התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את
התורה + ברא את העולם למה אלוהים נתן את
התורה ויצר את העולם? כדי להבין לעומק מדוע אלוהים נתן את
התורה וברא את העולם, יש להבחין בין שני סוגי אלוהים שהוזכרו בהרצאה של אליעד כהן. הראשון הוא האלוהים
היהודי, שהדת מתארת כי ברא את העולם בשישה ימים, נח בשבת, ונתן
תורה לעם ישראל. השני הוא האלוהים האמיתי, האלוהים הראשוני שמעל לאלוהים
היהודי, שהוא בעצם מקור כל ההתרחשויות ביקום, כולל
מתן תורה, ללא יוצא מהכלל. אליעד כהן מדגיש שכאשר שואלים מדוע אלוהים נתן את
התורה, הכוונה היא לא רק לאלוהים שנתן את
התורה במובן הדתי, אלא לאותו אלוהים ראשוני שמנהל את הכל כל ... מבחינה אובייקטיבית האדם כלל לא קיים כישות עצמאית. למה נתינת
התורה היא בעצם סתירה לאמונה באלוהים?
התורה יוצרת מצב מבלבל, משום שהיא מניחה שיש לאדם ... כי לפי האמת האלוהית, אלוהים אחראי להכל ועושה רק טוב.
התורה טוענת שאם האדם לא יעשה טוב הוא ייענש, ואם יעשה טוב - יקבל
שכר. הרעיון שאלוהים ייתן רע למישהו מנוגד למהות האלוהית, ובכך
התורה עצמה הופכת לכפירה. אליעד כהן מבהיר שכפירה זו התחילה כבר ברגע שאלוהים ברא את העולם, לפני נתינת
התורה. עצם קיומו של עולם ושל תחושת בחירה חופשית ... אלוהים עצמו ברא לאדם תחושת בחירה והפרדה, לפני שניתנה
התורה בכלל. האדם כבר הרגיש נפרד מאלוהים, כבר חווה מקום וזמן, ולכן נתינת
התורה היא רק המשך לאותו מצב של הפרדה וכפירה ... קיימת כבר קודם לכן. מה הקשר בין השאלה למה נתן אלוהים את
התורה לשאלה למה נברא העולם? אליעד כהן מדגיש שהשאלה מדוע נתן אלוהים את
התורה אינה באמת שאלה עצמאית, אלא חלק משאלה גדולה יותר - למה אלוהים בכלל ברא את העולם? נתינת
התורה היא ביטוי נוסף לאותה פעולה של בריאת העולם, ... ללא שום סיבה חיצונית. מדוע אלוהים יצר לאדם ניסיון באמצעות
התורה והמצוות? ברמת הסבר פשוטה יותר, אליעד כהן מתייחס לטיעון
הדתי, לפיו אלוהים נתן לאדם ניסיון. לפי תפיסה ... כדי ליצור מצב שבו האדם מתגבר על יצר הרע, וכתוצאה מכך מקבל
שכר. אבל אליעד מבהיר שהרעיון של ניסיון הוא ניסיון עמוק יותר - אלוהים נתן את
התורה כדי לחשוף מי באמת יודע את האמת ומי רק מאמין באופן שטחי.
התורה היא בעצם מלכודת, מבחן לחשוף את השקרנים - ... ביטוי אלוהי מוחלט, לא יוטרד ולא יתרגש משום אירוע מיוחד, כמו
מתן תורה או ניסים אחרים. מבחינתו, כל אירוע הוא שווה ... בזבוב שעף ובין אם מדובר בברקים ורעמים מהר סיני. אליעד מתאר
שהתורה היא למעשה