלמות?
שלמות מהי, האם יש שלמות? איך להגיע לשלמות? החיפוש אחרי השלמות, שלמות מתוך חיסרון, האם יש חיסרון? למה יש חיסרון? מהו חיסרון? הדרך אל השלמות, אושר בשלמות, מהי שלמות?
שלמות מהי, האם יש שלמות? איך להגיע לשלמות? החיפוש אחרי השלמות, שלמות מתוך חיסרון, האם יש חיסרון? למה יש חיסרון? מהו חיסרון? הדרך אל השלמות, אושר בשלמות, מהי שלמות? האם קיימת בכלל שלמות ומהי הדרך להגיע אליה? אליעד כהן מציג בהרצאה זו דיון מעמיק ומפורט על מהותה של שלמות, כיצד ניתן להגיע אליה, והאם בכלל אפשרי להגיע למצב כזה של שלמות מוחלטת. הוא פותח את ההסבר בטענה בסיסית ויסודית כי שלמות היא מצב בו אין חיסרון, כלומר, מצב בו האדם לא מרגיש שחסר לו משהו. לפי אליעד, מצב של חיסרון מתאפיין בתחושה שמשהו חסר לך, ובמצב ההפוך - מצב של שלמות - אתה לא מרגיש שום חיסרון. לדברי אליעד, הדרך לשלמות עוברת דרך ההתבוננות בחיסרון עצמו. כדי להבין זאת, הוא מסביר כי אדם יכול להגיע לתחושת שלמות רק כאשר הוא מתמודד בצורה אמיתית ועמוקה עם תחושת החיסרון שלו. אליעד מדגיש שהמפתח הוא להטיל ספק בעצם קיומו של החיסרון, כלומר, לשאול באופן עמוק ויסודי: האם באמת יש חיסרון? האם באמת חסר לי משהו? האם אני באמת בטוח שיש בעיה כלשהי?. מדוע התבוננות בחיסרון מובילה דווקא לשלמות? אליעד מבהיר באמצעות דוגמה מפורטת מה זה אומר להסתכל על חיסרון. הוא נותן דוגמה של אדם שחסר לו כסף, למשל 100 שקל. האדם יכול לומר לעצמו: הבעיה שלי ... ככל שהאדם שואל יותר שאלות ומטיל ספק בתחושת החיסרון, כך הוא מגיע להכרה שאין ודאות בקיומו של החיסרון, ואז הוא מתקרב יותר לשלמות . מהו שורש תחושת החיסרון? אליעד מסביר בפירוט את הרעיון ששורש תחושת החיסרון נעוץ בעצם ההבדלה בין דברים. לפי הסברו, כל תחושת חיסרון מתחילה כאשר ... אינסופי, הוא בהכרח לא יכול לחוות את תחושת הצמצום, ואז יחסר לו דווקא היתרון של להיות מוגבל ומצומצם. כלומר, אפילו מצב של שלמות מוחלטת לכאורה יכול להיחוות כחיסרון, כי תמיד קיים משהו מנוגד שהאדם אינו חווה. מכאן, שכל חוויה של הבדל יוצרת בהכרח תחושת חיסרון מסוימת. מה קורה כאשר אדם מוותר על רעיון השלמות? אליעד מוסיף נקודה חשובה נוספת: לפעמים, כאשר אדם מתעמק יותר מדי ברעיון השלמות ומטיל ספק בעצם קיומו של חיסרון, הוא עלול להתייאש ולהחליט שאין בכלל שלמות. דווקא במצב כזה, האדם עשוי להרגיש הקלה משום שהוא משחרר את הצורך בשלמות ואז פחות מפריעים לו החסרונות שהוא חווה. אך אליעד מדגיש כי זהו פתרון חלקי בלבד. הפתרון המוחלט מבחינתו הוא להבין לעומק שבאמת אין חיסרון, כלומר, להפסיק להרגיש את תחושת ההבדל עצמה. האם השלמות בכלל ניתנת להשגה בפועל? אליעד מדגיש שיש דרגות שונות של שלמות. לפעמים מספיק לאדם להבין שהבעיה שהוא חשב שקיימת אינה ודאית, ואז הוא כבר מרגיש טוב יותר. אבל כדי להגיע לשלמות מוחלטת, הוא חייב להגיע להבנה שאין הבדל בכלל בין הדברים, וזה מצב עמוק ומאתגר בהרבה. כדי להדגים זאת עוד יותר, הוא מתאר מצב שבו האדם מאוהב במשהו ... במצב כזה, האדם מאבד לחלוטין את ההכרה בעצמו, וכך גם מאבד את תחושת החיסרון - כי אין לו מודעות עצמית. מהו הקושי המרכזי בדרך לשלמות מוחלטת? הקושי המרכזי הוא שברגע שהאדם מתקרב לשלמות, הוא מתחיל להבין שדווקא השלמות עצמה היא מצב של אובדן מודעות עצמי מוחלט, שזהו מצב של אי - קיום אישי. כלומר, הדרך היחידה לחוות שלמות מוחלטת היא לא לדעת כלום ולא להיות מודע לשום הבדל, ואז בעצם לא לחוות את עצמך כלל. האם השלמות רצויה בכלל? אליעד מעלה את השאלה האם בכלל כדאי לרצות שלמות מוחלטת, משום שמדובר במצב קיצוני שבו האדם לא קיים בכלל מבחינה מודעת. הוא טוען שאפשר להגיע ל
מרגיש מושלם, להרגיש מושלם, להרגיש שלמות בלי חיסרון, לדעת משהו בלי ההפך, שלמות שאין שלמות אחריה, להרגיש רק טוב
מרגיש מושלם, להרגיש מושלם, להרגיש שלמות בלי חיסרון, לדעת משהו בלי ההפך, שלמות שאין שלמות אחריה, להרגיש רק טוב
... מושלם, להרגיש מושלם, להרגיש שלמות בלי חיסרון, לדעת משהו בלי ההפך, שלמות שאין שלמות אחריה, להרגיש רק טוב למה אי אפשר באמת להרגיש מושלם בלי חיסרון? אליעד כהן פותח ואומר כי אנשים רבים שואפים להרגיש שלמות, אבל בפועל, אף פעם לא ניתן באמת להרגיש שלמות מוחלטת ללא חיסרון. הוא מסביר לעומק שכדי להרגיש ... רק על ידי קיום ההפך שלהם. איך אפשר להרגיש מושלם, אם תחושה קבועה אינה מורגשת? אליעד מסביר שאם אדם ... תחושת לא טוב, ניתן להכיר בתחושת הטוב. האם שלמות אמיתית יכולה להתקיים בלי ההפך? אליעד מתאר את המצב של שלמות מוחלטת כמצב שבו לא קיימת אף תחושה שלילית, אפילו לא ... לדמיין את עצמו מרגיש רע, כל כך הוא שרוי בטוב מושלם. אבל אז, אומר אליעד, דווקא מצב זה הופך לבעיה - אם ... ההפוך, האדם לא יכול באמת לדעת או להרגיש שהוא מושלם. כלומר, התחושה מאבדת כל משמעות אם אין לה שום נקודת ... רק על ידי כך שקיימת תחושה נגדית. מה המשמעות של שלמות שאין שלמות אחריה? אליעד מסביר את הרעיון של שלמות שאין שלמות אחריה, בהסתמך על תורתו של רבי נחמן. המשמעות היא שלמות מוחלטת ללא שום פגם או חיסרון, שהיא כל כך מוחלטת עד ... נוספת. לדבריו, אנשים רבים חושבים שהם חווים שלמות, אבל אם יש אפילו טיפה אחת קטנה של חיסרון, אפילו במחשבה, אז זו כבר לא שלמות אמיתית ומוחלטת. שלמות אמיתית, לפי ההסבר, היא כזו שאין שום אפשרות להוסיף ... אותה למצב אחר. האם בשכל האנושי אפשר להבין שלמות מוחלטת? אליעד מוסיף ומציין כי בשכל האנושי המקובל, שלמות מוחלטת ללא כל חיסרון נראית בלתי אפשרית. ההיגיון ... ההיגיון, שבה האדם אכן מסוגל לחוות מצב של שלמות מוחלטת ולהיות מודע לכך. הוא מציין כי ההיגיון האנושי ... כהן מדגיש כי לפי ההיגיון הרגיל, לא ניתן להרגיש שלמות אמיתית בלי ההפך שלה, אך הוא מותיר את האפשרות הפתוחה ... שמעבר לגבולות השכל וההיגיון, יתכן שיש מצב של שלמות מוחלטת, שאינה תלויה בניגוד או חיסרון. איך להרגיש מושלם? שלמות ללא חיסרון למה אי אפשר להרגיש רק טוב? שלמות שאין שלמות אחריה האם אפשר לדעת משהו בלי ההפך? רבי נחמן על שלמות להרגיש
פרפקציוניזם, מה טוב בחוסר שלמות? למה לא להיות מושלם? מה רע בלהיות מושלם? למה לא להיות פרפקציוניסט? מה רע בפרפקציוניזם? למה עדיף לעשות דברים לא מושלמים? אולי הכל מושלם כרגע? שינוי מתוך שלמות, להשיג את התכלית בכל דבר
פרפקציוניזם, מה טוב בחוסר שלמות? למה לא להיות מושלם? מה רע בלהיות מושלם? למה לא להיות פרפקציוניסט? מה רע בפרפקציוניזם? למה עדיף לעשות דברים לא מושלמים? אולי הכל מושלם כרגע? שינוי מתוך שלמות, להשיג את התכלית בכל דבר
... מה טוב בחוסר שלמות? למה לא להיות מושלם? מה רע בלהיות מושלם? למה לא להיות פרפקציוניסט? מה רע בפרפקציוניזם? למה עדיף לעשות דברים לא מושלמים? אולי הכל מושלם כרגע? שינוי מתוך שלמות, להשיג את התכלית בכל דבר מה טוב בחוסר שלמות? למה לא להיות מושלם? הרצאה זו עוסקת בפרפקציוניזם ומציעה נקודת מבט שונה על מושג השלמות. אליעד כהן מסביר למה לפעמים עדיף לא להיות מושלם, מה רע בפרפקציוניזם, ולמה כדאי לעשות דברים לא מושלמים. הוא מציין שמחשבת הפרפקציוניזם, למרות יתרונותיה, יכולה לגרום לתחושת חוסר סיפוק מתמיד, שכן תמיד יש מקום לשיפור. מה הבעיה במחשבה של פרפקציוניזם? ההרצאה מתחילה בכך שאליעד מציין את היתרונות שבהם אנשים שואפים לשלמות ומבצעים דברים בצורה מושלמת , אך הוא מזהיר כי יש לכך חיסרון גדול. המחשבה שצריך לעשות משהו בצורה מושלמת עלולה להוביל לתחושת חוסר סיפוק מתמיד, שכן כל הזמן עולה הרף והאדם מרגיש שכל מה שהוא עושה לא טוב מספיק. על פי אליעד, מדובר במלכודת נפשית - אם אדם שואף להיות מושלם כל הזמן, הוא יתחיל להרגיש שאין שום דבר מושלם בעולם, והוא יכול להתחיל להשתגע מזה. המוח לא מפסיק להעלות את הציפיות, כל הזמן שואף להיות טוב יותר, והתחושה היא של חוסר שביעות רצון מתמדת. מה רע במרדף אחרי שלמות? הסיבה לכך שצריך להימנע ממרדף אחרי שלמות, אומר אליעד, היא שהחיים אינם מושלמים לעולם. לא משנה כמה תנסה, שום דבר לא יהיה מושלם באמת. אם אתה שואף לשלמות, תמצא את עצמך תוהה כל הזמן אם עשית את הדבר בצורה הטובה ביותר. תחושת חוסר השלמות מובילה לעייפות נפשית ולתסכול, מכיוון שהמוח לא מפסיק להעלות את הציפיות, כל הזמן שואף להיות טוב יותר. האם יש צדדים חיוביים לא לעשות דברים מושלמים? בהמשך, אליעד מציע אפשרות אחרת: במקום לרדוף אחרי השלמות, כדאי לאפשר לעצמך לעשות דברים לא מושלמים בכוונה. הוא טוען שאם אנחנו כל הזמן שואפים לעשות את כל מה שאנחנו עושים בצורה מושלמת, לא נהנה מהתהליך עצמו. לפעמים, כדי להרגיש שלם, כדאי דווקא להתעקש על חוסר שלמות, כי זה יכול להזכיר לנו שהחיים עצמם הם סוג של משחק, ואין צורך להילחם כל הזמן על להיות מושלם. אליעד מציין כי לפעמים חוסר שלמות מהווה את הדרך להרגיש שלם, כי לא תמיד צריך לרדוף אחרי האידיאל. איך להרגיש שלמות בכל דבר? המשמעות של
שלמות - מהי שלמות שאין שלמות אחריה? איך להגיע אל השלמות המושלמת?
שלמות - מהי שלמות שאין שלמות אחריה? איך להגיע אל השלמות המושלמת? שלמות. שלמות שונה מ: חסר. שלמות = כאשר לא חסר דבר = שלמות. כל רצון רגיל שיש לאדם = תחושה של חיסרון. הבהרה: רצון רגיל שונה מ: רצון של שלמות = רצון שאינו נובע מתוך חיסרון אלא מתוך שלמות = המהות שאליה מתהפך הרצון של האדם אחרי שהוא מגיע לשלמות. רצון שאינו חסר דבר, שאינו חסר את מה שהוא רוצה, למרות שהוא רוצה. שלמות = אין חסרונות = אין רצונות = אין שום רצון מכל סוג שהוא, אפילו לא רצון יחיד ובודד. שלמות = אחדות מלאה עם המציאות וקבלה מלאה של המציאות כפי שהיא ללא שום רצון לשינוי כלשהו. כל זמן שהאדם אינו בתחושה של שלמות, הרי שגם אם טוב לו, זהו רק טוב יחסי ולא טוב אמיתי. טוב יחסי = טוב שמעורב עם רע = תחושה של חסר. טוב אמיתי = אין חסר = שלמות. איך אפשר להגיע לשלמות? על ידי הזדהות תודעתית של החלק מהשלם עם השלם. השלם עצמו מרגיש שלמות. הוא עצמו השלמות. החלק מהשלם אינו מרגיש שלמות, מאחר שהוא אינו השלם אלא רק חלק ממנו. המציאות המלאה = השלמות המלאה. המציאות עצמה כמציאות אינה חסרה דבר. האדם כחלק מהמציאות, חסר תמיד את תחושת השלמות של המציאות. הזדהות תודעתית עם השלם = לראות את התמונה המלאה כפי מה שהיא באמת. להסתכל מהחוצה פנימה. החלק ... את עצמו כאחד עם המציאות מכל הבחינות = שלמות. ברמה המעשית: על האדם לחקור ולהבין את כל מה שאפשר על המציאות. מה הן הסיבות שבגללן דברים כפי שהם? מהי ... מלאה של המציאות. כאשר זה מתרחש = שלמות. והמצפן חייב להיות האמת ולא שום שיקול אחר. בעיקר לא שיקולים של אגו. האמת מנטרלת את האגו. האגו גורם ... נפרדות מהמציאות = חוסר אחדות = חוסר שלמות. האמת מנטרלת את האגו = אחדות עם המציאות = שלמות = אושר = טוב אמיתי. ...
אושר פנימי, להרגיש מאושר, להרגיש שלמות, להרגיש מושלם, הכל מושלם, המרדף אחרי הרצון, לבטל את הרצון, להשיג שלמות, להיות מאושר, מה אתה רוצה? האושר של אלוהים, לרצות שלמות
אושר פנימי, להרגיש מאושר, להרגיש שלמות, להרגיש מושלם, הכל מושלם, המרדף אחרי הרצון, לבטל את הרצון, להשיג שלמות, להיות מאושר, מה אתה רוצה? האושר של אלוהים, לרצות שלמות
... פנימי, להרגיש מאושר, להרגיש שלמות, להרגיש מושלם, הכל מושלם, המרדף אחרי הרצון, לבטל את הרצון, להשיג שלמות, להיות מאושר, מה אתה רוצה? האושר של אלוהים, לרצות שלמות מהו הפתרון למרדף אחרי הרצון ושלמות? ההתחלה של השיחה מתמקדת בשאלה האם ניתן להשיג שלמות, כאשר כל אדם שמחפש שלמות נתקע בקירות של הרצונות הפנימיים שלו. כאן מתחילים להבין ששלמות היא לא דבר שניתן להשיג דרך פעולות חיצוניות או פיזיות. כל רצון של אדם, על פי הגישה המובאת בהרצאה, מנוגד לשלמות, שכן כל רצון הוא היעדר של משהו, ולכן חיפוש אחר רצונות מוביל דווקא להתרחקות מהשלמות האמיתית. המצב הזה מתרחש כאשר אדם לא יודע מה הוא באמת רוצה. אדם מחפש משהו, אך פעמים רבות לא מבין מהו אותו הדבר שהוא מחפש. אז השאלה המרכזית היא מהו רצון ומהו שלמות. הבעיה המרכזית שהוזכרה היא שלכאורה, כל רצון טומן בחובו את ההנחה שמשהו חסר לאדם, ומכיוון שבמהות של הרצון יש צורך למלא את החסר, התוצאה היא שהאדם מתרחק ממצב של שלמות. הבעיה מתחילה כאשר לא מבינים שזה החיסרון עצמו הוא הבעיה. האם אושר הוא מצב פנימי בלבד? האם אושר באמת קשור רק לתחושה פנימית של שלמות, או שהוא חייב לכלול גם חוויות חיצוניות? אחד ... לא מבין את הערך של בריאותו עד שהוא נתקל במצב של חולי. אלא אם כן יש חוויות של חיסרון, קשה להבין את הערך של מה שיש לך. האושר כאן מוצג כמצב של חוויית שלמות שאין לה חיסרון. מהו הרצון האמיתי של האדם? האדם תמיד שואל את עצמו מה אני באמת רוצה? הרצון הזה הופך להיות סוג של בלבול אם הוא לא מובן כראוי. אנשים לא תמיד מבינים שהם מחפשים את השלמות במקומות הלא נכונים. פעמים רבות הרצון הוא לא למלא ... רוצה, הוא בעצם מנסה להבין את אותו רצון שהוא עצמו לא תמיד יכול להגדיר. ברגע שהאדם מבין את הרצון הזה, או את הצורך הפנימי שלו, הוא יכול להבין איך להגיע לשלמות. מהו האושר של אלוהים? השיחה עוסקת גם בשאלה מהו האושר של אלוהים או האושר של היש, כלומר, שלמות מוחלטת. אדם לא יכול להשיג שלמות חיצונית, כי כל חוויה חיצונית היא זמנית, והשאיפה לשלמות היא למעשה שלב פנימי שמוביל את האדם לנסות ולבטל את הרצונות שלו עצמם. אליעד מבהיר ששאיפה לשלמות לא אומרת להימנע מרצון, אלא להבין מהו אותו רצון ... נוגע לרעיון שכל חיסרון באדם נובע מהמצב הנפשי או הפנימי שלו. אם אדם לא יבין מהו האני הפנימי שלו, הוא לא יוכל להפסיק לרדוף אחרי רצונות מדומים. כך, השגת שלמות לא מתרחשת על ידי קבלת דברים חיצוניים, אלא על ידי ... עצמית. מהו האושר האמיתי? האושר האמיתי הוא הפסקה של כל המרדפים אחרי רצון שאין לו סוף. כאשר אדם מפסיק לרצות כל הזמן, הוא פתאום מוצא את עצמו במצב של שלמות . אם אדם ישיג את כל מה שהוא רוצה, הוא יגיע למצב של שלמות רגעית, אך שלמות אמיתית לא תגיע דרך החפירה המתמדת אחרי רצון, אלא על ידי השלמה עצמית. איך אנחנו מגיעים לשלמות? כדי להגיע לשלמות, השיחה מציינת שהאדם צריך להבין תחילה מהו הרצון האמיתי, ואם בכלל יש רצון. ברגע שהאדם מבין שאין חיסרון אמיתי או חוסר אמיתי, הוא יכול להתחיל להשיג את השלמות. זה דורש חקירה פנימית ותהליך של חיבור לעצמו, שהולך יד ביד עם הבנת הצורך הפנימי. רק כשאתה מבין את הפוטנציאל האמיתי שלך, אז השלמות יכולה להתרחש. מהו אושר פנימי? כיצד משיגים שלמות? מהו האושר של אלוהים? מהו רצון אמיתי? איך להגיע ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פרפקציוניזם, קבלת החלטות, לא מצליח להחליט, לא יודע מה להחליט, רוצה להיות בטוח, רוצה משהו מושלם, לא מצליח להסביר, לא מצליח להתמקד
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: שלמות, למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? האם באמת הכל לטובה? למה יש רע וסבל בעולם? איך נוצר העולם? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מי ברא את אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? בשביל מה לחיות? האם יש משמעות לחיים? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? אולי אנחנו במטריקס ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: שלמות, איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לקבל החלטות? איך לנהל את הזמן? איך לחנך ילדים? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעריך את עצמך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך למצוא זוגיות? איך להצליח בזוגיות? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך להצליח בראיון עבודה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להשיג ביטחון עצמי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא ספרים על אימון אישי, מאמן אישי להפרעות קשב וריכוז, ייעוץ נפשי בנושאי שלמות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3008 שניות - עכשיו 15_07_2025 השעה 10:53:16 - wesi1