... את כל האדם, משום שהוא יודע
ללמוד מכל האדם. והיכולת של החכם
ללמוד מכל אחד ומכל דבר, היא זו שמאפשרת לו גם להיות מסוגל ללמד כל אחד וכל דבר. כי לא כל אדם יכול ללמד כל אחד כל דבר. כי גם מי שהוא יודע ללמד היטב, הרי שהוא לא מסוגל ללמד ... בעולם אנשים שיכולת התפישה
השכלית שלהם היא לא גבוהה, או שהיא שונה מהמקובל, והאדם לא יודע איך ללמד את מה שהוא יודע, את כל שאר בני האדם. וכל שכן, שהאדם לא יודע ללמד את כל הדברים. כי כל אחד מבין ... כן ממש, גם היכולת של האדם
ללמוד דברים חדשים, גם היא מוגבלת. כי לא כל אחד מסוגל
ללמוד מכל אחד כל דבר. כי לא כל אדם מסוגל
ללמוד כל נושא. ויש נושאים שיכולת התפישה של האדם, מוגבלת ולא מסוגלת לתפוש אותם. ובנוסף, האדם גם לא מסוגל
ללמוד מכל אחד. כי האדם צריך שיסבירו לו בצורה מסוימת כדי שהוא יבין את מה שהוא כן יכול להבין. והאדם לא מסוגל
ללמוד כל דבר מכל אחד. ובפרט שיש בעולם גם אנשים משוגעים. שהאדם לא יודע ולא יכול ואין לו עניין
ללמוד מהמשוגעים. כי הם משוגעים, ואין לאדם מה
ללמוד מהם. וכמו כן, כל אדם נחשף כל הזמן לדברים שונים. ויש דברים שמלמדים את האדם יותר ויש דברים שמלמדים את האדם פחות. ויש דברים שהאדם לא מבין אותם, ולכן הוא לא יכול
ללמוד מהם. כך שהאדם מוגבל ביכולת שלו
ללמוד מכל דבר. ומי שהוא חכם אמיתי שהוא לומד מכל האדם, הוא גם יכול ללמד את כל האדם כל דבר. כי השורש של כל הדברים שבעולם הוא אחד. ומי שיודע את השורש הזה, הוא רואה את ... שיש בעולם, והוא יכול
ללמוד מכל אחד כל דבר. זא, לא רק שהוא יכול
ללמוד כל נושא, ולא רק שהוא יכול
ללמוד מכל אחד אפילו שהוא יהיה המשוגע הגדול ביותר, אלא הוא גם מסוגל
ללמוד כל נושא מכל אחד. ולא רק שהוא מסוגל
ללמוד כל נושא מכל אחד, דהיינו, שהמלמד מתכוון ללמד את הנושא המסוים, אלא שמי שהוא חכם אמיתי, אז כל דבר ודבר שהוא לומד בכל נושא, מכך הוא לומד על כל שאר הנושאים. כי כל ... שלומד מכל האדם, שהוא מסוגל
ללמוד כל דבר, מכל דבר. ומי שהוא חכם אמיתי, והוא רואה את ההקבלה והקשר שיש בין הדברים השונים שיש בעולם, אז כאשר הוא רואה איזה דבר בעולם, בכל נושא שהוא, הוא בעצם רואה את ... החיצונית שלו. ודרך המבנה
והשכל הפנימי של הדבר, דרך זה החכם מבין טוב יותר גם את שאר הדברים. כי כל הדברים עובדים באותה הצורה. ומי שהוא חכם ורואה את
השכל שיש בכל דבר, הוא גם לומד מכל דבר, על כל שאר הדברים שיש בעולם וכולי. ומי שהוא יודע
ללמוד מכל דבר ודבר, הוא גם יכול ללמד כל אחד כל דבר. כי מי שהוא מסוגל
ללמוד מכל דבר, הרי שזה בגלל שהוא מבין את השורש של כל הדברים. ודרך הלבושים החיצוניים של השורש, הוא בכל פעם מבין טוב יותר את השורש עצמו שכבר ידוע לו. וכאשר האדם מבין ... מסוגל להלביש את כל סוגי
השכל שיש בעולם, בכל סוגי
השכל האחרים שיש בעולם. והחכם האמיתי שהוא מסוגל
ללמוד גם מהמשוגעים, הוא יודע את שפת המשוגעים, ולכן הוא מסוגל ללמד גם אותם ולהפוך גם אותם לחכמים. כי גם למשוגעים יש את ההיגיון שלהם. וגם המשוגע חושב בהיגיון כלשהו ובצורת ... חכם, שהוא מבין את שורש
השכל שיש בכל דבר, על ידי זה הוא יכול ללמד גם את המשוגע הגדול ביותר, את
השכל הגדול ביותר. כי יש קשר בין כל הדברים שיש בעולם. והחכם יכול לקחת את
השכל הגדול ביותר בעולם, ולהלביש ולהסתיר אותו בתוך כל מיני דברים שהם נראים כחמים בעיני המשוגע. ועל ידי זה החכם יכול להפוך את המשוגע הגדול ביותר, לחכם הגדול ביותר. ומי ... דרכו, ולקשר אותו לשורש של
השכל של העולם, שנמצא בכל דבר ודבר שיש בעולם. ומי שהוא מנהיג שלא ראוי להנהיג, דהיינו, מי שעדיין לא יודע את הקשר שיש בין כל הדברים השונים שיש בעולם, הוא יכול להוביל את ... דרך ודרך. ונסכם: מי שמסוגל
ללמוד מכל אדם, הוא זה שמסוגל ללמד את כל האדם. והכל תלוי בעד כמה האדם מסתכל על השורש של הדברים, שאז הוא מסוגל ללמד ו